akte beneficiaire aanvaarding

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Bollekens
Lid geworden op: 26 dec 2009, 06:29
Locatie: Beselare

23 jul 2018, 16:18

Goeie morgen, middag, avond
Mijn vrouw is midden 2015 overleden. Wij waren gehuwd zonder contract wat het wettelijk stelsel is naar wat ik ervan begrijp. Wij hadden geen onroerende goederen en geen noemenswaardige roerende. De bankrekening is vrijgegeven zonder heffing omdat de kosten voor de staat hoger zouden zijn dan de opbrengst, mede werd mij op het registratiekantoor mondeling meegedeeld dat de dochter uit een vorige relatie van mijn overleden vrouw de eventuele erfenis had verworpen.
Nu drie jaar later wordt ik benadert door een notaris met de mededeling dat die dochter haar eerdere verwerping wil omkeren en dat ik ten kantore een akte beneficiaire aanvaarding dien te ondertekenen.
Vraag mij dus af of dit wel kan en welk spelletje er gespeeld wordt.
Alvast bedankt voor de reactie
J.G.
“Hou van het Leven, Respecteer de Natuur, Leef met Eer en wees Vrij”

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 jul 2018, 17:37

Best dat je zelf naar een eigen notaris stapt en daar vraagt wat de gevolgen zijn. De eerste keer dat ik hoor dat een weigering dient teruggedraaid te worden. 

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 jul 2018, 17:41

Bollekens schreef:......mede werd mij op het registratiekantoor mondeling meegedeeld dat de dochter uit een vorige relatie van mijn overleden vrouw de eventuele erfenis had verworpen......
Verwerping is verwerping, niet méér niet minder.

Nu het haar waarschijnlijk ter ore is gekomen dat er geen schulden zijn/waren, zou ze haar kar willen omkeren en zou je bij die notaris een document moeten tekenen dat jij ermee akkoord gaat.

Steek eerst je licht eens op bij het registratiekantoor dat je dit indertijd meegedeeld heeft en vraag daar dan ook liefst een schriftelijk bewijs van.

Al wat ik er kan van uitmaken is dat die dochter een bloedzuiger is dat alléén maar op geld uit is.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 jul 2018, 09:27

Een misverstand is dat de keuze binnen 3 maanden gemaakt zou moeten worden. Het is juist dat de wet een termijn van 3 maanden voor beraad geeft. Deze termijn ziet er echter op dat schuldeisers van erflater zich in de eerste 3 maanden na diens overlijden niet kunnen verhalen op de goederen van de nalatenschap. Om die reden is het aan te bevelen binnen 3 maanden een keuze te maken inzake het (beneficiair) aanvaarden of verwerpen van de nalatenschap. Door de keuze uit stellen loop je tevens het risico dat je de nalatenschap zuiver aanvaard doordat je jezelf als een ondubbelzinnig en zonder voorbehoud zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt.Het recht om een nalatenschap te aanvaarden of te verwerpen kan niet verjaren. Wel kan, nadat de termijn voor beraad is verlopen, op verzoek van een belanghebbende de Kantonrechter een termijn stellen waarin de erfgenaam zijn keuze moet maken. Als deze termijn verloopt zonder dat de erfgenaam actie onderneemt, wordt hij geacht de nalatenschap zuiver te hebben aanvaard.

Bollekens
Lid geworden op: 26 dec 2009, 06:29
Locatie: Beselare

24 jul 2018, 14:11

Dank je wel Wardje en anderen
Indien ik wardje goed begrijp heeft mijn vrouw haar dochter reeds actie ondernomen door in eerste instantie het nalatenschap te verwerpen.

Ik vermoed, al snap ik niet waarom, dat de reden waarom er ook ineens zo veel haast achter gezet wordt hier te zoeken valt:
De wet van 31 juli 2017 tot hervorming van het erfrecht werd op 1 september 2017 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Ze treedt op 1 september 2018 in werking. Zie: http://www.lexalert.be/nl/article/nieuw ... 18-werking
Snap er de ballen van en krijg er bovendien een punthoofd van.

Charlie Maru
Het registratiekantoor heeft mij dat in alle vertrouwen meegedeeld waarmee zij naar eigen zeggen hun boekje te buiten hingen. Men mocht dat normaal niet meedelen. Dus om nu dat schriftelijk te gaan vragen .... weet niet hoor.

Prima Vera
Heb geen notaris en nog nooit van mijn leven eentje nodig gehad en die gasten zijn normaliter niet zo democratisch met hun prijzen dacht ik.

 
“Hou van het Leven, Respecteer de Natuur, Leef met Eer en wees Vrij”

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

24 jul 2018, 14:21

Tja, eerste consultatie is gewoonlijk gratis of kost niet zo veel en het zal er dan van afhangen wat de inboedel waard is. Als het je geen notaris waard is voor de kosten, dan moet je voor de rest ook niet verder zoeken zou ik denken. Dan laat je alles gewoon gaan hé. De keuze is altijd aan jou. 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

25 jul 2018, 04:30

Bollekens;

Ik DENK dat die dochter zich hierop heeft gebaseerd:

Ter compensatie van de beperking van de globale reserve van de afstammelingen tot de helft, wordt een correctie in de wet ingeschreven die toelaat dat kinderen hun erfdeel zoveel als mogelijk onbezwaard met vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot of wettelijk samenwonende zouden ontvangen. Deze wijziging kadert in het streven naar een evenwichtige belangenafweging tussen kinderen en langstlevende echtgenoot die samen tot de nalatenschap van de eerststervende zijn geroepen.