Medisch Globaal Dossier

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

18 jun 2018, 08:00

Het GMD betekent niets.  De informatie die er zou moeten instaan is onbelangrijk.  De huisarts krijgt niets digitaal toegestuurd vanuit ziekenhuizen.  En zij gaan de informatie niet zelf in de pc brengen.
Dit heb ik zelf ondervonden.   Ik vraag nu steeds een kopij van hetgeen er naar de huisarts wordt gestuurd, en kan daardoor zelf volgen.
De huisarts is bij mij eens op verkeerde waarden verder gegaan voor instellen van med.  Was ik blij dat ik ook de gegevens had.
Heel dat GMD is een lege doos, waar de huisartsen weer geld uithalen om die lege doos bij te houden.  Ze schrijven je naam erin en nog wat kleine informatie.  Mijn huisarts heeft mij bv nog nooit gevraagd naar de familiale medische geschiedenis, eventuele erfelijke zaken die toch belangrijk kunnen zijn.  Nogal wel dat ik ze weet.

Dit was pure geldklopperij om het beroep van huisarts ook terug wat aanzien te geven, omdat iedereen naar de specialist ging. Hetzelfde met het voorschrijven van med. voorschriften, als het al digitaal gebeurt, men moet ervoor naar de huisarts.  Kassa, kassa.
De meeste huisartsen weten niet meer wat ze moeten doen.  De gezondheidszorg is onder maggie één warboel geworden.  Ze zal misschien wel een goede huisarts geweest zijn, maar van organisatie op grote schaal en projecten invoeren weet ze niets.   Ik ben al blij dat ik nog mijn eigen huisarts mag kiezen, alhoewel maken die ook al opmerkingen als je wat te ver woont, en dat ik nog altijd vrij naar een specialist kan gaan.
8)
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.
Ice

18 jun 2018, 08:52

Awel, Sanne, er zijn nog meer klachten over artsen zoals afspraken maken, bij voorkeur online.
Je zou al bijna moeten weten op voorhand wanneer je ziek gaat worden om op tijd een afspraak te kunnen hebben.
En owee als je (nog) geen vaste huisarts hebt omdat jouw huisarts overleden is, dan kun je als je ziek bent, zes artsen afbellen waar je niet terecht kunt, zelfs bij groepspraktijken waar ze met vijf artsen samenzitten is er dan niemand 'beschikbaar', je krijgt dan ook te horen dat ze enkel eigen patiënten zien of zelfs dat ze geen nieuwe patiënten 'aannemen' astemblieft!

Waren er niet tevéél huisartsen? :roll:

Dat lijkt eerder op commerce en wij zijn handelswaren geworden, melkkoe.
En ze hebben dan allemaal de eed van Hippocrates afgelegd om mensen te helpen?
Wat een verschil met mijn overleden huisarts...van de oude stempel en waar we altijd terecht konden.

En dan de lijdensweg naar de apotheker ook nog om de voorgeschreven medicatie vast te krijgen na het sluitingsuur.
Al de apothekers sluiten om 18.30u, er is een wachtdienst van 18.30u tot 22.00u en dat hangt op bij de meeste apothekers aan de deur.
Voor de apotheker van wacht tussen 22.00u tot 's morgens (8u?) moet je dan een callcenter bellen, je gegevens geven voor je de informatie krijgt bij wélke apotheker je terecht kunt...intussen ben je als zieke mens een paar uren aan het rondrijden terwijl je in bed hoort te liggen en dan muilen ze nog dat teveel mensen naar de spoed gaan?!
Je zou voor minder..... :evil:

Dat weet je allemaal niet als je 25 jaar dezelfde huisarts gehad hebt en zelden ziek bent maar amai, wat een schánde, zo met zieke mensen hun voeten rammelen met al die flauwekul en dan heb ik het nog niet gehad over wat het je kost!

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

18 jun 2018, 10:09

sanne schreef:Het GMD betekent niets.  De informatie die er zou moeten instaan is onbelangrijk.  De huisarts krijgt niets digitaal toegestuurd vanuit ziekenhuizen.  En zij gaan de informatie niet zelf in de pc brengen.
Dit heb ik zelf ondervonden.   Ik vraag nu steeds een kopij van hetgeen er naar de huisarts wordt gestuurd, en kan daardoor zelf volgen.
De huisarts is bij mij eens op verkeerde waarden verder gegaan voor instellen van med.  Was ik blij dat ik ook de gegevens had.
Heel dat GMD is een lege doos, waar de huisartsen weer geld uithalen om die lege doos bij te houden.  Ze schrijven je naam erin en nog wat kleine informatie.  Mijn huisarts heeft mij bv nog nooit gevraagd naar de familiale medische geschiedenis, eventuele erfelijke zaken die toch belangrijk kunnen zijn.  Nogal wel dat ik ze weet.

Dit was pure geldklopperij om het beroep van huisarts ook terug wat aanzien te geven, omdat iedereen naar de specialist ging. Hetzelfde met het voorschrijven van med. voorschriften, als het al digitaal gebeurt, men moet ervoor naar de huisarts.  Kassa, kassa.
De meeste huisartsen weten niet meer wat ze moeten doen.  De gezondheidszorg is onder maggie één warboel geworden.  Ze zal misschien wel een goede huisarts geweest zijn, maar van organisatie op grote schaal en projecten invoeren weet ze niets.   Ik ben al blij dat ik nog mijn eigen huisarts mag kiezen, alhoewel maken die ook al opmerkingen als je wat te ver woont, en dat ik nog altijd vrij naar een specialist kan gaan.
8)
Onzin, je huisarts krijgt wel degelijk alle informatie digitaal toegestuurd vanuit het ziekenhuis, dat is ook maar logisch want hij/zij moet zorgen voor de juiste opvolging van de patiënt. In het ziekenhuis moeten ze natuurlijk wel weten wie je huisarts is. Ik weet niet hoe het gesteld is in andere ziekenhuizen maar bij Gasthuisberg krijgt je dokter die automatisch, ook al gaat het om een controleonderzoek achteraf.
Ik heb nog nooit 1 euro aan mijn huisarts moeten betalen om mijn dossier bij te houden, dat die je eerst wil zien om medicatie voor te schrijven is niet meer dan normaal, ook al ben je chronisch patiënt, er is al genoeg overconsumptie. Als je huisarts niet meer weet wat hij moet doen moet hij zich dringend bijscholen.

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

18 jun 2018, 15:14

elk jaar betaal je voor het bijhouden van het GMD 20 euro, nu al meer denk ik.  En dat is al heel wat jaren, van bij de invoering.  Dit jaar wordt het rechtstreeks met de mutualiteiten geregeld.  Voila, ikzelf meegemaakt, niet van horen zeggen.  En als je van huisarts verandert moet je oude huisarts het MGD opsturen naar de nieuwe huisarts.  Dit is dik tegen de goesting van de eerste huisarts, dus dossier wordt niet of maanden nadien doorgestuurd.   
Geef mij ook maar een oudere huisarts, maar die moeten ook mee met de moderne tijd.  Meer en meer ouderen houden er dan ook mee op rond hun 65 jaar.
En dat gasthuisberg zijn gegevens digitaal doorstuurt, daar verschiet ik niet van.  Maar er zijn ook minder grote ziekenhuizen.  Niet iedereen moet naar een universitair ziekenhuis.  Daar ga je heen als ze je nergens anders kunnen helpen, meestal met een doorverwijzing van een huisarts, of je kan maanden wachten.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

19 jun 2018, 00:52

Ik kan Michel volledig bijtreden, alle medische gegevens worden gewoon onmiddellijk doorgegeven. Van het onderzoek in het ziekenhuis naar de huisarts en naar de specialist waar je daarna terechtkomt , één vloeiende beweging. ik zie niet in waarom dat anders zou zijn. zelf kan je er toch niks mee aanvangen. Mijn GP gaat naar de 60 en is helemaal mee, zou je nog dokters vinden die echt niet mee kunnen, die zou ik dan maar  niet betrouwen met de moderne geneeskunde en beeldvorming

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

20 jun 2018, 14:50

Ik ga maar op enkele zaken reageren, want wat men hier allemaal leest...…
Wat men voor het Medisch Dossier betaald wordt VOLLEDIG teruggestort en wordt maar om de 2 jaar gevraagd.
Als gij uw verslagske meekrijgt, dan heeft de huisarts tegen 's avonds een VOLLEDIG verslag, met veel meer medische gegevens en iedereen, zowel klinieken, als privé sturen digitaal deze verslagen door, want wie niet mee is gaat nu op pensioen en er zijn verschillende oudere artsen die dit doen.
En dan nog iets heel belangrijk. Als men DRINGEND op visite naar een specialist moet (kliniek of privé, dat kiest men zelf)  zal de huisarts  direkt kontakt opnemen, medische uitleg geven over het waarom en wees maar zeker dat men 's anderendaags mag gaan. En ik spreek hier over serieuze dingen. Daar kunnen we van meespreken.
 

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 jun 2018, 15:09

Ice schreef:Dat weet je allemaal niet als je 25 jaar dezelfde huisarts gehad hebt en zelden ziek bent maar amai, wat een schánde, zo met zieke mensen hun voeten rammelen met al die flauwekul en dan heb ik het nog niet gehad over wat het je kost!
Ik weet niet in welke negorij jij woont maar hier (platteland) duurde het exact minder dan vijf minuten per telefoon om een afspraak te maken, dezelfde dag nog, met de nieuwe onbekende huisarts, de vorige ging met pensioen. 
Ik zou niet weten welke meerkost daaraan zou verbonden zijn, dikke flauwe kul dus. Zo kennen we je wel.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

20 jun 2018, 19:49

Ik woon ook op den boeren buiten en de afspraak is online.

Als alles vol zit en het is dringend of dat je echt ziek bent dan kan je dit nog de zelfde dag, daar word rekening gehouden dat er een paar patiënten echt ziek zijn, dit is hier geen probleem in het hartje van het Meetjesland !

Dit kost hier niks meer dan anders ik betaal zoals de meesten mensen 4€, en sommige gepensioneerden betalen maar 1€, ik krijg medicatie altijd voor 3 maanden ver.
Dus geen briefjes meer voor de ziekenbond alles rechtstreeks.

Bij bloed onderzoek mag ik kiezen, dokter zelf of labo naar keuze, ik ga altijd naar de kliniek gemakkelijkst.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

20 jun 2018, 21:25

Min of meer de zelfde ervaring als "denlowie".
In het ziekenhuis vragen ze altijd welke huisarts je hebt.
Ik vraag altijd expliciet dat ze de uitslagen en protocols naar de huisarts sturen ook.
Al wat de specialist daar voor moet doen is ondertekenen wat de secretaresse heeft uitgetypt.
Tegenwoordig loopt dat allemaal electronisch.
Als ik iets uit mijn dossier wil weten vraag ik het aan de huisarts en die laat het lezen.
Desnoods geeft ze een kopie mee.

Inderdaad, wat je hier soms te lezen krijgt....

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

03 jul 2018, 07:55

Als er een aantal deelnemers in dit topic over zaken beginnen die totaal naast de kwestie zijn, dan leest ge hier nogal wat. Dat klopt.

Het probleem gaat over de patient die thuis in zijn globaal dossier, enkel en alleen zijn medische antecedenten wil raadplegen aan de hand van zijn elektronische identiteitskaart. That's it.

Al dat geleuter en geouwehoer - let wel ik zeg niet dat het allemaal leugens zijn - over huisartsen, bloedafnames, jaarlijkse bijdragen en patati en patata, zijn allemaal niet terzake en brengen geen aarde aan de dijk.

Er werden in dit topic reeds enkele opties naar voor geschoven om je dossier te kunnen raadplegen, zoals bvb. COZO. Bij mij werkt dit niet zoals ook andere toepassingen het niet doen. Jammer. Niet toevallig dacht ik, vermits mijn dossier niet in orde zal zijn en ik in die richting informatie moet inwinnen voor een uiteindelijke regularisatie.

Toch bedankt voor diegenen die een mogelijke oplossing aanreikten i.p.v. even alle plagen van Egypte uit te spitten.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

04 jul 2018, 12:48

kijk zelf je medisch dossier na via de AP **CORSO** downloaden en instaleren.
daar staat alles over je zelf in . DOEN en dan pas zagen.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

10 jul 2018, 16:03

popov1 schreef:kijk zelf je medisch dossier na via de AP **CORSO** downloaden en instaleren.
daar staat alles over je zelf in . DOEN en dan pas zagen.
Zagen ??  :lol:
Laat dat over aan schoonmoeders hé ...

Na Healthcare,  Cozo en nu Corso, krijg ik met die laatste toepassing alleen heel summiere gegevens te zien inzake vaccinatiess en medicatie.

Blijkt dat die applicaties en/of software werken,,  maar dat er initieel en aan de bron geen informatie beschikbaar is.

Ik denk dat ik het best anders aanpak en eens ga informeren bij de huisarts.

In ieder geval veel dank voor hen die poogden een oplossing aan te reiken "zonder te zagen" :lol:.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !
Ice

29 jul 2018, 13:08

MichelN schreef:
Ice schreef:Dat weet je allemaal niet als je 25 jaar dezelfde huisarts gehad hebt en zelden ziek bent maar amai, wat een schánde, zo met zieke mensen hun voeten rammelen met al die flauwekul en dan heb ik het nog niet gehad over wat het je kost!
Ik weet niet in welke negorij jij woont maar hier (platteland) duurde het exact minder dan vijf minuten per telefoon om een afspraak te maken, dezelfde dag nog, met de nieuwe onbekende huisarts, de vorige ging met pensioen. 
Ik zou niet weten welke meerkost daaraan zou verbonden zijn, dikke flauwe kul dus. Zo kennen we je wel.
Ik stel voor dat je éérst eens leest waarover het gaat voor je hoog van de toren blaast en weer begint te schelden met persoonlijke aanvallen omdat je niet eens weet waarover het gaat, zo kennen we je wel.

Ga zelf eens in het weekend op zoek voor dringende hulp naar een arts én apotheker van wácht, géén vervangende huisarts, dan weet je ook meteen wat het MEER kost, nitwit. Of denk je dat van wacht in het WE en 's avonds gratis is?  :roll:
Ice

29 jul 2018, 13:33

Toby schreef:Als er een aantal deelnemers in dit topic over zaken beginnen die totaal naast de kwestie zijn, dan leest ge hier nogal wat. Dat klopt.

Het probleem gaat over de patient die thuis in zijn globaal dossier, enkel en alleen zijn medische antecedenten wil raadplegen aan de hand van zijn elektronische identiteitskaart. That's it.

Al dat geleuter en geouwehoer - let wel ik zeg niet dat het allemaal leugens zijn - over huisartsen, bloedafnames, jaarlijkse bijdragen en patati en patata, zijn allemaal niet terzake en brengen geen aarde aan de dijk.

Er werden in dit topic reeds enkele opties naar voor geschoven om je dossier te kunnen raadplegen, zoals bvb. COZO. Bij mij werkt dit niet zoals ook andere toepassingen het niet doen. Jammer. Niet toevallig dacht ik, vermits mijn dossier niet in orde zal zijn en ik in die richting informatie moet inwinnen voor een uiteindelijke regularisatie.

Toch bedankt voor diegenen die een mogelijke oplossing aanreikten i.p.v. even alle plagen van Egypte uit te spitten.
That's it? Wíe zegt dat????
Dit is wél een openbaar forum waar eenieder bijkomende vragen mág stellen, problemen aankaarten, ervaringen uitwisselen die te maken hébben met de topic (niks naast de kwestie dus!) of denk je dat jíj kan bepalen waarover mág gediscussieerd worden?! 

Ongeziene arrogantie en respectloosheid om bekommernissen, vragen, meningen en eigen ervaringen van forumleden af te doen als geleuter, geouwehoer en zelfs als alle plagen van egypte, wie denk je dat je bent en wáárvoor dient een openbaar forum denk je?! 

Reik jij maar oplossingen aan voor de correcte werking van de overheidswebsites maar wél bij degenen die daarvoor verantwoordelijk en bevoegd zijn: de óverheid, dan kun je misschien óns, forumleden, ook meteen de 'oplossing aanreiken' zonder je geleuter, geouwehoer en te zagen op dit forum...en als je dan toch bezig bent, vraag dan meteen eens de reden waarom het allemaal lege dozen zijn?  :twisted:

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

19 nov 2018, 17:49

probeer hier , moet lukken    , inloggen zoals je bij Tax-on-web doet, paspoort , want is van de overheid 
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018