Video verbeteren

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.

roger.senior
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:33
Locatie: aalst

10 jun 2018, 11:33

Iemand ervaring met het verbeteren (verscherpen) van ouderevideos, gedownload van youtube? Op Google worden allerlei downloads aangeboden
maar wat is bruikbaar, en te vertrouwen? Alvast dank voor de hulp. 
MS Windows 7 ultimate
Pentium Dual-Core
CPU E5400@2,70 Ghz
3,2 Gb Ram Nvidia Gforce 210
externe HD 1T

Labor omnia vincit

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

10 jun 2018, 19:03

Als het nog analoge video is, 't bronbestand dan kun je weinig . Sommige houden de video klein of maken hem kleiner (resolutie) zodat hij wat scherp is.
In dit online program Online Video Convert kun je wat proberen, er zit wel een max input op. Ik haal zelfs het geluid er even uit of maak de resolutie even kleiner dan.
.avi als output is dan soms beter als .mp4.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

roger.senior
Lid geworden op: 12 jul 2006, 19:33
Locatie: aalst

11 jun 2018, 11:39

Beste Boefer. Alvast dank voor de suggestie. Het is zo, als ik filmpjes download van youtube, dat deze opgeslagen worden in MP4. (Ik veronderstel, dat  na het downloaden de beelden al gedigitaliseerd zijn).Voor het bewerken ervan, gebruik ik al jaren "Power Director 8" van Cyberlinck. Dit programma, aanvaardt echter geen MP4 dus converteer ik ze (met de van Ashampoo gekochte converter)  naar AVI. Nu is het zo dat nogal wat recente films van redelijke goede kwaliteit zijn. De oudere (meestal wit/zwart) zou ik graag kwalitatief verbeteren en dat is mijn probleem.
MS Windows 7 ultimate
Pentium Dual-Core
CPU E5400@2,70 Ghz
3,2 Gb Ram Nvidia Gforce 210
externe HD 1T

Labor omnia vincit

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 jun 2018, 10:42

Hoe eigenaardig het ook moge klinken, zulke oude filmpjes/fotos kun je soms verbeteren door een een blur (vervagen - wazig maken in het nederlands?) filter op toe te passen.
Probeer het effekt eerst eens op een foto om het rezultaat te bekijken.
Als je het dan op een film wil toepassen zou ik je aanraden om de film eerst in kleine clips te verdelen en op die dan afzonderlijk het effekt toe te passen.
Reden: zulke filter is erg intensief in processor gebruik. Als je dat wil doen op de PC die in je voetnota staat, dan is die niet echt geschikt voor dergelijke dingen (dual processor en weinig geheugen).
Ik ben nu zo'n filter aan het toepassen op een filmpje van ca. 20 min, en dat is al één uur bezig op een stukken krachtiger machine. Ik weet niet hoelang mijn geduld nog zal reiken eer ik het opgeef, en mijn eigen raad ga opvolgen.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

01 aug 2018, 01:15

Misschien een upscaler gebruiken en overzetten op een andere computer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Video_scaler