Mars rood en lang zichtbaar ?

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

03 aug 2018, 14:47

Tijdens de Bloedmaan was de Maan er niet maar wel Mars. Gisteren was die er ook nog maar stond veel lager. Het is tof Mars te zien.
Het lijkt op een rood achterlicht. Als de dag erna regen gaat vallen ziet de lucht roodachtig en daarom zou Mars rood zien . Doch de sterren zien wit maar Mars is geen ster(rood zand)?
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 aug 2018, 18:43

De mantel van Mars bestaat vooral uit silicium, zuurstof, magnesium, aluminium, calcium en kalium.
Het oxideren van ijzerhoudend stof geeft de planeet z’n rode oppervlak.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

03 aug 2018, 23:47

Een blauwe zee heeft wit zand onder zich(blauw) en de maan heeft ook wit zand(wit). Maar wat noem jij mantel, de atmosfeer? (tot zover mijn boerenverstand).
De aarde ziet van op afstand blauw, waar er wolken zijn wit. Je zou kunnen denken de blauwe zee zie je.
En zo zie je de rode grond van Mars, los door de atmosfeer door(weerkaatsing zonlicht telkens).  
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 aug 2018, 06:09

Op aarde is de hemel blauw. Dat komt door de breking van het licht door de atmosfeer waardoor het blauwe licht meer verspreidt raakt.
De Marsatmosfeer bevat veel fijn stof met stofdeeltjes. Het stof zorgt ervoor dat de lucht vanaf het oppervlak een oranjebruine kleur heeft. Ook indien je op Mars zelf zou staan zou de hemel een roze kleur hebben.
Dit wordt veroorzaakt door de de verstrooiing van licht door deeltjes die kleiner zijn dan de golflengte van dat licht.
Dit is de reden waarom de lucht op aarde blauw is.
Geen enkele van de acht planeten straalt zelf zichtbaar licht uit.
Allen weerkaatsen ze licht van de zon.
Mercurius heeft net als onze maan geen atmosfeer en is volledig rotsvormig. Het zonlicht valt dus rechtstreeks op de bodem. Het gesteente weerkaatst het licht van de zon en geeft Mercurius een grijze kleur.
Venus heeft een zeer dichte atmosfeer die de volledige planeet omgeeft.
Daardoor krijgt Venus een wit/gele kleur, zonder opvallende structuur. 
De atmosfeer van de aarde is veel minder dicht en transparanter dan die van Venus en heeft de eigenschap blauw licht goed te verstrooien. Daarom zien  we trouwens zelf de hemel ook als blauw. Ook vanuit de ruimte heeft de atmosfeer een blauwe kleur, met daarop de witte wolken, wit omdat de druppeltjes waaruit de wolken bestaan groot genoeg zijn om alle kleuren van het zonlicht te weerkaatsen. De continenten hebben vanuit de ruimte een donkergroene/bruine kleur.
Dat is zowat alles ,meer weet ik er ook niet over :)

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

04 aug 2018, 19:50

zal deze avond eens naar mars kijken , tenminste als het niet bewolkt is zoals momenteel