hygiëne voor mijn 84-jarige moeder

Hier is plaats voor discussie over ouderen(mis)behandeling.
Zij die argumenten zoeken om respect te hebben voor hun ouders, hebben geen argumenten nodig, maar straf. (Aristoteles)

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

08 aug 2018, 10:38

Lea ,kinderen moeten alleen bijleggen als ze een bepaald inkomen hebben ,er zijn dus gezinnen waar het ene kind wel moet bijleggen ,en het andere niet .
ook vraagt niet  iedere gemeente  in de wzc van ocmw  bijdragen van de kinderen indien het pensioen (+eventuele eigendommen) niet voldoende is  om het verblijf van de ouders mee te betalen .
In onze gemeente weet ik dat er geen kinderen worden aangesproken om mee te betalen .
alhoewel dat ik onlangs las dat de helft van de gepensioneerden niet genoeg pensioen krijgt om rusthuis te betalen ,en niet iedereen heeft eigendommen die als onderpand kunnen dienen .
Er is natuurlijk een verschil tussen prive rusthuizen en ocmw 
Ik weet ook niet of iemand met 1000€ pensioen  ,geen eigendommen en zonder kinderen in een prive rusthuis terechtkan ?
Maar in onze gemeente is er een zeer goed wzc van ocmw ,met meer personeel dan ze wettelijk verplicht zijn ,en dat is niet altijd het geval in de prive rusthuizen ;want die moeten natuurlijk zo veel mogelijk winst maken !
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

08 aug 2018, 12:19

flowerlady schreef:Lea ,kinderen moeten alleen bijleggen als ze een bepaald inkomen hebben ,er zijn dus gezinnen waar het ene kind wel moet bijleggen ,en het andere niet .
ook vraagt niet  iedere gemeente  in de wzc van ocmw  bijdragen van de kinderen indien het pensioen (+eventuele eigendommen) niet voldoende is  om het verblijf van de ouders mee te betalen .
Ik weet ook niet of iemand met 1000€ pensioen  ,geen eigendommen en zonder kinderen in een prive rusthuis terechtkan ?
Maar in onze gemeente is er een zeer goed wzc van ocmw ,met meer personeel dan ze wettelijk verplicht zijn ,
Geef eens €65 uit en dan kan je vergelijken met hetgeen jijzelf hierboven aanhaalt?
https://www.larciergroup.com/nl/verhaal ... 84859.html
Of vergelijk uw tekst eens met hetgeen een univ zoal weet te vertellen?
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf
Billijkheid ve terugvordering: een elastiekje...zoals zovele wetten...
http://www.elfri.be/juridische-informat ... illijkheid

Rechters hebben het wetboek in één hand (dat kan eenieder raadplegen), maar de andere hand doet de uitspraak...en die is meestal niet terug te vinden in het wetboek...
Persoonlijk interpretatierecht van rechters?
Men hoela ja.

Eigen ervaringen (?) doorstaan de toets met de werkelijkheid meestal niet...

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

08 aug 2018, 20:24

Waarom zou ik in godsnaam 65 € aan een boek gaan uitgeven dat mij niet interesseert ? Ik ben zelf nog niet in het geval dat ik naar een rusthuis moet ,maar ja dat kan als je wat voorkrijgt  ,en waarbij je eventueel  verlamd zou worden ,snel veranderen ,maar hopelijk niet !!
ik had voor ogen een geval uit mijn buurt ,alleenstaande zonder kinderen ,73 jaar ,met een klein pensioentje ,boembaaf na hersenoperatie naar rusthuis gemoeten .
Dus wzc van ocmw  moet haar opnemen en kunnen aan niemand iets vragen ,dus  kan zij met haar pensioentje zeker zijn van dezelfde zorgen als iemand die het ofwel zelf kan betalen ,of in sommige gemeenten de kinderen moeten bijleggen .
ik weet zeker dat in onze gemeente dit niet aan de kinderen gevraagd wordt ,en meer interesseert mij niet !
Ik lees heel veel ,en gratis kan ik op mijn e-reader duizenden boeken downloaden ,dus verder geef ik daaraan geen geld uit :D :D :D
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

08 aug 2018, 20:26

flowerlady schreef:Waarom zou ik in godsnaam 65 € aan een boek gaan uitgeven dat mij niet interesseert ?
Is dat het enige wat je onthouden hebt?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

flowerlady
Lid geworden op: 18 sep 2006, 23:23
Locatie: in ons mooie Haspengouw

08 aug 2018, 20:30

Neen PCEKSPEER  ,ik moest dat allemaal niet weten ? Heb ik in mijn originele  posting misschien leugens verteld ? Weet zeker van niet !!!
vriendelijke groetjes
Medion Akoya ,Windows 10,avg- avg firewall
ram:6 gb hd 1 thb.64 bits ,telenet

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

10 aug 2018, 19:24

flowerlady,

Mijn schoonmoeder zaliger is opgenomen geweest (niet lang) in een privé
rusthuis, hier in Deurne.
Mijn echtgenoot was enige zoon en ja, wij hebben mogen bijleggen.
Ze is daar maar een goed jaar geweest, toen overleed ze.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

13 aug 2020, 16:18

Toen mijn vader toch opgenomen moest worden na jaren thuisverzorging hadden wij hier in Deurne wel wat keuze; Wij hebben gekozen voor een klein privé tehuis dat eigenlijk goedkoper( en redelijk wat , rond de 400€ per maand) was dan het grote zorgcentum van het OCMW, de zorg was er eerder persoonlijk en minder regeltjes, maar er was geen luxe en al zeker geen bezigheidstherapieën, maar die had en wilde mijn vader toch niet, toezicht en een lieve verzorgende hand dat was wat hij toen nodig had. Wij konden met volmacht in zijn naam bijbetalen , geeft nooit volmacht aan een home, dat was ons aangeraden, maar inderdaad laat je dat wettelijk regelen dan berekenen ze een bijdrage voor de kinderen, geloof me of niet maar dat zou samen meer zijn dan we zo zelf persoonlijk bijlegden , hoe dat kon hebben wij ons toen afgevraagd. Wij, mijn broer en ik, hebben het dus zelf geregeld. Ook altijd de rekeningen per maand nagekeken.( bv opde rekening stond hygiene materiaal, terwijl wij zelf de pampers voor vader meenamen van het merk dat voor hem het beste was. , hetzelfde met de was, aangerekend en toch deed ik die zelf) goed uitkijken dus in een prive home. Nadeel in een OCMW huis, dat al die kosten d'office in de totaal prijs zitten, je betaald dus soms voor wat je niet verbruikt.