Haaientanden & fietsers

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 aug 2018, 15:47

wardje schreef:Paca schreef: De zwakke weggebruiker? Laat me niet lachen!!!

Moet nu denken aan de vele ouders en groot-ouders die hun kind of kleinkind al rijdend met hun fiets verloren hebben in het verkeer . :cry:

Het jongste rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie over de wereldwijde verkeersveiligheid (2015) beklemtoont dat wereldwijd de helft van het aantal doden na verkeersongevallen voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders zijn, met andere woorden kwetsbare weggebruikers.
In 2017 bestond het merendeel van de doden uit automobilisten (288), gevolgd door voetgangers (95) fietsers (78) en motorrijders (77). De som van die 4 categorieën levert een totaal op van 87% van de verkeersdoden in ons land.
Wie de actualiteit een beetje gevolgd heeft weet intussen wel dat mensen die achteraf, of in het ziekenhuis, aan hun verwondingen overleden niet meegeteld worden. Het ergst van al vind ik nog steeds dat truckers vrijuit blijven gaan bij zogenaamde dode hoekongevallen, Een term speciaal uitgevonden voor vrachtwagenbestuurders om straffeloos mensen van de weg te maaien terwijl ze aan iedere kant twee vierkante meter aan spiegels en camera's hebben hangen. Het zal niet lang duren eer ex-truckers hier, op hun achterste poten, komen beweren dat "de anderen" in fout zijn., ook al zaten ze te gsm-en, hun boterhammekes en koffie te slurpen, de krant of playboys te lezen, hun lief of zichzelf te bepotelen, hetzij aan hun gps te prutsen. Breek me begot de bek niet open, ik heb jarenlang dag aan dag toeren genoeg gezien op de Brusselse ring.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

15 aug 2018, 17:16

Het zal niet lang duren eer ex-truckers hier, op hun achterste poten, komen beweren dat "de anderen" in fout zijn., ook
al zaten ze te gsm-en, hun boterhammekes en koffie te slurpen, de krant
of playboys te lezen, hun lief of zichzelf te bepotelen, hetzij aan hun
gps te prutsen. Breek me begot de bek niet open, ik heb jarenlang dag
aan dag toeren genoeg gezien op de Brusselse ring.
Ik ga u de bek niet openbreken MichelN,u heb wel een 100% gelijk, en dat zien Ex vrachtwagenchauffeurs ook, ze zijn nu met van alles bezig, behalve met vrachtwagen rijden, en in de spiegels zien ze ook niet, zelfs als er een dode hoek camera hangt hebben ze er geen aandacht voor,ook afstand houden kennen ze niet, neen de generatie "truckers" zijn een gevaar op de weg geworden, maar eerlijkheids- halve ,telt dat nu ook voor het merendeel van de "gewone" autobestuurders,dagelijks ziet men voorbeelden, en ook wil ik er op wijzen, dat men ,als ze met kinderen eens naast een grote vrachtwagen les gaan geven,om  wat de vrachtwagen bestuurder ziet in zijn spiegels, dat dan nog uitgetekend is met lijnen,  ze de kinderen op het hart moeten drukken, dat ze NOOIT, aan de lichten langs die vrachtwagen (zouden )mogen staan , maar dat ze er beter ACHTERBLIJVEN.
Dat is niet alleen voor kinderen, ook voor iedereen, ga er niet langs staan,en als zo een "trucker" iemand op een rechte baan voorbijsteekt,als men met de fiets is,ga maar in de remmen, wat 9 op 10 heeft die de fietser niet gezien,omdat hij met andere zaken bezig is..... behalve met rijden. :( :( :( :(
De mentaliteit op de weg is helemaal veranderd, ik heb 38 jaar internationaal gedaan,en nu rij ik met nog de camper
half Europa af, maar ik ben er echt niet gerust in als zo een dolgedraaide trucker op een meter of minder achter mij rijd,en daar het nu in Frankrijk 80 Km is op de gewone wegen,is het om zot te worden.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Ice

16 aug 2018, 02:46

hovel schreef:
Ice schreef:Als autobestuurster stop ik steeds als ik fietsers/voetgangers zie die willen oversteken,  ongeacht of zij of ik voorrang heb, dat heet hoffelijkheid en daar heb ik geen wetten voor nodig.
Misplaatste hoffelijkheid!  Ik vind dat zeer gevaarlijk.
Niet alleen lapt u de verkeersregels aan uw laars, maar u sticht verwarring. Verwarring/verrassing voor het achteropkomend verkeer, het naast rijdend verkeer op meervak banen, het tegemoetkomend verkeer en niet in de laatste plaats de fietser zelf. 

Als ik als fietser in zo een situatie kom dan vervloek ik de autobestuurder en ik weiger om de voorrang te nemen die ik niet heb! Desnoods ga ik aan de kant staan tot dat de automobilist verder rijdt. Veel te gevaarlijk. Andere verkeersdeelnemers nemen misschien wel hun voorrang.

Overigens als fietser anticipeer ik op de komende verkeer situatie.  Als ik een auto zie komen en ik anticipeer dat ik  NA die auto veilig kan oversteken en die stopt in een bui van misplaatst hoffelijkheid dan ontstaat plotseling een heel nieuwe situatie die ik opnieuw moet inschatten en misschien het risico neem om dit te snel te doen. NIET dus.
Misplaatste hoffelijkheid bestaat níet, alle mensen waarvoor ik hoffelijk ben, tonen dankbaarheid en wie mijn hoffelijkheid zou weigeren?
Geen probleem, dan vervolg ik toch gewoon mijn weg?
- ik overtreed geen énkele verkeersregel.
- er is GEEN verwarring voor het achteropkomend verkeer want ik gebruik al mijn SPIEGELS zodat het achteropkomend verkeer ruimschoots de tijd heeft om mijn rémlichten op te merken én te stoppen als ze de fietser/voetganger waarvoor ík stop tegen dan al niet zélf opgemerkt hebben!
- waar meervak banen zijn, staan overál zebrapaden, al dan niet met verkeerslichten wánt met een gescheiden middenberm waren dát 4 banen waar de snelheid tot 120km/uur was toegestaan, NIET 70km/uur wat de idioten ervan gemaakt hebben.
- het tegemoetkomend verkeer en de fietser hebben zélf ook OGEN in hun hoofd en zíen de situatie, zij hebben élk de keuze om gebruik te maken van de mogelijkheid die ik de fietser biedt om veilig over te steken of....niet.
- als je de hoffelijkheid van bestuurders om jou veilig te laten oversteken al vervloekt, dan anticipeer je helemaal niet op verkeerssituaties want in het verkeer kan élke situatie in een fractie van een seconde wijzigen en dan ben je nooit voorbereid op onvoorziene omstandigheden door de plotse wijziging van een verkeerssituatie...dat vind ik dan weer pas gevaarlijk.
Misschien voor je eigen veiligheid toch maar eens goed nadenken voor je weer op de fiets stapt?
hovel schreef:Als iedereen nu het verkeersreglement juist toepast dan is er toch geen probleem!
En dát is nu NET wel het probleem:
de ene past het verkeersreglement níet toe, lapt alles aan zijn laars en maakt verkeersdoden (mét vluchtmisdrijf tegenwoordig) en de andere past het wel toe en die is daarnaast ook hoffelijk uit bezorgdheid voor de veiligheid van zwakkere weggebruikers.
Dus wát doe je daaraan? 
Je kans wagen door je voorrang te nemen en hopen dat het verkeersreglement gevolgd wordt (russische roulette) met het risico om in het ziekenhuis of erger, op het kerkhof, te belanden of voorzichtig zijn, gezond verstand gebruiken en de verkeersregels laten voor wat ze zijn als bestuurders hoffelijk zijn?

Je kán nu eenmaal niet iedereen dwingen om het verkeersreglement juist toe te passen, er zijn er die het niet kénnen en er zijn er die het niet wíllen....bovendien heeft de politiek er intussen zó een potje van gemaakt dat een kat haar jongen niet meer terugvindt in dat doolhof vol tegenstrijdigheden en nutteloze wijzigingen zoals met heel de wetgeving.

En van enige correctie in mentaliteit mbt het naleven van het verkeersreglement hoef je niet te rekenen op de pamperende idioten van politiek (tenzij zoals cd&v om de moeder van verkeersslachtoffertje Merel als stemmenkanon gebruiken) of justitie die van daders slachtoffers maken en slachtoffers zelfs straffen, waarbij hun afkomst de doorslaggevende factor is van hun keuze wie het etiket dader krijgt, daarvoor hebben ze zelfs de omgekeerde bewijslast verzonnen.

Voilá, Fazal, jij begrijpt het!  :wink:

En tokkio: inderdaad, de mentaliteit op de weg is veranderd en níet ten goede, te wijten aan het non-beleid van de graaiende leugenaars.
Ik hou mijn hart nu al vast want een van mijn kleinkinderen gaat voor het eerst met de fiets vanaf september naar de middelbare school, ik ben daar zeer bezorgd over en hoop dat er meer bestuurders hoffelijk zullen zijn of oma zal dikwijls rond schooltijden op de baan te vinden zijn om een oogje in het zeil te houden...

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

16 aug 2018, 10:20

Over deze problematiek kan je eindeloos en oeverloos blijven doorlullen.
Het probleem is dat de helft van vrachtwagenbestuurders, autobestuurders,brommers,moto's,fietsers en voetgangers zijn kloten vaagt aan de wegcode.
Ik ga er mij niet meer druk om maken.
Ze zoeken het allemaal maar uit.En dan nog de velen die rondhossen zonder amper de wegcode te kennen.

Suc6

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

16 aug 2018, 15:10

Het grote probleem is dat men geen tijd heeft,en dat ze in de auto in hun eigen leefwereld zitten,het moet rap, rap zijn, die slak voor hun..... daar vloeken ze op, als er iemand voor hun stopt ,om voetganger of fietser door te laten verwijten ze die van zot,voor vele tellen de verkeersborden niet,en iedereen vind dat hij de beste bestuurder is , an al die ander ,ouwe mensen ,schrikschijters,en onbenullen zijn.
@ Ice
Ik hou mijn hart nu al vast want een van mijn kleinkinderen gaat voor het eerst met de fiets vanaf september naar de
middelbare school, ik ben daar zeer bezorgd over en hoop dat er meer
bestuurders hoffelijk zullen zijn
Druk uw kleinkinderen op het hart dat ze NOOIT naast een vrachtwagen moeten staan wachten, maar altijd achter de vrachtwagen,ik zelf, ga ook nooit naast de vrachtwagen ,zelfs niet naast een lichte bestelwagen,of bus staan .
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Fazal

16 aug 2018, 19:05

tokkio schreef: 
Druk uw kleinkinderen op het hart dat ze NOOIT naast een vrachtwagen moeten staan wachten, maar altijd achter de vrachtwagen,ik zelf, ga ook nooit naast de vrachtwagen ,zelfs niet naast een lichte bestelwagen,of bus staan .
Dat heb ik mijn dochtertje al geleerd toen ze de eerste keer met haar fiets op de baan mocht.
Dat is nu 46 jaar geleden,  toen was ze 12.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

17 aug 2018, 10:22

Het grote probleem is dat aan de woorden "HOFFELIJKHEID" en "DISCIPLINE" zo weinig waarde gehecht wordt.
Zet die waarden terug bovenaan en er gaat heeeeel veel veranderen.
De zon is gratis voor iedereen
Ice

17 aug 2018, 12:39

Fazal schreef:
tokkio schreef: 
Druk uw kleinkinderen op het hart dat ze NOOIT naast een vrachtwagen moeten staan wachten, maar altijd achter de vrachtwagen,ik zelf, ga ook nooit naast de vrachtwagen ,zelfs niet naast een lichte bestelwagen,of bus staan .
Dat heb ik mijn dochtertje al geleerd toen ze de eerste keer met haar fiets op de baan mocht.
Dat is nu 46 jaar geleden,  toen was ze 12.
Dat zal ik zeker doen, tokkio.
Fazal: 46 jaar geleden waagde je je leven niet als je de baan op moest, nu is het verkeer bijna russische roulette geworden.

Wij gingen naar school met de bus of de fiets, nu hebben scholen niet genoeg parkeerplaatsen voor de studenten.
In rijscholen moest je eerst lessen volgen en examens doen, sinds er nieuwe belgen rijscholen oprichten, kun je je (vals) rijbewijs kopen.

Voor onze kinderen wordt een rijbewijs halen steeds strenger en duurder terwijl vreemd gespuis hun rijbewijs, behaald in hun thuislanden met heel andere verkeersregels, doodleuk mogen inwisselen en geen kennis hoeven te hebben van ónze wegcode....verkeersveiligheid hé?!
Zou het niet logischer én veiliger zijn om extra streng te zijn en toe te zien dat migranten ónze verkeersregels kennen en respecteren voor ze hier mogen deelnemen aan het verkeer?

Tel daarbij al het transitverkeer bij met buitenlandse chauffeurs die geen letter NL kennen, laat staan enige notie hebben van onze wegcode en je hebt gegarandeerd een toename van verkeersdoden.

Zoals altijd doet de politiek aan symptoombestrijding waarbij de oorzaken genegeerd en zelfs worden ontkend om de Vlaming maar de schuld te kunnen geven en het rijbewijs behalen schier onmogelijk én onbetaalbaar wordt gemaakt, enkel voor onze kinderen onder het mom van verkeersveiligheid, terwijl vreemd gespuis carte blanche krijgt en zelfs niet gestraft wordt om zonder rijbewijs vluchtmisdrijf te plegen en mensen dood te rijden.
Zoals met alles gelden de wetten en bestraffing voor verkeersovertredingen alleen nog voor eigen volk.

@Idefix: discipline zou afgedwongen moeten worden door een mentaliteitsverandering van culturen die menen dat ze superieur zijn en dat kan enkel door zwaar te straffen bij overtredingen ipv te blijven pamperen van vreemd kiesvee en daartoe is de politiek niet bereid, ze laten liever onze kinderen doodrijden.
Fazal

17 aug 2018, 13:11

Ik schreef: 
Dat heb ik mijn dochtertje al geleerd toen ze de eerste keer met haar fiets op de baan mocht.
Dat is nu 46 jaar geleden,  toen was ze 12.
Ice schreef:Fazal: 46 jaar geleden waagde je je leven niet als je de baan op moest, nu is het verkeer bijna russische roulette geworden.
Dat dacht je maar Ice.
Ik heb toendertijd een vrachtwagen een vrouwelijke fietsster zien overrijden.
Dit was ook te wijten aan die dode hoek.
Ze stonden naast elkaar voor het rode licht en toen het groen werd begonnen ze gelijktijdig te rijden.
De vrachtwagen sloeg rechts af en reed de vrouw aan.
Het hoofd van de fietsster kwam onder een wiel v/d kolos terecht.
Hierbij dient met klem vermeld dat de richtingsaanwijzers van de vrachtwagen wel degelijk aanstonden.
Dat heb ik getuigd op de rechtbank. 
Het hoofd van de vrouw werd verpletterd om even nadien op te zwellen ter grootte van een voetbal.
Gruwelijk verhaal, maar echt. Ik heb er wekenlang nachtmerries aan over gehad. :cry: