Verwilderde kamperfoeliestruik.En vraag

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

granny M
Lid geworden op: 04 jun 2012, 19:32

22 aug 2018, 20:32

Een vraag voor de tuinliefhebbers :

Ik heb in mijn tuin al meer dan 20 jaar een kamperfoeliestruik staan tegen een muur. Hij bloeit elk jaar, ruikt dan 's avonds heerlijk, maar door de droogte zijn er wel heel bladeren afgevallen. 
Toch komen er nu weer nieuwe blaadjes uit, dus er zit zeker nog leven in gelukkig.
Maar er zitten zoveel echt dorre dode takken tussen, dus is mijn vraag aan jullie : Zou ik hem/haar eens helemaal flink snoeien en dan bedoel ik ook tot bijna aan de originele stam ? En zoja, wanneer kan ik dat het beste doen ? Of denken jullie, dat ik er beter vanaf blijf en er zo maar wat dode takken tussenuit knip?
Alvast bedankt voor jullie antwoord !
mvg. Granny M

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 aug 2018, 20:41

Deze erg laat op het seizoen of vroeg in het voorjaar snoeien. ( maart- april of november - december)
Met de snoeischaar dun je de te dichte groei uit en knip je de te lange scheuten terug op geschikte knoppen. Om te verjongen ga ja aan het eind van de winter of aan het begin van het voorjaar alle stengels terugknippen tot binnen 60 cm van de stambasis. Dun later scheuten zo nodig nog verder uit. Met de heggenschaar snoei je alle zijscheuten af tot 2 twee a drie knoppen van een hoofdstengel van het geraamte. Dat is het zo wat.

granny M
Lid geworden op: 04 jun 2012, 19:32

22 aug 2018, 21:23

Da's een supersnel en duidelijk antwoord. Ik ga Uw advies zeker volgen, dank U wel Wardje !!