Advies huren

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

DRoels
Lid geworden op: 01 sep 2018, 12:02
Locatie: Schilde

01 sep 2018, 12:40

Hallo, we zijn een (kinderloos) gepensioneerd echtpaar. Ons huis is eigenlijk dringend aan renovatie toe en we schatten de nodige kosten daarvoor vrij hoog in. We denken dus eerder de overstap te maken naar een (comfortabel) huur-appartement, met verkoop van ons eigendom. De meeste "adviezen" op internet betreffende huren of kopen zijn duidelijk gericht op "jongere" mensen (met een langere toekomst voor zich) of senioren met erfgenamen. Voor sommige senioren lijkt me deze goede raad echter niet altijd zomaar de juiste. Waar kunnen we best terecht voor objectief advies betreffende "zekerheid" (financieel en andere) bij deze belangrijke beslissing?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

02 sep 2018, 10:22

Als ge een appartement wilt huren en uw eigendom verkopen, heb ik misschien een beter idee:
al gedacht aan verkoop op lijfrente?
Huizen op lijfrente waar de koper meteen kan intrekken, zijn meer gegeerd dan huizen waar de verkopende eigenaar nog blijft in wonen.
Met de bouquet en de lijfrente kunt gij dan een schoon appartementje huren.
Enig nadeel bij lijfrente:
vermits ge ondertussen eigenaar blijft van uw huis, staat ge ook in voor de kosten die de eigenaar normaal heeft.

https://www.immoweb.be/nl/pages/Page.cf ... ection=buy

update:
ik lees net in uw openingspost dat uw huis dringend aan renovatie toe is en dat de kosten daarvoor hoog worden ingeschat.
In dat geval is verkoop op lijfrente misschien niet het beste idee.
Beter meteen verkopen.
Dan hebt ge ook al die zever van een renovatie niet aan uw hoofd.
De te verwachten kosten gaan helaas de verkoopprijs van uw eigendom onder druk zetten.

Tenzij ge verkoopt op lijfrente ZONDER bouquet.
En dat de koper de renovatie op zich neemt.
Dat zoudt ge eens moeten vragen aan de notaris of dat een goed idee is.
Ondank is 's werelds loon