Heggenschaar HS 81 R lekt en valt stil, herstellen

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

28 aug 2018, 21:50

Ik moet weer iets maken maar ik denk in de richting van geen gebruik van aspen benzine. Dan zijn van die carburators met membramen die niks anders verdragen. Zo heb ik dat links en rechts gehoord, fabeltjes ?
Laatst gewijzigd door boeffer op 29 aug 2018, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 aug 2018, 06:25

Waarschijnlijk een afdichting versleten.
Ga eens tot bij de verkoper .
Normaal moet de benzineaanzuigmond in de tank jaarlijks vervangen worden. ( normaal laat je dat vervangen door de dealer)
Heb je al ooit de benzinefilter vervangen?
Aspenbenzine 2 is speciaal voor 2- taktmotoren ( is niet zo vervuilend en smering is beter.)
Als ge overschakelt van benzine naar Aspen zal er eerst veel kool loskomen ,(  vette bougie)
Een bijkomend effect kan zijn dat in het begin, tijdens het schoonbranden van de motor, de uitlaatgassen extra kool bevatten. Het kan zijn dat de afstelling van uw carburateur iets gewijzigd moet worden. Je hebt nog wat werk aan de winkel als het machientje al dan niet goed onderhouden is geweest.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

29 aug 2018, 11:09

Dank, tips met al veel info. Er is idd met 2 takt gewerkt de laatste tijd. Deze liet ook nog wat zien.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

29 aug 2018, 21:42

Storing was al langer van te weinig vermogen. Membranen zijn goed dus meteen richting uitlaat, denkelijk krijg je dat open. 't Gebruik van gewone 2takt blijft bij die gast een raadsel. 
De 2 benzineleidingkjes zijn keihard alsook die o-ring van vulstop. 1 Raadselachtig zwart topje zit er nog op. Tankje is 1 geheel. Tot daar evtl lekken en omdat je de schaar schuin houdt.
60 j en meer terug gebruikten tractoren al onderdruk om het dieselmengsel te regelen, een gaatje juist na de gasklep. Deze carburators zijn bijna ook al zoiets en de aanzuiging/ontluchting van de brandstof.
En 't is weer allemaal dringend.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

29 aug 2018, 22:14

Beste is dat je om de zoveel jaar die membranen vervangt: ze worden harder met de tijd .
Zo goed als zeker is het een type "Walbro" pompcarburator (of een kloon ervan) en daar zijn nogal gemakkelijk onderdelen van te verkrijgen.

Walbro Carburetor Service

 https://www.youtube.com/watch?v=cDaOcNrS6BM

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

30 aug 2018, 06:03

zie  hier de site waar ge een inlaatpakking kunt aanschaffen samen met een schema voor montage en demontage

https://www.bumac-onderdelen.nl/inlaatp ... hs81r.html

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

30 aug 2018, 22:18

Ik heb 'm laten draaien zonder uitlaatpot. Daar zat een afgebroken vijs in(later :x). En is 'n vettig gedoe die uitlaat.
Is krachtiger maar wil niet niet op volle toeren komen. Ik had al gaan googlen op aansluitingen, bovenste aan tank is de langste en gaat ter hoogte van chokeklep op carburator.
Raar, gas aan 't geven en bij inspuiten extra startpilote valt hij stil. Koudstart is beter dan zijn warmstart.
Onderaan in de tandwielkast zit vet in, zou ook nog kunnen(vastlopen).
Tenslotte is er de melding van krukasdichtingen. Of is het valse lucht aanzuigen in tank, bij eerste maal in gang zetten na een tijdje rust wil hij hoger in toeren, zakt door zijn poten, dan is het steeds sukkelen?
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

01 sep 2018, 21:13

'k Ben al verder in mijn puzzel geraakt. Blijkt toch die tankdop die lekte en zo valse lucht gaf ipv brandstof(aanzuiging). Nu blijft hij al draaien en ook  max toeren toerental maar met choke op 90%.
Die ontluchter heb ik ook nieuw gekocht. Laat enkel begrenst lucht toe. 
Bougievonk, en smering onderaan  had ik getest.En mijn eigen 2 takt erin.
Membranen zal ik ook maar steken, de oudere zijn slapper, wie weet wordt die veerkracht gebruikt ipv een veer . Alle beetjes helpen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

02 sep 2018, 17:48

https://www.youtube.com/watch?v=Q9t_-awHzkk Morgen een nieuwe erin, gisteren was dat ding super, bijna gemaakt. Video geeft evtl info.
Vandaag was de carb nat, 't ding wordt dus nieuw. Die video heeft het over zeer kleine klepjes met neopreen, eens gezwollen dan zijn die stuk.
Gat uitlaatflens is ook uitgeboord, maar zeer traag boren, hoe hard is zo'n boutje?
Tot de volgende , mañana.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 sep 2018, 19:23

Inderdaad omdat gaatje te boren gebruik een cobalt boor , traag toerental, en goeie snijolie of uw boor is direkt de snee kwijt en een cobalt boor slijpen vergt toch enige ervaring.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

03 sep 2018, 18:31

Knalpot zit vast en met de nieuwe carburator draait het ding terug. Volg wel de startprocedure en dan start en draait hij goed.
Regelvijzen heb ik niet aangeraakt , er was ergens een YT-video van.
Gekocht heb ik Stihl benzine en ga ik hem ook aanraden.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg