erfenis

Vragen/antwoorden betreffende recht.

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

11 sep 2018, 07:13

Wij een gehuwd stel mijn man had een dochter uit een vorig huwelijk. Wij zijn gehuwd wie langst leeft heeft alles. ik bezat een woning voor ons huwelijk waar nog 5 jaar moest afbetaald worden ik heb altijd gewerkt en ben nu met pensioen. De dochter van mijn man kijkt niet meer naar ons om, en mijn man wilt haar onterven. Moest mijn man komen te overlijden heeft zij enig recht om te erven. De woning is het enige onroerend goed wat wij bezitten en bij ons huwelijk had mijn man niets. Weet iemand hier een antwoord op. Poentje

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

11 sep 2018, 08:25

wie langst leeft heeft alles

Dat betekend dar zijn dochter bij het eerste overlijden niets erft.

Bij het tweede overlijden erft ze de helft, want de dochter is een stiefkind van u en stiefkinderen erven alleen als er een testament gemaakt wordt.  
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

11 sep 2018, 09:50

Wanneer iemand met een kind, huwt  en die clausule opneemt in  een nieuw huwelijkscontract, onterft daarmee zijn kin(eren). 
Die clausule kan eigenlijk niet en kan/moet/zal betwist worden door het kind. En terecht. 

De partner kan de helft krijgen van de ander, maar de kinderen moeten alleszins ook de helft erven indien de vader komt te overlijden. 

Die clausule betreft ook alleen de gemeenschappelijke goederen. Het huis is van u en blijft van u. Als uw man overlijdt, krijgt zijn dochter daar niets van. 
Ik hoop dan ook dat je de woning niet in de gemeenschap hebt gebracht. 

Ik zou toch eens met een notaris gaan babbelen. En desnoods één en ander laten wijzigen. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

11 sep 2018, 11:20

pastoor schreef:wie langst leeft heeft alles

Dat betekend dar zijn dochter bij het eerste overlijden niets erft.  
Pastoor, dit is ook niet helemaal juist, (wie langst leeft heeft alles) ze kan wel erven maar moet wachten tot beide overleden zijn
en als er dan niets meer is om te erven heeft ze peg. 

Wij hebben ook die clausule, het is zelfs zo dat er na een overlijden van mij of mijn vrouw de langst levende onze eigendom kan verkopen en volledig kan beschikken over alles zonder iets aan de kinderen te geven.
Zij moeten wachten tot wij allebei in pierenland zijn.

En het is zoals wanton zegt, ga naar een notaris    
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

11 sep 2018, 14:36

Benq, ik weet niet hoe oud u bent. Maar u heeft kinderen : dan raad ik ten stelligste af die clausule te behouden. Weet dat één en ander waarschijnlijk niet zal lopen als u wenst, noch wanneer dat gebeurt. 
Daarom  :  wijzig die clausule in een keuzebeding. Hierbij kan de langstlevende , na overlijden van de partner, kiezen wat hij van die partner zelf erft. Daardoor beslis je op dat moment, wat niet kan bij de clausule langst leeft. 
De langstlevende heeft dan de keuze uit  : alles of niets, en alles daartussen. 
Onthou dat uw behoeftes anders zijn op uw 65 dan op uw 82.
U kan één en ander laten afhangen van : uw gezondheid, relatie en behoeften van de kinderen, fiscale gevolgen vaan erfbelasting,....
De clausule 'langst leeft, al heeft' is over het algemeen een dure oplossing. 
Voorbeeld  :   in voorkomend geval moet men bij eerste overlijden geen erfbelasting betalen op de gezinswoning. Maar bij het tweede overlijden van een ouder betaalt men de vermindering tot 3 maal terug. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon