Windows 10 laatste versie

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

vicvanhouche
Lid geworden op: 23 feb 2012, 18:24
Locatie: Koningshooikt

09 sep 2018, 16:32

In windows 10 i.v.m. back-ups vinden we verschillendbegrippen o.a. Systeem back-up,  Systeem kopie, herstelpunten, windows
image back-up .Wat zijn de verschillen tussen deze begrippen ? Waar wordendeze opgeslagen ? Worden ze automatisch of enkel manueel gemaakt ?
Groeten
Victor

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

10 sep 2018, 23:44

vicvanhouche,

image en systeem backup
https://www.schoonepc.nl/optim/backup.html
Systeem herstel en herstelpunten
https://support.microsoft.com/nl-be/hel ... ry-options

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

vicvanhouche
Lid geworden op: 23 feb 2012, 18:24
Locatie: Koningshooikt

12 sep 2018, 00:48

Hallo Sony
De eerste link is me bekend en de tweede heeft het inzicht in die verschillende back-ups bij windows 10 niet veel bijgebracht ! Mijn praktisch probleem is het volgende :
Onlangs is op mijn laptop van Asus met windows 10 laatste versie en office 365 het Os terug geïnstalleerd om een probleem van blauwscherm op te lossen. Uitgevoerd bij mijn computer winkel . Hierbij werd een systeem backup( image) geplaatst op een externe schijf Y. Deze backup is terug te vinden als 2 mappen:DESKTOP-3JHvGD met submap Backup Set 2018-08-30 175722  en de tweede :WindowsimageBacup met submap DESKTOP-3JHvGD met submappen: Backup 2018-08-30 155728, Catalog, Logs en SPPMMetadataCache.
Dit is al een eerste vraag ;is het normaal dat er 2 hoofdmappen zijn? van waar komen die benamingen en bij een terugplaatsing welke moet er gebruikt worden ?
Het automatisch starten van de backup staat ingesteld op elke Zondag om 19.00 u.
Thuis de computer bij gewerkt met de nodige neven programma's geïnstalleerd op de D schijf, indien dat mogelijk was. Daar de functie one-drive van de office die in C schijf zit nogal wat GB opbouwt, deze verplaatst naar een externe schijf Z. Dit alles gebeurde voor de Zondag. De systeembackup(image) instellingen werden aangepast: aangevinkt schijf C en D en systeemkopie..
Nu als backup op de Y schijf staat : Home-Pc (is naam van de Pc)/ Backupset2018-08-30 175722/Backup Files 2018-09-09 190003/  met submappen Catalogs en een reeks Backup files.zip . BIJ nazicht van deze Backup zien we :een geel driehoekje met uitroepteken: laatste backup is niet voltooid. Kijk de gebeurtenislogboeken na op de relevante fout. Deze opgezocht: er staat: De schaduwkopieen van volume Y zijn afgebroken vanwege een I/O-fout op volume Z.
Dit laatste kan dat iets te maken hebben met het verplaatsen van de one-drive map van C:\gebruiker\naam\one-drive naar Z:\one-drive ?
Is het normaal dat beide systeembackup(image) een zelfde Backup set 2018-08-30 175722 hebben.
ER blijven voor me nog heel wat duistere zaken ivm backup systemen voor geïnstalleerde programmas te beveiligen.
Voor de data mappen en bestanden heb ik geen probleem.[s]


[/s]
Groeten
Victor

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

12 sep 2018, 11:43

Victor,

Daar de back-up ingesteld staat om wekelijks in werking te komen denk
ik dat het de Windows 7 back-up uitvoering is met de mogelijkheid om
de externe schijven uit te schakelen als er geen back-up gemaakt wordt.
Dat uitschakelen  moet je doen om tegelijk verslijten van externe en interne
schijven te vermijden.
Hoe de verschillende mappen die je aanhaalt aan hun benaming komen dat
weet ik buiten de vermelde datum ook niet.
Het is wel zou dat een back-up kan en zal opgedeeld worden in verschillende
sub mappen.
Om een en ander op te zoeken over back-ups:
Typ eens in het zoekvak (klikken op vergrootglas) backup.
Klik dan op Instellingen voor back-ups
Klik langs de rechterzijde op:
Meer informatie over back-ups maken
Hiermee wordt de standaard browser geopend en het bald van de link weergegeven.
Je ziet ook Back-ups maken met bestandsgeschiedenis
De uitleg hiervoor vindt je op onderstaande link:
https://support.microsoft.com/nl-be/hel ... your-files
de nodige neven programma's geïnstalleerd op de D schijf
Je bent er u toch van bewust dat, ook al staan de programma's op die
schijf of partitie, de nodigen gegevens wel in het register staan op C:
Van programma's moet je zorgen dat je de installatie bestanden of CD/DVD
bezit en op een veilige plaats bewaard.
Office 365 is een proef versie waar je beter niet in mee gaat dit
is verbonden aan een abonnement, als je niet van plan bent om
Microsoft Office aan te schaffen verwijder dat dan als de proef
periode verlopen is en gebruik dan Libre Office wat je eventueel
nu reeds kunt installeren naast Office 365.
https://nl.libreoffice.org/
De functie One drive kan je uitschakelen in de opstart en ook uit
de back-up instellingen verwijderen.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

vicvanhouche
Lid geworden op: 23 feb 2012, 18:24
Locatie: Koningshooikt

13 sep 2018, 17:57

Hallo Sony
Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg
Back-up's van de data bestanden en mappen heb en had ik onder controle. Voor programma's begin ik stilaan wat meer inzicht te krijgen. Maar echt volledig is me nog niet alles duidelijk. Zo begrijp ik dat een Systeemkopie ook een back-up genoemd wordt en dat hierbij mits instellingen zowel data mappen als programma mappen van verschillende schijven .kunnen opgenomen worden. De map waarin de back-up opgeslagen wordt draagt dan weer de naam WindowsImageBackup\ een submap naam computer\Backup Set datum uur\ Backup Files datum uur\ en dan een reeks Backup Files.zip. waarin de betrokken mappen en bestanden terug te vinden zijn !
Het maken en terugzetten van Herstelpunten is me wel duidelijk. Bestands geschiedenis staat bij me niet ingeschakeld daar ik begrijp dat dit enkel voor data is.
Mijn probleem dat mijn systeem back-up niet voltooid is nog steeds ! Bij een 2de poging met zelfde instellingen weer het zelfde alleen is het back-up bestand veel groter nu ca 40tal backup zip files.
Kan een mogelijk oorzaak afgeleid worden uit de logbestanden ?

ivm de neven programma's geïnstalleerd op de D partitie besef ik dat deze ook, de meeste toch, bestanden in het register dus in de C hebben en terug moeten geïnstalleerd worden na een herinstallatie van de windows. Daar heb ik geen probleem. De installatie programma's staan in een aparte map op de D en kunnen ook terug gehaald worden langs het internet.

Office 365 is nu toch geen beta versie meer! Gebruik dit reeds bijna 2 jaar met een betalend abonnement ! Alleen had ik tot heden geen gebruik gemaakt van de functie One-drive. Mijn laptop door een probleem van traagheid en blauw scherm hersteld werd met een nieuwe harde schijf (kleiner dan de originele) en herinstallatie van windows .Gebruik nu de oude schijf als een externe en wil de grotere opslag capaciteit gebruiken voor one-drive en systeem backups daar deze veel ruimte vragen. En hiermee zijn mijn problemen ontstaan die volgens me toch op te lossen zijn !
Victor
Groeten
Victor

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

13 sep 2018, 18:34

vicvanhouche,

Ik weet niet over welke OneDrive je schrijft en vooral
OneDrive moet je NIET opnemen in de backup, je kunt
OneDrive synchroniseren met OneDrive in the cloud
en steeds bereiken via een browser.
Als je pc op een of ander manier crasht en terug opgelapt
wordt kan je altijd de bestanden die in OneDrive online
werden opgeslagen terughalen met een browser.
Je kunt ook onafhankelijk van elkaar bestanden opslaan
in OneDrive online en/of OneDrive op je computer.

Wat beterft systeem kopie, je kunt die inderdaad opnemen in
de backup dan wordt die natuurlijk groot, maar als je regelmatig
backups maakt kan je er ook steeds een deel van verwijderen
 Via Configuratiescherm --> Systeem en beveiliging -->
Backup maken en terugzetten (Windows 7)
Klik op Schijfruimte beheren
Klik op Back-ups weergeven
Selecteer de back-ups die je wilt verwijderen (oudste data)
en klik op verwijderen.
Zo komt er terug meer ruimte vrij op de schijf.

Maak ook steeds een opstartmedium als er een grote update/upgrade
geweest is naar een nieuwe versie van Windows 10.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

vicvanhouche
Lid geworden op: 23 feb 2012, 18:24
Locatie: Koningshooikt

15 sep 2018, 10:47

Hallo Sony
Het is de one drive als onderdeel van de office 365. Dus die komt mee tijdens de installatie van de office.  In de map One drive staan er dan 6 submappen : Bureaublad, afbeeldingen, E-mailbijlagen, Dokumenten,, Openbaar en Muziek. Standaard  data mappen van de windows 10. Mappen die ik niet gebruik, mijn data's staan op een Epartitie met een eigen gemaakte mappen structuur.  Gezien deze onedrive veel opslagruimte in beslag neemt van mijn C partitie heb ik hem verplaatst naar een externe schijf. Een schijf die ik wil gebruiken voor back-ups op te slaan. Waarmee die backups tegelijkertijd op de server van Windows geplaats worden.. Maar stel nu vast : als die externe schijf los gekoppeld van mijn laptop, de laptop niet meer normaal opgestart wordt. Bijna alle iconen op het bureau blad zijn verdwenen en er komt een melding : one-drive wordt niet gevonden? probeer opnieuw of stel one drive in.
Vermoed dat het die map Bureaublad is. Dat ze de instructies voor het maken van het bureaublad bevat ! Dan is het wel logisch maar begrijp niet waarom die map bureaublad mee genomen wordt in de one drive functie ! Zoek naar een systeem om deze map uit de one drive te halen en ze terug op de juiste plaats te brengen.
Liefst zou ik een oplossing vinden om die map one-drive bij de installatie volledig vrij te hebben zodat ik mijn eigen mappen structuur kan invoeren. Het blijkt me dat windows je wil verplichten in hun mappen structuur te werken ?
Graag verneem ik of daar een oplossing voor is !
Victor
Groeten
Victor

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

15 sep 2018, 11:31

vicvanhouche,

1. Klik met de rechtermuisknop op OneDrive symbool (wolkje)
2. Klik op Instellingen
3. Klik op automatisch opslaan
4. onder Bureaublad, documenten en afbeeldingen
5. Klik in de lijst op Bureaublad, Documenten, of Afbeeldingen en kiest
standaard opslaglocatie.
6. Kies Alleen deze pc: (begin voorlopig alleen met Bureaublad).
7. klik met de rechtermuisknop op de map Bureaublad
8. Klik op Eigenschappen
9. Tabblad Locatie
10. Klik op Verplaatsen
11. Duidt aan Deze Pc:
12. Schakel de pc uit en koppel de externe schijf los.
13. Start de computer zonder externe schijf.

Lukt het niet op deze manier, verplaats dan Bureaublad terug naar OneDrive.
Verplaats OneDrive terug naar C: (op de manier dat je die verplaatst hebt
naar de externe schijf)
Herhaal de hierboven beschreven handelingen vanuit OneDrive op de C:

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

vicvanhouche
Lid geworden op: 23 feb 2012, 18:24
Locatie: Koningshooikt

21 sep 2018, 11:08

Hallo Sony
Uiteindelijk is met de hulp van mijn computerwinkel gelukt de one drive ingesteld te krijgen dat ik zelf kan beslissen welke mappen in one-drive komen te staan. We hebben wel een partitie van de interne schijf moeten kiezen om de one-drive te zetten. Hiervoor de partitie E gekozen.

De reden was dat ik met een laptop werk en dat die externe schijf niet altijd verbonden is, Op zulk moment was bij opstart computer het bureaublad zonder snelkoppelingen en een melding dat one-dive niet gevonden werd met de mogelijkheid opnieuw proberen of in te stellen.   En bij instellen werd one-drive terug onder de C:\gebruikers\naam  geplaatst? Dus de windows (billgates) gedwongen mappen structuur !
Een bijkomend punt met one drive op de externe schijf was dat bij het maken van een systeem backup image  dit proces afsloot met de melding dat de backup onvolledig was.

Ben nu bezig om de partitie E, met one drive, zoveel mogelijk de beschikbare opslag capaciteit te benutten. Daarom wil ik onderliggende sub mappen die voor me niet zo belangrijk zijn verplaatsen naar de externe schijf.
Maar ook hierbij is er een probleem; Bij het verplaatsen komt er een melding: "Kan dit item niet vinden. Dit item bevindt zich niet langer in E:\. Controleer of de locatie van het item en probeer het opnieuw.  Maar het item ( de map) is er wel en normaal te openen en te bewerken !
Hebben jullie daar een verklaring en oplossing voor ?
Bij voorbaat dank.
Groeten
Victor
Groeten
Victor

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

21 sep 2018, 11:56

vicvanhouche,

Je zult die map(pen) moet loskoppelen.
Met de rechtermuisknop klikken onderaan rechts op het
OneDrive symbool (wolkjes).
Klik op Instellingen
klik op Mappen kiezen
Verwijder de vinkjes bij de mappen die je wilt verplaatsen.
Klik op OK
Herstart de computer.
Probeer dan nogmaals de map(pen) te verplaatsen.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

vicvanhouche
Lid geworden op: 23 feb 2012, 18:24
Locatie: Koningshooikt

21 sep 2018, 15:59

Hallo Sony
De betrokken mappen staan nog niet in de one-drive, die speelt nu nog niet mee !
In tussen tijd is de fout gevonden en opgelost !
Probleem opgelost. geprobeerd een nieuwe map met een zelfde benaming te maken op de externe schijf. Dit lukte echter niet ! Kreeg een gelijkaardige melding. Dat leek me vreemd en wees erop dat er iets fout zat met die externe schijf ! Als test de map op E verplaatst naar een andere externe schijf en dit werkte wel; Dus wist ik waar te zoeken.  De bewuste schijf Z is een partitie van een externe schijf die in 2 partities is verdeeld; De andere is als Y benoemd. En ook hiermee kwam het probleem voor. Deze externe harde schijf, dus Y en Z zijn met de computer (een laptop) verbonden met een USB op een USB switch met 7 aansluitmogelijkheden. Na verplaatsing naar een ander aansluitpunt was het probleem opgelost. Dus bij die switch zal er iets fout zitten !
We kunnen dus de vraag afsluiten.
Alleszins bedankt voor de medewerking.
Groeten
Victor
Groeten
Victor