Wintertijd of zomertijd

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

15 sep 2018, 18:27

In de jaren 1977 hebben ze het lumineuze idee gekregen om de mensen op te zadelen ,met de winter en zomertijd,
Want we zouden er mee besparen.....van de rompslomp die het meebracht,trokken ze hun niks aan, nu na al die jaren ,beginnen ze in te zien dat er van besparing  niets van waar is,en gaan ze terug beslissen om... Tja om wat, ze durven , of kunnen nu eens geen beslissing nemen se, voor Europa, ieder land gaat zelf mogen beslissen of ze al of niet in een zomer of wintertijd blijven,en onze Michel laat het aan de bevolking over , wat voor wie het beste is,dus dat gaat een kakofonie van jewelste zijn met voor en tegenstanders ,voor wie het beste uitkomt.
Maar zijn ze in Europa zo dom,of durven ze nu eens geen beslissing nemen,maar( en de oplossing komt niet van mij,maar staat hier op setnet) of ze laten het zoals het vroeger was GMT +1 uur, of men doet er op de wissel van het zomeruur nu gewoon een half uur af, en laat het dan zo voor eeuwig en drie dagen. :D

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/pr ... ~abcea84a/

Dat uur verschil en zelfs meer was veel vroeger al een probleem,iedereen had zo zijn eigen uur, en sommige geleerden wilden dat er dan al doordrukken,zelfs als de duits hier was, moesten de klokken gelijk staan, maar nu met de moderne technologie, is het toch eenvoudig, de stand van de zon, en de bretegraad, altijd juist.
https://historiek.net/zomertijd-waarom- ... neer/6085/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Fazal

15 sep 2018, 18:44

Ja, we leven hier op deze plaats wel degelijk op GMT of 'Greenwich Mean Time'.
Tijdens de zomer doen we dus deze tijd  niet 1 uur, maar al 2 uur geweld aan.
Dat zit al redelijk ver naast de werkelijke tijd.
Straks gaan we nog 2 uur vroeger dood ..., volgens plaatselijke tijd.  :wink:

 

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 sep 2018, 19:07

Als de zon op haar hoogste punt aan het zwerk staat, hebben we overeengekomen dat het middag ofte exact 12 uur is.
Dat is al sinds mensenheugenis zo.
Dat is het uitgangspunt.
Volgens Greenwich Mean Time (GMT) is het in Greenwich 12 uur wanneer de zon daar het hoogst staat.
De zon draait in 24x60 minuten rond de aarde, over een hoek van 360 graden.
Dat is dus 24x60 minuten gedeeld door 360 graden, is 4 minuten per graad. Voor elke graad OosterLengte (OL) staat de zon dus 4 minuten eerder op zijn hoogste punt. 
Met andere woorden, het wordt iets eerder donker op een plaats in Belgique dan in Greenwich.
De politiekers moeten dat principe respecteren in plaats van eraan te prutsen!!
Ondank is 's werelds loon
Fazal

15 sep 2018, 19:55

Vind ik ook, maar ze gaan nu het volk laten beslissen.
Dus het zal afhangen van de meerderheid, die dit of dat, liever heeft.

Maar nu eens alle gekheid op een stokje.
Er wordt iemand geboren in België op 31/12/2018, pakweg om 23:00 GMT.
Bij eeuwig zomeruur wordt de geboorte genoteerd op 01/01/2019, om 01:00 u, lokale tijd.
Wat zal dan de èchte verjaardag zijn? 31/12/18 of 01/01/2019?

Maar eigenlijk gebeurt dit al sinds WO I, 14-18. 
Toen hebben de Duitsers o.m. ook bij ons, de klok één uur vooruit gedraaid, en dat is sindsdien nooit meer veranderd.

Maar goed, wat doen we dan met 29 februari?  :wink:

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

16 sep 2018, 12:20

In de zomer wat langer op de terrasjes in het zonnetje ... fijn toch ?

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

16 sep 2018, 14:47

Dus we gaan doen zoals bij het leger. Vroeger 'Voorwaarts march' was allemaal tegelijk met de linkervoet eerst beginnen vooruit stappen. Nu is dat 'Willen de heren de goedheid hebben zich in beweging te zetten in een door henzelf gekozen richting?'        De volgende tijd wordt dus ieder zijn tijd.
De zon is gratis voor iedereen
Fazal

17 sep 2018, 10:33

Flashback schreef:In de zomer wat langer op de terrasjes in het zonnetje ... fijn toch ?
Vind ik ook. Voor mij mag het blijven zoals het nu is.
Geen 'aanhoudend' zomer- noch winteruur.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

17 sep 2018, 10:52

Idefix schreef: Nu is dat 'Willen de heren de goedheid hebben zich in beweging te zetten in een door henzelf gekozen richting?' 
Met dank aan Paul van Vliet in "Majoor Kees" had er nog mogen bij staan.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

17 sep 2018, 16:59

Dat was (is) nog eens een topkerel die Paul van Vliet als hij optrad indertijd mooie shows. Zomer noch wintertijd maakt me niets uit, ook vroeger niet.

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

17 sep 2018, 19:19

Hoe gaan ze dat op lossen wie een klok heeft die altijd de juiste tijd aan geeft door gans Europa. 

  Ik stel me een vraag hoe ze dat gaan oplossen bij de mensen die een radiobestuurde klok hebben?Wij hebben er hier drie, een wand uurwerk heeft 17 € gekost en Mariette & ik een pols horloge, dat zijn er twee duren.Wanneer België, Nederland en Luxemburg een gezamenlijke tijd Kiezen die niet op de Atoomklok in Duitsland is afgesteld dan kan je deze uurwerken, weg werpen het gaat nog een soep worden.Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen?Ik kijk er naar uit.Willy