Ontvangen betalingen via PayPal kunnen geblokkeerd worden

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

04 sep 2018, 19:01

Opgelet: als u geld ontvangen hebt via PayPal (na bv iets online verkocht te hebben) dan kan PayPal maanden later ineens deze betaling vasthouden.

PayPal komt hier vandaag (4 september 2018) aandraven met de volgende mededeling:

Beste ---,
We hebben informatie dat de hieronder vermelde betaling mogelijk ongeautoriseerd is.
Zolang het onderzoek naar deze transactie duurt, wordt het door u ontvangen bedrag vastgehouden. Totdat onze controle is afgerond, kunt u het geld niet gebruiken. We stellen uw geduld op prijs en bieden onze verontschuldigingen aan voor het ongemak.
Er zijn geen beperkingen op uw rekening van toepassing. U kunt dus gewoon van PayPal gebruik blijven maken.
Transactiegegevens
•Naam afzender: ---
•E-mailadres afzender: ---
•Uw transactiereferentie: ---
•Transactiedatum: 26 juli 2018
•Transactiebedrag: €13,90 EUR
Klik op Veiligheid onder aan een willekeurige PayPal-pagina voor meer informatie over hoe u zich tegen fraude kunt beschermen.
Met vriendelijke groet,
PayPal

Ik heb de spullen uiteraard al in juli verstuurd omdat ik PayPal vertrouwde.
Gelukkig gaat het over een klein bedrag, waar trouwens relatief gezien belachelijk veel "kosten" voor ingehouden worden.
Dus als verkoper best het gebruik van PayPal mijden als de pest, tenzij je het risico wil lopen weken of maanden later naar je geld te kunnen fluiten.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 sep 2018, 19:57

Ben je zeker dat het de echte PayPal is  :?:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

05 sep 2018, 08:23

Ik had hier ook mijn twijfels over, ik betaal en ontvang al meer dan 10 jaar met PayPal zelfs van buiten de Europese Unie,
nog nooit zoiets meegemaakt.
Als je zeker wil zijn dat dit van PayPal zelf komt log dan in op uw PayPal account en open Hulp hier kan je contact opnemen of eventueel telefoneren.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

05 sep 2018, 09:39

Ik twijfelde eerst ook of het geen phishing mail was maar mijn naam klopte en ik herkende ook de naam in het email adres.
Toch logde ik bij PayPal zoals altijd enkel in via eigen link op de pc en inderdaad: het bedrag is geblokkeerd.
Ik zal eens horen bij "Hulp en Contact" maar de mail is duidelijk, het is trouwens niet de eerste keer dat dit mij overkomt maar meestal meldt men dit direct en raden ze zelf aan de verkochte artikelen nog niet te versturen.
Nu kan ik alleen maar hopen dat het bedrag nog terug vrijgegeven wordt.
Ik hou jullie op de hoogte.

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

18 sep 2018, 16:45

We zijn nu bijna 14 dagen verder en nog steeds is dit niet opgelost.

Blijkbaar gaat het over een geschil dat opgewaardeerd is naar een claim.
Ik weet niet of iemand in de mail hierboven iets terug kan vinden over een geschil: ik in ieder geval niet.
Er werd ditmaal ook geen automatisch gegenereerde mail gestuurd dat er een geschil was opgestart (en neen, ik gebruik email client zonder spamfilters, alles komt gewoon in postvak-in).
Tot overmaat van ramp zie je met de vernieuwde lay-out van PayPal geen geschil of claim meer op de homepage, je moet dus de tabbladen gaan doorzoeken en bij activiteit in het actie centrum gaan kijken of er misschien iets aan de hand is. Niet echt handig.

Nu de koper. Die heeft niet voldoende informatie gegeven waardoor ik het object nog niet heb kunnen versturen. Ik krijg geen antwoord op e-mails en heb geen tel nr. Blijkbaar is die persoon ook een beetje contactgestoord want in plaats van nu gewoon eens contact met mij op te nemen om te vragen waar de koopwaar blijft start deze na 6 weken een geschil op en antwoord nergens op.

Dan heb ik maar gereageerd in het inmiddels tot claim opgewaardeerde geschil en gemeld dat ik niets kan sturen omdat ik niet alle gegevens heb en de koper niet reageert. Nadien e-mail van PayPal met de vraag een bewijs van verzending te sturen.
Bij die claim staat nu ook "Reactie verkoper nodig" terwijl ik als laatste gereageerd heb en nog steeds wacht op antwoord van de koper.

Ik heb net gebeld met de helpdesk, een Nederlander die ik in Ierland moet opbellen tel 00353 1 436 9006
"Gratis nummer vanaf een Belgische vaste lijn maar internationale kosten kunnen van toepassing zijn als u vanuit het buitenland belt." Ook weer duidelijk.
Die persoon nam het precies persoonlijk op en draaide de hele tijd rond de pot. Ik kan volgens hem best gewoon terugbetalen en dat is inderdaad het meest zinnige wat eruit kwam.
Echter: via activiteit kan ik alles terugbetalen, alleen bij die claim staat er nergens een knop om rechtstreeks refund te doen.

Samengevat: een knoeiboel bij PayPal, nochtans werk al meer dan 15j met PayPal en heb vele duizenden transacties gedaan. Voor grotere aankopen kun je geregistreerde of aangetekende verzending gebruiken maar als koper ben je duidelijk veel beter beschermd dan als verkoper. Gelukkig liep het nu mis bij een klein bedrag. Iedereen is dus gewaarschuwd.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

18 sep 2018, 18:05

eerst meen ik op te maken dat het item al verzonden was
maar later lees ik dat het item waarvoor betaald is nog niet verzonden is (na maanden die som blokeren)
tja , als daar een redelijke tijd tussen zit kan die koper die koop anuleren of het bedrag laten vastzetten
ergens normaal vind ik
als ik iets koop en betaal , en het duurd te lang eer ik het voorwerp ontvang , zou ik die som ook laten blokeren hoor

alléé zo lees ik het hé
Ik heb de spullen uiteraard al in juli verstuurd omdat ik PayPal vertrouwde
Nu de koper. Die heeft niet voldoende informatie gegeven waardoor ik het object nog niet heb kunnen versturen.


in plaats van nu gewoon eens contact met mij op te nemen om te vragen waar de koopwaar blijft start deze na 6 weken een
geschil op en antwoord nergens op.



_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

18 sep 2018, 21:11

Inderdaad, ik dacht eerst dat het om verzonden spullen ging maar merkte later dat het om die ene persoon ging die niet antwoordde op mijn vragen voor meer info. Dat ben ik vergeten te melden in mijn laatste antwoord.

Kern van het probleem is de koper die onvolledige info gaf en nergens op reageert, en PayPal die me niet duidelijk laat weten dat er een geschil is gestart waardoor ik ondertussen te laat ben om het nog recht te trekken.

Gelukkig ging het om een klein bedrag en nog gelukkiger is het nog niet verzonden. Maar dit kan ook gebeuren met verzonden spullen en daar wil ik voor waarschuwen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

19 sep 2018, 08:37

Even aanvullen,
Als de koper iets koopt en betaald via PayPal en hij reageert niet op uw eerste rechtstreekse contact met hem moet jij als verkoper een geschil opstarten via PayPal, dan ben je altijd in orde,
reageert de koper niet dan zal PayPal in uw plaats de koper contacteren en als hij dan niet reageert word het geschil gesloten in uw voordeel.
Het is nu een klein bedragje zoals U meld maar het kan eventueel ook een groot bedrag zijn.
En ook als de koper een geschil opent naar U via PayPal krijg en zie je altijd een pop up en automatisch een waarschuwing via e-mail.
Dus uw uitleg over PayPal heeft niets aan mij vermeld klopt niet.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

20 sep 2018, 22:06

-Het leek me inderdaad een prima idee om in die situatie de volgende keer als verkoper een geschil op te starten. Ik heb het even nagevraagd bij PayPal maar dit is helaas niet mogelijk.
Antwoord van PayPal
Helaas is het niet mogelijk om als verkoper een geschil te openen met de koper, mijn advies is deze is dan ook om in de transactie van PayPal te kijken of u daar het adres in terug kunt vinden staat het er niet in kunt u over wegen om te wachten...
en dat is precies wat ik gedaan heb.

-Ik kreeg inderdaad eerst een mail (zie eerste bericht) maar het was mij en blijkbaar gedurende 14 dagen niemand van de lezers hier duidelijk dat dit over een geschil ging.

Na mijn laatste telefoontje met PayPal zie ik plots op de homepage wel een aantal extra knoppen en een knop "Aandacht vereist - te controleren geschillen". Er zijn echter geen geschillen meer want het laatste geschil is ondertussen opgewaardeerd naar een claim.
Als ik op één van de andere knoppen druk kom ik dan weer in de oude layout terecht van waaruit ik niet meer terug kan navigeren naar de meeste andere pagina's en dit met verschillende computers, dus het ligt niet aan mijn pc.

Een knoeiboel dus.