Onderhoudsuitkering voor ouder

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

19 sep 2018, 12:42

Mijn 90 jarige moeder zal na een val niet meer alleen mogen wonen, momenteel verblijft ze nog in de revalidatie.

Bij een voorbereidend gesprek met het OCMW voor een opname in het OCMW rusthuis, blijkt dat ze niet willen dat ik bijleg omdat mijn moeder haar pensioen niet voldoende is.

Het OCMW wil eerst de eigen middelen van mijn moeder "opgebruiken" tzz haar spaargeld( bestaat uit gedeeltelijke resterende geld van de verkoop van haar huis een 5 tal jaren om op een appartement te gaan wonen dat ze nu huurt).

Ik dacht dat  de kinderen steeds moeten bijleggen als het pensioen niet voldoende is.

Is dit nu onwil van de OCMW daar ze weten dat de betaler van die "onderhoudsuitkering" 80% mag aftrekken in zijn belastingen

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

19 sep 2018, 15:07

janieburton,

Het OCMW regelt buiten haar pensioen nog een invaliditeit die hoog kan oplopen. 

Eens op pensioen mochten geen van mijn 6 broers en zusters nog iets bijdragen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

19 sep 2018, 22:51

janieburton schreef:Mijn 90 jarige moeder zal na een val niet meer alleen mogen wonen, momenteel verblijft ze nog in de revalidatie.

Bij een voorbereidend gesprek met het OCMW voor een opname in het OCMW rusthuis, blijkt dat ze niet willen dat ik bijleg omdat mijn moeder haar pensioen niet voldoende is.

Het OCMW wil eerst de eigen middelen van mijn moeder "opgebruiken" tzz haar spaargeld( bestaat uit gedeeltelijke resterende geld van de verkoop van haar huis een 5 tal jaren om op een appartement te gaan wonen dat ze nu huurt).

Ik dacht dat  de kinderen steeds moeten bijleggen als het pensioen niet voldoende is.

Is dit nu onwil van de OCMW daar ze weten dat de betaler van die "onderhoudsuitkering" 80% mag aftrekken in zijn belastingen
Het éne OCMW is het andere niet, elke gemeente beslist hier zelf in.  Het is een normale werkwijze dat men eerste de bezittingen van de betrokkene uitpuurt vooraleer men aan de kinderen vraagt om bij te leggen. Maar zoals ik zei niet elke gemeente laat de kinderen bijleggen.  Maar kinderen, als ze gesommeerd worden om bij te leggen, dan maakt het niet uit of die kinderen wel of niet gepensionneerd zijn. Bijdragen doe je dan wel. Wat je wel zou kunnen doen is via notaris algemene volmacht vragen en het beheer over de bankrekeningen en zelf het OCMW elke maand vergoeden voor de kosten.  Op die manier kan je het zelf ook in de hand houden.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

19 sep 2018, 23:28

Kan het OCMW zomaar beslag leggen op de bezittingen?

Is er ook geen "drempel" ttz als je onder een bepaalde inkomen grens zit dat je niet moet betalen?

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

19 sep 2018, 23:53

Vraag schriftelijk eens à je eigen belastingscontoleur of je het kleine inkomen (=pensioen) van je moeder niet kan verhogen door vrijwillig ''onderhoudsgeld'' te storten. Dat dan voor jou aftrekbaar is, en door haar aan te geven is.

Het is blijkbaar niet overal in ons landje dat men dezelfde normen hanteert.

Dan kan zij het rusthuis wèl betalen en blijft haar vermogen onaangetast.

Maar lees eerst http://www.standaard.be/cnt/dsc03022000_002.  Dat voor jou helaas weinig positiefs laat vermoeden.
Lees toch ook eens : http://www.standaard.be/cnt/dmf20120615_162.
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

20 sep 2018, 07:20

Het is een algemeen gegeven dat eerst de eigen middelen van de resident - tot een zeker bedrag voorbehouden voor de uitvaart- worden aangewend om de rusthuiskosten te betalen vooraleer het OCMW tussenkomt. Maar deze zorgen ook steeds voor de bijdrage van de zorgkas , nL130 € per maand en, eventueel andere tegemoetkomingen. Dit kan zijn Tegemoetkoming hulp aan bejaarden, (THBA) wat tot 390 € kan zijn per maand. 
Indien dat allemaal niet voldoende is, legt het OCMW bij en onderzoekt de onderhoudsplicht van de kinderen, volgens de bestaande barema's. Die bijdrage is idd fiscaal aftrekbaar. Maar opgelet, het is al voorgekomen dat hetgeen moeder dan moet bijbetalen meer is dan de kinderen verminderd krijgen. 
De kinderen kunnen vrijwillig overgaan tot bijdrage, maar dan is fiscale aftrek niet gegarandeerd. 

Ook dit : gezien de erfbelasting is het mi. beter dat het kapitaal van moeder vermindert of zelfs verdwijnt tegen de tijd dat zij komt te overlijden. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

20 sep 2018, 07:34

Er zijn idd enkele gemeenten die de onderhoudsplicht van de kinderen niet toepassen. Ik dacht oa. Oostende en Herentals.  Dat vind ik dan in sé weer onrechtvaardig. Maar allé, Oostende is rijk genoeg??!
De grens wordt daar getrokken op een inkomen van 100.000 €.
Als ik zoveel of zelfs minder zou verdienen, zou mijn moeder niet ten laste vallen van het OCMW., met of zonder fiscale aftrek. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

20 sep 2018, 10:02

procman4 schreef: Maar lees eerst http://www.standaard.be/cnt/dsc03022000_002.  Dat voor jou helaas weinig positiefs laat vermoeden.
Lees toch ook eens : http://www.standaard.be/cnt/dmf20120615_162.
De 2 artikels spreken elkaar tegen.

in de een staat dat vrijwillig betaald onderhoudsgeld niet fiscaal aftrekbaar is en in het tweede artikel zegt men dat vrijwillig betaald onderhoudsgeld wel fiscaal aftrekbaar is.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

20 sep 2018, 10:05

wanton schreef:
Ook dit : gezien de erfbelasting is het mi. beter dat het kapitaal van moeder vermindert of zelfs verdwijnt tegen de tijd dat zij komt te overlijden. 
Het spaargeld dat ze heeft is niet zo'n grote som dat ik denk dat daar veel erfbelastingen moet worden op betaald.

Als kind, in rechte lijn zou ik maar 3% moeten betalen, dit volgens de tabel van Vlaamse belastingsdienst

https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... partners-0

Ik denk dat ik voordeliger af ben met de aftrek van het betaalde onderhoudsgeld aan het OCMW rusthuis.

Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag of het OCMW zomaar beslag ken leggen op het spaargeld van mijn moeder.

Heeft het OCMW zomaar toegang tot de informatie van bankrekeningen?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 sep 2018, 11:24

janieburton schreef:Kan het OCMW zomaar beslag leggen op de bezittingen?

Is er ook geen "drempel" ttz als je onder een bepaalde inkomen grens zit dat je niet moet betalen?
Die drempel ligt heel laag hoor om zelf niet te moeten betalen, een volledig pensioen hebben is al genoeg om te moeten betalen.  

Of er uitzonderingen zijn waarbij het OCMW beslag kan leggen op de bezittingen, ik denk het wel maar zou niet exact weten welke dus daar doe ik zeker geen uitspraak over. 
Stortingen op rekening van de betrokkene zal altijd wel kunnen zodat het een aanvulling wordt op het inkomen maar zoals men hier al zegt spreekt men dan over vrijwillige bijdragen en deze kunnen niet afgetrokken worden. 
Ik denk dat het in dat geval wikken en wegen wordt waar je het beste aan doet. 

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

20 sep 2018, 11:44

Ik heb maak geen probleem om te betalen.

Ik wil zelfs dat, indien mijn moeder zou moeten opgenomen worden in het OCMW rusthuis, dat het OCMW me verplicht om bij te betalen, bij de verplichting kan blijkbaar de belastingdienst de aftrek niet weigeren.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

20 sep 2018, 11:51

Prima Vera schreef:
janieburton schreef:
Of er uitzonderingen zijn waarbij het OCMW beslag kan leggen op de bezittingen....
Als er (een) kind(eren) (is) zijn die kunnen bijdragen aan de wettelijke onderhoudsplicht zie ik geen redenen waarom het OCMW beslag kan leggen op het bescheiden spaargeld, ik denk na de ziekenhuisfactuur en revalidatie zal dat bescheiden spaargeld een knauw krijgen.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

20 sep 2018, 11:56

Het is alleszins zo dat het OCMW pas tussenkomt als de persoonlijke inkomsten en tegoeden van de resident onvoldoende zijn om de rusthuiskosten te betalen. Soms neemt het OCMW zelfs een hypotheek op het huis, wanneer ze voorschotten betaalt. Inkomsten : alles telt mee. Pensioen, intresten, dividenden, huren, zorgkas, tegemoetkoming invaliditeit, …. 
Bij vrijwillige verarming zal het OCMW geen kosten ten laste nemen. Bijvoorbeeld als iemand een huis verkoopt en dat bedrag wegschenkt vlak voor hij in het rusthuis terechtkomt, zal de begunstigde de opleg moeten betalen. 
Het OCMW zal bij zijn onderzoek wel vragen welke tegoeden er zijn en daar wordt eerlijkheid en duidelijkheid verwacht. Want als ooit, vb bij overlijden , ontdekt wordt dat er toch kapitaal was, worden de uitbetaalde bedragen alsnog teruggevorderd. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

23 sep 2018, 02:35

wanton schreef:Het is alleszins zo dat het OCMW pas tussenkomt als de persoonlijke inkomsten en tegoeden van de resident onvoldoende zijn om de rusthuiskosten te betalen. Soms neemt het OCMW zelfs een hypotheek op het huis, wanneer ze voorschotten betaalt. Inkomsten : alles telt mee. Pensioen, intresten, dividenden, huren, zorgkas, tegemoetkoming invaliditeit, …. 
Bij vrijwillige verarming zal het OCMW geen kosten ten laste nemen. Bijvoorbeeld als iemand een huis verkoopt en dat bedrag wegschenkt vlak voor hij in het rusthuis terechtkomt, zal de begunstigde de opleg moeten betalen. 
Het OCMW zal bij zijn onderzoek wel vragen welke tegoeden er zijn en daar wordt eerlijkheid en duidelijkheid verwacht. Want als ooit, vb bij overlijden , ontdekt wordt dat er toch kapitaal was, worden de uitbetaalde bedragen alsnog teruggevorderd. 
Beste Wanton,

Mijn ma woont nu in een huur appartement, van een eigen huis is er nu geen sprake meer, dat is een 5 tal jaren geleden verkocht, dat huis heeft geen schat opgebracht omdat het geen geïsoleerde ramen had, geen ingebouwde keuken had, er geen super de luxe badkamer was, geen centrale verwarming is, men kan hier niet spreken van vrijwillige verarming.

Mijn ma heeft geen aandelen.

Mijn ma heeft geen zorgpremie noch tegemoetkoming invaliditeit, of wat ook men nog kan verkrijgen.

Mijn ma heeft enkel haar pensioen

Wat mijn moeder heeft gedaan met het geld van de verkoop moet ik hier niet vertellen maar het is goed besteed; en het resterende bedrag(spaargeld) is bescheiden(in een vorige post schrijf ik dat ik onder de 3% erfbelasting zou vallen en het is verre van het maximum dat in de tabel is vermeld).

Ik vraag ook niet dat het OCMW de kosten en laste neemt; ik wil zoals het in de wet staat dat een kind een onderhoudsplicht heeft tegenover zijn ouders dan ook bijdragen en onderhoudsgeld betalen voor haar zorg in het rusthuis.

En zoals ik schreef  in mijn eerste posting: "Bij een voorbereidend gesprek met het OCMW voor een opname in het OCMW rusthuis, blijkt dat ze niet willen dat ik bijleg...…."  ……..""Is dit nu onwil van de OCMW daar ze weten dat de betaler van die onderhoudsuitkering" 80% mag aftrekken in zijn belastingen"[s][/s]

Mijn vraag is: Kan een (OCMW) rusthuis weigeren dat ik bijleg (lees onderhoudsgeld betaal) om het verblijf van mijn moeder in een rusthuis te bekostigen en eisen dat eerst het bescheiden spaargeld wordt aangesproken.

Indien het OCMW zou blijven weigeren dat ik bijleg kan ik dan eisen dat ik bijleg en de wet wordt toegepast ivm met de onderhoudsplicht van een kind tegenover de ouders

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

18 okt 2019, 11:37

Blijkbaar willen rusthuizen niet graag dat er onderhoudsgeld wordt betaald aan ouderen daar er 20% van dat bedrag moet worden bijgevoegd bij de inkomsten van de ouder en dat dan dat bedrag dat er dan meer moet betaald worden aan de belastingen niet naar het rusthuis kan en dat er dan terug meer onderhoudsgeld moet betaald worden door kinderen.

Nogmaals mijn vraag: kan een rusthuis weigeren dat een kind onderhoudsgeld betaald voor zijn ouder die verblijft in een rusthuis