Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

23 sep 2018, 14:32

Flashback schreef:Een interessant artikel over JOBS is te lezen in "de Tijd" onder de hoofding Gent doet het best.
De inhoud gaat echter veel verder en is een vrij gedetailleerd overzicht geworden over de jobcreatie de laatste 4 jaar, toch wel een stokpaardje van de diverse regeringen.
Gent, de koploper, creërde 16.000 jobs op 250.000 inwoners over 4 jaar en dus 1,6% van de bevolking per jaar.
Antwerpen met 500.000 inwoner maakte er 6.500 en komt dus aan 0,3% jaarlijks.
Met cijfers kan je bijna alles bewijzen, maar de politiek gaat daar redelijk ver in. Er wordt gegoocheld met 200.000 jobs extra per jaar (op 6,5 miljoen inwoners is dat 3% PER JAAR  :roll:) wat toch wel in schril contrast staat met de aangehaalde cijfers.
Jobs-jobs-jobs blijkt dus in de realiteit een politieke utopie te blijven  :!:
Met hoeveel inwoners zijn Gent en Antwerpen de laatste 5 jaar gegroeid?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

23 sep 2018, 15:54

Ik denk niet dat er veel werkers bijwaren in Antwerpen. Zeker niet in de wijk Kiel.
Waar buiten veel gepensioneerden ; een hoop vreemdelingen met kroost is neergestreken.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 sep 2018, 17:20

Borlealis vindt het toch nog verantwoord in Antwerpen te investeren en breidt het bedrijf uit met een nieuwe produktieeenheid goed voor een 100 tal banen extra.
dejules

25 sep 2018, 17:33

voorn schreef:Borlealis vindt het toch nog verantwoord in Antwerpen te investeren en breidt het bedrijf uit met een nieuwe produktieeenheid goed voor een 100 tal banen extra.
Niet zolang geleden hebben die hun fabriek in Paal volledig gesloten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 sep 2018, 10:12

Het was maar 1 van de 4 eenheden.
Er zou een oplossing gevonden worden voor de 100 tal werknemers.
Deze afdeling was onrendabel en maakte plastiekfolie .
dejules

26 sep 2018, 10:42

voorn schreef:Het was maar 1 van de 4 eenheden.
25% is gigantisch!
Zo'n interest zou ik op mijn spaarboekje wel willen krijgen!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 sep 2018, 11:45

Met 25% van de punten ben je zwaar gebuisd. Dan is 25% bijna niks.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

26 sep 2018, 11:55

Wil. schreef:Met 25% van de punten ben je zwaar gebuisd. Dan is 25% bijna niks.
Indien je 25% kennis hebt van alle bestaande wetenschappen dan ben je de slimste mens vd wereld.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 sep 2018, 12:12

Omdat 1 op 4 gesloten  wordt wil dat niet zeggen dat dit 25% op het personeel is.
Hoeveel volk werkt op de andere eenheden en hoeveel administratieven.
Het kan dus minder of meer zijn.
Regelmatig wordt in de chemie eenheden gesloten ( milieu normen produkt; onrendabel enz) maar er wordt soms in nieuwe eenheden geinvesteerd zoals bij mijn vroegere werkgever.
dejules

26 sep 2018, 12:21

voorn schreef:Omdat 1 op 4 gesloten  wordt wil dat niet zeggen dat dit 25% op het personeel is.
Hoeveel volk werkt op de andere eenheden en hoeveel administratieven.
Het kan dus minder of meer zijn.
Regelmatig wordt in de chemie eenheden gesloten ( milieu normen produkt; onrendabel enz) maar er wordt soms in nieuwe eenheden geinvesteerd zoals bij mijn vroegere werkgever.
Chemische bedrijven zijn arbeidsextensief en deze kost is noegabollen.
Chemische bedrijven vindt U ALTIJD aan havens omwille vh gemakkelijke transport in bulk en de open ruimtes en de clusters.
dejules

27 sep 2018, 10:00

Wil. schreef:F. Leroy, baas van de VDAB, reageert op dat artikel: "Ik ben het dus helemaal niet eens met de stelling dat flexibiliteit neerkomt op uitbuiting. Ik vind dat zelfs een fatalistische visie."
" We betalen werklozen om andere werklozen te controleren of ze niet werken . En dit aan 56.000 euro per werkloze " ( Roland Duchatelet ).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 sep 2018, 18:59

Afbeelding

Dat zijn in totaal zo'n 500 werknemers extra. Waarschijnlijk worden die aangenomen om alleen maar bussen te poetsen en overalls te strijken.
Die gezochte ingenieurs mogen de strijkijzers repareren.Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

27 sep 2018, 21:07

Wil. schreef:Afbeelding

Dat zijn in totaal zo'n 500 werknemers extra. Waarschijnlijk worden die aangenomen om alleen maar bussen te poetsen en overalls te strijken.
Die gezochte ingenieurs mogen de strijkijzers repareren.Afbeelding
2 redenen : 
1/ ”Wij hebben nood aan 211 mensen, ook omdat sommige werknemers met pensioen gaan 
2/ Nog geen maand nadat Van Hool z’n grootste order ooit binnenhaalde voor waterstofbussen, mag het bedrijf nu ook 58 trambussen bouwen voor de Noorse stad Trondheim. “Dit is een enorme opsteker voor onze vestiging in Koningshooikt”, zegt CEO Filip Van Hool.
“Wij hebben nu nood aan 211 extra werknemers.
https://www.hln.be/regio/lier/plots-hee ... ~a155cf27/

Gepensioneerden die vervangen worden en een uitzonderlijk order.
Fijn voor die tijdelijke werknemers, toch?
U werkt ook bij Van Hool of komt U uit de statutaire leegloperij?

ps Hopelijk is er stroom in de winter want anders zal er niet veel geproduceerd wprden, toch? 



[s][/s]

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 sep 2018, 21:25

De dwazernij neemt ongekende proporties aan: vanzelfsprekend breidt een bedrijf uit omdat er nood is aan méér werknemers en dit omdat er méér verkocht wordt. Tamelijk elementair, hé, Watson?

En in een groot bedrijf als Van Hool is er een continu uitstroom van mensen die met pensioen gaan, of dacht je dat die wachten op het einde van het schooljaar of zo?

Bij Van Hool is er altijd een klein contingent tijdelijke werknemers. Die krijgen een contract van onbeperkte duur zodra ze bewezen hebben dat ze geschikt zijn en zodra de nood er is.  Die nood is er : "de economie leeft op" zegt die man, maar ja, wat weet hij van de échte economie, hé? Daarvoor moet je in een swt-hangmat liggen.

Nog iets gelezen over strijken en poetsen, julio? :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

27 sep 2018, 23:33

Wil. schreef:  Die nood is er : "de economie leeft op" zegt die man, maar ja, wat weet hij van de échte economie, hé?
Indien de economie opleeft, dan stroomt het geld toch massaal in de schatkist.
Echter, deze regering heeft een tekort van 10 miljard €.
Hoe verklaart U dat?

ps : Belgische economie groeit opnieuw trager dan eurozone
14 augustus 201811:35https://www.tijd.be/politiek-economie/e ... 39877.html