deontologie van restaurants

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

29 sep 2018, 04:36

Een kennis van me, wonend in een voormalig oostblokland, zegt dat ze uit principe niet op restaurant gaat omdat ze niet de resten wil eten die anderen al op hun bord hebben gehad.
Ik was verbaasd over dat idee.
Ze zei me dat het gebruikelijk is om bijvoorbeeld soep, aardappelen en rijst te hebruiken.
Ik had daar nooit bij stilgestaan.
Ik ga er altijd van uit dat je een verse portie op je bord krijgt.
Misschien is de ethiek in die voormalige oostbloklanden, waar de economie niet steeds goed draait, wat minder verfijnd.
Maar nu vraag ik me toch af, gebeurt dat hier ook, dat je andermans aangevreten kost op je bord krijgt?
Dat zou schandalig zijn, maar anderzijds, het is rap gebeurd, de soep of de aardappelpuree terug in de pot kieperen.
Zeker bij goedkope dagmenu's lijkt me dat financieel aantrekkelijk om te doen.
En er staat toch geen inspecteur in elke keuken?
Ondank is 's werelds loon

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

29 sep 2018, 15:35

Normaal mag dit NOOIT volgens de HACCP zou je zelfs resten nooit mogen mee doen naar huis.

Als FAVV dit ooit ziet of weet mag deze zijn zaak onmiddelijk sluiten, alles wat op tafel gestaan heeft moet in de vuilbak zo is dit, en de restaurants die ik ken en dit zijn er enorm veel doen dit , ook de chinezen doen dit,
En de dag menus zijn allemaal de zelfde en die worden altijd opgegeten, zit al gans mijn leven tussen de horeca, ik zou dit toch niet voort vertellen hoor !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

29 sep 2018, 16:35

denlowie schreef:, ik zou dit toch niet voort vertellen hoor !
Neen en waarom niet …… een jaar of wat geleden een groot wokrestaurant : na sluitingsuur tot zelfs de rijst werd er niet weggegooid!! (en niet van horen zeggen Lowie … stond er toevallig met mijn neus bovenop in de keuken!!)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

29 sep 2018, 17:44

denlowie schreef: Als FAVV dit ooit ziet of weet mag deze zijn zaak onmiddelijk sluiten, alles wat op tafel gestaan heeft moet in de vuilbak zo is dit, en de restaurants die ik ken en dit zijn er enorm veel doen dit , ook de chinezen doen dit,
Dat dacht ik eigenlijk ook.
Maar ik neem aan dat men in pakweg Roemenië, Bulgarije of Oekraïne niet zo zeker kan zijn bij wat men op z'n bord krijgt.
Daar hebben ze geen restaurantcultuur en ik neem aan ook geen soort FAVV.
Ondank is 's werelds loon

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

29 sep 2018, 19:24

Paul Siemons schreef:
denlowie schreef:, ik zou dit toch niet voort vertellen hoor !
Neen en waarom niet …… een jaar of wat geleden een groot wokrestaurant : na sluitingsuur tot zelfs de rijst werd er niet weggegooid!! (en niet van horen zeggen Lowie … stond er toevallig met mijn neus bovenop in de keuken!!)

Dat dit met buffetten gebeurt daar heb je 100% gelijk in, zoals in Spanje de buffetten van middags overschot gaat naar de avond en zo voort.
Het is ook daarom dat ik NOOIT naar een hotel met een buffet ga, en ook niet naar die buffetten van eten zoveel men lust die hier en daar opkomen, mij zal je daar nooit aantreffen, dus ook geen brunch op zondag !

Maar in een gewoon restaurant zal je dit nooit zien !

En mocht ik dit zien doe ik onmiddellijk een mail naar het meldpunt van de FAVV.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)