Excel formule gezocht

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

18 okt 2018, 10:06

Hoi iedereen

Ik zou graag voor de kleinkinderen een rekenblad maken om de MAAL en DEEL tafels te leren.
het is een A5 blad gevuld met 9 blokken van 5 oefeningen.
zie excel bestand hieronder te downloden, link beperkt geldig!

https://wetransfer.com/downloads/7a5d64 ... 658/99e907

dit krijg ik wel voor elkaar ,ik gebruik de formule  =ASELECTTUSSEN(1;10) als eerste getal van de oefening
vb: 6 x 2 = 10 x 2 = 5 x 2 =
de 2 is een zelf instelbaar getal welke wordt vastgezet met $J$1, welke in de oefeningen telkens de 2 genereren bij de oefeningen, en kan door J1 aan te passen veranderen van waarde.


PROBLEEM:
als ik de getallen zo genereer van de 1ste kolom dan heb ik soms 3 of meer dezelfde getallen in een reeks van 3 tabellen.
Zelfde probleem met de DEEL tafel, hier gebruik ik de formule  =ASELECTTUSSEN(1;10)*$J$1 

VRAAG:
Kan je een formule gebruiken die per 10 oefeningen ( vb 2 blokken van 5 oef. vertikaal) nakijkt of het getal al bestaat EN zo ja, genereer een nieuw getal voor die cel, zodat ELK getal 1 keer voorkomt in die 10 oefeningen? OF een formule die elk getal 1 keer in een cel zet, de getallen moeten telkens op een andere plaats worden gezet bij een volgende vulling van de blokken !

ik kom er niet uit!

alvast bedankt voor de geboden hulp.
PS: kan misschien pas deze avond naar de reacties kijken , dus heb even geduld als je nog vragen hebt!

grtz

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

18 okt 2018, 22:59

Afbeelding

Blauw omcirkeld:
Typ in B5, i5, P5: =ASELECT() en kopieer naar beneden t/m resp. B14, i14, P14.
In de afbeelding zie je in deze kolommen getallen staan met slechts 1 decimaal, maar dat komt omdat er door de breedte van die kolommen niet meer zichtbaar zijn, in werkelijkheid bestaan die getallen uit veel meer decimalen. De kolommen B, i, en P moeten worden verborgen (zie verderop in dit bericht).

Rood omcirkeld:
Typ in C5: =RANG(B5;B$5:B$14)+AANTAL.ALS(B$5:B5;B5)-1 en kopieer naar beneden t/m C14.
Typ in J5: =RANG(i5;i$5:i$14)+AANTAL.ALS(i$5:i5;i5)-1 en kopieer naar beneden t/m J14.
Typ in Q5: =RANG(P5;P$5: P$14)+AANTAL.ALS(P$5: P5;P5)-1 en kopieer naar beneden t/m Q14 (spaties in de formule verwijderen).

Groen omcirkeld:
Maak in Q2 een keuzelijst met gegevensvalidatie en biedt (bv.) keuzemogelijkheden van 1 t/m 10 of 1 t/m 20.
Typ in E5, L5, S5: =$Q$2 en kopieer naar beneden t/m resp. E14, L14, S14.

Kolombreedte kolommen A t/m U: 3.
Rijhoogte: rijen 1 t/m 3: 15; rij 4: 8; rijen 5 t/14: 14; rijen 15 en 16: 8.

Lettergrootte: Calibri 10.

Onder de 3 tabellen met opgaven kunnen met de zelfde grootte en op dezelfde manier zoals hierboven beschreven, nog 2 x 3 tabellen worden geplaatst op een blad met A5-formaat.

Na invullen van de kolommen B, i, en P die kolommen verbergen, zodat ook de breedte op een vel A5 past.
Zodoende krijg je op A5-formaat totaal 9 x 10 = 90 opgaven.

Na indrukken van F9 of wijziging van Q2 zal voor elke reeks van 10 opgaven links van het x-teken een nieuwe lijst met de getallen 1 t/m 10 (steeds in wisselende volgorde) worden gegenereerd zonder doublures, en rechts van het x-teken het getal dat in Q2 is gekozen.
Dit is een eenvoudig voorbeeld, één en ander is uiteraard op allerlei manieren aan te passen.
Laatst gewijzigd door franç op 12 feb 2023, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

19 okt 2018, 08:47

Hallo Franç

ik ga dat deze avond eens proberen maken .

weet je ook welke formule je dan moet gebruiken om de DEEL tafels ook zo te genereren?
formule voor
C5 ; J5 ; Q5 dus
of
moet ik de getallen met blauw omcirkelt vermenigvuldigen met de DEEL tafel die je wil oefenen
vb :     0,1*4 ( voor de deel tafel van 4)
of klopt dat niet
ik zal dat ook eens uitproberen deze avond!

hartelijk dank om dit alles uit te werken!

groeten
Gerard

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

19 okt 2018, 13:51

Taurusago schreef: weet je ook welke formule je dan moet gebruiken om de DEEL tafels ook zo te genereren?
formule voor C5 ; J5 ; Q5 dus
Natuurlijk weet ik dat  ;)
Taurusago schreef:moet ik de getallen met blauw omcirkeld vermenigvuldigen met de DEEL tafel die je wil oefenen
vb :     0,1*4 ( voor de deel tafel van 4)
of klopt dat niet
Dat klopt niet.
De blauw omcirkelde cellen moet je ongemoeid laten en die kolommen (B, i, P) verbergen om de tabellen netjes op een A5-formulier te krijgen. Het zijn de rood omcirkelde cellen die je dan moet aanpassen. Die worden dan:

C5:  =$Q$2*rang(B5;B$5:B$14)+aantal.als(B$5:B5;B5)-1   --> Kopiëren naar beneden t/m C14.

J5:  =$Q$2*rang(i5;i$5:i$14)+aantal.als(i$5:i5;i5)-1             --> Kopiëren naar beneden t/m J14.

Q5:  =$Q$2*rang(P5;P$5: P$14)+aantal.als(P$5: P5;P5)-1  --> Kopiëren naar beneden t/m Q14.

(de 2 spaties uit de laatste formule halen; als ik dat hier doe, worden er smileys van gemaakt).
Natuurlijk ook niet vergeten om in de opgaven het x-teken te vervangen door het deelteken.
Zoals ik al schreef kun je het formulier nog met 6 tabellen met 10 opgaven elk, uitbreiden.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

19 okt 2018, 22:19

franç

sorry voor de late reactie, maar het is mij intussen gelukt om de maal tafels juist weer te geven
EN ook de deel tafels heb ik klaar gekregen, wel niet zoals jij dat hebt geformuleerd, maar ik heb een extra verborgen kolom gebruikt namelijk de kolommen C5, J5 en Q5. en dan deze kolom nog eens vermenigvuldigd met de deeltafel.
Niet zo elegant , maar ook doeltreffend blijkbaar!

maar ik ga uw formule zeker ook eens uit proberen!

Mag ik u nogmaals danken voor de geboden hulp,
en
tot de volgende !

AH nu zie ik het! uw formule doet eigenlijk hetzelfde maar dan in 1 kolom :)