pensionerings uitkering in 't buitenland.

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.
MaLoReg

09 nov 2018, 13:57

Heb eigenlijk de volgende vraag alhoewel er nog niets vast staat:
Mijn zoon zou een app willen kopen - waar ik kan wonen- in Griekenland.
Stel dat ik daar naar verhuis en hier alles achterlaat, trek ik dan evengoed het Belgisch en Nederlands pensioen waar ik nu recht op heb?
Het is namelijk zo, ik heb al een behoorlijke leeftijd en mijn laatste jaren wil ik graag dicht bij mijn zoon doorbrengen zonder samen te wonen-welliswaar ben ik een beetje schuw dan de dokters daar maar dat laat ik voorlopig maar zo, het voornaamste is dicht bij de zoon zijn.
Is er nog iets waar ik zou moeten rekening mee houden indien ik deze verhuis overweeg?
Ice

09 nov 2018, 15:48

Jazeker, rekening houden met wetswijzigingen allerhande want je weet dat er voor turkse en marokkaanse 'belgische' gepensioneerden in hun thuislanden allicht andere regels gelden als voor Vlamingen/Belgen...recent iets gehoord over sancties voor wie langer dan zes maanden in het buitenland verblijft...misschien weten gepensioneerden die reeds in het buitenland wonen er meer van?

Informeer en bevraag je dus eerst maar heel goed.
MaLoReg

09 nov 2018, 16:06

Ice ik zou me dan ook uitschrijven uit Belgiê-wat maakt mij het uit voor die enkele jaren mss die ik nog krijg. Ben wel een rasechte Belg-een sinjoor zelfs, de énige familie die ik heb is mijn zoon en hij is van Qatar verhuist dichterbij naar Griekenland zodat het mogelijk is voor mij op bezoek te komen of hij naar Antwerpen. Maar ja, waarom hier alleen blijven zitten-uiteraard wil ik wel verder mijn pensioen blijven trekken anders is het ook niet uitvoerbaar want ik wil niet financieel van hem afhankelijk zijn,
tis al wellekes genoeg dat hij daar een app wilt kopen voor mij om in te wonen.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

10 nov 2018, 02:00

Ik zou het misschien beter niet zeggen hier maar zou ze geen eten willen geven die in een ander land wonen maar hier nog altijd hun officieel domicilie hebben.
MaLoReg

10 nov 2018, 07:50

Ongeveer hetzelfde was ik aan 't denken vannacht en wel om rede dat ik erg gehecht ben aan mijn huidige woonst. Ik dacht van mss alles te laten zoals het is en daar in dat app Griekenland zoveel mogelijk tijd door te brengen-niks verhuizen of uitschrijven maar efkes de rijke Griek uithangen en daar een vakantie app hebben. Dat zou me wel heel erg opluchten en alzeker omdat ik gisteren de zoon ff op mail hadt en die dacht er nog niet aan van mijn huidig app te verhuren en hij wou ook niet dat ik
iets van de inboedel hier zou verhuizen. Hij is er heel erg emotioneel aan gehecht om alles te laten zoals het is maar Mama denkt aan het verlies van huurinkomsten voor hem.
Dat is idd mss nog de verstandigste oplossing en op die manier kan ik heel rustig uitzoeken of ik me eventueel ook ginder zou knn aanpâssen en zal ik rekening moeten houden met zowel mijn gezondheid als 't feit of ik meermaals die vluchten nog kan ondernemen.
Het idee van zowel hier als ginder stelt mij nog het meest gerust en daar zal hij ook zeker voorstander van zijn.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

10 nov 2018, 12:08

Uiteraard beslis je zoiets zelf.
Maar de oplossing van om de zoveel tijd een paar maanden in Griekenland door te brengen, om dan toch nog hier je pied à terre te hebben, lijkt mij de meest aangewezen werkwijze.
Is er iets aan de hand op vlak van gezondheid ben je hier in veiliger handen denk ik.
Hier uitschrijven is wel heel drastisch.

Zolang je de reis aandurft en kan waarom niet?

 
MaLoReg

10 nov 2018, 13:16

Dag helena. Vannacht na wat draaien en keren in mijn bed-zoiets houd je bezig hé-ben ik toch ook to de beslissing gekomen om zolang hier te blijven tot ik bvb echt geen trappen meer kan doen of mss zelf geen boodschappen doen etc etc.
Hoe stom het ook klinkt maar eigenlijk hang ik toch wel aan dat verdorie door vreemden overrompelde Historisch Antwerpen-aan mijn mooid appartementje-aan het gemak van alle winkels op loop (zeg maar in mijn gevalop 'stap') afstand, aan alles wat zo vertrouwd is zoals huisarts-podo-tandarts-Carrefour die boodschappen boven brengt......noem maar op.
Heb dan ook meteen deze ochtend een mailtje geschreven naar de zoon en het zo uitgelegt en daarbij zeggende dat ik het mooie app vlak aan zee 1e lijn wel wil maar voorlopig enkel om daar veel te zijn,
zonder er te wonen en dat we dan later wel zien hoe het allemaal gaat draaien als ik bvb geen trappen meer kan doen-zelf geen boodschappen meer.......dan kan ik nog beslissen daar te gaan wonen.
Ja, de gezondheid is nog goed alhoewel alles kraakt en moeilijk doet maar ben wel een sterke vrouw die zich niet zo direct in négatieve spiraal bevind. Die paar gebroken rugwervels maken het soms moeilijk maar dan denk ik 'al goed dat het niks ergers is'.
Sinds ik beslist heb hier te blijven is er een heel 'gerust' gevoel over mij gekomen dus mijn beslissing zit ok.
Ice

10 nov 2018, 13:30

Helena van Troje schreef:Uiteraard beslis je zoiets zelf.
Maar de oplossing van om de zoveel tijd een paar maanden in Griekenland door te brengen, om dan toch nog hier je pied à terre te hebben, lijkt mij de meest aangewezen werkwijze.
Is er iets aan de hand op vlak van gezondheid ben je hier in veiliger handen denk ik.
Hier uitschrijven is wel heel drastisch.

Zolang je de reis aandurft en kan waarom niet?

 
Inderdaad, dit lijkt de beste en aangewezen oplossing, dan hoeft MaloReg ook niet te gaan zoeken hoe het zit met ingewikkelde wetten en regeltjes over haar pensioen.
Een grote zorg minder...

@MaloReg: zie het als op vakantie gaan meerdere keren per jaar, wanneer en voor hoelang je maar zelf wil, tof en leuk!!!
Het is je van harte gegund, geniet ervan.. en je gezondheid? Geen zorgen over maken, dat kun je nog altijd als het zover komt. Vakanties houden een mens gezond  :wink:

Misschien wel ervoor zorgen dat betrouwbare vrienden een oogje in het zeil houden op je stekje in antwerpen als je op vakantie bent?
MaLoReg

10 nov 2018, 13:37

Dank je Ice voor de lieve bemoedigende woorden.
Ja, mijn stekje hier dat zit wel goed als het gaat over een oogje in 't zeil houden en 't app is ook helemaal beveiligd. Lieve buren die wel opletten (behalve mijn planten water geven daar hebben ze geen kaas van gegeten hahahaha.) en ja, voorlopig en zolang ik trappen kan doen en zelf om mijn boodschapjes halen krijg je me hier niet weg behalve zoals je zelf zegt: het er van nemen-lange vakanties in 't zonneke, gaan wanneer ik wil en zo lang ik wil.
Sorry aan allen dat ik jullie lastig viel met mijn originele vraag naar pensioen in 't buitenland.
Ice

10 nov 2018, 14:36

Je hoeft je helemaal niet te excuseren voor je vraag over pensioen, hoor, daarvoor dient tenslotte een forum en hoe er tegenwoordig wordt geknoeid met de wetgeving is het helaas een must geworden om raad te vragen om valstrikken te kunnen vermijden, de politieke verraders zouden je zelfs je pensioen willen te ontnemen omdat je autochtoon bent...

Ik geloof dat ze daar al mee bezig zijn omdat veel van ónze gepensioneerden overwinteren in Spanje, en natuurlijk liegen ze dan dat het gaat over sociaal misbruik van niet-europeanen/moslims die in hun thuislanden verblijven terwijl ze hier sociaal wonen en uitkeringen (pensioenen?) trekken.

Dus zorg voor de zekerheid dat je niet langer dan zes maanden aan een stuk in het buitenland verblijft...en voor de rest: geen zorgen maken en geniet er volop van, je hebt het verdiend! Carpe Diem. :wink: