please meedenken over veranda's

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

18 nov 2018, 09:43

Bouwaanvraag niet vergeten. Informeer u goed.
Wij hebben al 35 jaar een PVC veranda, met dubbel glas. Alleen de dakplaten hebben we al vervangen ook door speciale tegen warmte en koude. Die bestonden toen nog niet en dat dubbel glas voor grote ramen en deuren was ook iets heel uitzonderlijk toen.
Eerlijk gezegd nog geen secondje spijt van, we zouden hetzelfde doen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

18 nov 2018, 13:28

doggy schreef:Bouwaanvraag niet vergeten. Informeer u goed.
Kleiner dan 40m² is er alléén meldingsplicht nodig.

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... n-veranda/

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... bouwwerken

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

18 nov 2018, 15:10

Charlie Maru schreef:
doggy schreef:Bouwaanvraag niet vergeten. Informeer u goed.
Kleiner dan 40m² is er alléén meldingsplicht nodig.
Ja maar hier spreken we niet van een veranda he.
Dit is het overkappen van een tuin / koer van muur tot muur.
Ondank is 's werelds loon

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

18 nov 2018, 15:39

baron schreef:Helena,
Ge gaat onze stiel doch nie afbreken zeker?? :wink:
Heb je al ne keer hoort van kurkdroog aformosia hout. (mooie rechte houtnerven zonder gebreken)
Ik had het hout van de veranda al enkele jaren liggen en dat gebruikt voor het maken van de veranda.
Moet zeggen, de schuiframen; de deuren werken nog altijd perfect.
Dit jaar heb ik het hout geschuurd met korrel 220...( het voelt aan zoals een kinderpoepke, zo glad :D)
en geschilderd in lichte eik.
Maar je hebt gelijk hoor....alu is ook mooi :)

groetjes,baron
Neen hoor baron, ik ga je stiel niet afbreken, zeker niet! :D
Ik zie zelf ook veel liever hout.
Tot dit jaar heb ik dan ook heel plichtsgetrouw mijn houten ramen onderhouden met schuurpapier en vernis.
Maar nu zal het toch aan de vakman zijn om het in de lente te doen...
Een mens blijft geen twintig en ik begin stilaan een beetje bang te worden op het trapladdertje...
Hier zijn de ramen in merbau. In het begin heeft dat nog redelijk wat "gebloeid", ondertussen is dat euvel verholpen.
Na 34 jaar is dat nog altijd pico bello in orde.

 

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

18 nov 2018, 16:04

Van die bouwaanvraag is een zorg voor later, als ik ooit geld genoeg heb om het effectief in realiteit om te zetten. ALS dat ûberhaupt ooit lukt! 
Maar ik denk niet dat het een probleem zal zijn: de buren-muren zijn heel hoog, en ik hoef niet eens zo hoog te gaan om een hele eerste verdieping te overkappen. Dus de buren zullen er evenmin last van hebben als nu: geen, dus.  Het enige wat zal veranderen voor hen, is dat ze dan niet meer vanuit het achterbalkon op hun eerste verdieping in mijn koer kunnen kijken, en daar hoef ik toch geen excuus voor te vragen zeker! 
En de muren zijn best stevig, dat is ook geen probleem.

Verder is het exclusief een kwestie tussen mij en mijn bankrekening...  :?

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

18 nov 2018, 20:38

Van die bouwaanvraag is een zorg voor later, als ik ooit geld genoeg heb om het effectief in realiteit om te zetten. ALS dat ûberhaupt ooit lukt! 
Maar ik denk niet dat het een probleem zal zijn: de buren-muren zijn heel hoog, en ik hoef niet eens zo hoog te gaan om een hele eerste verdieping te overkappen. Dus de buren zullen er evenmin last van hebben als nu: geen, dus.  Het enige wat zal veranderen voor hen, is dat ze dan niet meer vanuit het achterbalkon op hun eerste verdieping in mijn koer kunnen kijken, en daar hoef ik toch geen excuus voor te vragen zeker! 
En de muren zijn best stevig, dat is ook geen probleem.

Verder is het exclusief een kwestie tussen mij en mijn bankrekening...  :?

baron
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:32
Locatie: West Vlaanderen

19 nov 2018, 08:53

Dag Helena,
Afbeelding

Inderdaad, merbau heeft de neiging te bloeien, dat duurt een tijdje, bij plaatsing van merbau ramen legden wij altijd een pvc folie op de arduindorpels of tegels om vlekken tegen te gaan.
Maar één ding is zeker....Uw merbau ramen gaan een leven lang mee.....en nog een beetje langer :lol:
groeten,baron
Geniet van de kleine dingen des levens....

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

19 nov 2018, 15:44

Cyper schreef:Verder is het exclusief een kwestie tussen mij en mijn bankrekening...  :?
Wel in plaats van zagen en zemelen over je bankrekening vraag dan doodeenvoudig een offerte aan, of is dat te lastig? Je gaat je geld heus niet meenemen, hoor, ambtenaren hebben doorgaans een riant pensioen in vergelijking met de doorsnee werknemer. Opdoen is de boodschap of de staat is ermee weg.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

19 nov 2018, 17:16

Wat kun jij toch kankeren, Michelin... 

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

20 nov 2018, 11:09

Hello Charlie Maru en al de rest.
Bij ons in de gemeente is ALLES voor verbouwing nog zoals vroeger gebleven, zelfs na de wet waar gij naar verwijst.
En dat is niet alleen hier. Maar er zijn er heel veel die denken zoals gij en doen wat ze willen. Veranda's, tuinhuizen, kleine serretjes, houten tuinafsluitingen, zwembaden (ook andere) enz.....
Er zijn serieuze controles bij problemen met de geburen en dan.....
O ja, wij hebben geen problemen met de geburen of andere, maar zijn toch met alles in orde. 

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

20 nov 2018, 11:46

Ja, je kunt natuurlijk maar beter zorgen dat je in orde bent, zowel met de gemeente als met je buren. Niet slim om door zorgeloosheid latere drama's uit te lokken!
Het kost niets om inlichtingen te vragen.  Als er een vergunning vereist is, dan is dat zo. Regels zijn regels. 
En ruzie met de buren is iets, wat een verstandig mens zoveel mogelijk moet vermijden! Een goede buur is beter dan een verre vriend, zeggen ze. Maar een sléchte buur is erger dan een dichte, óf verre vijand!  8O

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 nov 2018, 15:05

Cyper schreef:Wat kun jij toch kankeren, Michelin... 
Oei, 't was er precies boenk op!
Wat is er nu in vredesnaam moeilijker om te doen zoals iedereen doet, met name prijs vragen aan firma's die werken uitvoeren die je op je to do lijst hebt staan. Dat is gratis, een niet onbelangrijk aspect voor jou en daarna heb je minstens al een houvast om uit te rekenen hoeveel er in je spaarvarken moet zitten. Pfioew, niet te geloven dat je daar niet zelf op gekomen bent...

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

20 nov 2018, 15:27

Niks oei. Ik heb van jou nog nooit iets anders gehad, qua replies, dan gekanker over wat ik schrijf, en hoe ik het schrijf, en wss gewoon dàt ik schrijf...  Dat, en je glazen bol die schijnt te weten welk pensioen ik krijg, en dat het wel heel hoog moet zijn want ambtenaar, weetjewel? ... beschrijven jou mij als een afgunstige, gauw geïrriteerde zageman.  For your information: dat geweldige pensioen van mij maakt dat ik in aanmerking kom voor verlaagde tegemoetkoming op geneeskundige zorgen; ga maar eens kijken op de website van het RIZIV, als je weten wil hoeveel -of beter gezegd hoe weinig- je daarvoor moet verdienen, en laat die automatische link tussen "ambtenaar" en "hoog pensioen" maar voortaan achterwege!

Het is overigens nogal logisch dat het totaal nutteloos is om al offertes te gaan opvragen aan professionals, als men een renovatie plant in de vérre toekomst! Kans is dat die prijs, tegen dat het zover is, compleet veranderd is, of de professionals in kwestie zijn zélf met pensioen, of failliet, of er is nog iets anders gebeurd dat de offertes irrelevant maakt.  Al wat ik daarmee zou doen is hun en mijn tijd verspillen. Voor zoiets wacht ik volgens mij beter tot ik zeker ben dat ik het überhaupt kàn doen! Er kan van alles gebeuren in een aantal jaren tijd. 

Bovendien zit ik op deze thread niet, om te weten te komen hoeveel mijn plan zal kosten, maar wat er zich bij de forumlezers aan ervaring bevindt, zodat ik daarvan kan profiteren om het enige vaste vorm aan te laten nemen.  Dat is alles, hoor.  Ik vraag aan niemand om de offertes in mijn plaats te maken, en al helemaal niet om geschimp over wat ik met mijn bergen geld moet doen!
Laatst gewijzigd door Cyper op 20 nov 2018, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

20 nov 2018, 15:46

pppppffffiiiieeuuuwww! Cyper dat was een antwoord om U tegen te zeggen!
:D :D :D :D :D