Geschil met aannemer

Vragen/antwoorden betreffende recht.

dummy
Lid geworden op: 13 dec 2004, 14:07
Locatie: Vlaams-Brabant

09 nov 2018, 11:23

Ik heb een geschil met een aannemer voor de aanlegde  oprit. Ik stuurde de aannemer een mail om hem te wijzen op barsten en scheuren in de blauwe steen. Ik kreeg hierop zijn antwoord dat hij de herstellingen zou doen op zijn kosten. Onlangs kreeg ik terug een mail van hem dat hij langst komst met zijn expert om de zaak te bekijken.
Ik krijg meteen argwaan dat hij zich zou willen onttrekken van zijn verantwoordelijkheid binnen de 10 jaar. Ik heb de afspraak nog niet bevestigd, omdat ik eerst wat raad vraag op dit forum. Alle hulp is welkom dus.
Bedankt alvast voor Uw reacties.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

09 nov 2018, 12:05

De herstellingen "op zijn kosten" worden misschien aan hem terugbetaald door zijn verzekering. Maar vooraleer die beslist om de betaling affectief op zich te nemen zou het kunnen dat ze een expert ter plaatse sturen.
De aannemer zou in dat geval niet komen met " zijn" expert maar met de expert van de verzekering.

dummy
Lid geworden op: 13 dec 2004, 14:07
Locatie: Vlaams-Brabant

09 nov 2018, 21:16

:idea: Bedankt flupke, daar lijkt het op 

cuique suum
Lid geworden op: 06 okt 2011, 00:50
Locatie: Waasland

11 nov 2018, 02:14

@ dummy & @ flupke2...
Maak je geen illusies... Als de oprit slecht aangelegd is gaat geen enkele verzekeringsmaatschappij tussen komen...
Slecht uitgevoerd werk? Of te snel uitgevoerd, om wat centen te sparen??
Jouw rechtsbijstandsverzekering (B.A.-Familiale) komt niet tussen, omdat dit een contractueel geschil is...
Dus gewoon:
- eerst de aannemer via telefoon en mail in gebreke stellen (dan heb je via mail schriftelijk bewijs).
- hem cru-weg de kans geven om de (slechte) oprit binnen 10 kalenderdagen te herstellen...
- zo niet binnen 11 kalenderdagen laten dagvaarden door jouw raadsman / advocaat...
- aan die aannemer reeds melden dat je jouw kosten (=kosten voor jouw advocaat, gerechtskosten, kosten voor gerechtelijke expert, genotsderving, interesten, enz...) op hem zal verhalen...
Als aannemer niet malafide is, zal hij snel inbinden???

Vriendelijke groeten,

Cuiqie Suum.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

11 nov 2018, 08:58

Eerst een proces winnen ,als het zover komt
Anders geen centjes
55 Monique

17 nov 2018, 10:50

Als je zoiets tegen komt ...

Als een aannemer  werken heeft uitgevoerd en je hebt een factuur .

En als hij zijn expert laat komen , mag en vraag jij jou verzekeringsmakelaar of hij er wil zijn of die van de familiale 

 
Verstuurt dat niet met mail ...Maar aangetekend en zet de persoon in gebreke ...

Of zou kunnen dat je mail verkeerd betaald voor aangetekende zending maar of daar veel mensen gebruik van maken ???? 

Dan heb je pas zekerheid ,zeker als hij niet zou herstellen , als je stappen zou ondernemen ....Naar vredegerecht of gerecht ....



Spreek uit ervaring bij ons duurt het al naar de 14 maanden , en hij beweert ook dat hij niks heeft ontvangen ..

Maar heb één nadeel dat ik niet zonder syndicus kan werken en dat zij alles doen voor de mede eigenaren 

(We hebben bewijzen en aangetekende zendingen en mail verkeer van syndicus  ) En omdat hij in gebreke is gesteld is grote alarm uiteraard ....En dan ineens krijg je daar mail niet van jou welste .

En dat ik ook geen adres krijg , rede privacy wet .... Als er schade is en er moet betaald worden doen er veel dat hun neus bloed , om aan lijntje te houden ....En hier gaat ook om zichtbare schade ....

Wens jou succes dat snel is hersteld en afgehandeld is ....

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

24 nov 2018, 10:18

Dat hij een expert wil sturen, is normaal.
Onthou wel, dat u niet akkoord moet zijn met wat er door de aannemer als gevolg wordt gegeven aan deze expertise.
U mag een tegenexpertise laten uitvoeren, door een door uzelf aangestelde expert.

Hebt u overigens een rechtsbijstandsverzekering?
Dat zou u al heel wat kunnen helpen indien er een rechtszaak dreigt van te komen.

Barsten en scheuren in de blauwe steen, kunnen het gevolg zijn van:
ofwel minderwaardige kwaliteit blauwe steen.
Hij heeft u misschien goedkope blauwe steen verkocht om de prijs te drukken.
Maar dan zou u op de hoogte moeten zijn van die prijs/kwaliteitverhouding. Kijk eens goed het bestek na.
ofwel onvoldoende diepe of stevige fundering. Dat is de verantwoordelijkheid van de aannemer.
ofwel te zware belasting, waarvoor de oprit niet bedoeld was. Dat is dan uw verantwoordelijkheid.
Bijvoorbeeld dagelijks een vrachtwagen op de oprit parkeren.

Het is ook een beetje zaak van "goedkoop is duurkoop"
De beste blauwe steen (= Belgische) is nu eenmaal duur.
Vietnamese of Chinese blauwe steen is rommel daarmee vergeleken.
Als de aannemer op uw vraag en met uw handtekening bespaard heeft, en u heeft gewezen op de mogelijke gevolgen, dan staat u zwak.
Maar een bonafide aannemer gaat normaal gezien weigeren een oprit aan te leggen die binnen korte tijd gaat barsten of verzakken.
Ondank is 's werelds loon