Draadloos en bedraad surfen met laptop

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

17 nov 2018, 15:42

Is het normaal dat ik met een laptop met OS Linux Mint 18.3 met bedrade aansluiting aan een router, geen verbinding kan maken met het net ? Daarentegen draadloos wel ?

Kan het zijn dat de oorzaak te vinden is in het feit dat die router geconfigureerd werd met een laptop/desktop met OS Windows 7 enkele tijd terug ?

Bedankt voor een woordje uitleg, indien mogelijk.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

17 nov 2018, 17:09

Toby schreef:Is het normaal dat ik met een laptop met OS Linux Mint 18.3 met bedrade aansluiting aan een router, geen verbinding kan maken met het net ? Daarentegen draadloos wel ?
ja dat kan
Kan het zijn dat de oorzaak te vinden is in het feit dat die router geconfigureerd werd met een laptop/desktop met OS Windows 7 enkele tijd terug ?
neen , dat ligt bij die linux mint en de driver van de lankaart of dergelijks , of  er is nog gen verbinding ingesteld dat kan ook
Bedankt voor een woordje uitleg, indien mogelijk.

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

18 nov 2018, 08:40

Toby,

De computer met Windows afsluiten (niet heropstarten)
Stroom kabel verwijderen 20 tot 30 seconden wachten.
Stroomkabel bevestigen computer opstarten met mint.
https://askubuntu.com/questions/596062/ ... -after-win

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

23 nov 2018, 22:07

Sony schreef:Toby,

De computer met Windows afsluiten (niet heropstarten)
Stroom kabel verwijderen 20 tot 30 seconden wachten.
Stroomkabel bevestigen computer opstarten met mint.
https://askubuntu.com/questions/596062/ ... -after-win

Sony
Euh,  sorry hoor Sony, maar ik vergat te melden dat het geen dual boot betreft : 
Ik verduidelijk :

1) de router is geconfigureerd met een desktop die toen Windows 7 draaide en nu Windows 10 draait.

2) de laptop in kwestie een "oefen/test kaske" is dat regelmatig van OS verandert, wel te verstaan steeds een Linux distro (Ubuntu , Zorin, meestal Linux Mint).
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

23 nov 2018, 22:08

verhaegen schreef:
Toby schreef:Is het normaal dat ik met een laptop met OS Linux Mint 18.3 met bedrade aansluiting aan een router, geen verbinding kan maken met het net ? Daarentegen draadloos wel ?
ja dat kan
Kan het zijn dat de oorzaak te vinden is in het feit dat die router geconfigureerd werd met een laptop/desktop met OS Windows 7 enkele tijd terug ?
neen , dat ligt bij die linux mint en de driver van de lankaart of dergelijks , of  er is nog gen verbinding ingesteld dat kan ook
Bedankt voor een woordje uitleg, indien mogelijk.
Dank je, Verhaegen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 nov 2018, 09:07

als men een besturingssysteem instaleerd , bv. ook zoals linux
is het meestal wél oké dat alle drivers der in zitten
soms zit de landriver der niet bij , soms wél
maar zelfs als die landriver der bij zit , moet men nog wél een internetverbinding maken
bv. via inbellen , of zoals tegenwoordig een adsl verbinding (ethernetverbinding)

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

25 nov 2018, 07:00

Ja akkoord Verhaegen, maar om nog eens terug te komen op mijn probleem : het betreft geen dual boot. Concreet :

Een desktop met Windows 10 gaat op het net via een kabelverbinding met een router TPLink. Probleemloos.

Een laptop met Linux Mint 18.3 gaat draadloos via die router TPLink (via paswoord/authenticatie) of een repeater ook vlot op het net.

Eigenaardig is als ik die zelfde laptop dan verbindt met een kabel met die router TPLink, kan ik op geen enkele manier verbinding krijgen om op het net te gaan. Dat begrijp ik niet zo goed.  :oops:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

25 nov 2018, 10:00

weet ik hoor , dat het géén dualboot is

ofwel is de geschikte driver van die lankaart der niet
of
maak een internetverbinding aan , via lan op de computer (bedraad)

ben je zeker van die lankabel en stekkers ?
anders eens een andere lankabel proberen !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

27 nov 2018, 05:22

verhaegen schreef: ben je zeker van die lankabel en stekkers ?
anders eens een andere lankabel proberen !
... daar schrijf je me wat Verhaegen ...

Eens een ander kabelke ingeplugd en natuurlijk alles in orde. Wat stom van mij daar niet eerder aan te denken. Bedankt hoor.  8) :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

05 dec 2018, 22:05

Toch weer last met dat probleem van geen draadloze verbinding met een laptop met OS Linux Mint 18.3.
Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?

Er is tijdelijk met die laptop met versie 19 gewerkt, maar omdat die nogal tegenviel, is er terug gegrepen naar Linux Mint 18.3. Maar samen met die versie, dook het verbindingsprobleem alweer op.

Met kabelverbinding al wat je wil, maar niks zonder draad.

Kan er iemand helpen met de configuratie van de draadloze verbinding,  aub ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

06 dec 2018, 07:05

.... ik wens er nog een en ander bij te voegen dat zeker belangrijk zal zijn om een oplossing te vinden want ik heb intussen al wat Gegoogled.

Het betreft een oude laptop met geringe configuratie (oudere processor Centrino), toch voorzien van 4 GB geheugen en klassieke schijf van 500 GB. Het betreft een Lenovo Thinkpad T500 en als ik al die documentatie op het net daarover eens bekijk, ziet dat er niet goed uit.

Met een kabel ga je zo galant op het net maar eens het draadloos moet gaan, niks te regelen zeg maar. Dat draadloos configureren is nu niet bepaald mijn sterkste kant. Misschien vandaar.

Opmerkelijk is dat de laptop enkele maanden Linux Mint 18.3 mooi draaide, draadloos verbonden en na een nieuwe installatie naar Linux Mint 19 was het uit met de pret. Heb ik iets verwaarloosd of gewist ?
Enfin, misschien is de oorzaak niet zo onoverkomelijk.  8) :)

--> Toch opvallend dat een al bijna even oude Acer Aspire 7530 bijna "vanzelf" die versie 18.3 vlot draait.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

07 dec 2018, 18:10

Zoeken, zoeken ... en toch gevonden.

Hoezo dan ?

1)Links onderaan, frontaal, is er klein schakelaartje dat steeds naar rechts dient geschoven te worden, zodat er een groen herkenningsteken zichtbaar is.

2)Via de BIOS, onder "Config" : zet alles op "enabled".
      onder "Security" : optie "I/O Port Access" : zet alles op "enabled".

That's it.  8) :) :D
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !