Zonnepanelen

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

30 dec 2018, 11:00

Nu zat ik na te denken om zonnepanelen te plaatsen
maar lees ik nu ergens ,dat wanneer ik   3000 kw verbruik heb
en ik panelen leg die 3000kw opbrengen
ik nog kosten heb buiten taks op de omvormer
netwerk kosten

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

30 dec 2018, 13:12

Afhankelijk van uw netbeheerder betaal je een prosumentenbedrag per Kva zonnepanelen - dit schommelt rond de 100€/Kva . Voor u zal dat dus rond de 300€ zijn.

https://www.vreg.be/nl/prosumententarief-2018

- Het teveel van het geproduceerde tegenover het verbruik vervalt bij de jaarafrekening.
- Het méérverbruik wordt aangerekend aan het normale tarief.

Taks op omvormer heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord......
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 30 dec 2018, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

30 dec 2018, 13:13

"Wordt het prosumententarief vervangen door een capaciteitstarief of een andere structuur? Wat zal de digitale meter exact betekenen voor zonnepaneleneigenaars? Komt er een flexibel elektriciteitstarief? Komen er subsidies voor batterijsystemen en hoe zal dit in zijn werk gaan? Allemaal vragen waar momenteel geen sluitend antwoord op te geven is. Wij kijken in ieder geval uit naar een doordacht en duidelijk energiebeleid!"

Dit kort stukje tekst komst uit een opinie op :
https://zonnepanelenenergie.be/gratis-a ... nelen-2018
en strookt volgens mij het best met de waarheid. Vooral de eventuele invoering van een capaciteitstarief in Vlaanderen dient met argusogen bekeken te worden (maar zou pas rond 2021 ingevoerd kunnen worden !). Het wel of niet terugdraaien van de huidige meters, de impact van digitale meters met hun eventueel variabele energie kost i.f.v. het verbruik op het net (vb. zomer = laag verbruik = lage prijs, winter = hoog verbruik = hoge prijs zal voor de berekening van de rentabiliteit van enorm belang zijn). De verrekening van de waarde van de geïnjecteerde stroom kan bijgevolg sterk variëren !
Op onze oude woning liggen sinds 2008 zonnepanelen maar de huidige eigenaars denken er sterk aan die niet te vervangen bij eventueel grote herstellingskosten.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

30 dec 2018, 17:18

Flashback schreef:"Wordt het prosumententarief vervangen door een capaciteitstarief of een andere structuur? Wat zal de digitale meter exact betekenen voor zonnepaneleneigenaars? Komt er een flexibel elektriciteitstarief? Komen er subsidies voor batterijsystemen en hoe zal dit in zijn werk gaan? Allemaal vragen waar momenteel geen sluitend antwoord op te geven is. Wij kijken in ieder geval uit naar een doordacht en duidelijk energiebeleid!"

Dit kort stukje tekst komst uit een opinie op :
https://zonnepanelenenergie.be/gratis-a ... nelen-2018
en strookt volgens mij het best met de waarheid. Vooral de eventuele invoering van een capaciteitstarief in Vlaanderen dient met argusogen bekeken te worden (maar zou pas rond 2021 ingevoerd kunnen worden !). Het wel of niet terugdraaien van de huidige meters, de impact van digitale meters met hun eventueel variabele energie kost i.f.v. het verbruik op het net (vb. zomer = laag verbruik = lage prijs, winter = hoog verbruik = hoge prijs zal voor de berekening van de rentabiliteit van enorm belang zijn). De verrekening van de waarde van de geïnjecteerde stroom kan bijgevolg sterk variëren !
Op onze oude woning liggen sinds 2008 zonnepanelen maar de huidige eigenaars denken er sterk aan die niet te vervangen bij eventueel grote herstellingskosten.

prosumententarief  btw of belastingen.  100 euro is 100 euro allemaal het zelfde 😂

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 jan 2019, 10:30

Ik heb in het voorbije voorjaar zonnepanelen laten leggen: 18 stuks en die kunnen in optimale omstandigheden tot zowat 4.000 kW opbrengen.

Ik heb ze gekocht via een groepsaankoop van de provincie. Er zijn een aantal voordelen maar ook nadelen aan de ganse 'gebeurtenis'.
1. Bij de voorlichting daarover heeft niemand gezegd dat er ook jaarlijks een prosumententarief moet betaald worden. Die is afhankelijk van de 'zwaarte' van de omvormer. In mijn geval is dat een 4 kVA omvormer. Ik denk dat iemand die maar 3000 kW kan produceren toch ook een 4 kVA omvormer zal krijgen. De tarief per jaar die daarvoor moet betaald worden zal dan zo'n 350 tot 400 euro bedragen (zie de link die al eerder werd geplaatst)

2. De plaatsing is altijd een beetje een belasting voor je dak. Net zoals verhuizen nooit goed is voor je meubels, zo is het ook met het plaatsen van de panelen: ik had 1 dakpan kapot en van verscheidene pannen kleine hoekjes eraf.

3. De bekabeling moet behoorlijk kunnen gebeuren. Bij ons viel dat goed mee: weinig boren en breken door plafonds of welfsels.

4. Wanneer je zowel en dag als een nachtteller hebt, dan wordt de opbrengst alleen afgetrokken van de dagteller. in mijn geval had ik een dagverbruik van ongeveer 2500 kWh en dat dagverbruik wordt 100% gecompenseerd door de opbrengst van de panelen. De totale opbrengst is nu al iets meer dan 3000 kWh en op een jaar zal het dan ook zo'n 4000 kWh worden, schat ik. Die overschot van 1000 kWh ben ik kwijt: die neemt de energiemaatschappij graag in ontvangst maar geeft er mij niks voor. Integendeel: door het feit dat ik energie op het net stuur, moet ik prosumententarief betalen.

5. Om de overschot aan opbrengst overdag en door het feit dat ik toch nog nachtverbruik moet blijven betalen, heb ik zoveel mogelijk mijn gewone  nachtverbruik verschoven naar de dag: vaatwasser en wasmachine worden nu overdag gebruikt ipv na 10 u 's avonds.

6. Afhankelijk van je ouderdom ga je er financieel nog wel wat winst uithalen. Ik denk dat je ook voor een deel overtuigd moet zijn van de noodzaak om mee te helpen de energievoorziening van de gemeenschap in orde te houden.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

02 jan 2019, 13:37

@ Wil!
Nachtverbruik (stille uren) slaat ook op zaterdag en zondagen (niet op feestdagen).
Uw installatie zal behoudens een wonder géén 4.000 Kwh opbrengen, maar 85% ervan is ook al prima. Er was een prima zomer voor de zonneschijn maar je zit nu in de 'donkere' dagen.
Uiteraard moeten in de 'lichte' dagen op een over gedimensioneerde installatie de grote verbruikers werken om het rendement van uw centen te verbeteren.
Maar geniet ervan want lees even mijn voorgaande post ... er zijn dieven te verwachten !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 jan 2019, 18:24

Het wordt nog even afwachten tot de panelen één vol jaar gewerkt hebben.
Het klopt dat de 'slimme meters' wellicht geen vooruitgang zullen inhouden voor de kleine producenten, maar een aantal mensen die zonnepanelen plaatsen, doen dat voor een stukje ook uit idealisme; voor de goede zaak, zeg maar.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

03 jan 2019, 09:57

Wil. schreef:Ik heb in het voorbije voorjaar zonnepanelen laten leggen: 18 stuks en die kunnen in optimale omstandigheden tot zowat 4.000 kW opbrengen.

Ik heb ze gekocht via een groepsaankoop van de provincie. Er zijn een aantal voordelen maar ook nadelen aan de ganse 'gebeurtenis'.
1. Bij de voorlichting daarover heeft niemand gezegd dat er ook jaarlijks een prosumententarief moet betaald worden. Die is afhankelijk van de 'zwaarte' van de omvormer. In mijn geval is dat een 4 kVA omvormer. Ik denk dat iemand die maar 3000 kW kan produceren toch ook een 4 kVA omvormer zal krijgen. De tarief per jaar die daarvoor moet betaald worden zal dan zo'n 350 tot 400 euro bedragen (zie de link die al eerder werd geplaatst)

2. De plaatsing is altijd een beetje een belasting voor je dak. Net zoals verhuizen nooit goed is voor je meubels, zo is het ook met het plaatsen van de panelen: ik had 1 dakpan kapot en van verscheidene pannen kleine hoekjes eraf.

3. De bekabeling moet behoorlijk kunnen gebeuren. Bij ons viel dat goed mee: weinig boren en breken door plafonds of welfsels.

4. Wanneer je zowel en dag als een nachtteller hebt, dan wordt de opbrengst alleen afgetrokken van de dagteller. in mijn geval had ik een dagverbruik van ongeveer 2500 kWh en dat dagverbruik wordt 100% gecompenseerd door de opbrengst van de panelen. De totale opbrengst is nu al iets meer dan 3000 kWh en op een jaar zal het dan ook zo'n 4000 kWh worden, schat ik. Die overschot van 1000 kWh ben ik kwijt: die neemt de energiemaatschappij graag in ontvangst maar geeft er mij niks voor. Integendeel: door het feit dat ik energie op het net stuur, moet ik prosumententarief betalen.

U

5. Om de overschot aan opbrengst overdag en door het feit dat ik toch nog nachtverbruik moet blijven betalen, heb ik zoveel mogelijk mijn gewone  nachtverbruik verschoven naar de dag: vaatwasser en wasmachine worden nu overdag gebruikt ipv na 10 u 's avonds.

6. Afhankelijk van je ouderdom ga je er financieel nog wel wat winst uithalen. Ik denk dat je ook voor een deel overtuigd moet zijn van de noodzaak om mee te helpen de energievoorziening van de gemeenschap in orde te houden.
u moet u meter laten overschakelen naar één tarief nacht tarief weg. Is zelfs gratis heb ik gehoord

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

03 jan 2019, 10:08

Even opgezocht het is gratis wanneer de teller niet terug draaid
paar jaar terug rond de 175 euro wanneer u toch wil verandere   Van 
een dagen nacht meter die terug draaid

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

03 jan 2019, 10:35

Begrijp ik dus goed ,met een dag en nacht teller kan ik geen nul verbruik halen met panelen
of mis ik iets

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

03 jan 2019, 10:42

Het aantal particulieren dat zonnepanelen plaatst, is vorig jaar fors teruggevallen. De onzekerheid over de invoering van de digitale elektriciteitsmeter doet consumenten twijfelen.
De slimme elektriciteitsmeter zal vanaf juli dit jaar stelselmatig de analoge, terugdraaiende exemplaren vervangen.
De onzekerheid draait om de vraag of de slimme meter, die niet meer zou terugdraaien als zonnepaneleneigenaars niet-verbruikte stroom op het net plaatsen, het rendement van de panelen onderuithaalt.
Toenmalig minister van Energie Bart Tommelein GARANDEERDE dat zonnepaneleneigenaars nog 15 jaar zouden profiteren van een terugdraaiende meter.
MAAR volgens de Raad van State kan de overheid niet om de VREG, de onafhankelijke Vlaamse energieregulator, heen. De VREG bepaalt de distributienettarieven en is verantwoordelijk voor het deel van de factuur dat uit de distributietarieven bestaat.
In 2020 moet de totale capaciteit van zonnepanelen in Vlaanderen gegroeid zijn tot 3.700 MW, binnen 12 jaar tot 6.700 MW. Eind 2018 zitten particulieren, bedrijven en overheidsorganisaties samen nog maar aan 2.730 MW. Ter vergelijking: de vier kernreactoren van Doel leveren samen een vermogen van 2.900 MW. Om de doelstellingen te halen moet dit en volgend jaar telkens meer dan 500 MW extra worden geïnstalleerd, en tussen 2021 en 2030 270 MW per jaar.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 jan 2019, 11:17

marcelvm schreef:Begrijp ik dus goed ,met een dag en nacht teller kan ik geen nul verbruik halen met panelen
of mis ik iets
Dat is zo. Wanneer je 's avonds nog behoorlijk wat elektriciteit verbruikt (diepvriezer en koelkast werken permanent - TV - licht enz) dan zal je nachttarief meter niet terugdraaien want 's nachts kun je met zonnepanelen zo goed als niets opwekken (enkel rond 21 juni op heldere dagen met een dak richting westen georiënteerd heb je nog max. een half uur dat je een lampje van 60 watt kunt laten gloeien als alles meezit).

Het is enkel je dagteller die terugdraait.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

03 jan 2019, 11:37

Wil. schreef:... Het is enkel je dagteller die terugdraait.
Toch nog eens herhalen ...
de 'nachtteller' die deel uitmaakt van de dubbel-tariefmeter (piek- en stille uren) wordt automatisch in gebruik genomen voor het weekeinde. Die fabel dat enkel de dagteller terugdraait is dus enkel waarheid bij 5 van de 7 dagen !
Maar inderdaad, je krijgt het verbruik in de 'stille uren' nooit op 0.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

03 jan 2019, 11:59

Wil. schreef:
marcelvm schreef:Begrijp ik dus goed ,met een dag en nacht teller kan ik geen nul verbruik halen met panelen
of mis ik iets
Dat is zo. Wanneer je 's avonds nog behoorlijk wat elektriciteit verbruikt (diepvriezer en koelkast werken permanent - TV - licht enz) dan zal je nachttarief meter niet terugdraaien want 's nachts kun je met zonnepanelen zo goed als niets opwekken (enkel rond 21 juni op heldere dagen met een dak richting westen georiënteerd heb je nog max. een half uur dat je een lampje van 60 watt kunt laten gloeien als alles meezit).

Het is enkel je dagteller die terugdraait.

en de kookplaat water koker en zo zaterdag en zondag was droogkast
ik zie dat mijn verbruik 48% dag tarief en 52% nacht ik moet dan daar serieus aan sleutelen moest ik panelen leggen
michien toch intresant om de meter op dagtarief te zetten. Maar de prijs is meer dan 300 euro vind ik

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 jan 2019, 12:18

Het  klopt dat de dagteller niet werkt tijdens de weekends. Ik heb zojuist vastgesteld dat mijn ganse jaarverbruik van de dagteller naar nul is gebracht door het plaatsten van zonnepanelen en die liggen er nog maar vanaf begin mei.

Ik heb de vaatwasser en de wasmachine naar de daguren gebracht.

Al het verbruik tijdens het weekend en tijdens de nacht blijft op de nachtteller komen, maar die is dan wel een stuk goedkoper dan het dagtarief.

Als je alles op één teller brengt, dan moet je ervoor zorgen dat je méér opwekt dan je totale (dag+nacht) verbruik. Als dat niet het geval is, ga je elke watt stroom die je te kort komt en toch gaat aankopen, moeten betalen aan dagtarief en dat is dan weer duurder dan je nachttarief.

Om je ganse verbruik te dekken, moet je waarschijnlijk ook een paar panelen extra plaatsen.

Vergeet ook niet dat indien je bv. 2 omvormers nodig hebt ipv slechts 1, je ook dubbele prosumentenbelasting zult betalen. Je gaat dan waarschijnlijk van ongeveer 350 tot 400 per jaar naar 700 tot 800 per jaar moeten betalen.

Reken zelf maar uit of het nuttig is om slechts 1 teller te hebben.

De kosten:
1. Dubbele teller laten veranderen naar enkele teller (éénmalig)
2. Enkele panelen extra
3. Waarschijnlijk een tweede omvormer: hogere kostprijs + jaarlijks weerkerend hoger prosumententarief
4. Indien niet voldoende zelfgemaakte stroom, moet je elke watt die je van het net haalt extra betalen aan dagtarief