Collectieve vakantie

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

10 jan 2019, 03:19

 In het bedrijf waar ik werk is er vanaf 2019 een regel dat er enkel in de maanden juli en augustus vakantie wordt gegeven aan werknemers met schoolgaande kinderen(wat logisch is ), werknemers zonder schoolgaande kinderen kunnen geen aanspraak maken op vakantie in die periode maar er is één uitzondering op die regel en dat is als de partner in een bedrijf werkt dat een collectieve vakantieregeling heeft.

Mijn werkgever vraagt dan ook een schriftelijke bevestiging dat het bedrijf waarin de partner werkt een collectieve vakantie periode heeft.

Ook moeten de vakantie aanvragen in mijn bedrijf binnen zijn voor eind november en kan men een aanpassing vragen van de vakantie toekenning tot 15 januari

Mijn partner werkt al jaren in een klein horecabedrijf (4 werknemers) waar de vakantie 3 weken collectief was vanaf de 2de week van juli.

Tot op heden is er in het horecabedrijf waar mijn partner werkt nog steeds niet beslist wanneer de collectieve vakantie  wordt genomen in 2019.( sinds begin 2018 is er een nieuwe eigenaar, vorig jaar heeft hij de collectieve vakantie regeling van 3 weken vanaf de 2 week in juli gehouden daar dit was vastgelegd in 2017 door de vorige eigenaar).

Hij zegt dat hij zijn horecabedrijf collectief sluit voor 3 weken vakantie in functie van de vakantie die wordt toegekend aan zijn vrouw( wat begrijpelijk is).

Mijn partner heeft hem dan gevraagd of dat hij dat zal beslissen voor 15 januari, gezien de deadline bij mijn werkgever en dat hij dan ook een schriftelijke bevestiging wil geven van de collectieve vakantiesluiting.

Het antwoord van de werkgever van mijn partner is weinig hoopgevend ivm de beslissing van de collectieve vakantie voor 15 januari en mbt een document waarin hij dan de collectieve vakantie bevestigd, dat weigert hij om op te maken(mijn werkgever moet hem dan maar opbellen, zegt hij).

Nu is mijn vraag de volgende:

Kan een bedrijf zomaar wachten om te beslissen wanneer het sluit wegens collectieve vakantie of moet dat niet op voorhand worden vastgelegd?

Vorig jaar in 2017 was er bij de brugdagen tussen de feestdagen en het weekend ook een probleem bij mijn partner, ze wist nooit op voorhand of hij ging sluiten op de brugdag(en) voor of na de feestdag en het weekend.

Moet dat ook niet op voorhand vastgelegd worden of dat er dan gewerkt wordt op een brugdag of niet?

  
Laatst gewijzigd door janieburton op 01 feb 2019, 03:01, 2 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

10 jan 2019, 08:10

Er is geen enkele wetgeving die bepaald dat voor een datum u vakantie moet vast gelegd worden.

De wet zegt, vakantie word genomen in OVERLEG werknemer met werkgever, bij onenigheid is de arbeidsrechtbank bevoegd.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

10 jan 2019, 12:24

denlowie schreef:Er is geen enkele wetgeving die bepaald dat voor een datum u vakantie moet vast gelegd worden.

De wet zegt, vakantie word genomen in OVERLEG werknemer met werkgever, bij onenigheid is de arbeidsrechtbank bevoegd.
Blijkbaar is er wel een datum.

Dit heb ik gevonden: op vacature.com

Het antwoord van Kathy Dillies, SD Worx

De werkgever kan inderdaad de vakantie collectief vastleggen. Dit kan gebeuren in een sectorale overeenkomst, die ten laatste op 31 december van het vakantiedienstjaar moet worden gesloten.Is er op sectoraal vlak niets geregeld, dan kan de werkgever op ondernemingsvlak ook een collectieve vakantieperiode worden overeengekomen.Akkoord tussen partijen noodzakelijkEen werkgever kan deze collectieve vakantieperiode op ondernemingsvlak niet eenzijdig invoeren. De sluitingsperiode moet worden bepaald met de ondernemingsraad. Als dit niet mogelijk is, wordt er een regeling getroffen tussen de werkgever en de syndicale afvaardiging. Is er ook geen syndicale afvaardiging, dan moet er een akkoord zijn met alle werknemers. Bij gebrek aan een beslissing, wordt er een individueel akkoord gesloten tussen werkgever en werknemer. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door opname van een bepaling in het arbeidsreglement.

https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... google.be/


Als ik het goed begrijp moet er voor het begin van het jaar waarin de collectieve vakantie wordt opgenomen een akkoord zijn tussen de werkgever en alle werknemers(mijn partner en de 3 andere werknemers) daar er geen syndicale afvaardiging is 

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

10 jan 2019, 12:38

Betreffende de Nationale Feestdag   op  zondag 21 juli 2019

https://www.besox.be/vervanging-feestda ... voor-2019/

Wanneer er geen ondernemingsraad is, of die neemt geen beslissing, kan er een regeling getroffen worden met de vakbondsafvaardiging of bij ontstentenis door middel van een collectief akkoord met de werknemers.

Bij gebrek aan een collectieve beslissing, worden de vervangingsdagen voor iedere werknemer vastgesteld in individueel overleg tussen werkgever en werknemer.

Als er geen vervangingsdagen vastgelegd worden, dan wordt de feestdag in principe vervangen door de eerstvolgende gewone activiteitsdag in de onderneming.De werkgever moet de overeengekomen vervangingsdagen vóór 15 december 2018 door middel van een ondertekend en gedateerd bericht uithangen in de onderneming.

Een kopie van dit bericht moet bij het arbeidsreglement worden gevoegd en eveneens naar de Inspectie Sociale Wetten worden gestuurd.

Mag ik hieruit concluderen dat de werkgever van mijn partner ook hier in de fout is gegaan
55 Monique

16 jan 2019, 10:22

https://www.horecaismijnpassie.be/blog/ ... -voor-3112



www.vlaamsabvv.be/art/pid/16683/Vakanti ... tm#para919



10. Wie bepaalt de jaarlijkse (collectieve) sluiting?

Wanneer de werkgever een jaarlijkse sluiting van zijn onderneming - of van een afdeling - voorziet, moet hi of /zij in de ondernemingsraad of met de vakbondsafvaardiging een unaniem akkoord sluiten over de sluitingsperiode. Over de overblijvende vakantiedagen kan eventueel overlegd worden.Bij gebrek aan ondernemingsraad of vakbondsafvaardiging beslist het paritair comité of de sociale inspectie. De werknemers - en de sociale inspectie - worden hiervan op de hoogte gebracht.Wanneer de vakantie vastgesteld is voor alle personeelsleden samen, kan de werknemer geen andere periode kiezen.

Ga naar u vakbond waar je bent aangesloten en die gaan u van alles op de hoogte brengen 

Als werkgever waren wij verplicht van dat door te geven wanneer de sluiting van de zaak was en iedereen wordt daar van op de hoogte gebracht .... Personeel 

Maar wij moesten dat doorgeven sociale inspectie 5 Wat in rood staat kleine lettertjes dat moet iedereen volgen als werkgever 

Als ik nu bekijk zijn er wel al veel artikels en wetten bijgekomen ....

https://www.jobat.be/nl/artikels/hoe-we ... te-ik-val/

 paritair comité  kun je vinden op u loonbrief of anders vragen aan u vakbond , dan weet je onder wel  paritair comité je bent   ingeschreven .

Zou toch eens vragen horeca of anders ligt vakantie dan bij andere bedrijven 

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

30 jan 2019, 04:08

Dank je voor de info.

De vakbond is er mee bezig.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

30 jan 2019, 18:32

janieburton schreef: Ook moeten de vakantie aanvragen in mijn bedrijf binnen zijn voor eind november
Dat was bij mijn man op het werk ook zo. Miserie, want op mijn werk had ik rekening te houden met mijn directe collega's en met mijn baas en die wisten nooit vóór april wanneer ze verlof gingen nemen. Ik heb dus altijd moeten gokken en mijn man heeft soms wel eens moeten wisselen met een collega. Blij dat ik op pensioen ben en daar voorgoed vanaf ben.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

31 jan 2019, 12:50

Ik heb hier nu nog GEEN enkel artikel gezien van de wet op de jaarlijkse vakantie, enkel pers uittreksels

30 MAART 1967. - Koninklijk besluit
en
28 jun. 1971 - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers gecoördineerd op 28 juni 1971
en
KB 9 januari 1995
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

01 feb 2019, 02:59

denlowie schreef:Ik heb hier nu nog GEEN enkel artikel gezien van de wet op de jaarlijkse vakantie, enkel pers uittreksels

30 MAART 1967. - Koninklijk besluit
en
28 jun. 1971 - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers gecoördineerd op 28 juni 1971
en
KB 9 januari 1995
Beste Lowie,

Kan je eens de links correct plaatsen? Alvast bedankt.

Ik denk me mij te herinneren(uit postings) dat jij ook een werkgever was van een bedrijf(je), ik heb alle respect voor ondernemers maar is het normaal (of noem jij het normaal) dat er in januari van het lopende jaar(hier 2019)  er door de werkgever nog niet is beslist wanneer die zijn zaak sluit in collectieve vakantie.

(Lowie ,mag ik het eens zeer scherp stellen? Als we uw logica volgen, zou de werkgever van mijn partner vandaag, vrijdag 01/02/2019 {er wordt niet gewekt op zaterdag en zondag}mogen zeggen tegen zijn werknemers dat hij zijn zaak sluit in collectieve vakantie, bijvoorbeeld  vanaf 04/02/2019 voor 1 week en dit ook bijvoorbeeld zeggen op vrijdag 12/07/2019 dat hij zijn zaak sluit voor 2 weken vanaf 15/07/2019).

SD Worx is toch een belangrijk sociaal secretariaat op het gebied van payroll en hr-administratie
en ik denk niet dat die dame in kwestie( Kathy Dillies, SD Worx)  iets mag verkondigen onder de noemer van SD Worx dat niet met de wet overeenkomt.

Nog iets(heeft niets met collectieve vakantie te maken), is het ook normaal dat mijn partner als ze gedaan heeft met werken niet weet om welk uur ze de dag erna moet beginnen en dat ze moet wachten tot s'avonds rond 21u30/22u00 (hij stuurt zijn werknemers een sms)voordat ze weet om welk uur ze de dag erna moet beginnen.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

01 feb 2019, 10:26

welkom in die kleine horeca
dat is nu eenmaal een ..................
en als men op zijn strepen gaat staan is dat gewoonlijk héél vlug gedaan (met werken aldaar)
daar is een baas,  nog altijd baas , bij wijze van spreken

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

01 feb 2019, 10:46

Mijn schoonbroer zijn 2 weken verlof vielen met de Gentse Feesten (bedrjf dicht). Mijn zus haar 2 weken verlof sloten daar direkt op aan, nl. met Antwerpen (ook bedrijf dicht).
Dit is nooit anders geweest en de verlofdagen die ze nog hadden vielen ook niet altijd gelijk (verlengde weekends. Bij de ene wel en bij de andere ook, maar niet altijd gelijk) en ze hadden elk en alleen nog 4 dagen die ze mochten nemen als zij het wilden. Bij de vakbonden geïnformeerd en de bazen waren wettelijk met alles in orde.
Nu zijn ze met pensioen. Nooit op reis geweest en ze hebben daar nu ook geen goesting naar.
Gr.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

01 feb 2019, 14:03

Bij ons lag de verlofaanvraag vast voor 1 Mei.
In een volcontinu bedrijf met voorrang met schoolgaande kinderen kon men moeilijk wachten tot iedereen eens goesting had zijn keuze bekend te maken.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

06 feb 2019, 20:36

verhaegen schreef:welkom in die kleine horeca
dat is nu eenmaal een ..................
en als men op zijn strepen gaat staan is dat gewoonlijk héél vlug gedaan (met werken aldaar)
daar is een baas,  nog altijd baas , bij wijze van spreken
Ik heb na mijn studies, begin jaren 80tig, een aantal jaren in een restaurant gewerkt en dat restaurant was altijd jaarlijks gesloten tussen 24 december en 2 januari en was  ook nog gesloten de 2 laatste weken van juli. De baas was daar ook baas en was tevens de "chef" in de keuken, tijdens de service moesten we hem aanspreken als "chef" maar na of voor de service mochten we zijn voornaam gebruiken.
Wat ik wil zeggen is dat daar de collectieve vakantie altijd vast lag en iedereen wist daar altijd wanneer de zaak gesloten was zodus daar kon men zijn vakantie altijd op voorhand plannen.

Ondertussen is het probleem in de zaak van mijn partner opgelost ivm de collectieve vakantie maar hierdoor is ook de reden bovenwater gekomen waarom er in de zaak waar mijn partner werkt geen datum is/was vastgelegd, de eigenaar is van plan om dit (voor)jaar met de zaak te stoppen omdat hij blijkbaar liever in de autobranche wil herbeginnen.

Een aantal jaren terug was juist het zelfde, zaak werd gestopt(omdat de toenmalige baas in het restaurant van zijn ma is gaan werken) gelukkig is toen de zaak overgenomen.

Sinds ze er werkt, 2001 is dit haar 6de baas

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

03 mei 2019, 15:17

Op 6 februari schreef ik dat het probleem opgelost was, de collectieve vakantie werd bevestigd door de werkgever van mijn partner en wij hebben onze reis geboekt(een georganiseerde reis van 19 dagen in een Aziatisch land).

Maar nu heeft de werkgever van mijn partner gezegd dat hij de collectieve vakantie van 3 weken verplaatst met één week; ttz in februari had hij gezegd dat de collectieve vakantie in ging op 13 juli tot en met 4 augustus en nu zegt hij dat de collectieve vakantie met één week wordt verplaatst van 20 juli tot en met 11 augustus; in de weekends wordt niet gewerkt.

Nu is het volgende probleem de zaak sluit collectief ook één week tussen Kerstmis en Nieuwjaar, die week en de drie weken in de zomer zijn 21 dagen jaarlijkse vakantie (waar iedere Belgische werknemer recht op heeft als hij voltijds het jaar daarvoor heeft gewerkt) maar door de wijziging zou mijn partner nu 28 dagen jaarlijkse vakantie hebben.

Dit is buiten haar wil, daar de werkgever eerst de collectieve vakantie had vast gelegd vanaf 13 juli tot en met 4 augustus(in het weekend wordt niet gewerkt) en kan ze niet werken in de week van 4 tot 11 augustus.

Eerst wou hij dat mijn partner kwam werken, wij hebben wel een annulatieverzekering maar hij wil geen document afgeven dat de verzekering nodig heeft van de werkgever voor de annuleringsvergoeding, na wat gepalaver en dreigen met de vakbond is hij op zijn stappen teruggekomen en laat hij mijn partner toe om in vakantie te gaan vanaf 13 juli.

Nu kwam mijn partner gisteren thuis met de volgende melding dat de werkgever had gezegd dat hij de betaalde feestdag van 21 juli niet laat recupereren omdat die nu op een zondag valt; volgens wat ik terug vindt (behalve Pasen en Pinksteren waarvan de wettelijke feestdag op de maandag is) moeten feestdagen die op zondag vallen wel gerecupereerd worden op een andere dag naar keuze of de eerstvolgende werkdag na de zondag waarop de feestdag was.

Het is haar 6de baas(die de horecazaak heeft overgenomen) maar heeft helemaal geen interesse in de zaak, ze zien hem maar een 1/2 uur per dag om zijn eten te komen halen en voor de rest is hij bezig met zijn andere zaak, inkoop en verkoop van 2de hands auto's.