Soeverein Vlaanderen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Eenzijdig verklaard souverein Vlaanderen

Peiling eindigde op 30 jan 2017, 14:41

1.Ik ben vóór scheiding op de beschreven wijze
13
32%
2.Ik ben voor scheiding op een andere wijze
8
20%
3.Ik ben tegen elke vorm van scheiding
20
49%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 jan 2019, 11:32

E.T. schreef:Wie gaan we daarna buitenzetten? Limburg? West-Vlaanderen? De hele 'parking' :?:
E.T. , je begrijpt de situatie niet.

Net als een paar andere wijsneuzen die hier ooit hebben rondgelopen, werp ik je de uitdaging voor de voeten: geef me eens 1 groepering van mensen die pleit voor het 'buitenzetten' van Limburg of van een andere regio. Die bestaat volgens mij niet.

Ik kan je direct een paar groeperingen in Vlaanderen opnoemen die enkele honderdduizenden aanhangers hebben en die wél aandringen op een opsplitsing van belgië.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

26 feb 2019, 10:33

Wil. schreef:
14 jan 2019, 11:32
E.T. schreef:Wie gaan we daarna buitenzetten? Limburg? West-Vlaanderen? De hele 'parking' :?:
E.T. , je begrijpt de situatie niet.

Net als een paar andere wijsneuzen die hier ooit hebben rondgelopen, werp ik je de uitdaging voor de voeten: geef me eens 1 groepering van mensen die pleit voor het 'buitenzetten' van Limburg of van een andere regio. Die bestaat volgens mij niet.

Ik kan je direct een paar groeperingen in Vlaanderen opnoemen die enkele honderdduizenden aanhangers hebben en die wél aandringen op een opsplitsing van belgië.
https://www.lesoir.be/208610/article/20 ... hampionnat

PROFICIAT Maarten ! In de Vlaamse ?? kranten niks te zien !! Een bezoekje in Laken zal ook niet doorgaan !! :D
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 feb 2019, 10:48

Waarom specifiek de Limburgers ?
Het is volkomen logisch dat er voorlopig geen groep wordt gevonden om bv; deze of gene provincie af te stoten, dat zou immers neerkomen op het doorzagen van een van de takken waarop men zelf zit. Het al zo kleine Vlaanderen zou daardoor nog veel kleiner worden. We vergeten al te makkelijk dat wat we Vlaanderen plegen te noemen nooit een soevereine staat is geweest. Wij waren Spaans, Oostenrijks, Hollands, Frans ... een Natie Vlaanderen is er nooit geweest. Als we Wallonië kwijt willen om financiële redenen dan is er toch evenveel reden om een minder rendabele provincie af te stoten. In een aantal Europese landen groeit de neiging om Rijken van Armen nog verder uiteen te drijven.cfr. Italië, Spanje,..
Laat het middel nooit het doel vervangen !
MaLoReg

26 feb 2019, 11:14

Souverein Vlaanderen??????
Over wat spreekje nog? Antwerpen alleen al telt méér Moslims dan Vlamingen,
dan weet 'g 't wel zeker!

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

26 feb 2019, 11:32

Als je dan ook nog gelezen hebt dat de overgrote meerderheid van de schoolgaande jeugd allochtone roots heeft ... dan staat er binnenkort ene met een Turkse vlag op het podium. Ik ben eens benieuwd of er dan nog proficiat geroepen wordt ?

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

26 feb 2019, 11:58

In het begin van de 20ste eeuw schreef Jules Destrée aan koning Albert I: sire il n y a pas de Belges
nu zou hij wellicht schrijven: sire il n y a plus de Belges seulement des mahométans
55 Monique

26 feb 2019, 12:20

Als je dan ook nog gelezen hebt dat de overgrote meerderheid van de schoolgaande jeugd allochtone roots heeft ... dan staat er binnenkort ene met een Turkse vlag op het podium. Ik ben eens benieuwd of er dan nog proficiat geroepen wordt ?

Flashback
Mogen ons daar niet in verdiepen , wat de toekomst ons nog zal brengen :oops: :oops:
Eerder veel miserie naar de toekomst ????
Je ziet al achteruitgang in de scholen hoger onderwijs -26%
MaLoReg

26 feb 2019, 13:06

Soeverein Vlaanderen mijn oor!!!!
De trent van de meerderheid Moslimbevolking is hier in Antwerpen héél duidelijk
te merken: mega criminaliteit--totaal andere gewoonten en gebruiken zoals heel
veel luide muziek (een raam moet ge bij goed weer niet meer open zetten)--
in de koopcentra ruimekeuze aan Moslim gewaden--totaal geen respect meer voor
de manier waarop wij opgevoed zijn.
Ik begin de mensen te begrijpen die hun toekomst elders willen zoeken want de
stad (vroeger zei ik mijn stad) is dermate veranderd dat men er zich niet echt nog
thuis kan voelen.
55 Monique

26 feb 2019, 13:27

MarLoReg ,

Soeverein Vlaanderen mijn oor!!!!
De trent van de meerderheid Moslimbevolking is hier in Antwerpen héél duidelijk
te merken: mega criminaliteit-

Dat is ook zo , en grootsteden nog meest , maar die verleggen ook hun grenzen ....
En zeker langs onze kanten meer naar Brusselse .
criminaliteit ...Dagdagelijks hebben ze niet meer onder controle ...
Gisteren las ik op andere site ( Waarom zouden wij ons eigen bevolking oppakken ) had te maken MET onderwerp over Antwerpen .Maar nieuwsblad had gemeld dat ze moesten voorzichtig zijn met uitspraken en hebben dat verwijderd .... Had hier al geplaatst gisteren , wat ik zelf heb gezien en nog andere mensen ...
Dat de mensen verhuizen uit eigen stad , kan dat begrijpen moet houdbaar blijven ,ander cultuur leven anders dan wij en meer avond en nacht ...In den dag ga je ze wel minder zien ....
MaLoReg

26 feb 2019, 13:47

Ik ben gewoon aan Moslimlanden, verbleef lang in Dubai-Abu Dhabi en Qatar maar
no way dat ge daar ziet wat ge hier meemaakt, het lijkt wel alsof enkel crapuul naar
hier is verhuist.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 feb 2019, 14:14

socrates schreef:
26 feb 2019, 10:48
Waarom specifiek de Limburgers ?
Daarover gaat het ook niet: ik schreef "Limburg of een andere regio"
Het is volkomen logisch dat er voorlopig geen groep wordt gevonden om bv; deze of gene provincie af te stoten, dat zou immers neerkomen op het doorzagen van een van de takken waarop men zelf zit. Het al zo kleine Vlaanderen zou daardoor nog veel kleiner worden.
Maar we willen wel een tak afzagen van "het al zo kleine belgië dat daardoor nog veel kleiner zou worden" . Je lijkt te willen zeggen dat enkel een land dat groot genoeg is om te splitsen, mag gesplitst worden.

Het gaat niet om de grootte. Het gaat om de samenhang tussen de bevolkingsgroepen. Die is er in zééér beperkte mate in belgië. Die is er in zéér grote mate in Vlaanderen. Dát is de reden waarom je hier geen enkele groepering vindt die ijvert voor splitsing van Vlaanderen of voor afstoting van bv. Limburg of West-Vlaanderen of ….

We vergeten al te makkelijk dat wat we Vlaanderen plegen te noemen nooit een soevereine staat is geweest. Wij waren Spaans, Oostenrijks, Hollands, Frans ... een Natie Vlaanderen is er nooit geweest.
Je lijkt hier wel 'staat' en 'natie' gelijk te stellen. De Vlaamse natie bestaat wel degelijk, ook al heeft die nog geen formele stempel van 'staat' gekregen.
Als we Wallonië kwijt willen om financiële redenen dan is er toch evenveel reden om een minder rendabele provincie af te stoten.
Ik heb het hogerop uiteengezet: het gaat slechts in tweede orde om de financiële kant. Het is overduidelijk dat we twee volkeren zijn die bijeen werden gedrukt in een kunstmatige staat.
Enkele testvraagjes die men eens aan 1000 mensen in beide landsdelen zou moeten stellen:
- wat is het verhaal achter de 600 Franchimontezen? Welke Vlaming weet daar iets van? Welke Waal weet daarover iets te vertellen (-iedereen die naar school is geweest).
- Welke Waal kent in grote trekken het verhaal achter de Guldensporenslag? Bijna geen enkele.
- Welke Waal kent Urbanus? Welke Vlaming kent zijn Waalse tegenhanger?
- Welke zijn de 3 bekendste stripverhalen in Wallonië? Welke Waal kent de Vlaamse striptekenaars?
- Hoeveel Vlamingen kunnen 'de Ardennen' aanduiden op een kaart? Hoeveel Walen kunnen 'de Kempen' aanduiden op een kaart?

Dit heeft allemaal niets te zien met financiën. Het toont enkel aan dat we een afgescheiden cultuur en cultureel verleden hebben.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 feb 2019, 21:29

Wil. schreef:
26 feb 2019, 14:14



Maar we willen wel een tak afzagen van "het al zo kleine belgië dat daardoor nog veel kleiner zou worden" . Je lijkt te willen zeggen dat enkel een land dat groot genoeg is om te splitsen, mag gesplitst worden.
Het gaat niet om de grootte. Het gaat om de samenhang tussen de bevolkingsgroepen. Die is er in zééér beperkte mate in belgië. Die is er in zéér grote mate in Vlaanderen. Dát is de reden waarom je hier geen enkele groepering vindt die ijvert voor splitsing van Vlaanderen of voor afstoting van bv. Limburg of West-Vlaanderen of ….

Ik vermoed dat een Vlaamse Brusselaar en een inwoner van Menen elkaar perfect begrijpen omdat ze allebei Vlaams spreken ? Als we het ontstaan van de ons omringende landen bekijken is het duidelijk dat al die landen bestaan uit groepen met van oorsprong diverse culturen die op allerlei wijzen binnen bepaalde grenzen zijn samen gedwongen. De samenhang is er in veel gevallen maar gekomen door het erkennen van een gemeenschappelijke vijand; Mogelijk is dat ook het middel voor Vlaamse separatisten om het afgebakende gebied Vlaanderen, tot een hechte Natie te maken, In hun geval is de voorgestelde gemeenschappelijke vijand dan de Waal

Dat Vlaanderen en Wallonië van langsom steeds verder uit elkaar groeien is vooral een zaak van de politici aan beide kanten van de taalgrens. De intentie peiling aan het begin van dit topic gaf als resultaat een bijna absolute meerderheid van posters die helemaal geen vragende partij zijn voor een soevereine Vlaamse Staat. Benieuwd of de mislukte regeerperiode van N-VA daar veel zou hebben aan veranderd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 feb 2019, 00:17

socrates schreef:
26 feb 2019, 21:29
Ik vermoed dat een Vlaamse Brusselaar en een inwoner van Menen elkaar perfect begrijpen omdat ze allebei Vlaams spreken ? Als we het ontstaan van de ons omringende landen bekijken is het duidelijk dat al die landen bestaan uit groepen met van oorsprong diverse culturen die op allerlei wijzen binnen bepaalde grenzen zijn samen gedwongen. De samenhang is er in veel gevallen maar gekomen door het erkennen van een gemeenschappelijke vijand; Mogelijk is dat ook het middel voor Vlaamse separatisten om het afgebakende gebied Vlaanderen, tot een hechte Natie te maken, In hun geval is de voorgestelde gemeenschappelijke vijand dan de Waal

Daar ben ik het niet mee eens. Wat groepen mensen bindt, zijn een gemeenschappelijke taal, een gemeenschappelijke etnische afstamming (bij ons niet van belang), een gemeenschappelijk verleden en heel dikwijls een gemeenschappelijke levensbeschouwing, die in datzelfde verleden vaak een godsdienst was.
Er zijn in de ons omringende natiestaten dan soms wel 'anomalieën' te onderkennen: sommige kleinere groepen werden opgeslokt door een grotere entiteit, zoals de Bretoenen in Frankrijk en de Friesen in Nederland. Daar blijven kernen van separatisme bestaan, niet zozeer omwille van een 'vijand' maar wel omwille van het onderkennen van de scheiding die nu eenmaal een reëel feit is in hun leven. Daar komen geen politici aan te pas. Zij kunnen ofwel proberen pleisters op de wonde te leggen, ofwel proberen om goede - en dus geen zachte - heelmeesters te zijn. De geschiedenis zal het wel duidelijk maken.

Dat Vlaanderen en Wallonië van langsom steeds verder uit elkaar groeien is vooral een zaak van de politici aan beide kanten van de taalgrens. .
Er was een tijd dat er niet eens een officiële taalgrens bestond, dat alle partijen unitair waren. Waar kwam dat uiteengroeien dan zo plots vandaan? Of zou je niet beter zeggen: er waren heel de tijd al twee volkeren die bitter weinig met elkaar te maken hadden en waaraan de politiek zich heeft moeten aanpassen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 feb 2019, 11:18

Het gaat slechts in tweede orde om de centen

Wel grappig dat er dan (net voor de verkiezingen) altijd filmpjes opduiken met vrachtwagens met 'vlaams' geld op weg naar de ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 feb 2019, 11:29

Stel je even voor dat de geldstroom naar Wallonië geheel wegvalt. Zijn dan onmiddellijk alle communautaire verschillen verdwenen? Zijn de antwoorden op al de 'testvraagjes' (zie hoger) ineens duidelijk voor iedereen? Zijn we dan in één klap één volk? Echt? :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.