Publiceren van gestolen foto onder eigen naam

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

15 jan 2019, 18:12

Bedankt Monique, hier nogmaals de bevestiging dat alles wat op internet te vinden niet mag gebruikt worden zonder enige vorm van toelating van de eigenaar.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
55 Monique

15 jan 2019, 20:16

Beste Danny 

Idd ..... Hopelijk komt het goed voor jou ...

Mvg .

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

15 jan 2019, 21:57

Als er op de site nergens expliciet vermeld staat dat het materiaal auteursgerechtigd is, dan beland je in een grijze zone en vrees ik dat het vechten is tegen de bierkaai, met als eindresultaat procedures.

Enige site met wat naam zal vermelden wat er met hun materiaal mag gebeuren.
Zoals b.v. bij de Nasa, daar wordt vermeld dat je vrij mag beschikken over de foto's zolang ze niet bedoeld zijn voor commerciele doeleinden.
55 Monique

15 jan 2019, 22:07




Charlie Maru
 

Staat toch duidelijk op forum bij Danny .... 

De foto heeft wel in de krant gestaan , dat mag gewoon niet punt uit ....
Zij moeten eerst toelating vragen en dan pas ..... 

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

16 jan 2019, 08:37

Lieve mensen, eventjes enkele zaken verduidelijken.

Die bepaalde foto maakt deel uit van een fotoreportage van een evenement, die reportage bestaat uit tientallen foto's en ze zijn daarom genummerd.

Onder elke foto staan duidelijk enkele vermeldingen:
     - Foto en de naam van de maker (eigenaar)
     - De datum wanneer die foto gemaakt werd
     - Het serie nummer van iedere foto in de reportage

Die foto werd gewoon gekopieerd en was in een bepaalde krant te zien met onder die foto de melding "Foto en de naam van de journalist"

Het is zeker niet de bedoeling hieruit een smak geld te halen, enkel maar die would-be journalist op de deontologie van het vak journalistiek te wijzen, daarom is deze werkwijze aan de krant gemeld (had ik hier eerder aan gedacht had ik dus deze vraag hier niet moeten stellen en waren bepaalde opmerkingen hier ook niet verschenen :wink:), en wachten we op hun reactie.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
55 Monique

16 jan 2019, 10:53

Beste Danny ,

In Nederland was de persoon in kwestie die foto's uit archief gebruikte voor  de reclame brochure of folders of stad promoten of andere zaken ...Zelf in de fout , en als puntje bij paaltje kwam kon hij zelf de boete betalen , want die zegde als ik archief van stad of gemeente niet meer mag vertrouwen dan stop ik ermee , dan werk ik voor niets , die moet eerst gaan checken al voor hij van die foto's gebruik maakt....Zo dus of hier net zelfde is op eigen bodem ....Hoop van wel dat ze ook eens hun lesje leren .Had ik die reportage niet gezien op tv had er trouwens niet op gereageerd , want ik was daar ook niet van op de hoogte ...

Maar de wet zegt nooit foto's van ander gebruiken ...Blijft eigendom van de persoon zelf ....En gaan ze toch gebruiken moeten ze toestemming vragen plus de naam vermelden van wie de foto is  (Gelijk voor welk doeleinde hij het gebruikt .