VDAB wil gepensioneerden activeren naar werk

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

16 jan 2019, 09:59

MaLoReg schreef:Gepensioneerden terug aan 't werk en wat dan met heel die jeugd die lui op hun kont zitten
en geld trekken om niks te doen.
Ze statutair benoemen zoals gebruikelijk was voor uw generatie.
MaLoReg

16 jan 2019, 10:01

Ja, en antwoord eens zinnig op wat ik schrijf over de jeugd. Of moeten die niet gaan werken van jou en indien wel, waarom blijven ze dan geld trekken om t eniksen? Leg dat maar eens uit.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 jan 2019, 10:16

Wanneer ouderen langer aan de slag blijven, moeten er minder pensioenen uitbetaald worden en beschikt de overheid over meer budget.
Bovendien leidt het optrekken van de effectieve pensioenleeftijd tot minder uitstroom. Dat is minder plaats die kan ingevuld worden door jongeren.
Op lange termijn zal het optrekken van de pensioenleeftijd een positieve invloed hebben op de jeugdwerkloosheid, maar het is iets van lange adem en alles moet meezitten ( groeiende economie , geen bankencrisis, enz)
Men moet in Belgie leren inzien om zoveel mogelijk degelijke jobs te creëren en te behouden en deeltijdse en tijdelijke contracten zoveel mogelijk te weren.
Op die manier dragen werknemers in hun loopbaan meer bij aan de sociale zekerheid dankzij voltijdse, vaste jobs en geraken ze ook aan een volwaardige loopbaan zonder langer te werken.
De combinatie van precaire contracten en negatieve pensioenhervormingen zorgt voor grote onzekerheid.
Nu ligt de focus in Europa op de ouderen langer doen werken.
Terwijl die focus moet gaan naar de hele loopbaan, naar de verbetering van de kansen op een goed werk, met aandacht voor gezondheid, sociale dialoog en klimaat. Zo kan men iedereen aan boord houden, jong en oud.
Maar ja maak dat een politieker wijs :wink: :wink:
dejules

16 jan 2019, 10:29

wardje schreef:Wanneer ouderen langer aan de slag blijven, moeten er minder pensioenen uitbetaald worden
U krijgt altijd uw pensioen op uw pensioenleeftijd zelfs als je niet stopt met werken.
U spaart niets uit.
Onder de 4.5 jaar Michel stegen de pensioenkosten van 40 naar 50 miljard €.
Die stijging is volledig op conto vd massale instroom van statutaire ambtenaren à rato van 50.000 per jaar.
Langer werken is zinloos als je weet dat de helft vd actieve Belgen hun inkomen uit arbeid rechtstreeks uit de schatkist krijgt.
Er is maar 1 mogelijke oplossing nl het overheidsbeslag van 53%BBP op niveau van Zwitserland brengen nl 33%BBP.
Dwz afschaffen ambtenarenstatuut, onmiddellijk overgaan naar een éénvormig pensioen zonder uitzonderingen en aparte regels met een boven- en ondergrens en stoppen met gesubsidieerde tewerkstelling.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 jan 2019, 10:35

Dejules,

Ik schrijf niet dat de persoon in kwestie iets uitspaart , de regering spaart uit door er niet zo vroeg pensioen moet worden uitbetaalt.
 Als je op  vervroegd pensioen gaat op 60 jarige leeftijd scheelt dat toch vijf jaar voor de regering dat ge opbrengt of dat je kost of heb ik het misschien verkeerd voor , kan ook zijn . :wink:
dejules

16 jan 2019, 10:37

wardje schreef:Dejules,

Ik schrijf niet dat de persoon in kwestie iets uitspaart , de regering spaart uit door er niet zo vroeg pensioen moet worden uitbetaalt.
 Als je op  vervroegd pensioen gaat op 60 jarige leeftijd scheelt dat toch vijf jaar voor de regering dat ge opbrengt of dat je kost of heb ik het misschien verkeerd voor , kan ook zijn . :wink:
Vroeg met pensioen gaan bestaat de facto niet meer. 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 jan 2019, 10:44

Vervroegd pensioen is nog altijd mogelijk , het is nog niet afgeschaft
dejules

16 jan 2019, 10:49

wardje schreef:Vervroegd pensioen is nog altijd mogelijk , het is nog niet afgeschaft
U begrijpt mij niet. Tot kort kon men vanaf 50 jaar (loodsen, militairen, …) met vervroegd pensioen gaan maar dat is voor de meeste mensen opgetrokken tot 60 en verhoogt elk jaar. En financieel (ik dacht 5% vermindering per jaar) onaantrekkelijk, ook wat oa pensioensparen betreft (taxatie van 16% ipv 10% als men op zijn 65ste niet werkt).

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 jan 2019, 11:00

Wat pensioensparen betreft u betaalt 8 % in plaats van 10% taks.
De taks op uw pensioenspaarcontract wordt geheven op uw 60e verjaardag of op de tiende verjaardag van het contract.
De premies die je dan betaalt tussen je 60ste en 64ste zijn erg interessant. Je kan ze blijven aftrekken van je inkomsten, maar er zal nooit belasting op moeten betaald worden. 
Ice

16 jan 2019, 11:11

MaLoReg schreef:Gepensioneerden terug aan 't werk en wat dan met heel die jeugd die lui op hun kont zitten
en geld trekken om niks te doen.
Gepensioneerden zijn autochtonen en werkloze jongeren zijn de grootste hoop kansarme, laaggeschoolde migranten (die hun karige uitkering aanvullen met lucratieve drugshandel.)  :roll:
dejules

16 jan 2019, 12:16

wardje schreef:Dejules,

Ik schrijf niet dat de persoon in kwestie iets uitspaart , de regering spaart uit door er niet zo vroeg pensioen moet worden uitbetaalt.
U spaart niets uit want ouderen die niet meer meekunnen, die volledig "op" zijn, … en die niet op vervroegd pensioen/brugpensioen kunnen gaan die zitten nu met 405.000 op de ziekenkas.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 jan 2019, 13:12

dejules,

Ge goochelt weer met cijfers toon eens aan de som van 405.000 personen ( personen die "OP" zijn ; (vind ik een vreselijk woord), die NIET op vervroegd pensioen kunnen of NIET bruggepensioneerd KUNNEN zijn.
Ge gelooft toch zelf niet dat ge ZOMAAR aan de ziekenkas kunt zitten; als je zelf aleens aan de ziekenkas hebt gezeten duurt het niet al te lang of ge kunt u gaan aanmelden op controle wat er in feite met u scheelt, dus ge zult niet moeten afkomen met ik kan niet op brugpensuoen en niet op vervroegd pensioen "wil je a.u.b; mij aan de ziekenkas laten.
zezullen u al zien komen!
MaLoReg

16 jan 2019, 14:51

Ice schreef:
MaLoReg schreef:Gepensioneerden terug aan 't werk en wat dan met heel die jeugd die lui op hun kont zitten
en geld trekken om niks te doen.
Gepensioneerden zijn autochtonen en werkloze jongeren zijn de grootste hoop kansarme, laaggeschoolde migranten (die hun karige uitkering aanvullen met lucratieve drugshandel.)  :roll:

Voilà dat bedoelde ik. Laat die oudjes maar zwoegen en ploeteren terwijl heel die allochtone jeugd
ze eens goed uitlacht, het geld om te niksen in de zakken steekt en in hunnen bolide veel show verkoopt.
dejules

16 jan 2019, 15:43

wardje schreef:dejules,

Ge goochelt weer met cijfers toon eens aan de som van 405.000 personen ( personen die "OP" zijn ; (vind ik een vreselijk woord), die NIET op vervroegd pensioen kunnen of NIET bruggepensioneerd KUNNEN zijn.


Bij 50-plussers is dit aandeel lange afwezigheden het hoogst (60%

versus 29% bij 30-49 jarigen en 5% bij werknemers jonger dan 30), maar ook arbeiders (46% versus 34% bij bedienden) hebben met veel lange afwezigheden te maken.

Heidi Verlinden, HR Research Expert Securex:

"Een verklaring voor de sterke evolutie van het langdurig absenteïsme ligt dus niet alleen bij

de proportioneel groeiende groep oudere werknemers die altijd al meer lange afwezigheden telde (door ouderdomsziektes, maar ook slijtage door jarenlang werken in een fysiek zware job).

 Daarnaast zijn ook psychosociale problemen in belang gestegen als oorzaak van lange afwezigheden."

https://plusmagazine.knack.be/gezondhei ... 82877.html

Als ge geen landingsbanen hebt, geen loopbaanonderbreking, geen brugpensioen, vervroegd pensioen dat steeds verder opschuift, … wat blijft er dan nog over Wardje?
55 Monique

20 jan 2019, 19:59

dejules

Dat ze jongeren laten  poetsen en strijken  , in plaats van games spelen en ganse dag met hun iphone ....

Begrijp wel voor wat ze die mensen nodig hebben thuiszorg , mensen blijven langer thuis ....  :)