afhouding ouderdomspensioen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

31 jan 2019, 17:05

Voor dit jaar is het  12990 is 0
15900 is 15900 - 12990 is A *25% is B

Voor 20900. Is het B plus  20990 - 12990*40% is C
Dit is de basisbelastig  verminderd met 7750*25%.

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

31 jan 2019, 17:09

alvast  bedankt
maar d.w.z. dat als je een buitenlands pensioen ontvangt alles op 1  hoop wordt gegooid en je in de 33% schaal belad.
ik dacht dat er  een vrijstelling was van het bedrag waar je geen belasting op betaald. maar … noppens

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

31 jan 2019, 17:18

Een 33 schaal is er niet meer dit aanslagjaar

De belastingvrije som wel, maar die wordt verrekend aan 25% en afgetrokken van de basisbelasting ( dat is altijd zo geweest)

Maar heeft u zelf alles samengeteld? Of schrijft u nog over aanslagjaar 2018.
Als u concrete cijfers geeft, kunnen wij concreet antwoorden ( uitrekenen nog niet, dat is pan in Mei)

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

31 jan 2019, 17:45

popov1 schreef:ik las ergens in het item pensioen dat wie minder pensioen dan 15.900 € / per jaar heeft geen belastingen betaald. 
als dit zo is wat met wie meer dan 15.900 € jaar inkomen heeft ? b.v. 20.900 €.
wordt die dan belast op de 20.900 € of …. op het bedrag boven de 15.900 €.. dus belasting op 5.000 €. ?.
alvast bedankt voor een antwoord.
Nee, zo eenvoudig is het niet.

Men moet ook beseffen dat er een verschil is tussen de bedrijfsvoorheffing die van uw bruto pensioen wordt afgetrokken om het netto te bekomen en de belastingen die men uiteindelijk verschuldigd is en die berekend wordt het jaar volgend op het inkomen.

Zowel de bedrijfsvoorheffing als de belastingen worden berekend op het volledige bedrag op basis van de geldende belasting schalen. Daarna worden er aftrekposten op toegepast zoals "Vermindering belastingvrije sommen" en "Bijzondere vermindering pensioenen" . Uiteindelijk komt het er op neer dat onder een bepaald bedrag geen bedrijfsvoorheffing en/of belastingen moeten betaald worden.

Momenteel is het zo dat: (verlofgeld niet meegerekend)
- onder een jaar inkomen van 15.480€ geen bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden.
- onder een jaar inkomen van 15.013€ geen belasting verschuldigd is.

bvb bij een pensioen in 2019 van 15.479,40€ per jaar (1.289,95 per maand) wordt geen bedrijfsvoorheffing afgehouden. netto = bruto.
maar bij de afrekening in 2020 zal toch belasting van 199,90€ verschuldigd zijn. (verlofgeld niet inbegrepen)
Met verlofgeld inbegrepen (769,80€)) wordt de verschuldigde belasting 529,37€.

(pensioen berekening alleenstaande)

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

31 jan 2019, 18:09

paullamb schreef:Maar heeft u zelf alles samengeteld? Of schrijft u nog over aanslagjaar 2018.
Als u concrete cijfers geeft, kunnen wij concreet antwoorden ( uitrekenen nog niet, dat is pan in Mei)
Toch wel dat kan nu al. Zelfs aanslagjaar 2020 inkomens 2019 kan nu al berekend worden. Alle gegevens zij beschikbaar.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

01 feb 2019, 01:02

Hovel,

Om te weten wat men als netto pensioen heeft moet men wachten tot de maand mei van het volgend jaar.  Dat is altijd zo geweest.

Mij interesseert alleen het pensioentje dat we elke maand krijgen. [ Ook al wordt de eventuele indexering, de dienstencheques en de pensioenval ( cijfers zijn in 2018 weer aangepast )  maar juist verrekend het volgende jaar. Dat is ook zo met de lonen van de werkende bevolking  ].   
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

01 feb 2019, 10:12

Iemand die een persoonlijk pensioen heeft van max. 15568 € per jaar, met inbegrip van het verlofgeld, betaalt geen belastingen. Enerzijds door de vrijstelling, maar ook met de vermindering voor pensioenen. 
Alleen was het de vorige jaren zo dat iemand die daar net boven zat,  dat deel aan bijna 100 % belast zag. Die pensioenval is nu vorige week aangepast. 
Voor buitenlandse pensioenen geldt voor België en omliggende landen, dat men belast wordt in het land waar men woont. Meestal is daar geen voorheffing afgehouden , dus de afrekening kan prijzig zijn. 

Iemand met een pensioen van 20000 €, wordt belast volgens de tarieven die daarvoor van toepassing zijn. Dus hoogste schijf 40 %. Maar hij geniet dezelfde vrijstellingen en verminderingen. 
Bij een indexering in de loop van het jaar, wordt de voorheffing aangepast volgens de geldende barema's. Die zijn dan weer gebaseerd op de aanslagvoeten en verminderingen van volgend aanslagjaar, die reeds een jaar op voorhand vastliggen. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

01 feb 2019, 12:25

pastoor schreef:Hovel,

Om te weten wat men als netto pensioen heeft moet men wachten tot de maand mei van het volgend jaar.  Dat is altijd zo geweest.

Mij interesseert alleen het pensioentje dat we elke maand krijgen. [ Ook al wordt de eventuele indexering, de dienstencheques en de pensioenval ( cijfers zijn in 2018 weer aangepast )  maar juist verrekend het volgende jaar. Dat is ook zo met de lonen van de werkende bevolking  ].   
Dat klop voor diegene die tax-on-web of tax-calc gebruiken om die berekeningen te doen.

Nochtans voor zij die de berekeningen helemaal zelf doen kan dit nu al. Alle gegevens zijn beschikbaar.
Ik kan nu al (voor mijn situatie) berekenen wat het maandelijks pensioen is of zal zijn en wat de afrekening volgend jaar (aanslagjaar 2020 inkomen 2019) zal brengen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

01 feb 2019, 12:46

"Ik kan nu al (voor mijn situatie) berekenen wat het maandelijks pensioen is of zal zijn en wat de afrekening volgend jaar (aanslagjaar 2020 inkomen 2019) zal brengen." 


Dan moet men wel de juiste waarde van de gezondheidsindex  hebben of gokken.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

01 feb 2019, 12:49

wanton schreef:Iemand die een persoonlijk pensioen heeft van max. 15568 € per jaar, met inbegrip van het verlofgeld, betaalt geen belastingen. Enerzijds door de vrijstelling, maar ook met de vermindering voor pensioenen. 
 
Klopt voor aanslagjaar 2019 inkomen 2018.
wanton schreef:Iemand met een pensioen van 20000 €, wordt belast volgens de tarieven die daarvoor van toepassing
zijn. Dus hoogste schijf 40 %. Maar hij geniet dezelfde vrijstellingen
en verminderingen. 
Niet alles aan 40% !
van           0 tot 12.990  -> 25%
van 12.991 tot 22.290  -> 40%
...
wanton schreef:Bij een indexering in de loop van het jaar, wordt de voorheffing aangepast volgens de geldende barema's. Die zijn dan
weer gebaseerd op de aanslagvoeten en verminderingen van volgend
aanslagjaar, die reeds een jaar op voorhand vastliggen. 
Verduidelijking: Bij een indexering wordt het bruto bedrag aangepast en daardoor is ook het bedrag van de voorheffing anders. De barema´s voor het berekenen van de voorheffingen worden in december van het vorige jaar vastgelegd, zijn van toepassing vanaf 1 januari tot 31 december. Die worden dan niet aangepast.

popov1
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:16

01 feb 2019, 16:45

paullamb schreef:Een 33 schaal is er niet meer dit aanslagjaar

De belastingvrije som wel, maar die wordt verrekend aan 25% en afgetrokken van de basisbelasting ( dat is altijd zo geweest)

Maar heeft u zelf alles samengeteld? Of schrijft u nog over aanslagjaar 2018.
Als u concrete cijfers geeft, kunnen wij concreet antwoorden ( uitrekenen nog niet, dat is pan in Mei)
ik spreek inderdaad over aanslagjaar 2018 .. ben belast op 30 % ( aanslag was 9700 € ) dat vind ik zeer veel .
aftrek posten heb je niet meer als je in pensioen bent.
op mijn belgisch pensioen word ik niet belast (  ca 1300 €/maand )   op mijn Nederlands  uiteraard ok niet .  
en ...waarom weet je pas in mei welk pensioen je zal krijgen ?

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

01 feb 2019, 18:40

Beste hovel, 
jij bevestigt mijn bericht. Dank u. De bedragen boven 15568 € worden idd belast aan 40 %. 
Als er 15568 € vrij van belastingen is, interesseert eigenlijk het tarief daaronder me niet. 

Barema's liggen vast vanaf 1 januari. Maar als het pensioen verhoogt door indexering, wijzigt ook de voorheffing op basis van dat barema. 

Wat een volgende algemene indexering betreft, verwacht het Planbureau een volgende overschrijding van de spilindex met indexering van de pensioenen pas in januari 2020. Dus dit jaar zit er niets extra in!

Beste popov, als u een Belgisch pensioen hebt van die orde, wordt er geen voorheffing afgehouden. Van en nederlands pensioen gebeurt dat nooit. Dus u krijgt door de samenvoeging bij de afrekening een serieus te betalen bedrag voorgeschoteld. 
Heeft u uw afrekening 2018 al? Geef anders via PB uw gegevens en bedragen eens door. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

01 feb 2019, 23:57

popov1 schreef:ik spreek inderdaad over aanslagjaar 2018 .. ben belast op 30 % ( aanslag was 9700€ ) dat vind ik zeer veel .
op mijn belgisch pensioen word ik niet belast (  ca 1300€/maand )   op mijn Nederlands  uiteraard ok niet .  
Voorbeeld:
Afbeelding

Dit benaderd de aanslag van 9700€ die u vermeld.