Money (that's what I want)

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

04 feb 2019, 20:13

DE VLOEK VAN TOUT AENDENBOOM ?

Ach ja, mijn familie, de Aendenbooms, zijn wat bizar. Niet alleen bij hun manier van leven kan men grote vraagtekens plaatsen, ook hun dood is op zijn zachtst gezegd een beetje macaber geweest. Oom Marc, onze kunstschilder is jong gestorven op een zolderkamer als een berooide Van Gogh, ook tante Berna verliet ons uit pure ellende en oom Luc, een zeer bekwame architect die droomde om zo beroemd te worden als Le Corbusier, werd uitgemergeld gevonden met een fles wodka nog in de verstijfde hand en zo kan ik het rijtje aflopen maar daar heb ik het al uitvoerig over gehad in mijn andere schrijfsels.

Interessant is nu dat moeder mij gisteren haar grote geheim verklapte. Ik was enorm verrast. Ze vertelde dat ze op haar zestiende tot het nonnenklooster wilde toetreden. Dat was op zich niet bijzonder, er waren veel priesters in de familie en opa was streng katholiek gezind.

Maar in een Gentse studentenstudio waar Luc wekelijks zijn intellectuele en kunstminnende vrienden uitnodigde, werd moeder op slag verliefd op John, een beeldhouwer. Het was de experimenterende hippie-zomer van 1967. John, een fan van Boudewijn de Groot, was meteen in de ban van de knappe blondine. Twee weken later reisde het het dolverliefde koppel naar Algerije met de witte pater, oom Marcel. Omdat er daar van kuisheid niet veel terecht kwam, annuleerde moeder vlug heel dat nonnengedoe...via de telefoon.

Enkele jaren eerder had moeder in haar studeerkamer, elke avond na schooltijd, de korte inhoud voor haar tweede roman stilletjesaan vormgegeven, een roman die net als de vorige nooit werd gepubliceerd en nooit door iemand was gelezen. Ze heeft haar volgeschreven kladschriftjes immers in de vuilniskar gedropt uit liefde voor John die haar literair talent niet kon waarderen. Want alleen aan hem had ze haar pennenvruchten toevertrouwd!

Maar wat verwonderlijk was, zo verklapte ze mij gisteren, is dat de tweede roman over een familie als de onze ging: een weduwnaar met zeven kinderen die hertrouwde met een ware duivelin. Het hoofdpersonage was de zestienjarige dochter die ervan droomde om naar het klooster te gaan. Moeder vervolgde het verhaal: als het meisje de kloostergelofte zou verbreken, zouden al haar broers en zussen op een macabere manier omkomen...vroeg of laat. Zo waarschuwde men haar...

Met veel schuldgevoel in haar bedroefde ogen vroeg zij me tenslotte: 'Heb ik met dit schrijven destijds een mantra uitgesproken ? En zo de hele familie Aendenboom vervloekt ?''Mais non maman, pas tout les Aendenboom !' troostte ik haar in mijn moedertaal.

En ze glimlachte gerustgesteld toen ze naar zichzelf in de spiegel keek !

Zo keken wij die avond samen naar een tv-documentaire: 'De vloek van Toetanchamon!' 

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

10 feb 2019, 17:35

DE SPANNING WAS TE SCHNEIDEN

Tijdens de zomer van 1966 was mijn vader naar Lyon was afgereisd omdat hij daar een afspraak had met een immobiliënbureau. Vanwege zijn moeilijk huwelijksleven zocht hij naar daar te emigreren. Urenlang moest hij echter met zijn knalgele Alpha Sport aanschuiven in een file waar maar geen eind aan leek te komen. Er was immers een zwaar ongeval geweest met een duidelijk hoorbare explosie, wellicht van een kamion dat in brand was geschoten. Vader kon van ver de zwarte rook zien en dus stopte hij bij het eerste beste benzine-station om even de benen te strekken en iets te eten en te drinken.

Hij parkeerde zijn wagen maar botste per ongeluk met zijn autoportier tegen een mooie lichtblauwe BMW waar een jongedame met grote zonnebril en zwarte hoed plots in zijn richting keek. Vader was zich van geen kwaad bewust en stapte uit terwijl hij een sigaret opstak. Maar al snel kwam de mysterieuze dame uit haar wagen gesprongen en begon luid te vloeken omdat zij een schrammetje aan haar buitenspiegel had opgemerkt. Zij sprak vloeiend Frans maar met een overduidelijk Duits accent.Vader op zijn beurt ook niet op zijn mond was gevallen verdedigde zich dat haar pretentieuze wagen niet binnen de witte lijnen stond geparkeerd.

En zo bekvechten de twee tot een zuiderwind de hoed van de dame deed wegwaaien en toen de furie hem wou oprapen viel haar zonnebril op de grond. En dus had vader de bekende actrice snel herkend. Nog voor ze haar bek weer kon opendoen kuste vader haar vurig...en zij kuste vurig mee.

Maar toen zij zag dat plots haar man kwam aangelopen met twee sandwishes in de hand, trok de film-ster zich snel terug.'Wat is er hier gaande' vroeg de kersverse bedrogen echtgenoot.

'Niks hoor lieverd'

De spanning was toen echt te schneiden. Vader die overdonderd was, borg zijn emigratieplannen op en reed weer naar Namur, België.

Opgewonden droomde hij die hele nacht van keizerin Sissi...
Laatst gewijzigd door Claudio op 11 feb 2019, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

11 feb 2019, 13:05

DE SPANNING WAS TE SCHNEIDEN

Tijdens de zomer van 1966 was mijn vader naar Lyon afgereisd omdat hij daar een afspraak had met een immobiliënbureau. Vanwege zijn moeilijk huwelijksleven zocht hij naar daar te emigreren. Met zijn knalgele Alfa Spidermoest hij echter aanschuiven in een file waar maar geen eind aan leek te komen. Er was immers een zwaar ongeval geweest met een duidelijk hoorbare explosie, wellicht van een kamion dat in brand was geschoten. Vader kon van ver de zwarte rook zien en dus stopte hij bij het eerste beste benzine-station om even de benen te strekken en iets te eten en te drinken.

Hij parkeerde zijn wagen maar botste per ongeluk lichjes tegen een mooie lichtblauwe BMW waar een jongedame met grote zonnebril en zwarte hoed plots in zijn richting keek. Vader was zich van geen kwaad bewust en stapte uit terwijl hij een sigaret opstak. Maar al snel kwam de mysterieuze dame uit haar wagen gesprongen en begon luid te vloeken omdat zij een schrammetje aan haar buitenspiegel had opgemerkt. Zij sprak vloeiend Frans maar met een overduidelijk Duits accent.Vader die ook niet op zijn mond was gevallen verdedigde zich door te schreeuwen dat haar pretentieuze wagen niet binnen de witte lijnen stond geparkeerd.

En zo bekvechten de twee een poosje tot... een zuiderwind de hoed van de dame deed wegwaaien en toen de furie hem wou oprapen viel haar zonnebril op de grond. En dus had vader de bekende actrice snel herkend. Nog voor ze haar bek weer kon opendoen kuste vader haar vurig en zij ...kuste vurig mee.

Maar toen zij zag dat plots haar man kwam aangelopen met twee sandwishes in de hand, trok de film-ster zich snel terug.'Wat is er hier gaande' vroeg de kersverse bedrogen echtgenoot.

'Niks hoor lieverd' glimlachte zij.

De spanning was toen echt te schneiden. Vader die overdonderd was, borg zijn emigratieplannen op en reed weer naar Namur, België.

Opgewonden droomde hij die hele nacht van keizerin Sissi..

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

14 feb 2019, 08:55

Niks is wat het lijkt...
Laatst gewijzigd door Claudio op 21 feb 2019, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

19 feb 2019, 13:49

(hieronder volgt mijn allereerste gedicht )


HEROÏNEHOERTJE

Bedrieglijk

romantiek uitstralend

tijdens je dagelijkse promenade

met kauwgom in de mond

als een verloren katje

roodblond


En ja

muffe pechvogels

betalen nog steeds

cent per cent

voor de veerkracht

van je prollige kont


(c) 1995 !

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

21 feb 2019, 14:48

I HAVE A DREAM

Graag wil ik de xenofoben in ons land
hekelen want ik voel veel medeleven
voor de immigranten die botsen tegen de
harde woorden waarmee sommige politici
hun noodkreten in de kiem willen smoren
ze staan dus met hun rug tegen de muur.

Met dit schotschrift wil ik daden uitlokken
en de mensen wereldwijd stimuleren om
massaal te gaan demonstreren tot de planeet
begint te daveren, zodat onze leiders stoppen
met hun langdurig gepalaver, want mensen
moet je niet wegdenken in hokjes waar zij
zinloos lijden en wegrotten als kadavers.

Laat ons de blokkades nu opheffen !

Of is dit een droomscenario met holle frasen ?

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

26 feb 2019, 19:59

ELLA ELLE L'A

In de sixties lanceerde Serge Gainsbourg
haar als een raket naar het sterrendom
met het chanson' Une poupée de cire,
une poupée de son'. Dankzij dit lied won
ze glansrijk het Eurovision, ze straalde
als de zomerzon want ze was rijk en jong
droeg wapperende mini-jupons en werd
begeerd door Belmondo en Alain Delon.

Maar onlangs is de ster uitgedoofd, ’n kanker
heeft het leven van dit popicoon weggeroofd.

Dus schitterde ze nog één keer in de Lichtstad
om voorgoed te verdwijnen in een zwart gat!

Daarom deed ik nog een laatste knieval voor
haar stem, want die klonk zo puur als kristal.

Oui, ella a mit la France dans un drole d'état
en verliet het land als een wispelturige mistral!

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

01 mar 2019, 19:21

HIS LAST (SATANIC) REQUEST

My poor dead father used to call him Mick Jaguar

at his funeral he didn't want to hear Mozart

but the Stones album 'Exile on Main Street'

yes he 's my idol for a long long years

so in the church we all enjoyed his satanic art !




IS GRETA TE GRETIG ?

De Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg intrigeert mij enorm. Toen zij onlangs met de trein afreisde naar Brussel om haar Belgische tegenhangster, de zeventienjarige Anuna te vervoegen, was mijn broer Tom ook van de partij. Met duizenden tegelijk stapten de schoolspijbelaars door de straten van onze hoofdstad. Hopend op een reactie van onze politici. Ze passeerden het Atomium en het ene museum na het andere...

Mijn broer, die overigens niet al hun standpunten deelt, kreeg op de Grote markt de gelegenheid om even met Anuna gedachten uit te wisselen. Snel maakte hij een selfie met deze charismatische leidster. De stoïcijnse Greta heeft hij niet te zien gekregen.

Tom vergelijkt deze puberale revolte met de studentenrevolutie van mei '68.
Maar hun standpunt is nu wel duidelijk vind ik, genoeg gespijbeld, genoeg gemarcheerd ! Uiteindelijk is het aan de politici om de wetten te stellen, de wereld te veranderen.

Bovendien kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat het veel meer om Greta draait dan het klimaat op onze wereldbol. Ik kan niet in het hoofd kijken van deze activiste natuurlijk.
Want toen ik later op de avond de tv-beelden van het journaal bekeek en Greta's reacties analyseerde kon ik maar één zaak concluderen: ze valt een beetje in herhaling.

Ik sta volledig achter haar gedachtegoed en weet ook dat men érgens moet beginnen om moeder Aarde te redden. Maar wordt Greta niet te gretig ?

De volgende keer marcheer ik mee, hand in hand met Greta en Anuna ! Beloofd !

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

05 mar 2019, 11:35

WELKOM BIJ DE AAA-CLUB

Toen mijn moeder na een heerlijke zonnige skivakantie in Zwitserland weer naar huis keerde was ze dolverliefd geworden op ... mijn irritant-charmante vader, die zij daar had leren kennen.
Enkele weken later kwam hij haar halen voor een wereldreis. Hij zou de mooie blondine heimelijk meenemen omdat opa nooit zijn zegen zou geven voor deze relatie want vader was dertien jaar ouder dan zij.

In de tuin botste vader echter op oom Luc. Ze mochten elkaar niet, dat was meteen duidelijk. Luc was pas afgestudeerd als architect en was nogal hoogmoedig, vader voelde zich superieur vanwege zijn afkomst. Toch hadden de twee rivalen iets gemeen: ze lustten beiden wel een glaasje wodka …
Ze hadden even een woordenwisseling. Oom Luc wist uiteraard niks af van vaders plannen en trok zich weer terug in zijn kamer. Verder was er niemand in huis en zo glipte moeder weg met haar koffers en vertrok voor een reis die meer dan drie maanden zou duren.

Om die reden is vader nooit geaccepteerd door mijn familie. Vooral oom Lucas, de eeuwige moraalapostel, spelde hem bij elke gelegenheid de les. Jarenlang verweet hij vader dat hij zijn jongere zus gemanipuleerd had. Toen mijn vader tien jaar later aan lager wal zat, had hij dan ook veel leedvermaak. Lucky Luke was in die tijd immers een succesvol architect.

Maar zoals iedereen wel weet: hoogmoed komt altijd voor de val. Begin jaren negentig raakte Luc vanwege zijn drankprobleem, ook aan lager wal.
Toen hij tijdens Oudejaarsavond 1993 bij ons thuis kwam klagen over zijn benarde toestand en besloten had om nooit meer te drinken, grinnikte vader en zei: welkom bij de AAA-club !

‘Bedoel je niet de AA-club, met twee A's?’ corrigeerde de betweter hem.
‘Neen Luc, de AAA-club: de Alleen Armoe Adelt -club!’

En zo werden ze vrienden voor het leven: bij een potje schaak dronken ze hun allerlaatste glaasjes wodka! Althans, dat was hun goede voornemen voor het nieuwe jaar!

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

08 mar 2019, 11:57

MISS UNIVERSE ?

De schoonheidskoninginnen
doen echt alles om te winnen
willen the happy few aan zich
binden want de mannelijke
kijkers verslinden gretig deze
perfecte rondingen die op onze
Aarde zo schaars zijn te vinden.

De godinnen willen immers
de jury verblinden maar er is
echter maar één hoofd waarop
het kroontje mag glinsteren!

En ja, zij is echt beeldschoon tot zij
zich dronken in je bed zal bevinden.

Ach, zij is nu een ster in het universum
voor haar loopbaan is dat 'n hoogtepunt.

Maar weet dat bij het sterven van het heelal
de dood ook hààr schoonheid ontbinden zal.

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

11 mar 2019, 15:02

DE MEESTE DROMEN ZIJN BEDROG ?

In een veel te duur hotel te Oostende sliep ik die zomeravond mijn roes uit. Rond middernacht werd ik echter uit mijn slaap gerukt door luide stemmen buiten aan de ingang van het hotel. Nieuwsgierig strompelde ik mijn bed uit en keek door het raam naar beneden. Er stonden enkele jongeren rond een zwarte old-timer te roepen: Hugo! Hugo!

Niks aan de hand, dacht ik gerustgesteld en ging weer slapen. De volgende ochtend stond ik met een vreselijke kater op. Gauw nam ik een ijskoude douche, kleedde me aan en nam de lift naar de gelijkvloers voor mijn ontbijt.

De lift stopte op de eerste etage. Er stapte een man binnen met baard en zonnebril maar ik had hem snel herkend: het was mijn idool Hugo Claus! Ik besloot om hem met rust te laten en sprak hem niet aan. Claus wou duidelijk niet herkend worden.

Maar plots schoot ik wakker, het was blijkbaar maar een mooie droom! Met een vreselijke kater stond ik op, nam gauw een ijskoude douche, kleedde me aan en nam de lift naar de gelijkvloers voor mijn ontbijt.

De lift stopte op de eerste etage en wie stapte er binnen? Jawel, Hugo Claus! Met baard en zonnebril! Alweer besloot ik om hem met rust te laten. Maar toen we uit de lift stapten en elkaar een fijne dag toewensten, hoorde ik aan zijn stem dat deze man helemaal niet Hugo Claus was. Ik keek nog even achterom voor alle zekerheid en toen zag ik dat deze man inderdaad een look-a-like was.

En aan de ontbijttafel dacht ik bij mezelf: De meeste dromen zijn bedrog maar als ik wakker word dan droom ik nog...

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

14 mar 2019, 10:37

DEATH IN PARIS

Overleden als poète maudit

ligt hij daar: poor, stupid and ugly

in het hotel Paris Nord

oui, Aendenboom Kloot est mort

gestorven aan liefde vol fictie


(c) claude aendenboom 2019

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

17 mar 2019, 05:53

EEN GRIMMIG VERHAAL

Ze strompelen door de Egyptische straten en

zijn aan hun lot overgelaten, voelen de pijn

in elke lichaamsvezel want hun baasje is een

koppige steenezel die hen als lome goedkope

werkkrachten met loodzware vrachten belast.


Alsof het geld op hun rug groeit, worden zij

mentaal gehandboeid, met een minimum aan

eten en drinken, ze lopen doodsbang in de pas.


Gelukkig is er een organisatie die deze beesten

kan redden, hopelijk zijn er vele gulle geesten.


Want als je ooit de piramiden wil bezoeken, weet dan

dat beulen daar ergens met een zweep lopen te vloeken:

Tafeltje dek je, ezeltje strek je en knuppel uit de zak !

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

22 mar 2019, 15:26

LUCIFER, MIJN REDDENDE ENGEL ?

Het was een zwoele zomeravond in 1994 toen The Rolling Stones in Werchter zouden optreden. Mijn broer die ook al jaren fan was, had dus zo snel mogelijk twee tickets besteld.

The Stones hadden hun podium tot een kolossale stalen Cobra laten ombouwen. Terwijl we daar aankwamen stonden reeds duizenden fans vol spanning uit te kijken naar hun duivelse idolen. Mijn broer en ik wisten een mooi plaatsje te bemachtigen terwijl ook de volle maan als een verre toeschouwer leek te verschijnen.

En ja, de beruchte heren lieten graag twee uren op zich wachten. Tot in het nachtelijk duister plots de lichten aanflitsten! Met veel gitaargeweld sprongen Jagger en Richards eindelijk tevoorschijn! Een demonisch gejuich volgde.

Jumpend en tippelend entertainde Jagger het publiek dat naar goede gewoonte uit de bol ging. Klassiekers passeerden de revue en wij zongen allemaal uit volle borst mee.

En dan begon de intro van mijn favoriete Stones-nummer ... het volk werd muisstil. Op dat moment vroeg een sensueel Chinees meisje fluisterend in mijn oor of ik toevallig een vuurtje had om haar uitgedoofde 'sigaret' mee aan te steken. Met veel handgebaar gaf ik haar te kennen dat ik zelf niet rookte en haar dus niet kon helpen. ‘Spijtig want ik had je dan wel willen zoenen,' fluisterde ze.
'Tja spijtig!’ wou ik haar nog zeggen, maar ze keerde mij reeds de rug toe. Intussen gierden de ruige akkoorden van mijn favoriete Stones-single vol adrenaline door mijn lijf.

Maar lag daar niet toevallig een half kapotgetrapt maar nog bruikbaar doosje lucifers aan mijn voeten? Deze kans liet ik niet liggen natuurlijk ...

Nadat ik haar sigaret weer leven had ingeblazen en we elkaar heerlijk hadden gezoend hoorden we de ander denken: Bedankt Lucifer, mijn reddende Engel!

En zo vond ik ‘Sympathy for the Devil’ nog fraaier klinken!!

Zijn wegen zijn inderdaad ondoorgrondelijk!

Claudio
Lid geworden op: 01 mar 2010, 16:11
Locatie: Sint Niklaas

27 mar 2019, 17:50

NO ROGER ANYMORE
Toen mijn vader in 1973 een James Bond-film zag met Roger Moore voor het eerst in de hoofdrol was hij meteen in de ban van deze acteur. De sfeer van avontuur, mooie vrouwen en snelle sportwagens in deze films had hem altijd al enorm aangesproken maar van deze gespierde man met zijn mooie pientere ogen, werd vader meteen een trouwe fan.

En dus stond hij elke keer weer in lange rijen aan te schuiven bij de Londense cinema-zalen als de nieuwste Bond-film daar in première ging. Vader was dan meestal vergezeld door één van zijn vrienden. Na afloop van de film nam hij onder de sterrenhemel op komische wijze de allures aan van Moore, zo gek was hij op deze geheim agent !

Tot hij in een maandblad las dat zijn idool aanwezig zou zijn in het Belgische kasteel te Rumbeke waar men een filmopname kon bijwonen! Snel telefoneerde mijn enthousiaste vader en confirmeerde dat hij die namiddag aanwezig zou zijn! Eindelijk zou hij de rokkenjager die hij zo bewonderde, van dichtbij kunnen zien !

Die avond speelden Tom en ik in de tuin terwijl moeder ons zoals gewoonlijk met een glimlach observeerde. Vol spanning wachtte ze op haar man die straks met de trein naar huis zou keren om te vertellen over zijn ontmoeting met Roger Moore.

We sliepen al toen ik vader hoorde binnenstommelen in onze bungalow. Ik hoorde mijn vader lachend brullen: 'Wat een tegenvaller, een dubbele zero, for me no Roger anymore !'

Lange tijd heb ik mijn hersenen gepijnigd om dit voorval te begrijpen, maar kwam pas vele jaren later tot de conclusie: Blijkbaar zijn filmsterren ook maar 'gewone' mensen als je ze in levende lijve ontmoet.