Lesgeven

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

scorpio
Lid geworden op: 12 nov 2004, 07:41
Locatie: Veerle Laakdal

06 mar 2019, 16:40

Beste helpers,

Ik ben 69 jaar en mijn echtgenote is 55 jaar.

We hebben enkel een gezinspensioen en mijn echtgenote en mezelf hebben geen andere inkomsten of uitkeringen.

Ik heb me sinds jaren verdiept in de astrologie en zou hierin initiatielessen willen geven aan groepjes van personen bij mij thuis en dit tegen betaling.
Deze initiatielessen zouden gebeuren op onregelmatige basis, enkele keren per jaar bvb.

De inkomsten hiervan zouden de 500 euro per maand niet overschrijden.
Heeft dit invloed op ons gezinspensioen, moet ik dit aangeven aan de pensioendienst en belastingsdienst?
En zoja op welke manier?

Wat zijn de gevolgen indien de inkomsten 500 euro per maand zouden overschrijden?

Met vriendelijke groet,
Scorpio
Windows 10 Home -Intel Core i7-2.4 GHz- 8Gb RAM - 750 Gb HD- Windows Defender - AMD Radeon 6700M-Chrome- Gmail-Ccleaner.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

08 mar 2019, 16:58

Scorpio.

Ik ben 69 jaar en mijn echtgenote is 55 jaar. We hebben enkel een gezinspensioen en mijn echtgenote en mezelf hebben geen andere inkomsten of uitkeringen. Ik heb me sinds jaren verdiept in de astrologie en zou hierin initiatielessen willen geven aan groepjes van personen bij mij thuis en dit tegen betaling. Deze initiatielessen zouden gebeuren op onregelmatige basis, enkele keren per jaar bvb. De inkomsten hiervan zouden de 500 euro per maand niet overschrijden. Heeft dit invloed op ons gezinspensioen, moet ik dit aangeven aan de pensioendienst en belastingdienst? En zoja op welke manier? Wat zijn de gevolgen indien de inkomsten 500 euro per maand zouden overschrijden?

https://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/wo ... fault.aspx
Beschrijft de voorwaarden.
Men is A als men 45 jaren gewerkt heeft. Men is B als men geen 45 jaren heeft.

https://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/wo ... fault.aspx
Bij het bijverdienen ben jij een zelfstandige en geen werknemer of ambtenaar.
De limieten van de inkomsten staan daar beschreven..
Beschrijft de cijfers onbeperkt bijverdienen/ beperkt bijverdienen ( A, B, C, D, E ).

-> beperkt bijverdienen wordt op voorhand aangegeven aan de RVP ( huidige naam FPD ).
-> onbeperkt bijverdienen wordt niet aangegeven aan de pensioendienst, wel aan de fiscus.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

10 mar 2019, 08:50

Ik probeer het uit te leggen op een simpele manier:
Als je gepensioneerd bent en je geeft telkens les over hetzelfde onderwerp dan krijg je dat niet gecatalogeerd als vrijwilligerswerk.
Ik meen ook te mogen stellen dat er niemand jou in dienst gaat nemen om daarover les te (komen) geven.
Blijft enkel over: als zelfstandige (vermits gepensioneerd wordt dat bijberoep tenzij...).
Het aanvragen van een ondernemingsnummer is dan noodzakelijk (en de verplichting om sociale bijdragen te betalen).

Als je in GOOGLE intikt "Hoe starten als zelfstandige ?" ga je daar heel wat uitleg over vinden. Ook de bedragen die je mag verdienen zonder je pensioen in het gedrang te brengen.

Hopelijk kom je hier verder mee.
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

scorpio
Lid geworden op: 12 nov 2004, 07:41
Locatie: Veerle Laakdal

14 mar 2019, 11:54

Beste,
Dank voor de info, nu weet ik al veel meer.
Toch ga ik bij het belastingkantoor zelf, mijn licht opsteken...

Mvg

Scorpio
Windows 10 Home -Intel Core i7-2.4 GHz- 8Gb RAM - 750 Gb HD- Windows Defender - AMD Radeon 6700M-Chrome- Gmail-Ccleaner.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

15 mar 2019, 09:22

Als zelfstandige kan men kiezen.
* freelance, enkel BTW inschrijving nodig.
* commanditaire vennootschap.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.