DIENSTENCHEQUES MAAR GEEN CONTRACT

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

03 apr 2019, 13:47

Hallo iedereen,

Reeds meer dan een jaar heb ik een poetsvrouw voor wie ik betaal via Sodexo, dienstencheques. De firma waarbij onze poetsvrouw werkt, ging langskomen bij ons, maar deed dit nooit en wij hebben dus ook nooit enig papier of contract getekend. Nu gaat onze poetsvrouw werken bij een andere firma, zouden haar graag houden omdat we eindelijke een goeie hadden, maar nu zegt de firma ons telefonisch dat we wel 4 weken opzeg hebben. Toen ik zei dat dit nodig was gezien we niets getekend hebben, zei die dame: 'contract of geen contract, 4 weken vooropzeg heb je.'

Ik weet niet of dit klopt ... Ik dacht: niets getekend, wij kunnen zo maar naar een andere firma overstappen ... Dankbaar voor hulp hierin.

Met vriendelijke groeten,
Anne

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

03 apr 2019, 14:17

Ik zou allereerst contact opnemen met de firma , naarwaar de poetsvrouw overstapt, en luisteren wat de mogelijkheden zijn.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

03 apr 2019, 15:41

Er hoeft geen contract te zijn, door het feit dat ze al een lange tijd bij u komt is dit een stilzwijgend contract.

En inderdaad er is een opzeg van 4 weken .

Ook bij een arbeidsovereenkomst is ook geen geschreven contract nodig.

Art. 2. De arbeidsovereenkomst voor werklieden is de overeenkomst waarbij een werknemer, de werkman, zich verbindt, tegen loon, onder gezag (...) van een werkgever in hoofdzaak handarbeid te verrichten.

ER staat in de wet van 3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.
nergens dat er een geschreven en ondertekend contract verplicht is, wat niet zegt dat het aan te raden is.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

03 apr 2019, 17:09

Dit zal waarschijnlijk een blijvende discussie zijn.
Maar kijk even naar werk.be . Of zoek in Google naar mondelinge arbeidsovereenkomst tot ge werk.be tegenkomt.
Er zijn veel gevallen waar een schriftelijke overeenkomst NODIG is.
Als we naam van het poetsbureau zouden kennen, zouden we eens kunnen zien hoe die werken.
Ik denk dat er velen zijn waar de poetsdienst op een keer wegblijft , en dat het een tijd duurt eer er een andere komt. ( alhoewel afgesproken dat er alle weken eentje zou moeten komen)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

03 apr 2019, 19:28

Er zijn inderdaad arbeidsovereenkomsten waar een geschrift verplicht is, al die van bepaalde duur of bepaald werk is dit verplicht.
Ook die met concurrentie beding art:65

En die met een scholingsbeding.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

03 apr 2019, 20:43

Aan allen dank voor de reactie.

Aan Paullamb: de firma is Domestic Eeklo ... Mvg., Anne

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

03 apr 2019, 21:04

Ik kan bij deze firma niets terugvinden ivm opzeg.
Maar toch zou ik contact opnemen met de andere firma.
Kan deze poetsdame bij u terecht ? En brengt dat problemen mee.?
Ik volg wel de redenatie van vorige antwoorder, ben daarzelf niet van overtuigd omdat ik op korte tijd al verschillende poetsmensen had. Vervelend voor alle partijen hoor.
Succes!

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

04 apr 2019, 08:18

Hallo,

Allemaal heel vervelend ... Wij hadden al veel verschillende dames en wij zijn niet moeilijk, want als je het zelf niet meer kunt, moet je niet te veeleisend zijn vinden we, maar als het werk echt te wensen over laat, heeft hulp dan nog weinig zin.

Nu hebben we na jaren eindelijk een hele goeie en komt ze volgende week voor de laatste keer, tenzij we mee kunnen met haar naar haar nieuwe firma én een andere dame laten komen gedurende de 4 weken vooropzeg. Een dubbele poetshulp 4 weken lang is wel overbodig en kost geld ... Niet leuk, maar misschien zal er niets anders op zitten.

We hopen nog altijd dat we dit niet moeten doen en blijven positief. Wel spijtig dat we niet zeker weten of we verplicht zijn 4 weken vooropzeg te doen of niet en ik heb geen idee hoe ik dit te weten kan komen. Hoop dat de firma waar onze huidige poetshulp gaat werken ons vlug contacteert, zodat we weten waar we staan.

Nogmaals dank aan iedereen voor de reacties! Met vriendelijke groeten, Anne

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

04 apr 2019, 08:26

Wat ik niet begrijp is dat die "goede poetshulp" zomaar kan veranderen van werkgever, en dat ze daar niets over gezegd heeft zodat je tijdig zou kunnen maatregelen treffen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

04 apr 2019, 10:32

Annemie250 schreef:
04 apr 2019, 08:18
Hallo,

Allemaal heel vervelend ... Wij hadden al veel verschillende dames en wij zijn niet moeilijk, want als je het zelf niet meer kunt, moet je niet te veeleisend zijn vinden we, maar als het werk echt te wensen over laat, heeft hulp dan nog weinig zin.

Nu hebben we na jaren eindelijk een hele goeie en komt ze volgende week voor de laatste keer, tenzij we mee kunnen met haar naar haar nieuwe firma én een andere dame laten komen gedurende de 4 weken vooropzeg. Een dubbele poetshulp 4 weken lang is wel overbodig en kost geld ... Niet leuk, maar misschien zal er niets anders op zitten.

We hopen nog altijd dat we dit niet moeten doen en blijven positief. Wel spijtig dat we niet zeker weten of we verplicht zijn 4 weken vooropzeg te doen of niet en ik heb geen idee hoe ik dit te weten kan komen. Hoop dat de firma waar onze huidige poetshulp gaat werken ons vlug contacteert, zodat we weten waar we staan.

Nogmaals dank aan iedereen voor de reacties! Met vriendelijke groeten, Anne
Je kan met de nieuwe poetsfirma toch afspreken dat je oude poetshulp maar pas terug begint bij jou na die 4 weken opzeg? Dan hoef je niets dubbel te betalen en iedereen tevreden. De nieuwe poetsfirma zal daar niet kwaad om zijn dat poetsdames hun klanten mee overbrengen.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

04 apr 2019, 11:02

Gelezen bij Partena Poetshulp.
De poetshulp heeft een geldig arbeidscontract en moet , de tijd die ze daar werkt , haar opzeg meedelen ( spijtig dat ze u dat niet meegedeeld heeft)
Diegene die van de poetshulp gebruik maakt ,kan dit annuleren . Voor een week 5 dagen op voorhand. Voor altijd inderdaad 4 weken.
Wat u ook beslist, de cruciale vraag zal ook zijn, kan u aan de andere poetsdienst dat u diezelfde dame bij u wil hebben.
Neem het heft in handen en contacteer die nieuwe firma!!

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

05 apr 2019, 14:37

Hallo allemaal,

Ik heb inderdaad het heft in eigen handen genomen en volgende week dinsdag komt iemand van de nieuwe, firma en zal ik zien of ik kan afspreken dat mijn poetsvrouw 4 weken wacht om te komen tot mijn opzeg voorbij is bij de oude firma ... Mijn poetsvrouw heeft inderdaad onverwacht ontslag genomen omdat ze het beu was dat haar baas haar zelfs tijdens haar verlofdagen niet gerust liet en wou dat ze ging werken als hij in de penarie zat, terwijl hij weet dat ze alleen staat met een kind. Ze heeft me wel onmiddellijk ingelicht dat ze nog slechts 2 weken zou komen. Haar baas belde me voor de eerste keer in al die tijd dat ze slechts nog éénmaal zou komen en dat hij iemand anders zou sturen, terwijl ze me de fiches toonde waarop 2 keer staat ... We zien wel. Ben benieuwd naar dinsdag, want ik hoop dat ik mee kan met haar bij de nieuwe firma.

Mvg., Anne

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 apr 2019, 14:40

Goed gedaan Anne, laat ons vlgde maand nog iets weten.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

06 apr 2019, 08:52

@Annemie250
Ik weet niet of dit kan maar……
Een goede raad,
als volgende week dinsdag de persoon van de nieuwe firma langskomt en je wil met deze firma in de toekomst samen werken en je moet een contract tekenen vraag dan om de naam van die poetsvrouw te melden in het contract, je weet maar nooit.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

11 apr 2019, 18:34

Aan allen die me raad gaven,

De nieuwe dienst, nl. OCMW, is bij me geweest en ik zal pas maandag weten of ik in aanmerking kom om via deze dienst aangesloten te worden en te kunnen gebruik maken van de diensten van mijn vroegere poetshulp die daar nu werkt ...

De vroegere firma heb ik gevraagd een kopie te sturen van een officieel contract bij hen. Ik kreeg dit maar niet, de bediende sprak van 4 weken vooropzeg, de baas van 6 weken. Deze namiddag heb ik dan toch, na aandringen, een email gekregen waarin onderaan het contract het volgende staat:
'Elke gebruiker die het contract niet ondertekent maar die de prestaties aanvaardt van de werknemer die wordt gezonden door de onderneming wordt geacht alle bedingen van huidig contract te hebben aanvaard.' Deze overeenkomst is steeds door beide partijen opzegbaar. Zowel de gebruiker als het dienstenbedrijf kunnen met een aangetekend schrijven waarbij een minimale opzeggingstermijn van één maand met ingang van de postdatum wordt gerespecteerd, de overeenkomst opzeggen. De opzegtermijn begint te lopen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzeg werd gegeven.'

Dus, indien ik geluk heb en maandag bericht krijg dat ik kan aansluiten bij OCMW, dan moet ik blijkbaar nog tot eind mei beroep doen op iemand van de vorige firma ... Financieel is dit wel een dobber, maar ik moet keuzes maken en kan die dame dan extra werk geven waarover mijn huidige poetshulp geen tijd meer voor had ... Zal wel moeten. Ik denk niet dat OCMW zal aanvaarden om de huidige poetshulp dan pas 6 weken later terug in dienst te nemen. Zal wel zien. Nu weet ik tenminste dat het allemaal op papier staat, maar wat ik niet wist dat dit ook geldt als men niet ondertekend heeft ...

Nog een goede avond voor iedereen. We blijven positief! :D