Suiker

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid
Marcelv

11 apr 2019, 10:38

Onderzoekers Leuven hebben onderzoek gedaan bij kinderen of suiker hen rustelozer maakt
Waarom dit onderzoek
Ik heb veeeele jaren terug al een test gezien op Nederlandse tv met kinderen
Die de ene groep snoep kregen met suiker de andere groep geen suiker
Men liet de twee groepen apart spelletjes doen,en daar kon men al zien hoe de kinderen
Die suiker gekregen hadden veeel agressiever speelde dan de andere groep
Zij moesten in aparte zaaltjes een grote puzellel maken
Men liet dan de beelde van de twee zaaltjes tegelijk bekijken
En wat een verschil hoe op een zekere rustige manier de groep zonder suiker de puzel maakte
Maar de groep met suiker veel agressiever te werk ging puzzels van mekaar afpakte vele meer discuteerde hoe wel of niet moest heel opvallend

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

11 apr 2019, 10:42

Dat is toch al heel lang geweten? Kinderen met ADHD bv die moeten zo veel als mogelijk alle suikers bannen. Het erge is ook dat men ten onrechte denkt dat men ipv cola gerust fruitsap aan de kinderen kan geven. Wat net zo schadelijk is als cola. Leer je kinderen terug water drinken en alle soorten frisdranken gewoon mijden. Geef ze desnoods in het weekend al eens een flesje maar voor de rest water. Ze zullen er eens zo goed onder gedijen. Maar dat te veel aan suiker agressiviteit opwekt en rusteloosheid is iets dat buiten kijf staat.
Marcelv

11 apr 2019, 19:47

Ik heb verledenweek nog het verhaal van suiker en kinderen nog verteld tegen mensen in de zaak vanmijn schoonzoon

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

12 apr 2019, 12:02

Mogelijk constateert men binnenkort dat die ADHD geen kwaal is die met medicatie moet behandeld worden, maar gewoon een teveel is aan snoep bij die gastjes.
:roll:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

12 apr 2019, 12:41

Reini schreef:
12 apr 2019, 12:02
Mogelijk constateert men binnenkort dat die ADHD geen kwaal is die met medicatie moet behandeld worden, maar gewoon een teveel is aan snoep bij die gastjes.
:roll:
Wel ik denk dat daar al de helft van de remedie in zit! Goed geraden van jou.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

12 apr 2019, 13:56

Mijn kleinkinderen hebben bijna nooit snoep gekregen enkel met Sint en Pasen.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

12 apr 2019, 16:37

Reini schreef:
12 apr 2019, 12:02
Mogelijk constateert men binnenkort dat die ADHD geen kwaal is die met medicatie moet behandeld worden, maar gewoon een teveel is aan snoep bij die gastjes.
:roll:
Ik denk dat daar enige waarheid in zit, maar ADHD en ASS is wel degelijk een diagnose.
De mensen die ermee geconfronteerd worden, zouden blij zijn als alleen suiker laten de oplossing was.
Feit is dat men al vlug het etiket ADHD opgeplakt krijgt als er een beetje pit in de kinderen zit.
Meer buiten spelen zou ook al een oplossing kunnen zijn...

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

12 apr 2019, 16:46

Helena van Troje schreef :
"Ik denk dat daar enige waarheid in zit, maar ADHD en ASS is wel degelijk een diagnose.
De mensen die ermee geconfronteerd worden, zouden blij zijn als alleen suiker laten de oplossing was.
Feit is dat men al vlug het etiket ADHD opgeplakt krijgt als er een beetje pit in de kinderen zit.
Meer buiten spelen zou ook al een oplossing kunnen zijn..."

Ok, goed mogelijk Helena, maar wat is dan die diagnose ? Wat "mankeert" er aan die kinderen ?
Buiten spelen om hun extra energie uit te werken is prima, waar ze dan dikwijls de hele buurt bij elkaar krijsen.
Dat deden wij in onze tijd nooit, spelen en amuseren zonder krijsen kan perfect. ( dat even tussendoor :) )

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

12 apr 2019, 22:37

Dat is nu net het verkeerde idee over ADHD.
Sommigen zijn misschien nogal erg luidruchtig.
Er zijn echter een heleboel andere zaken die mis gaan.
Er is wel degelijk iets dat in de hersenen van die kinderen speelt.
Kijk, als ik je zeg dat die kinderen speciaal begeleid kunnen worden.
Dat die aanpak heel veel vergt van de ouders, broers en zussen.
Dat er een heel team nodig is om alles in goede banen te leiden.
Psychologen, ergotherapeuten, kinesitherapeuten, logopedisten.
Dat al die mensen samen werken en overleggen met ouders en familie.
Dat de ouders elke week op "consult" moeten.
Dat er voor de broer en zussen ook namiddagen voorzien zijn.
Het gaat niet zo maar alleen om een beetje suiker minderen.
Of om veel lawaai maken.
Hetgeen er mis gaat is dat er heel veel gewoon iets drukkere kinderen de diagnose opgeplakt krijgen.
Een diagnose die niet klopt.
Net zoals ASS vele vormen heeft.
En er ook mensen een etiketje opgeplakt krijgen dat niet klopt.

Ik had vier gewone kinderen, die meestal nogal rustig waren.
Maar, als die met de buurkinderen van bij ons moeder in het bos of op het veld aan het spelen waren, dan zou men ook kunnen denken hebben dat er een hele meute los gelaten was.
Ik zei soms dat ze met hun zessen even veel lawaai konden maken als de kinderen van de speelplein een beetje verder met zijn allen.
Ik denk dat er tegenwoordig een heel lage tolerantiegrens is.
Mijn zus en ik integendeel hebben de helft van ons jeugd braaf aan d keukentafel bij de grotemoe moeten doorbrengen met een boek of een spel kaarten of een gezelschapsspel...
Of dat nu zo plezant was?...