Gebruik parkeerkaart voor mindervaliden

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

13 apr 2019, 22:06

Hallo,
Ik ben in het bezit van een parkeerkaart voor mindervaliden, en moet dus in een blauwe zone, mijn blauwe parkeerschijf niet gebruiken, omdat ik onbeperkt in tijd mag parkeren als mijn mindervaliden kaart voor ligt.
Nu stond ik onlangs op een parking van de van de carrefour op een parkeerplaats voor mindervaliden, en daar wordt om het gebruik van de blauwe schijf gevraagd. Stel ik heb mijn blauwe schijf niet ingesteld, maar mijn mindervaliden kaart ligt voor het raam; kan ik daar toch een boete krijgen ??

Vast dank voor eventuele reacties.

Vriendelijke groet,

Ferna

Dirk 3
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:40
Locatie: Sint Niklaas

14 apr 2019, 00:03

Op de parking van de carrefour kun je toch geen boete krijgen, want het is geen openbare weg.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

14 apr 2019, 08:08

Op gelijk welke privé parking o.a. Carrefour, Aldi, Lidl enz. en gelijk waar, is ook geen blauwe kaart verplicht en de parkeerkaart voor gehandicapten gebruikt men alleen op de voorbehouden plaats, maar als er andere plaatsen vrij zijn gebruikt men die en laat men die parkeerplaatsen vrij voor eventueel mensen die een rolstoel hebben. Voorbehouden plaatsen zijn breder dan de andere.
Ge hebt dit helemaal verkeerd voor en weet ge ook dat ge die parkeerkaart niet zomaar overal op de gewone straat moogt gebruiken. In iedere gemeente/stad kan het anders zijn.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

14 apr 2019, 08:40

doggy schreef:
14 apr 2019, 08:08
weet ge ook dat ge die parkeerkaart niet zomaar overal op de gewone straat moogt gebruiken. In iedere gemeente/stad kan het anders zijn.
In de stad Antwerpen en al haar districten mag het wel,
van Zandvliet tot Hoboken, van Sint-Anneke tot Deurne.
Welkom!

:wink:

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

14 apr 2019, 08:55

Lukas wat gij zegt IS NIET waar.
Overal, in alle steden en gemeenten, waar straten/pleinen/in sommige straten maar enkele parkeerplaatsen die door een verkeersbord aangeduid worden als VOORBEHOUDEN VOOR BEWONERS, mag men NIET met de parkeerkaart voor gehandicapten staan. Ook niet in Antwerpen en er zijn daar zoveel straten o.a. rond het Sportpaleis.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

14 apr 2019, 09:31

doggy schreef:
14 apr 2019, 08:55
Lukas wat gij zegt IS NIET waar.
Overal, in alle steden en gemeenten, waar straten/pleinen/in sommige straten maar enkele parkeerplaatsen die door een verkeersbord aangeduid worden als VOORBEHOUDEN VOOR BEWONERS, mag men NIET met de parkeerkaart voor gehandicapten staan. Ook niet in Antwerpen en er zijn daar zoveel straten o.a. rond het Sportpaleis.
Kan wel zijn doggy, maar dat is dan de uitzondering op de regel.
Dus Ferna, ik herhaal: Welkom in Antwerpen!

8)

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

14 apr 2019, 10:01

Dit is geen uitzondering op de regel of op de wet inzake parkeren.
Ga maar eens naar 't zeetje en wees zeker hier is geen enkele toepassing in gelijk welke gemeente/stad gelijk voor de parkeerkaarten voor gehandicapten.
Moet ge enkele voorbeelden hebben ? Zoek maar eens op Google per gemeente of stad. Ge zult raar kijken.
Er is hier vroeger al veel over geschreven.
O ja, het is geen parkeerkaart voor mindervaliden, maar voor gehandicapten.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

14 apr 2019, 11:27

doggy schreef:
14 apr 2019, 10:01
Dit is geen uitzondering op de regel of op de wet inzake parkeren.
Ga maar eens naar 't zeetje en wees zeker hier is geen enkele toepassing in gelijk welke gemeente/stad gelijk voor de parkeerkaarten voor gehandicapten.
Moet ge enkele voorbeelden hebben ? Zoek maar eens op Google per gemeente of stad. Ge zult raar kijken.
Er is hier vroeger al veel over geschreven.
O ja, het is geen parkeerkaart voor mindervaliden, maar voor gehandicapten.
Oei. Ik had het over Antwerpen doggy.

Amen

:)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

14 apr 2019, 11:29

doggy schreef:
14 apr 2019, 10:01
Dit is geen uitzondering op de regel of op de wet inzake parkeren.
Ga maar eens naar 't zeetje en wees zeker hier is geen enkele toepassing in gelijk welke gemeente/stad gelijk voor de parkeerkaarten voor gehandicapten.
Moet ge enkele voorbeelden hebben ? Zoek maar eens op Google per gemeente of stad. Ge zult raar kijken.
Er is hier vroeger al veel over geschreven.
O ja, het is geen parkeerkaart voor mindervaliden, maar voor gehandicapten.
@ doggy : als je het echt zo precies wil : het is géén kaart voor " gehandicapten" maar voor " personen met een handicap " :|

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

14 apr 2019, 21:58

Bij carrefour market in knokke wordt gebruik blauwe schijf vereist, anders boete van € 20,-
Mijn vraag was dus, kan ik daar ook een boete oplopen als mijn blauwe schijf niet voorligt, maar wel mijn mindervaliden kaart.

Vriendelijke groet,

Ferna

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

14 apr 2019, 22:20

Moeilijk te zeggen Ferna. Je bevindt je op privéterrein
en daar gelden andere regels dan op de openbare weg.

Dit zou voer voor juristen kunnen zijn.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

15 apr 2019, 12:16

Ferna schreef:
14 apr 2019, 21:58
Bij carrefour market in knokke wordt gebruik blauwe schijf vereist, anders boete van € 20,-
Mijn vraag was dus, kan ik daar ook een boete oplopen als mijn blauwe schijf niet voorligt, maar wel mijn mindervaliden kaart.

Vriendelijke groet,

Ferna
Wie schrijft die boete van € 20 uit ? Op welk reglement baseren ze zich daarvoor ??

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

22 apr 2019, 11:17

geachte ,carre -four is niet gemachtig om boetes te geven.
als u uw kaart voor personen met een handicap op uw dashboard legt, bent u in
regel ! u kunt deze regels raadplegen bij het FOD.
hier bij ons mag iedereen met zo'n kaart parkeren,ongeacht van waar die komt.
mijn echtgenote is rolstoelpatient!
indien u twijfeld,ga naar de lokale politie,die zullen uitsluitsel geven. :wink:
mvg
medion AKOYA i5 -10400 windows11
512GB optane H10 8GB DDR4
WI-FI 6AX201 bitdefender antivirus

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

22 apr 2019, 11:51

Hoschinkindo, "bij ons" is nogal betrekkelijk en dus zeker niet overal van toepassing, mijn echtgenote is eveneens een rolstoel gebruikster en dus hebben wij ook zo een dergelijke kaart, maar dit geeft je zeker niet het recht overal gratis te gaan parkeren.

Veel steden geven hun parkeerruimte uit aan firma's die dan hun regels bepalen.

Best is steeds te gaan informeren waar je wat moet doen om niet je voertuig met een bonnetje achter de ruitenwisser terug te vinden :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

23 apr 2019, 08:16

Ter info en misschien kennen jullie deze al maar toch voor degene die het niet kennen,
via deze link kan je zien of de kaart nog wel in orde is want spijtig genoeg misbruiken vele mensen deze kaart.
https://handi2park.socialsecurity.be/
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: