niks op tv

Hier is plaats voor discussie over onderwerpen over de media.
De camera is de eenoog die koning is in het land van de media (Brigitte Raskin - 1947)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

20 aug 2018, 21:58

Wieke65 schreef:
lea*** schreef:
MichelN schreef:Ik ben eens benieuwd hoeveel van die kniesoren hier  ("niks op tv ") gisteravond de Italiaanse klassieker Nuevo Cinema Paradiso gezien hebben[...]
Prachtig !
Och er valt nog zoveel moois te (her)ontdekken. Ik heb een kleine verzameling op DVD, maar deze ontbreekt nog: Fellini's La Strada met het onvergetelijke poppengezichtje van Giulietta Masina (Frederico's echtgenote) en Anthony - Zorba - Quinn als een soort John Massis avant la lettre plus de muzikale score van Fellini's huiscomponist Nino Rota. Bij de producenten staat ook ene Carlo Ponti vermeld, de latere meneer Sophia Loren. 
Wonder boven wonder staat de hele film online (in twee delen) echter zonder ondertiteling. Op zich niet zo erg vermits de vertolkingen dermate expressief zijn dat het geen beletsel mag vormen om van dit meesterwerk te genieten.
https://www.youtube.com/watch?v=7jSewbxyHYM
https://www.youtube.com/watch?v=XvPIe339F_c

In zwartwit maar van goede kwaliteit voor een YT
Je kan hem ook downloaden met 4K Video Downloader (behoorlijk snel en gratis)

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

20 aug 2018, 23:25

Waar ik zeker nog eens voor  zou gaan zitten is de heerlijke tragikomedie in de regie van Ettore Scola   'Brutti , sporchi e cattivi'  (1976) met in de hoofdrol  een schitterende Nino Manfredi.
Producent eveneens Carlo Ponti.
Verhaal van een familie uit de Italiaanse onderklasse die met 4 generaties  samenwoont in één barak in een sloppenwijk buiten Rome .  De titel in het Nederlands  ' Vuil, lelijk en gemeen'  is voor geen letter overdreven .

La Strada heb ik nog gezien toen ik echt  héél veel jonger was en ik herinner me er niet zo veel meer van  , net zoals van het andere meesterwerk van Vittorio De Sica  ' Ladri di bicicletti' .
Laatst gewijzigd door Phoebe op 22 aug 2018, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

22 aug 2018, 00:51

"Ladri di biciclette" een film op mijn toplijstje. Enzo Staiola, die op 9 jarige leeftijd de rol van het zoontje vertolkte , blijf ik één van de beste kindacteurs vinden.

volledig (na kleine intro) geen ondertitels
https://www.youtube.com/watch?v=Pg1DB5fwJ8w

Engels ondertiteld (2 delen)
https://www.youtube.com/watch?v=bNqkDLZZVyM
https://www.youtube.com/watch?v=sHgFfXAc3i4

Destijds meer dan eens La Strada gezien.
Giulietta Masina inderdaad een onvergetelijke actrice, net als Anna Magnani, eveneens een klassedame.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

22 aug 2018, 21:35

mira schreef:"Ladri di biciclette" een film op mijn toplijstje. Enzo Staiola, die op 9 jarige leeftijd de rol van het zoontje vertolkte , blijf ik één van de beste kindacteurs vinden.

volledig (na kleine intro) geen ondertitels
https://www.youtube.com/watch?v=Pg1DB5fwJ8w
Bedankt voor de link! Er zijn nog wel meer beklijvende vertolkingen door kindacteurs, zie bv Giorgio Cantarini als het jongetje (naam vergeten) in La Vita è Bella, Salvatore Cascio (Nuovo Cinema Paradiso), David Bennent als Oskar in de nogal controversiële Die Blechtrommel of David Bradley in een van de talloze Ken Loach sociale drama's KES. Toch wel van een ander gehalte als de eeuwige broers Dardenne die jaarlijks hun prijsje mogen gaan afhalen in Cannes. Dat is dan waarschijnlijk de enige keer dat er volk in de zaal zit.
Fazal

14 apr 2019, 14:55

Vandaag geen TV voor mij. Ik wil geen indigestie krijgen van Sporza.
Voor de rest is het op praktisch alle andere zenders één en al zagerij van jewelste, en ... vooral kleuterprogramma's.
Films van slaan en smijten, en met auto's glijden en in de prak rijden.
En een of andere komedie waar zelfs de grootste optimisten niet kunnen mee lachen.
TV-kijken is geen ontspanning meer, alhoewel men er nochtans genoeg voor betaalt!
Verzuurd ..? Ikke ...? Neen ..., maar je zou verdomme voor minder! :twisted:

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

14 apr 2019, 18:59

Italië ... heb er tamelijk wat rondgezworven in mijn tienerjaren. Ik begrijp de adepten van de Italiaanse films.
Het Italiaans dat ik ken dateert uit mijn jeugd en heb het daar op straat geleerd (geholpen door mijn Latijns-Griekse college achtergrond).
Mijn dochter, nu 50, vroeg (smeekte) me haar Rome te tonen zoals ik het ken. Ik hoop enkel dat ik nog de moed heb die belofte waar te maken. We zijn geen 18 meer ... toen de jonge dames hun hoofd en blikken wel eens draaiden naar uw dienaar. JA! Zo was het!
MaLoReg

14 apr 2019, 19:37

Doe uzelf die desillusi niet aan paca; Zelf bracht ik véél tijd door op Capri-zowel mijn
kinder -als jongemeisjesjaren. Een droom was Capri.Ongeveer 10 jaar geleden ging
ik terug: niet om aan te zien wat zich daar afspeelt. Ik had nooit meer mogen teruggaan.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

14 apr 2019, 19:49

dat kunt ge op voorhand weten hé
dat is hier in belgie net hetzelfde , als je ergens een paar jaar niet geweest bent
dan herken je het niet meer
qua italy is dat toch een héél pak minder vind ik
ik zwerf daar toch een hele tijd rond elk jaar , elke dag ergens anders , en daar is die betonexplosie toch niet zoals hier hoor
spijtig genoeg zal dat dit jaar pas begin september zijn voor een lange tijd , en voor kerstdagen ook nog is voor de italiaans kerstmarkten
ik kan je maar één raad geven paca
gewoon doen , niet uitstellen
Fazal

15 apr 2019, 18:45

Tja ..., maar in Italië, is er waarschijnlijk ook niks op TV. :(
Maar daar heb je tenminste toch meer kans op goed weer, waarbij men een babbeltje kan doen met de buren, op een bankske, en in het zonnetje, tot laat in de avond.
Hier kan je thuis zitten voor uwen TV, en u zonder enig verweer, Sporza, of om de 5 minuten, 10 minuten lang reclame in de strot laten duwen.
Maar ja, anderzijds..., wat zouden we hier doen zonder TV?
Thuis zitten en naar het behangpapier zitten kijken.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

15 apr 2019, 19:42

Fazal schreef:
15 apr 2019, 18:45
Maar ja, anderzijds..., wat zouden we hier doen zonder TV?
Thuis zitten en naar het behangpapier zitten kijken.
uw jas aantrekken en een toertje gaan wandelen of fietsen :D
onderweg mensen tegenkomen een klapke doen

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

15 apr 2019, 19:50

de meeste zouden gaan lopen vrees ik , als ge der een klapke zou tegen beginnen (hier)
in sommige gedeelten in italy zijn dergelijke toestanden nog volkomen normaal (dat iedereen nog tegen elkaar spreekt )
zoals hier vroeger normaal was
nu spreken ze zelfs niet meer tegen hun buren in dezelfde apartementenblok
ze kennen ze niet eens
nu ik heb wél tv bij hoor , voor de wederhelft hare "thuis" te zien

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

15 apr 2019, 22:59

Ja maar ja, "Thuis" dat mag je niet missen hé :wink: :wink: :wink: !
Hier kan je onderweg nog wel eens een babbeltje slagen.
Ofwel ken ik veel mensen dat kan ook...

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

16 apr 2019, 09:18

ik vind dat thuis méér en méér op dallas begint te lijken
als judith nu echt terug naar die tom terug gaat , dan moeten ze die bij hare zoon steken in de psychiatrie
want dat is ziekelijk , en ik zag het al langer aankomen hoor

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

17 apr 2019, 06:33

Gisteren laatste aflevering " Rond de Noordzee " bekeken en vond het een mooie serie.... :!:
Doe wel en zie niet om !
Fazal

17 apr 2019, 12:08

Helena van Troje schreef:
15 apr 2019, 19:42
Fazal schreef:
15 apr 2019, 18:45
Maar ja, anderzijds..., wat zouden we hier doen zonder TV?
Thuis zitten en naar het behangpapier zitten kijken.
uw jas aantrekken en een toertje gaan wandelen of fietsen :D
onderweg mensen tegenkomen een klapke doen
Elke dag, na 20 u 's avonds? Dat doe ik overdag, en fietsen? In weer en wind?
Alleen maar om aan die TV te ontsnappen? Nee, liever niet.
Ik zit 's avonds nogal graag in mijne zetel, zoals iedereen.
Bezigheid in diene zetel 's avonds?
Zappen en nog eens zappen, en uiteindelijk niks vinden dat waard is om naar te kijken.
Dus TV uit en naar de PC, daar kijk ik naar wat ik wil. Maar intussen betaal ik wel voor diene stomme TV.