Het openbaar vervoer buiten de stad

Hier is plaats voor vragen en informatie over het openbaar vervoer.
Onlangs zag ik in de trein een man die een boek las. Verder was hij volkomen normaal.
(Marc Callewaert)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

28 apr 2019, 09:26

Laat ons zeggen een echtpaar die met de klein kinderen eens tot aan de dierentuin wil gaan en ze wonen in BV Sint-Laureins Een gemeente met 6500 inwoners dus toch zo geen kleine gemeente.

Je moet dit traject eens opzoeken op zondag.

Je kan ten vroegste vertrekken met de belbus om 10:40 uur met aankomst van 14:46 uur


En met minstens 4 overstappen voor 70 km afstand .

En je kan dezelfde dag niet meer terug !!!!


Je moet daar ten laatste vertrekken met den trein van 15:46 uur!!

Dus je heeft net 1 uur de tijd om in Antwerpen te zijn, en dan mag je trein nog geen vertraging hebben.

Dus voor die mensen van Postcode 9980 9981 9982 9988 9988: Deelgemeente; Sint-Laureins; Sint-Margriete; Sint-Jan-in-Eremo; Waterland-Oudeman; Watervliet.

Er is geen zondag uitstapjes met het openbaar vervoer mogelijk, is het ver?

Neen Sint laureins en Antwerpen is juist 70 km

Men kan nog geen 70 km met het openbaar vervoer doen in een gemeente van 6500 inwoners!!

Waar is de lijn in Gods naam mee bezig ?
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

28 apr 2019, 09:44

denlowie schreef:
28 apr 2019, 09:26
Waar is de lijn in Gods naam mee bezig ?
Bijvoorbeeld met het inzetten overdag van gelede bussen op trajecten met vijf reizigers aan boord.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

28 apr 2019, 10:16

MichelN schreef:
28 apr 2019, 09:44

Bijvoorbeeld met het inzetten overdag van gelede bussen op trajecten met vijf reizigers aan boord.
Dit is zo !
onlangs van zelzate de laatste bus genomen naar Eeklo om 20:00 uur dan is het ook altijd een geleden bus en daar zit soms maar 2 mensen op.
In plaats van een klein busje te nemen, die pachter van deze lijn is verplicht om een gelede bus te rijden en word ook betaald voor een gelede bus.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

28 apr 2019, 12:52

Daar zijn boeken over te schrijven, waar de Lijn mee bezig.
Maar, weet dat De Lijn altijd gelijk heeft!
Dat de Lijn een zeer starre organisatie is en zeker niet van flexibiliteit iets afweet.
Dat zelfs de beste burgemeester van de wereld voor zijn stad geen garanties voor een of ander kan afdwingen.
Als senior mag je 's avonds niet meer buiten of je moet een taxi nemen naar huis....

En dan maar studies maken over de vereenzaming van de senioren die niet meer naar buiten komen en daardoor depressief worden en er een overconsumptie ontstaat aan anti-depressieva....
Maar van de Groenen en consorten mag je geen wagen gebruiken en zo voort en zo voort...

Ach mensen, we kunnen over zoveel zagen, maar als we dan eens nadenken over wat er in andere werelddelen allemaal mis gaat is het hier nog te doen....

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

17 mei 2019, 00:11

je kunt de Groenen niet verwijten dat ze geen belang hechten aan het Openbaar Vervoer, Helena... Zij hameren juist voortdurend op het punt "meer investeren in het Openbaar Vervoer". En dat is logisch, vermits ze (terecht) bezorgd zijn over het milieu, en daarom niet zoveel op hebben met de auto.
Overigens zijn niet alle senioren zulke fans van het met de auto de autostrade opgaan op een avond. Het is daar dat de meeste doden vallen.

Het probleem dat Denlowie aankaart heeft niet zozeer met de kwaliteit van de Lijn te maken, maar met hun dispatching, en hoe die compleet tegengesteld is aan onze noden: uitgerekend op de dagen, dat wij het meest van de bus of de trein gebruik zouden kunnen maken (in het weekend dus), zijn er bijna geen bussen en ook bijna geen treinen.
Mensen die voor het werk een auto moeten gebruiken om van klant A naar klant B te rijden en terug, die hebben de bus of de trein niet nodig, en die maken over de week de baan onveilig met hun eindeloze files.
En juist dàn rijden ook nog's al de bussen en treinen, soms gewoon helemaal leeg, omdat de Lijn schijnt te denken dat er s'avonds en in het weekend geen mensen zijn. In geen enkel land ter wereld houden de treinen domweg op te rijden na tienen; bij ons hier mag je, als je die laatste trein niet haalt, ergens halfweg je traject in één of ander station op een bank overnachten, tot s'ochtends de eerste trein van de volgende dag passeert.

Zolang men bij de NMBS en De Lijn van uit gaat dat je alles maar moet doen tijdens dezelfde uren, werken, uitgaan, al de rest, allemaal tegelijk van s'ochtends tot in de vroege avond en dan NIKS meer, in je graf kruipen, tot de volgende maandag, zal het geweeklaag over het Belgisch Openbaar Vervoer blijven weerklinken. Een staking of enige vertraging is niet zo erg. Maar helemaal géén bussen en treinen, gewoon omdat men vindt dat jij je niet hoeft te verplaatsen op momenten dat ZIJ vinden dat dat niet hoeft, dat is géén openbaar vervoer.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

17 mei 2019, 10:32

Ik had die vraag dan ook aan de lijn gesteld en na 2 weken heb ik antwoord gehad !

zij schrijven
Melding van 28 april 2019
7201956890
8 mei 2019
Uw klantenreactie nr. 7201956890
Beste
Bedankt voor je melding van
28 april 2019
.
Je vroeg ons om het zondagsaanbod uit te breiden in Sint-Laureins, maar ook andere
(deel)gemeenten zoals
Sint-Margriete, Sint-Jan-in-Eremo, Waterland-Oudeman en Watervliet
.
Helaas kunnen we op dit moment niet ingaan op je vraag voor een extra verbindingen op zondagen.
Onze excuses hiervoor.
Op korte termijn kunnen we ons aanbod niet uitbreiden. Alleen als we kunnen aantonen dat de
verandering genoeg potentieel heeft en er voldoende financiële en materiële middelen beschikbaar
zijn, kunnen we dit doen. We onderzoeken alle vragen voor nieuwe haltes, verbindingen en lijnen in de
hele provincie. De aanpassingen die volgens ons zinvol en haalbaar zijn, werken we verder uit volgens
de nodige procedures.
Ik heb je suggestie wel doorgegeven aan onze dienst Planning ter informatie.

Heb je nog vragen? Contacteer ons opnieuw en we bekijken graag hoe we je kunnen helpen.
Met vriendelijke groeten
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

17 mei 2019, 10:45

Cyper schreef:
17 mei 2019, 00:11
je kunt de Groenen niet verwijten dat ze geen belang hechten aan het Openbaar Vervoer, Helena... Zij hameren juist voortdurend op het punt "meer investeren in het Openbaar Vervoer". En dat is logisch, vermits ze (terecht) bezorgd zijn over het milieu, en daarom niet zoveel op hebben met de auto.
Overigens zijn niet alle senioren zulke fans van het met de auto de autostrade opgaan op een avond. Het is daar dat de meeste doden vallen.

Het probleem dat Denlowie aankaart heeft niet zozeer met de kwaliteit van de Lijn te maken, maar met hun dispatching, en hoe die compleet tegengesteld is aan onze noden: uitgerekend op de dagen, dat wij het meest van de bus of de trein gebruik zouden kunnen maken (in het weekend dus), zijn er bijna geen bussen en ook bijna geen treinen.
Mensen die voor het werk een auto moeten gebruiken om van klant A naar klant B te rijden en terug, die hebben de bus of de trein niet nodig, en die maken over de week de baan onveilig met hun eindeloze files.
En juist dàn rijden ook nog's al de bussen en treinen, soms gewoon helemaal leeg, omdat de Lijn schijnt te denken dat er s'avonds en in het weekend geen mensen zijn. In geen enkel land ter wereld houden de treinen domweg op te rijden na tienen; bij ons hier mag je, als je die laatste trein niet haalt, ergens halfweg je traject in één of ander station op een bank overnachten, tot s'ochtends de eerste trein van de volgende dag passeert.

Zolang men bij de NMBS en De Lijn van uit gaat dat je alles maar moet doen tijdens dezelfde uren, werken, uitgaan, al de rest, allemaal tegelijk van s'ochtends tot in de vroege avond en dan NIKS meer, in je graf kruipen, tot de volgende maandag, zal het geweeklaag over het Belgisch Openbaar Vervoer blijven weerklinken. Een staking of enige vertraging is niet zo erg. Maar helemaal géén bussen en treinen, gewoon omdat men vindt dat jij je niet hoeft te verplaatsen op momenten dat ZIJ vinden dat dat niet hoeft, dat is géén openbaar vervoer.
Daar sla je de nagel op de kop Cyper! Alle half uren komt er hier in de week tot ongeveer 21 uur een lege bus voorbij. Akkoord de eindhalte is hier om de hoek. Ik neem aan dat iedereen dan afgestapt is onderweg. Ergens op dat traject zit ze soms bomvol rond de schooluren: begin en einde. Sinds kort rijdt ze tot aan het ziekenhuis, maar daar is serieus voor gelobbyd.

Topicstarter zal nog lang op zijn uitgebreide diensturen mogen wachten. Kwestie duidelijke communicatie heeft De Lijn ook niet de eerste prijs gewonnen. Maar, er is een antwoord "geformuleerd", let wel op mijn term "formulering"... Besluit: daar komt niets van in huis en de zondag mogen de mensen van Sint-Laureins en omstreken een wandelingetje te voet maken door hun mooie Meetjesland.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

18 mei 2019, 08:46

Ik ken nu per toeval zeer veel bus bestuurders die voor de lijn rijden, en hoor daar zeer veel van .

Wat de belbus betreft is het de lijn zijn enigenschuld dat er niet meer volk mee gaat, mensen bellen niet graag een dag op voorhand.
Men zou beter een klein lijnbusje voor zien die elke 2 uren de ronde doet van nu de belbus, anders zit die bestuurder toch maar zijn krant te lezen, er rijden nu 2 belbussen in het Meetjesland, daar word gebruik van gemaakt, maar is niet efficient daar de verbinding van belbussen met de trein naar Gent of de verbinding met de bus naar Brugge NOOIT zeker is, en met een klein lijnbusje zou dit wel het geval zijn .

De eerste belbus is op zaterdag om 8:00 uur en op zondag 20:00 uur.stopt om 20:00uur dus veel te laat.

Je moet eens opzoeken om van Eeklo naar Knokke te geraken in de week en op zondag, dit is amper 26km, dan praat ik nog niet over Aalter dit is maar 15 km en het kan je meer dan 1 1/2 uur opleveren .

En voor de werkende mens is de auto aangewezen want in gans het Meetjesland kan je nooit op je werk geraken met openbaar vervoer.

De best bediende gemeente is LEMBEKE elk half uur, dit komt door zijn ligging de bus van Assenede(zelzate) en de andere van Ertvelde (zelzate) + 3 soorten belbussen, Meetjesland, Zomergem en Evergem, en de rechtstreekse lijn Boekhoute - Gent
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

15 jul 2019, 18:27

Het hangt er allemaal vanaf waar je woont. Hoe meer buiten hoe meer rust hoe meer natuur, hoe minder openbaar vervoer.
Hier in de stad is dat helemaal geen probleem, 2 trams van 4.30h 's morgens tot 1.00h 's nachts alle 10 minuten en bussen van 5.00h tot 00.00h alle 15 minuten, dat alles iets minder in de weekend.
Ergens maak je zelf de keuze door buiten te gaan wonen
Of ze nu met een kleine , een grote of een dubbel bus rijden, leeg of vol, het is de chauffeur die de kost is en die is voor alle opties dezelfde. Op één traject naargelang het aantal passagiers verschillende malen wisselen van busgrootte op één dag zou meer kosten dan steeds met een dubbele rijden, remises zijn niet altijd vlakbij.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

23 jul 2019, 09:31

zal simpel opgelost worden
zelfrijdende bussen
maar als ze de tramsporen van vroeger hadden laten liggen , en onderhouden hadden , dan zou der véél méér mogelijk geweest zijn

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

23 jul 2019, 14:39

De vroegere sporen, meestal van de buurtspoorwegen ,zijn verdwenen om " de auto " meer plaats te geven en banen breder te maken.
De steden hebben volgens mij meer sporen gekregen ipv minder.
Zelfrijdende bussen hebben dan ook meestal een eigen bedding nodig, wat hier niet altijd zo eenvoudig is.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

23 jul 2019, 15:12

neen hoor
die hebben géén eigen bedding nodig
die rijden zelfstandig door het drukste verkeer , de proeven zijn zelfs in belgie al bezig

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

23 jul 2019, 18:22

Is dat niet dat traject rond Brussel? Van Zaventem naar het AZ in Jette, via Vilvoorde en Strombeek. Inderdaad daar is maar een stukje eigen bedding, je hebt gelijk.