Linux Mint en Printers HP690C en HP694C

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

08 mei 2019, 17:26

Ik draai als oefenstuk een tower Dell met als OS Linux Mint 18.3 Cinnamon.
Nu staat Linux bekend als zeer gebruiksvriendelijk voor alle printers van HP.

Maar er doet zich volgend probleem voor : drie verschillende clubjes hebben elk een printer voor allerlei secretariaatswerk. Het betreffen zeer oude, maar nog uitstekend werkende HP printers .
Twee van het type HP690C en één van het type HP694C.
Die modellen verschillen echter niet van elkaar, enkel in de typeaanduiding.

De printers aansluiten op de computer ging in een oogwenk en werden netjes aangeduid als 1,2 en 3.
Logische nummering dus.

Het eigenaardige is dat die drie printers - waarschijnlijk op dezelfde driver draaiend - om beurten de taken waarnemen. Ik verduidelijk : het gebeurt dat je printer 1 wil doen printen, de 2de of de 3de opstart i.p.v. de eerste. Natuurlijk is dat enkel mogelijk als ze alle drie ingeschakeld staan.

Is daar een optie mogelijk om die verwarring uit te sluiten aub ?
Alvast bedankt. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

09 mei 2019, 15:54

.... het probleem lost zichzelf op in die zin dat Linux Mint schijnbaar geen oplossing weet bij installatie van drie gelijkaardige printers. Je kan ze elk een aparte naam geven, maar blijkbaar wordt één en dezelfde driver gebruikt en bij een printcommando start één van de drie printers op, niettegenstaande je een bepaalde naam ingeeft.
Dat gebeurt alleen maar als ze alle drie tegelijkertijd ingeschakeld zijn.

Anders en correct wel te verstaan, voert de computer de printopdrachten uit als de bedoelde printer alleen ingeschakeld is. Dan is er niks aan de hand.
Voor mij is dat voldoende als oplossing.

Moest er nog iemand commentaar hebben, dan lees ik het zeer graag. 8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

09 mei 2019, 21:03

Heb je die printers elk een andere naam gegeven?

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

11 mei 2019, 23:32

hviaene schreef:
09 mei 2019, 21:03
Heb je die printers elk een andere naam gegeven?
Jazeker, HP694C, HP690C1 en HP690C2.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 mei 2019, 21:17

Is het dan zo, dat als je in de printerdialoog van bijv. een dokument kíést voor de HP690C2, de kans bestaat dat er toch uitgeprint wordt op de HP690C1?
Ik moet een beetje raden, want zelf heb ik nog nooit twee printers op 1 PC gebruikt.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

20 mei 2019, 08:28

hviaene schreef:
12 mei 2019, 21:17
Is het dan zo, dat als je in de printerdialoog van bijv. een dokument kíést voor de HP690C2, de kans bestaat dat er toch uitgeprint wordt op de HP690C1?
Ik moet een beetje raden, want zelf heb ik nog nooit twee printers op 1 PC gebruikt.
Linux kan blijkbaar geen onderscheid maken tussen 2 of 3 identieke printers die aan één computer verbonden en geïnstalleerd zijn. Als alle drie die printers ingeschakeld zijn, start er één van de drie op, naar willekeur.
Pas al je de beoogde printer alleen inschakelt - wat logisch is natuurlijk - kiest de computer de correcte en bedoelde printer.
Eigenlijk schop ik daarmee een openstaande deur open toch ? :P
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

20 mei 2019, 09:25

Toby schreef:
20 mei 2019, 08:28
hviaene schreef:
12 mei 2019, 21:17
Is het dan zo, dat als je in de printerdialoog van bijv. een dokument kíést voor de HP690C2, de kans bestaat dat er toch uitgeprint wordt op de HP690C1?
Ik moet een beetje raden, want zelf heb ik nog nooit twee printers op 1 PC gebruikt.
Linux kan blijkbaar geen onderscheid maken tussen 2 of 3 identieke printers die aan één computer verbonden en geïnstalleerd zijn. Als alle drie die printers ingeschakeld zijn, start er één van de drie op, naar willekeur.
Pas al je de beoogde printer alleen inschakelt - wat logisch is natuurlijk - kiest de computer de correcte en bedoelde printer.
Eigenlijk schop ik daarmee een openstaande deur open toch ? :P
Wel, voor mij eigenlijk niet. Maar ik heb deze situatie nog nooit meegemaakt, dus doe ik er voorlopig het zwijgen toe.
Maar ik heb ook waat gegoogled en blijkbaar is het probleem gekend en eigenlijk gemakkelijk op te lossen:
zie https://askubuntu.com/questions/64455/s ... b-printers

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

06 jun 2019, 06:03

Aangezien ik de laatste tijd ietwat gezondheidsproblemen ondervond en minder vaak tot computeren kwam, kon ik de raadgevingen nog niet ten gronde toepassen. Ik zie wel beterschap op komst en het verder uitspitten van het probleem staat nog steeds op de agenda.
Ik laat zeker nog iets weten voor hen die zich ook interesseren in dit probleem en natuurlijk ook voor de anderen .... 8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

26 jun 2019, 12:57

Als ik die laatst vermelde link aanklik zijn de opties waar ik dan over beschik enigzins anders dan die weergegeven in het voorbeeld.

Na de "+" aangeklikt te hebben, krijg ik geen keuze tussen "printer" of "class".

Ik krijg dan opties als :
"LPT 1"
"Seriële Poort 1"
"Vul URI" in
">Netwerkprinter"
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

28 jun 2019, 08:53

Naast de knop "Toevoegen" staat een keuzepijltje. Als ja daarop klikt krijg je de keuze "Printer" of "Klasse".

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

08 jul 2019, 17:06

hviaene schreef:
28 jun 2019, 08:53
Naast de knop "Toevoegen" staat een keuzepijltje. Als ja daarop klikt krijg je de keuze "Printer" of "Klasse".
"Klasse" kan ik als optie aanklikken, maar daar houdt het op.
Ik kan dan met geen enkele andere optie nog uitbreiden. :oops:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

09 jul 2019, 09:24

Klik op klasse, geef die een naam, klik dan op "Volgende" en kies dan één van je printers uit in die klasse. Zet zo elke printer in een aparte klasse.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

11 jul 2019, 15:48

C
hviaene schreef:
09 jul 2019, 09:24
Klik op klasse, geef die een naam, klik dan op "Volgende" en kies dan één van je printers uit in die klasse. Zet zo elke printer in een aparte klasse.
Nee, ik kan die printer enkel een naam geven, bv. Eastside als printernaam, dan optioneel als omschrijving HP694C en ook optioneel als locatie, vul ik niks in. Ik druk dan "volgende" en kan op dat blad dat te voorschijn komt, helemaal niks schrijven. Dus "Klasseleden Uitkiezen" is ontoegankelijk.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

11 jul 2019, 21:00

Ik denk dat je iets in de verkeerde volgorde doet. Heb je Teamviewer op die Mint staan?

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

16 jul 2019, 16:01

hviaene schreef:
11 jul 2019, 21:00
Ik denk dat je iets in de verkeerde volgorde doet. Heb je Teamviewer op die Mint staan?
Nee, geen Teamviewer.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !