Huis verkopen op lijfrente

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

26 apr 2019, 07:08

Hoe werkt dat precies ? Hoe en hoeveel betaalt koper ? Hoe en hoeveel ontvangt verkoper ?
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 apr 2019, 07:17

Verkoop je een woning op lijfrente dan heb je 2 mogelijkheden: je kan verkopen in volle eigendom. In dat geval geef je de sleutel af aan de koper en klaar.Je hebt niets meer met de woning te maken.
Of je verkoopt op lijfrente in naakte eigendom ; dan kan je in het huis blijven wonen tot aan je dood.

Daarom kiezen vooral oudere mensen voor een verkoop op lijfrente. Het geeft je de mogelijkheid om in je huis te blijven wonen maar tegelijkertijd toch een extra inkomen te hebben.
Belastingvrij: in de meeste gevallen word je als verkoper niet belast op de lijfrente, aangezien het gezien wordt als een manier om je geld van verkoop te ontvangen. Brengt de koper de lijfrente fiscaal in, dan word je wel belast.
Overweeg je een verkoop op lijfrente aan een erfgenaam om zo te vermijden dat er successierechten moeten worden betaald? Zorg dan dat je schriftelijk bewijs hebt van de betalingen aan de verkoper (zoals een kopie van de overschrijving) en dat een juiste verkoopprijs werd gehanteerd.

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

27 apr 2019, 17:34

Er bestaat nog een mogelijkheid:
In plaats van je huis te kopen en je ineens het volle bedrag te geven, koopt iemand jouw huis en betaalt je daarvoor zo lang je leeft een bepaald bedrag (dat uiteraard hoger ligt dan een gewone huurprijs). Als de huidige eigenaar overlijdt, gaat de woning in volle eigendom over naar de koper.

Het is dus een kanscontract: overlijdt de huidige eigenaar vrij spoedig, dan heb je een zaak gedaan. Blijft die heel lang leven, dan kan het veel duurder uitvallen dan een regelrechte volledige verkoop.
Voordelen voor de verkoper: een levenslang hoger inkomen dan een huur.

Voor de koper: hoeft niet ineens een grote som te betalen. Aankoopprijs gespreid in de tijd.


De prijs voor zo'n aankoop op lijfrente hangt af van de leeftijd van de huidige eigenaar: hoe ouder die is, hoe hoger de lijfrente zal zijn. Een notaris raadplegen lijkt me aangewezen.
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.

Junior
Lid geworden op: 10 jan 2005, 14:18
Locatie: Kapellen

29 apr 2019, 10:39

Hmmm... Het is eigenlijk de bedoeling om een erfenis een bepaalde richting te geven. Geld is niet de belangrijkste drijfveer. Het is trouwens voor de 'koper' niet haalbaar om maandelijks een dergelijk bedrag te betalen.
Ik denk dat ik hier toch een andere mogelijkheid zal moeten onderzoeken...
Laptop : Windows 10, AVG, Mozilla Firefox & Thunderbird

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

29 apr 2019, 11:31

Opletten bij verkoop op lijfrente aan een wettelijke erfgenaam. Dat kan nare gevolgen hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

15 mei 2019, 03:28

Hoe verloopt de procedure als een koppel gaat scheiden en ofwel het huis op lijfrente verkocht is of nog op lijfrente moet verkocht worden ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

15 mei 2019, 09:17

Toby

Hoe verloopt de procedure als een koppel gaat scheiden en ofwel het huis op lijfrente verkocht is of nog op lijfrente moet verkocht worden ?

Heb nog nooit geweten als de echtscheiding niet achter de rug is dat je met lijfrente voor de dag komt .
Bij echtscheiding moet alles verdeeld worden zoals hoort te zijn .Plus als je afkoopt dan pas kun je doen wat je wilt met de woning maar dan moet wel de echtgenote of echtgenoot uitbetaald zijn . ( Woning)
Je zoekt zaken dat je niet kan waarmaken . Wees eerlijk voor beide partijen .

De vraag is gaat dat om scheiding in wording of gaat dat om thesis te maken voor eindexamens school begin hier stilletjes aan te twijfelen .

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 mei 2019, 11:42

Er zijn andere en betere methodes om een erfenis een bepaalde richting te geven MAAR je moet na een 'regeling' nog minstens vijf jaar blijven ademen :D

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

16 mei 2019, 07:17

gast43 schreef:
15 mei 2019, 09:17
Toby

Hoe verloopt de procedure als een koppel gaat scheiden en ofwel het huis op lijfrente verkocht is of nog op lijfrente moet verkocht worden ?

Heb nog nooit geweten als de echtscheiding niet achter de rug is dat je met lijfrente voor de dag komt .
Bij echtscheiding moet alles verdeeld worden zoals hoort te zijn .Plus als je afkoopt dan pas kun je doen wat je wilt met de woning maar dan moet wel de echtgenote of echtgenoot uitbetaald zijn . ( Woning)
Je zoekt zaken dat je niet kan waarmaken . Wees eerlijk voor beide partijen .

De vraag is gaat dat om scheiding in wording of gaat dat om thesis te maken voor eindexamens school begin hier stilletjes aan te twijfelen .
Nee, examens en thesissen zijn reeds lang verleden tijd, vooral als je zeventig bent.
Ik meen dat een echtpaar van mijn leeftijd hun woning op lijfrente kunnen verkopen, let wel een woning in gemeenschappelijk bezit, meer nog, een echtpaar gehuwd onder scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten. So far so good.

Stel dat nu na een jaar en dat valt voor de dag van vandaag (google maar eens naar "grijze scheidingen") vrij frequent voor, het echtpaar plots wil scheiden.

Mijn niet al te ingewikkelde vraag is dan : wat gebeurt er met de opbrengsten en de verdere afloop van die lijfrente als dat koppel wettelijk gescheiden is. Is die vraag nu zo abnormaal ? Wordt de opbrengst dan ook a rato van 50/50 verdeeld ?

Als ik je verzeker dat ik na meer dan 40 jaar huwelijk, persoonlijk in dergelijke situatie verzeild ben, al 30 jaar chronisch hartpatient ben, geen familie meer heb en er plots alleen voor sta door een gekke scheiding en ik bovendien die ervaringen nog nooit in mijn leven meemaakte, mag ik dan als het u belieft nog verder enkele vragen stellen inzake die materie of heb ik daar uw expliciete toelating voor nodig ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !