coniferen door buren met opzet kapot gemaakt.

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Gustavew
Lid geworden op: 25 feb 2019, 04:22

09 jun 2019, 09:04

Ik heb vervelende (jonge) buren die mijn coniferen ( max 2 m h ) opzettelijk hebben afgebonden onder dat ze zeker zullen af sterven , heb het pas onlangs gezien met gevolg dat de ijzerdraad er reeds 1 cm is ingegroeid en de bomen niet meer te redden zijn . Heb natuurlijk geen bewijzen maar alleen hun grenzen met met hun achtertuin tegen mijn tuin en zij hebben vroeger al de nodige commentaar gegeven dat ze die bomen weg willen , heb onlangs een 80 tal dennen bomen laten vellen ( wat in feite niet hoefde ) dat zij daar zeker geen last meer van zouden hebben , wil met niemand ruzie maar dit pik ik niet .
Wat kan ik daartegen doen ?
Groetjes en dank bij voorbaat .

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

09 jun 2019, 10:23

Gustavew schreef:
09 jun 2019, 09:04
Ik heb vervelende (jonge) buren die mijn coniferen ( max 2 m h ) opzettelijk hebben afgebonden onder dat ze zeker zullen af sterven , heb het pas onlangs gezien met gevolg dat de ijzerdraad er reeds 1 cm is ingegroeid en de bomen niet meer te redden zijn . Heb natuurlijk geen bewijzen maar alleen hun grenzen met met hun achtertuin tegen mijn tuin en zij hebben vroeger al de nodige commentaar gegeven dat ze die bomen weg willen , heb onlangs een 80 tal dennen bomen laten vellen ( wat in feite niet hoefde ) dat zij daar zeker geen last meer van zouden hebben , wil met niemand ruzie maar dit pik ik niet .
Wat kan ik daartegen doen ?
Groetjes en dank bij voorbaat .
Eerste vraagje : staan de bomen op de in uw gemeente wettelijk voorziene afstand tot de grensscheiding?
Zo niet kunnen uw buren vragen om ze weg te doen.

Als je niet kan BEWIJZEN dat uw buren de draad hebben aangebracht kan je volgens mij niets doen. Stel dat je klacht zou indienen, dan kunnen die buren zeggen " hij heeft het zelf gedaan om ons te kunnen pesten" .

Dat die ijzerdraad al in de planten is ingegroeid betekent echter niet absoluut dat ze daar van doodgaan.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 jun 2019, 11:37

Afstand van de erfgrens. De wet zegt dat het niet is toegestaan om binnen een afstand van 50 cm van de erfgrens heesters en heggen te planten. Voor bomen geldt een afstand van 2 m van de erfgrens.
Ga eens na in uw gemeente wat de afstand bedraagt voor coniferen van 2m; dat verschilt van gemeente tot gemeente (soms wordt er afgeweken van de wettelijke afstand); maar meestal niet.
Als de coniferen er langer dan 20 jaar staan , moet je ze niet verwijdren als je kan aantonen via foto's van het kadaster dat ze al zolang zijn aangeplant.
Door het ingroeien van die draad sterven ze niet af zoals flupke2 zegt, want kijk eens langs de weilanden hoe prikkeldraad in de knotwilgen groeit, zou mij daar omtrent geen zorgen maken.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

09 jun 2019, 19:19

Wonen die (jonge) buren daar dan al jaren? Het ingroeien van een centimeter daar gaan verschillende jaren overheen. Misschien kunnen jullie tot een vergelijk komen als je ze aftopt op bv 1m80