circulatiepompen en zo nog wat vraagtekens

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

23 jun 2019, 19:10

Aan de chauffagemannen:

Verwarminginstallatie omvat twee kringen:
Elke kring heeft zijn eigen circulatiepomp.
Reden: aanvoer vloerverwarming mag geen hoge temperaturen hebben.

Kring 1 => vloerverwarming.
Staat nu op instelling: "zomer uit".
Dat doe ik aan de hand van de display van de thermostaat die die kring aanstuurt.
Alles oké, dat ding is inderdaad buiten werking.

Kring 2=> radiatoren

Op de display van de thermostaat die deze kring aanstuurt staat geen aanduiding "zomer uit."
Ik weet heel zeker dat ik die aanvankelijk vanuit de display beneden ook kon aansturen.
Op een of andere geheimzinnige wijze is dat verdwenen.
Ik heb de aangevraagde "temperatuur hoog" verlaagd naar 18°C
De aangevraagde "temperatuur laag" staat op 7°C (waarom? vraagje voor de installateur)
Al de radiatoren staan op koud nu.

Want, en nu komt de kat op de koord:

Op een of andere manier ontdek ik vandaag om 18:20 het volgende op de info display:

Info Circuit 2 => zijnde de radiatoren

Ingestelde ruimtetemperatuur => 18°C
Gemeten ruimtetemperatuur => 27,2°C
Gemeten aanvoertemperatuur => 28,2
Bedrijfsmodus => VERWARMEN

Ik had al de indruk dat de vloer van de badkamer waar de buizen lopen warmer was.
Idem met de kasten waar de buizen achter doorlopen.
( Houten vloeren en zolderingen)

Mijn redenering is als volgt:

Gezien ik die kring niet op zomer kan zetten, niet weet hoe ik die moet afzetten, denk ik dat die circulatiepomp nog altijd water door de buizen sluist.
Water dat met deze temperaturen de temperatuur van de zolder aanneemt…. te weten nu 28,5 °C en morgen en overmorgen nog meer...
Hoe zou het anders komen dat de badkamervloer nog altijd warm aanvoelt waar de buizen lopen?
Evenals de kast in de slaapkamer, waar de buizen door lopen?
Zo ook waar de buizen in de strijkkamer lopen.
Ondertussen staan alle radiatoren op koud.
Vraag is of dat wel goed is als de pomp nog werkt?

Ik ga regelmatig eens kijken op zolder of dat groen lichtje brandt dat aangeeft of de pomp werkt, maar neen, dat lichtje brandt nu net niet als ik boven kom. Maar ik hoor wel het water door de buizen lopen bij tijd en wijle...

Helppp ik word nog eens onnozel van die chauffage…..

Hartelijk dank aan degene die de moeite gedaan hebben te proberen te volgen.

Maar houdt mijn redenering steek?

Ik ben niet van plan te bakken de rest van de week.

Ik kan natuurlijk altijd inde koele berging of in de kruipkelder gaan slapen of buiten op het terras. :? :oops: :P :roll: :wink:

En ja, de vraag is op 1 juni 2019 gesteld via mail aan mijn installateur.
Zoals altijd bij die mensen moet een mens tijd van wachten hebben en meerdere keren bellen en mailen.

Mijn kinderen zijn handig en verstandig, maar wat die verwarming betreft zijn ze zo kwaad op die mens, dat ze mij daar niet meer over willen horen....Hun ontevredenheid dateert al van in de tijd dat hij ons moeder kwam depanneren....
Dus ja, de mijnheren van seniorennet zijn dan maar weer eens mijn toevlucht....

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

24 jun 2019, 11:22

Helena, ik schrik om de 2 à 3 weken (meestal) 's nachts wakker omdat mijn radiatorpomp aanslaat en een minuut of 5 flink doordraait. Dit blijkt echter normaal te zijn, de ketelsturing laat de pomp af en toe even draaien zodat deze niet vast zou te komen zitten … Dat was vroeger een veel voorkomend probleem bij de eerste opstart in de herfst (meestal te verhelpen door een flinke tik met een hamer op het pomphuis).

Waarom die testloop soms om een uur of 4 moet gebeuren :roll: :roll: :roll:

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

24 jun 2019, 11:26

E.T. schreef:
24 jun 2019, 11:22
Helena, ik schrik om de 2 à 3 weken (meestal) 's nachts wakker omdat mijn radiatorpomp aanslaat en een minuut of 5 flink doordraait. Dit blijkt echter normaal te zijn, de ketelsturing laat de pomp af en toe even draaien zodat deze niet vast zou te komen zitten …
Waarom die testloop soms om een uur of 4 moet gebeuren :roll: :roll: :roll:
Volgens mij is die van mij geprogrammeerd om 6 uur 's morgens...
Dus inderdaad die draaien af en toe een rondje :?
En tegen als ik opsta is de badkamervloer mee verwarmd.
Dat zou een en ander kunnen verklaren.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

02 jul 2019, 12:59

sommige zijn ook zo ingesteld dat ze altijd blijven draaien
en sommige gaan alléén draaien als er warmte gevraagd wordt
daar bestaan tegenwoordig véle varianten op die pompen en systemen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 jul 2019, 16:46

Er zijn bij mij twee aparte circuits, een voor sanitair warmwater (zomer & winter) en een die de radiatoren in de winter bediend. Het is de pomp op dit laatste circuit die in de zomer af en toe eens opstart.