geld van gut

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

josken
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:23
Locatie: ieper

21 nov 2008, 15:07

wie kan mij wat uitleg verschaffen ?
wat betekende in de 2° wereldoorlog " het geld van Gut "
wat waren de gevolgen daarvan ?
of waar kan ik daar uitleg over terugvinden ?
vr.gr. josken

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

21 nov 2008, 16:55

Josken, mijn ouders hebben dit mee gemaakt, ik was er toen reeds.

Dat was zo een beetje zoals met de overgang van de Bef naar de Euro, maar men kreeg toen maar een maximum omgewisseld, al de rest was men kwijt.
Er was toen wel ook veel geschoemel.
Die te veel geld had zocht mensen die er te weinig hadden, en die wisselden dan, in naam van anderen, geld om, natuurlijk mits een kleine vergoeding.

Zie ook http://www.gva.be/dossiers/-f/totdelaatstefrank/14.asp

Groetjes

DFanny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

josken
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:23
Locatie: ieper

21 nov 2008, 18:36

dank u voor de uitleg Danny,
ik had er als klein ventje mijn ouders nog horen over praten, intussen zijn ze er niet meer en wilde ik daar nu eventjes opnieuw wat uitleg over.
hartelijke dank, gr. josken

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

01 dec 2008, 17:54

De massa biljetten was in 1940 +/- 50 miljard, in 1945 was die gezwollen tot +/- 160 miljard.
Dat betekende een reële inflatie van meer dan 300%.
Minister Gutt liet daarom berekenen hoeveel die geldmassa zou geweest zijn onder normale omstandigheden. Zijn streefdoel was dat bedrag te bereiken door een beperkte omwisselbaarheid, zoals in de link beschreven.
Het alternatief was een vrijwel waardeloze BEF.

Door tegenkanting van vooral syndicaten, heeft Gutt zijn plan nooit kunnen doorvoeren zoals hij wou.
Hij werd weggepromoveerd tot 1e voorzitter van het nieuw opgerichte IMF.
Het was de jonge Gaston Eyskens die de opdracht kreeg de plannen van Gutt uit te voeren.
De grote wijziging die Eyskens aanbracht, onder druk van August Cool, voorziter van het ACV, was het invoeren van een soort uitgestelde lening. Daar werd dan het niet ingewisselde geld deels in gestort. De eigenaren konden dan op een later te bepalen datum terug beschikken over hun geld, zij het zonder interest.

Dat August Cool zo tegen de operatie Gutt was, wordt door de journalisten Franssen en Martens, in hun boek: Het geld van de CVP', verklaard. Cool zou tijdens de oorlog leden van het ACV aangezet hebben om in Duitsland te gaan werken. Per vertrekkende werkman, kreeg het ACV dan een som geld.
Plat gezegd: Cool verkocht arbeiders aan de bezetter.

Cool werd nooit lastig gevallen, de vrijwillige arbeiders wel....
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

15 jun 2009, 13:17

Om het 'zwart' geld dat velen tijdens de oorlog bijeengewoekerd hadden te kunnen neutraliseren besliste de joodse minister van financiën Güttenberg om alle bankbiljetten groter dan vijftig frank vervallen ofte ongeldig te verklaren.
De rijken waren uiteraard ingelicht en kochten snel onroerend goed of andere kostbare dingen.
Voor de kerk werd een uitzondering gemaakt, zodat velen bij 'meneer pastoor' hun geld gingen binnenbrengen : 50% voor de pastoor, 50 % voor u.

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

16 jun 2009, 20:30

Ramuntxo schreef:Om het 'zwart' geld dat velen tijdens de oorlog bijeengewoekerd hadden te kunnen neutraliseren besliste de joodse minister van financiën Güttenberg om alle bankbiljetten groter dan vijftig frank vervallen ofte ongeldig te verklaren.
De rijken waren uiteraard ingelicht en kochten snel onroerend goed of andere kostbare dingen.
Voor de kerk werd een uitzondering gemaakt, zodat velen bij 'meneer pastoor' hun geld gingen binnenbrengen : 50% voor de pastoor, 50 % voor u.
Gutt heette Guttenstein en veranderde zijn naam in 1922 in Gutt.
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

18 jun 2009, 01:30

Ik was er niet bij, maar mijn grootvader, die toendertijd een direktiepost in het bankwezen had, had het over Güttenberg.

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

18 jun 2009, 11:41

Ramuntxo schreef:Ik was er niet bij, maar mijn grootvader, die toendertijd een direktiepost in het bankwezen had, had het over Güttenberg.
Dat is met een 't' minder de uitvinder van de boekdrukkunst.
Ik baseer mij op de doctoraatsthesis van J.F Crombois 'Camille Gutt et les finances de la guerre' Uitg. Quorum ISBN 2-87399-102-X
Laatst gewijzigd door Joris op 18 jun 2009, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

18 jun 2009, 14:33

[/i]Ik heb het opgezocht en u heeft inderdaad gelijk : hij heette Guttenstein. Ik verontschuldig me voor mijn vergissing.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

18 jun 2009, 22:41

Wat ik ervan weet is dat iedereen zijn geld moest inleveren en
ge een voorlopig bedrag kreeg om noodzakelijke inkopen te doen.
Inderdaad, sommigen wisten dat de briefjes van 20 en 50
niet moesten ingeleverd worden en deden van alles om die te bemachtigen, men ging naar de winkels om een kleinigheid en
betaalde met een briefje van100fr.
Iedereen die geen grote bedragen inleverde kreeg alles terug.
Zo was er in ons dorp een smokkelaar die aan arme mensen
een bedrag gaf om later met een goede fooi terug te geven.
Zo was er een slimme die zei; "gegoven blaaift gegoven "
en stak alles in zijn zak.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.