Toen de Moren over Spanje regeerden

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

deverhelst
Lid geworden op: 05 feb 2009, 20:03

06 feb 2009, 10:15

Wie Córdoba, Sevilla en Granada al bezocht heeft zal het kunnen beamen, wat de Moren daar gebouwd hebben is fabelachtig!
Uit de geschiedenislessen herinneren wij ons de "Slag bij Poitiers" in het jaar 732. Gestreden en gewonnen (?) door Karel Martel tegen de Saracenen. Bij mijn weten is er ons nooit bijverteld wie die Saracenen waren.
Saracenen is de middeleeuwse benaming voor Arabieren.
Eveneens uit die geschiedenislessen hebben wij het jaar 1492 onthouden. De, zogenaamde, ontdekking van Amerika door Columbus.
Over een minstens zo belangrijk feit, de val van Granada aan de Katholieke Koningen, dat in hetzelfde jaar plaatsvond werd, werd geen woord gerept.
link verwijderd door moderator, geen reklame voor eigen blog/en of blogs met commerciële links aub.

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

06 feb 2009, 10:47

Een topic met een veelbelovende maar misleidende titel want dit blog bevat uiteindelijk niet meer of niet minder dan louter commerciële links 8O

deverhelst
Lid geworden op: 05 feb 2009, 20:03

06 feb 2009, 11:32

Zie het probleem niet hoor ! Niet goed gelezen misschien ?

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

06 feb 2009, 13:06

deverhelst schreef:Zie het probleem niet hoor ! Niet goed gelezen misschien ?
Deverhelst, je blog staat bol van commerciële links. De voorwaarden van dit forum niet goed gelezen misschien? :roll:

deverhelst
Lid geworden op: 05 feb 2009, 20:03

06 feb 2009, 16:38

Mijn blog ?? Wat heb ik met die blog te maken ?
Ik heb die link via de website van bevriende Nederlanders gehaald, louter ter info.
Spijtig dat jullie de forumleden niet de kans geven om wat cultuur en geschiedenis op te doen.schuttingtaal verwijderd door moderator; gelieve te lezen wat er staat eigen blog of blogs

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

06 feb 2009, 19:40

Toch is dit een zeer interessant onderwerp.
De Moren in Spanje worden namelijk bijna vergoddelijkt en zeer ten onrechte.
Eerst een woord over de slag van Poitiers. De Franse historicus, en Académicien, Maurice Druon, is er van overtuigd dat die slag nooit heeft plaats gevonden. Hoogstens een kleine schermutseling met enkele verkenners. Het zou Karel Martel zelf zijn die de mythe van een grote en decisieve overwinning heeft gelanceerd, zeer tot eigen glorie natuurlijk.
Dan is er het Moors bewind. Natuurlijk hadden zij een hoog beschavingsniveau, in vergelijking met de noorderlingen, die nog maar net de middeleeuwen ontgroeid waren. Maar daar stopt alles.
De vredelievende samenleving van moslims, christenen en joden is een sprookje. De moslims gedroegen zich als absolute heersers. De joden en christenen waren volledig rechteloos in hun heilstaat.
Zo was het normaal dat joodse en christene meisjes verkracht werden, ontvoerd en als seksslavinnen ingezet.
Het is trouwens op basis van dergelijke verhalen - allicht ook wat opgeblazen - dat Ferdinand van Aragon zijn vazallen zover heeft gekregen de 'reconquista' te starten.
Ook die herovering van Spanje is niet zomaar een verhaal van Moren tegen christenen.
Er is talloze malen verraad gepleegd door Moorse heersers, die in onmin leefden met weer andere Moren en zo hun kans schoon dachten om die uit te schakelen.
Het is waarschijnlijk uit die periode dat de roep van onbetrouwbaarheid van Arabieren stamt.
De echte heldin van de reconquista is echter Johanna van Castillië, de echtgenote van Ferdinand.
Zij is het die zich met de bevoorrading van de troepen bezighield. Een hele krachttoer, want Ferdinand bevond zich vrijwel permanent in vijandig gebied. Konvooien werden voortdurend geplunderd. Sommige Moren pasten de tactiek van de verschroeide aarde toe, zodat het leger in moeilijkheden geraakte.
Dank zij de uitstekende organisatie van de bevoorrading door Isabella, is die slag gewonnen en Spanje van Moren bevrijd.
Een minder mooi verhaal is wat er daarna gebeurde. De niet gevluchte Arabieren en Joden werd genade beloofd. Toch kennen we enkele wrede slachtpartijen onder hen, zonder echte aanleiding.
Misschien wraak van plaatselijke boeren en baronnen?
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

deverhelst
Lid geworden op: 05 feb 2009, 20:03

06 feb 2009, 19:46

@Joris: Over geschiedenis heb je blijkbaar wat gelezen. Nu nog zonder fouten leren schrijven.

deverhelst
Lid geworden op: 05 feb 2009, 20:03

06 feb 2009, 20:20

Wij wonen in Spanje in Vall de Gallinera. Deze fusie van acht dorpen heeft ongeveer 600 inwoners.
Een aantal weken geleden organiseerde het dorp een voordracht over Al Azraq, de laatste Moorse leider in de provincie Alicante.
De voordracht werd gegeven door Ramon Llul, archeoloog en geschiedkundige verbonden aan de universiteit van Valencia.
Er zijn meer dan 100 mensen komen opdagen.
Mijn jarenlange ervaring in Spanje heeft mij geleerd dat de Spanjaarden nog altijd veel respect hebben voor hun vroegere overheersers.
De geschiedenis wordt ALTIJD geschreven door de overwinnaar.
Ik spreek mij niet uit over het menselijk aspect van de Moorse overheersing. Ik kan enkel, met eigen ogen, vaststellen wat ze Spanje en de rest van Europa hebben bijgebracht.
@Joris: mijn excuses voor mijn vorig bericht, ik heb in een tweede lezing geen enkele spellingsfout gevonden.

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

06 feb 2009, 22:05

deverhelst schreef:Wij wonen in Spanje in Vall de Gallinera. Deze fusie van acht dorpen heeft ongeveer 600 inwoners.
Een aantal weken geleden organiseerde het dorp een voordracht over Al Azraq, de laatste Moorse leider in de provincie Alicante.
De voordracht werd gegeven door Ramon Llul, archeoloog en geschiedkundige verbonden aan de universiteit van Valencia.
Er zijn meer dan 100 mensen komen opdagen.
Mijn jarenlange ervaring in Spanje heeft mij geleerd dat de Spanjaarden nog altijd veel respect hebben voor hun vroegere overheersers.
De geschiedenis wordt ALTIJD geschreven door de overwinnaar.
Ik spreek mij niet uit over het menselijk aspect van de Moorse overheersing. Ik kan enkel, met eigen ogen, vaststellen wat ze Spanje en de rest van Europa hebben bijgebracht.
@Joris: mijn excuses voor mijn vorig bericht, ik heb in een tweede lezing geen enkele spellingsfout gevonden.
voor iemand die gebrekkelijke zinnen aaneenrijgt, hebt je wel veel capsones! :twisted:

In zijn uitstekend werk : The decisive battles of the Western world, (London Eyre|Spottiswood 3dln 1954-1956), geeft major-general J.F.C. Fuller een uiterst gedetailleerd verslag van de reconquista. Het is op dat werk dat ik mij baseer. Volgens mij een stuk betrouwbaarder dan de volksverhalen in Spanje.
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

deverhelst
Lid geworden op: 05 feb 2009, 20:03

07 feb 2009, 09:51

Spaanse volksverhalen ?! Nen Engelsen boefer zal beter weten zeker !
Dat soort kennen wij in Spanje. Denken nog steeds dat ze een wereldrijk hebben. Viva España !

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

09 feb 2009, 12:26

deverhelst



Geregistreerd op: 5-2-2009

Geplaatst: Ma 09 Feb 2009, 10:40 Onderwerp: when the Moors ruled Spain

--------------------------------------------------------------------------------

Voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van Spanje onder de Moren en de censuur wil omzeilen.
Op YouTube kun je alvast een paar delen van de voortreffelijke reeks zien.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

11 feb 2009, 21:49

deverhelst schreef: Over geschiedenis heb je blijkbaar wat gelezen. Nu nog zonder fouten leren schrijven.
Het , er .... is een not don regel , iemand op zijn taal of schrijffouten te wijzen op een forum .
Het weerhoudt mensen er van te posten , en getuigt van een ...... :evil:
Voor de Die hard kommaneukers , bij hun volgende reis ,
hopelijk werken vliegtuigtechnici zonder dt fouten. :P
happiness is a good health and a .... bad memory

deverhelst
Lid geworden op: 05 feb 2009, 20:03

12 feb 2009, 16:36

I got it ! :oops:

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

15 jun 2009, 13:02

Voor zover het zin heeft wens ik aan te merken dat de Saracenen een volk was dat leefde in de streek die nu Libanon heet. Het is dus geen andere benaming voor 'arabieren'.
Ten tijde van de oorlogsmisdadiger Karel de Grote zaten ze tot in de Pyreneeën, waar ze - samen met de Basken - de door Roeland geleide achterhoede liquideerden.
Gast

16 jan 2010, 11:32

Ik denk dat we door ons onderwijs een vertekend beeld gekregen hebben van de arabische bezetting in Spanje. Tot de 12de eeuw was de godsdienst nog ondergeschikt aan de politieke leider ( Kalifaat ). Op een bepaald ogenblik is daar verandering in gekomen. De fanatici kregen door terreur de bovenhand. De tijd dat de Europese koningshuizen op de thee kwamen bij de kalif kwam hierdoor aan zijn eind. Een stille getuige van deze periode kan men bezoeken nabij Córdoba: de site MEDINA AZAHARA ( wikipedia engelse versie ).
Nog een slachtoffer van deze moslim fantici was de filosoof/dokter/wetenschapper AVERROEZ. ( er is een mooie DVD-film over deze in de bib. )In verschillende cultuursteden van Andalusië staat zijn standbeeld. Wanneer we het kasteel van Bouillon vergelijken met de verfijnde, haast sprookjesachtige paleizen aldaar, kan men nog moeilijk spreken over de barbaarse moren. De teloorgang van deze uiterst hoge cultuur is door de moslimfanaten op vele plaatsen met de grond gelijk gemaakt.