HENGELEN

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 feb 2009, 21:21

Daar door een banale discutie het sportvissen is weggevallen tot spijt van de vele lezers starten we maar opnieuw met goede moed.
Daar ik een leek ben op de zee hou ik me aan het zoetwater.
Een andere kan dan mischien een rubriek zeehengelen openen.

Met de start van het hengelseizoen in het verschiet mischien nieuwe ideeën.Eén er van is zeker de panieklijn van O Van Nooten. Een oplossing voor ver vissen als de hengellengte beperkt is.
Het lijkt sterk op het vissen met een matchpen en onderscheid zich door zijn loodplaatsing.Het systeem wordt best overhands in geworpen en dan als de lijn in de steunen staat een beetje toegeven tot de pen boven komt.

http://oscarvn.com/My_Homepage_Files/Page31.html

Ga ik zeker proberen in Klein Willebroek en op Sodico

Voor onze rubriek mogen zich ook vliegvissers en al wat zich in ons zuidelijk deel afspeelt zich melden . Ben 25 jaar aan de oevers van Ourthe en Semois te vinden geweest.En dit onder de lessen van de beroemde "SCHLOUF" uit "Voor en door de visser"
Iemand die polidor als persman zeker moet gekend hebben.

Poeki
Lid geworden op: 02 okt 2005, 09:57
Locatie: Berchem (Antw.)

17 feb 2009, 21:00

Voila !
We zijn weer van start gegaan ! LEUK !!
Momenteel zit vissen er voor mij even niet in....we zijn thuis een beetje aant verbouwen,schilderen enz. ... Ook leuk,alst gedaan is !
Niettemin kijk ik uit naar spannende verhalen,en toffe tips !
:D :D :D

Poeki
Lid geworden op: 02 okt 2005, 09:57
Locatie: Berchem (Antw.)

18 feb 2009, 08:27

Ok,hier is een eerste tip ! Altijd voor discussie vatbaar !!
Hebben jullie de fantastische "Circle hooks" van Gamakatsu al eens geprobeert ?? Zeker voor de zoutwatervisser een zegen ! Diep ingeslikte haken horen echt tot het verleden ! ELKE vis netjes in het lipje gehaakt. Vooral goed voor de ondermaatse vis,die kun je dan mooi,onbeschadigd terugzetten ! Probeer ze eens,ik ben er méér dan tevreden over ! :lol:

arthur de visser
Lid geworden op: 09 feb 2009, 14:48

18 feb 2009, 13:50

een techniek die zeker de moeite waard is om eens uit te proberen en een mogelijk alternatief voor de panieklijn van Oscar van Nooten is de pole feeder. Dat is dus vissen met de vaste stok maar met een feedermontage. Een beetje knutselaar zal hier ver mee komen. Op mijn website
http://users.skynet.be/arthurlepecheur/
staat tussen de tips een uitgebreide uitleg en ook een fotoreportage met Gustaaf Verhulst één van de betere veteranen die er een demonstratie geeft. Er staat ook een video (in 't Frans maar de beelden spreken voor zichzelf) ook bij. Als je er niet volledig uit geraakt mag je me altijd contacteren via het forum of via mijn site mijn contactgevens staan op de site
Visrijke groet uit het koude Brussel

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

18 feb 2009, 16:35

Zoals ook vermeld in uw site is het grote nadeel volgens mij dat de hengel in de steunen moet blijven. Zeker als het om een lange hengel betreft. Ik heb de gewoonte ook met de feeder in de hand te vissen.
Ook de loodbevestiging zou ik doen volgens uw systeem; gebruikte ik vroeger voor het feederen.
Maar oefening baart kunst.

arthur de visser
Lid geworden op: 09 feb 2009, 14:48

18 feb 2009, 16:43

beste voorn,
ikzelf ben intussen wel al zo ver dat ik mijn pole feeder in de hand kan houden, dat vraagt natuurlijk enige ervaring , grote voordeel is dat je de aanbeet letterlijk in je handen voelt, zelfs een klein "voorntje" voel je , een ware sensatie !

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 feb 2009, 20:24

Dat er over simpele zaken kan gediscuteerd worden bewees bij de lustige vissers een discutie over onderlijnen aanzetten op een bovenlijn met lus of warteltje.
Uiteindelijk was iedereen het eens dat de beste methode de volgende is.

Schuif de lus van de onderlijn over de hoofdlijn.
Steek nu de haak door de lus of wartel van de hoofdlijn en trek aan.

Dus nooit: de haak door de lus van de hoofdlijn en dan door de onderlijnlus.

Een mens is nooit te oud om te leren. :wink:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 feb 2009, 20:40

Ik had er ook niet bij stil gestaan.
Maar men komt soms rare dingen tegen . Zo was er in de club een wedstrijdvisser die al 40 jaar viste die er nooit had bij stilgestaan dat uw draad aan de binnenkant van de palet van uw haak moet gebonden zijn om succesvol te haken

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

21 feb 2009, 21:32

Weer verontrustend nieuws van het Europese front. :twisted:
Vanaf 2010 verbod van uitzettingen in openbare waters van vis en pootvis.
http://www.france3.fr/

Kies bij rechercher sur: pêche
Zoek:Pêche de loisir menaceé.
Start vidéo a consulter.

Gedaan met de forel visserij in de Ardennen in openbaar water?
Paniek bij de leveranciers van forel.
En binnenkort alleman rond een vijvertje.

Poeki
Lid geworden op: 02 okt 2005, 09:57
Locatie: Berchem (Antw.)

21 feb 2009, 21:41

Kweken die beestekes daar dan niet ?? Maar los van dat,barbelen vissen is ook leuk zenne ! Zéér verrassend !

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

21 feb 2009, 21:47

Heb ik jaren gedaan poeki.
Maar het wordt toch te erg.
Op zee beperking van meename zodat ge op een goeie visdag uw onkosten nauwelijks er uit haalt.
Nu weer de uitzettingen....een must voor de clubs;die nu volledig overgeleverd worden aan de private stukken.
En waar gaat het eindigen....specimen vissen zoals de karperfanaten?

Poeki
Lid geworden op: 02 okt 2005, 09:57
Locatie: Berchem (Antw.)

21 feb 2009, 21:58

Tja,specimen vissen...heb ik ook mijn bedenkingen bij zenne...
Waar ik van hou,is lekker tussen het riet kruipen,en een dagje wegdromen....en ja,dan liefst op karper (juist : LUI !)
Het is inderdaad niet meer zoals vroeger hé,en bij tijden is het bijna een modeshow geworden....zie maar naar de laatste generaties "karpervissers"....
Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo,maar het is dus een feit,dat als de ene een nieuwe beetmelder koopt,de andere de volgende week ook ene koopt,nen duurdere...haha ! De mijne zijn 10 jaar oud,en werken nog perfect ! En dan nog 2e hands gekocht hé...! Ik hoop in ieder geval op TIJD en een beetje GOE WEER de volgende maanden,dan hebben we er allemaal iets aan hé ?!
Vang ze maat ! :D

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 feb 2009, 16:21

Waar de Ardenese sportvissers zich wel aan kunnen verwachten is de vermoedelijke stijging van de extra vergunningen van de privé gedeelten.
Op de Semois alles voor de Moulin de Nawé in Herbemont. En op de Ourhte alles voor de stuwdam.En al de zich daar bevindende "sources". :cry:

En wat nu met het geld van ons visverlof?
Het gaat wel over waters van verbeterde kwaliteit;maar wat dat is weet ik niet en staat niet vermeld.

arthur de visser
Lid geworden op: 09 feb 2009, 14:48

26 feb 2009, 12:59

beste Voorn,
In het Franse artikel is sprake van water van goede en zeer goede kwaliteit. In de Franse terminologie wil dat zeggen Première catégorie of maw waters van eerste categorie(bergrivieren ed). Het gaat in dit artikel over een richtlijn en géén wet, verder slaat het over openbaar water en niet over privé of verpachte waters. Ik heb zelf wat opzoekingen gedaan tussen de recente Europese richtlijnen mbt visserij en mileu... Er is nergens een spoor te vinden over deze zogezegde richtlijn. Ik weet van bevriende Waalse vliegvissers dat de ecologisten deze richtlijn er graag zouden doorkrijgen, ze vergelijken uitgezette forellen en zalmachtigen met uitgezette fazanten.. Dus die mensen weten duidelijk niets af van visserij als je deze vergelijking maakt. Persoonlijk denk ik dat een groepering "wakkere vissers en kwekers" door dit bericht te verspreiden deze "eco-mannen" willen stoppen in hun simpele drang om de natuur zogezegd te beschermen, ze zijn aan hun proefstuk trouwens niet toe (cfr de aalscholverproblematiek met de pro's en contra's)...
Wat de visverloven betreft moet je weten dat in het Waalse gewest 100% terugvloeit naar de vissers (herpepoting, onderszoek, jeugdwerking, maison walonne de la pêche enz...
In Vlaanderen is dat niet het geval... Dus in plaats van altijd op de Walen te sakkeren kunnen we er beter wat van leren dacht ik...

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 mar 2009, 14:47

Op een symposium in Nederland is de Groene waanzin weer tevoorschijn gekomen.
Dat deze kerels al onze forums lezen is al langer gekend. Nu vragen ze zich af wat we allemaal in onze voedertjes,maden en casters draaien.
Vooral het gebruik van medische produkten is hun een doorn in het oog.
Binnenkort nog enkel een doosje chapelure van Anco toegelaten en een pluk brood. :wink: