de tijd van toen 70+ /TE BEWAREN

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

20 feb 2009, 22:57

Goede vrienden 70 plussers

Wegens het sucses van onze topic heeft de moderator beslist
deze te sluiten, hij werd te zwaar !
We hebben immers reeds 1000 inzendingen en 144.629 lezers.
Ik zou het spijtig vinden moesten zij die nog gereed zitten hun
ervaringen te vertellen de kans ertoe niet te laten.
Het volgend verhaal staat ook nog op de gesloten topic maar misschien zal het daar niet meer gelezen worden.
Meester Stany ( 3e graad)

1945/1946, 7e studie? jaar
1946/1947, 8e studie? Jaar
Zoals de meeste scholen op het platteland kwam er van lesgeven niet zoveel terecht. Zo kwam het dat na het zesde jaar velen naar Brussel trokken, met een diploma van het middelbare was men al een dikke piet en kon men overal terecht, ja gewoon bureelwerk kon men al na het lage middelbaar.( 15 jaar) Zij die bleven waren veel jongeren die het studeren niet zagen zitten en op 14 jaar naar de fabriek trokken of om op het ouderlijk bedrijf te werken.
Anderen wilden een vak leren en in die tijd zag men er het nut niet van om eerst wat algemene kennis op te doen.
1 September 1945, de oorlog was gedaan maar iedereen droeg nog de sporen van 4 jaar bezetting en ontbering, de bevoorrading kwam stillekens aan op gang en het ergste leed was geleden.
Neen geen overvolle klas meer, de twee studiejaren samen nog met vijftien, nu kon de meester die uit het verre Limburg kwam overgewaaid maar wel een echte van bij ons was , werk maken van zijn leerlingen, alhoewel op een heel speciale manier.
Voortaan geen boekentassen meer, zijn leuze was; ik zal van jullie mannen maken die hun boterham waard zijn, al was het hoofddoel ons in de tuin laten werken om een centje bij te verdienen en zijn negen kinderen wat extra te kunnen geven
Het vorig schoolhoofd had de tuin werkelijk laten verwilderen en de netels en bramen groeiden tot vensterhoogte, onze tweede schooldag trokken we met schop of hak de schoolpoort binnen en of we beziens hadden. ! in de voormiddag werd er les gegeven ieder op eigen tempo, we moesten zelfstandig leren werken onze opdracht was eenplakboek samenstellen. In die tijd kon men in bijna alle winkeltjes postkaarten kopen over de bezienswaardigheden van het dorp.
Zo reden we per fiets naar de naburige gemeenten om een paar kaarten waar we dan in een encyclopedie de gegevens gingen opzoeken,
zo noteerde men het aantal inwoners hoogte boven de zeespiegel, en de bijzonderste activiteiten.
In de kranten werden verschillende voorvallen waaronder vliegtuig verongelukt in, gewoonlijk ergens een stad in Duitsland, ja zelf een auto-ongeluk stond er met foto en alle bijzonderheden bij.
Zoals nu moest toen ook een krant ‘vol’ staan. Was de communicatie in die tijd nog niet zo vlug het kwam toch in de gazet, soms met acht dagen vertraging Ik herinner mij nog een foto van de uitbarsting van de Etna., zo kon men ook inlichtingen uit het buitenland opzoeken.
Ja die boekdelen van de encyclopediewerden druk gebruikt, als wiskunde hadden we de opdracht van het invullen van een belastingaangifteen het berekenen van het te betalen bedrag.
De oudere mensen zullen zich wel die gele smalle en lange papieren herinneren op de achtenkant stond de ganse uitleg over het hoe en waarom, zo kregen we het te betalen bedrag volgens inkomen, personen ten laste, werkman of zelfstandige, eventuele aftrekken als opgave en dan
maar beginnen tellen en aftrekken., als” zelfstandig werken” hadden we ook een werkboek waarin stond hoe men te werk moest gaan om te steriliseren hetgeen we dan ook deden en zo kon de meester met zijn kroost de ganse winter producten van onze noeste arbeid eten, van efficiëntie in het onderwijs gesproken.
Die lonende tuin is er wel niet vanzelf gekomen, na dat het meeste onkruid netels en bramen gekapt waren werd er een na het drogen een groot vuur gemaakt, dan kon het zware werk beginnen,
de grond werd twee steken diep omgespit ( zo’n 50 cm) waarbij de ondergrondse onkruidwortels er uit gehaald werden. De verwaarloosde bomen kregen een snoeibeurt , aardbeien werden geplant,
alle soorten groenten werden in het najaar resoluut in steriliseerbokalen gestopt, kwestie van wintervoorraad voor zijn kroostrijk gezin
De schapen hadden ook hun plaatsje gekregen in de weide, ’s morgens werden ze uit de stal gehaald en konden ze vrij rondlopen,soms werden ze gebonden want een van de bomen was onze openluchtklas
Ik weet nog goed, ‘t was zomer, stikheet en Franse les onder onze boom, we zaten in een ronde, en ieder moest een zinnetje trachten te zeggen, de ene een vraag stellen en de volgende antwoorden waarbij hij ons natuurlijk moest helpen, toch heb ik genoeg Frans geleerd om mijn plan te trekken in een Franstalige vakschool . Ja we waren echte boeren, zo hadden we een perceel bieten staan die dringend aan een hakbeurt toe waren, met lange trekken ging dat vrij vlot, we kampten immers om eerst op het einde van de rij te zijn tot mijn vriend per malheur aantal planten raakte, geen nood we planten ze weer zo zal de meester niets zien,dachten we, een paar dagen later werden we op het veld geroepen met de vraag” wat is hier gebeurt”, als boerenzoon had ik er wel een antwoord op” meester ze zijn afgebeten door de kalander ( een kever die wel eens de wortels van planten aantast) haaa, ik dacht, allé ’t is goed.
Eens hadden we kersen geplukt waarmee we ’s anderendaags naar de markt gingen, toen de markt al gedaan was stonden we daar nog met onze kersen, toen mijn vader langs kwam en vroeg“zijn uw kersen nog niet verkocht” neen niemand heeft iets gevraagd.’k zal ik ze voor jullie verkopen, hij sprak een handelaar aan en we mochten ze gaan leveren in een café waar de brave man zijn depot had, alle centen goed geteld en tot de laatste centiem aan de meester gegeven, neen er kon geen limonade af. Toen we de krieken moesten plukken kwam er een oorlog van, de krieken vlogen in’t rond toen hij er op uit kwam, als straf moesten we na ’t school deze ontpitten om in bokalen te steken.
Neen ik was er niet bij toen hij een paar leerlingen met een schaap naar de bok stuurde hetgeen door de politiek op een rel uitdraaide.
Wetende dat wij een onherstelbare achterstand in de vorige jaren opgelopen hadden heeft hij zich aan zijn belofte gehouden.
“ Ik zal van jullie mannen maken die hun plan in het leven zullen
kunnen trekken.”! !
Amadee, swd of iemand anders uit de tijd van toen, nu is het
aan jullie om deze topic te redden.
Laatst gewijzigd door jeronimo op 11 apr 2009, 17:33, 3 keer totaal gewijzigd.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

veertje van t zeetje
Lid geworden op: 19 jun 2007, 19:39
Locatie: t zeetje

20 feb 2009, 23:06

Jeronimo, proficiat met je vervolg van de tijd van toen 70+!! Altijd leuk om te lezen, ik kan nog niet meepraten over die tijd ( ben nog een groentje daarbij :wink: ) maar niettegenstaande de oorlog die er geweest is moet het toch een mooie tijd geweest zijn !!

Ik zou zeggen schrijven jullie verder en op naar de volgende 1000 !!
Het mooiste van alles dat wijsheid ons biedt om het leven prachtig te maken, is zonder twijfel vriendschap.
amadee

21 feb 2009, 14:45

Goeiedag,
Gegroet goede vriend Jeronimo, stchter-voortrekker en redder van dit forum, gegroet ook SDW, die het forum fit en levendig houdt, gegroet gij allen, gestelde lichamen, bezoekers van dit forum, uch, ik heb gezegd.
Ik heb noch heel wat dingetjes over vroeger. ik ben van het goede jaar 1927, zodat mijn jeugd voor het beste deel werd gekruid door de oorlog.
Wij woonden sinds mensengeheugenis in Merksem, nijver dorpje aan de oevers van het Schijn. Nu, 6O jaar later woon ik terug aan de oevers van het Groot Schijn (er bestaat een klein Schijn ook). Het groot Schijn is hier bijna 2 meter breed en als het hard en lang geregend heeft kan men er met een klein kano'tje op varen tussen de bruggetjes.
Het is niet onbelangrijk te weten waar ik in de oorlog woonde en hoe oud ik was, want ik weet hoe de verhalen over de oorlog uiteenlopen, naargelang wie het vertelt.

En hier las ik een pauze in. Tot over een uurtje of zo.
Amadee

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

21 feb 2009, 15:27

MERKSEM heb ik ook een deel van mijn jeugd doorgebracht als ik mij goed herinner moet dat zijn van 1940 tot 1946 waarna ik naar de stad verhuisde

Op gebied van school herinner ik mij het eerste studiejaar in de gemeenteschool in de borrewaterstraat en nadien de broeders van liefde aan de nieuwe kerk waar ik lid was van de OLSE en aktief in het loopen in die periode woonden we aan de ijskelder op de BREDABAAN nabij VAN DER ELST ( REIGH of zo iets voor de DUITSERS )en ook nog even in de CARETESTRAAT.tijdens de periode van de AMERIKANEN daar

De huizen wij toen gewoont hebben zijn heden allemaal verdwenen

Heb daar de perikelen van de bevrijding meegemaakt met de eerst overtocht van de CANADEZEN BIZONS en de terugkeer van de DUITSERS met hun TIGERTANKS en ook onze gevangenschap en onze voettocht naar de bossen van SINT JOB IN T'GOOR

Een beeld dat me nog regelmatig terugkomt is het ogenblik dat we tegen de muur stonden met een grimige duitser achter zijn machiengeweer op ons gericht.

Op de hoek voor het cafe daar en nabij de coifeur lag de grote metalen paal van de telefoondraden kapot op de grond en ik herinner me daar nog enkele op de grond ligende slachtoffer van de straatgevechten

Een aantal zaken heb ik reeds verteld in het afgesloten hoekje, maar mogelijk dat de verhalen van AMADEE nog herineringen opwekken over deze zeer turbulente periode in mijn jong leven ??
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
amadee

21 feb 2009, 23:23

Goeiedag


SDW ge hebt me enige knooppunten aangereikt.
Uw school op de Borreaterstraat. Heelemaal schteraan de straat tegen het kanaal, staat de SOLO-margarinefabriek. Mijn vader werkte daar sinds 1911 en ik heb er ook nog enkele jaren gewerkt. We kwamen tot 4 keer per dag langs de school. Indien ik had geweten dat ge daar naar school ging dan had ik vast wel eens goeiedag geknikt. Mijn zuster woonde schuin tegenover de school en ikzelf met mijn gezin heb er ook nog een halve maand gewoond.
Op de Solo zat ik samen met nog anderen bij Yvonne Verbinnen. Zij was de dochter van René Verbinnen, de coiffeur en een zeer ijverige figuur van den IJskelder. Er was nog een jongere dochter Nadine ongeveer zo oud als jij, is je misschien wel bekend !?.
In de omtrek van maximum 100 m rond de woning van de DW's:
- vooraan in de Gasthuishoevestraat woonde mijn moeder bij haar ouders
- aan de andere kant heeft mijn vader even gewoond.
- aan dezelfde kant was de coiffeur Verbinnen met zijn 2 dochters.
- was ook de beenhouwer Van Sande. De zoon Marc van Sande was een van beste vrienden, we gingen 12 jaar samen naar de broederschool, zaten dikwijls naast elkaar. Misschien stapten we toen samen zij aan zij met een klein Sylvaintje naar de school of naar huis.
Nu wou ik hier nog een foto bijvoegen. Ik ben weer vergeten hoe ge het moet. Na veel geknoei en gesukkel en in wendig gevloek, na 3 keer opnieuw begonnen te hebben, heb ik het opgegeven.
`Morgen dan maar. Tot dan
amadee

23 feb 2009, 23:05

Goeiedag,
Ik heb verteld hoe de duitse soldaten in 1940 bij ons in Merksem waren binnen gewandeld, zonder een schot te lossen. Die eerste dagen met die soldaten viel eigenlijk in het voordeel van hen uit, het waren niet die barbaren die men ons had voorspeld. We gingen op verkenning naar de forten en het antitankkanaal, maar ik plaats van uitgebrande tanks en zo van die diengen, was het daar uitermate vredig; we kwamen met wat achtergelaten munitie naar huis.
We zagen de krijgsgevangen belgische soldaten, te voet en in camions, voorbij komen op hun weg naar de kampen, richting Nederland.
En toen werd het rustig.
Althans voor ons kameraden tieners, en in onze omgeving.
Alleen mijn vader zag het somber in. De vorige oorlog zat hij aan het front in de loopgraven. Ook al tegen de duitsers.
De mensen die op de vlucht waren geslagen sijpelden terug binnen, sommigen met trieste verhalen. De broer van een van mijn beste kameraden, Jos Verwaest, was gedood door een bom, ergens aan de kust of in Noord Frankrijk.
Verder herinner ik me niet veel van die eerste periode van de oorlog. De solo-fabriek bleef voort solo maken, mijn vader ging dus voort zijn gang door de Borrewaterstraat naar den bureau en wij gingen naar 't school bij de broeders.
Ik herinner me wel dat de zoektocht naar voedsel van in het begin een aanvang maakte. Op de Solo kon men vet een voorraad vet bekomen.
Het was zoete lies, geen spekvet maar het leek er wel. Dat herinner me zeer goed; ze brachten dat thuis in koperkleurige blikken potten, ik denk een 3l. per pot, misschien meer. Ik meen dat het wel 6 potten waren, mijn vader hield er 3 van en gaf de rest aan de geburen. Ik zie die potten nog staan in een kast op den allee, waren nog een zak met suiker stond en een zak met havermout en nog wat bloem. Ik herinner me die dingen heel goed, omdat ik er later dikwijls heb aangezeten en ook omdat er op zekere dag kalanders in zaten. Maar als men honger heeft smaken kalanders ook, en het schijnt dat ze voedzaam zijn.
Wordt vervolgd.

Dag

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

24 feb 2009, 05:13

AMADEE, ik herinner mij ook nog potten met zoetelies en ook grote grijze stijne potten waarin er voedsel werd in opgelegd maar vraag me niet meer wat;

Gisteren naar TV kijkend naar die proef van de atleten op een soort electrische stoel gaande tot 100 volt herinner ik ook nog mijn experimenten met een eigen gemaakt electrische aparaat om te zien hoeveel stroom men kon verdragen , dat was ook de periode van de CRISTAL ONTVANGER bouwen
Met een aantal gespreken met enkele oudere piloten zondagmorgend kwamen ook nog mijn ervaringen terug met de rijkswacht vluchten van de jaren 60 , en zal ik trachten die hier eens trachten neer te schrijnen met als onderwerp NUDISTEN en ook de PRE-DIANA perikelen
Maar nu nog even te druk en andere prioriteiten
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

Wout
Lid geworden op: 06 jul 2004, 18:06
Locatie: 50,90 N- 5,50 E

24 feb 2009, 12:30

Ik begin mij af te vragen wat Merksem heeft met 70+ssers of zijn de meeste 70+ssers van Merksem? Amadee, SDW, Spiiksin allemaal van Marksoem. Ikzelf heb er meer dan dertig jaar gewoond en ben er getrouwd. 't Is bijkan ne Merksrmclan. Mijn verhaal komt nog maar 't gaat wat stroef de laatste tijd.
Ja jeronimo die goeie schooltijd doorploegd door de bevrijding; en zoals ik hier merk bij velen, een blijvende en beklijvende herinnering.
Maar als ik seffens boodschappen ga doen vergeet ik de helft. En nu gij weer...........
Het denken mag zich nooit onderwerpen!

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

24 feb 2009, 12:45

Ik denk dat iedereen die wat vooruitziend was een voorraad voeding
stokeerde, die zoete lies of het rugvet van een varken werd gesmolten
en goed gezouten in een tobbe( stenen pot) bewaard.
Zonder zout kreeg dat zo'n flouwe geur en smaak, echt niet meer op
te eten, dit liesvet werd in de fabriek verwerkt met koolzaadolie en zo bekwam men margarine, ja, dit stond ook op de rantsoenering zodat men met de paar 100 gr per persoon en per maand moest rondkomen.
De goede olie was zo schaars zodat de boeren verplicht waren een bepaalde oppervlakte koolzaad te telen om aan den Duitser te leveren.
Die kalander, ik denk dat er meer graan gemaald is met deze bruin-zwarte kever dan kwaliteitstarwe, in oud meel zaten ook
gewoonlijk meelwormen, zo'n vettige beestjes een cm lang en een
paar mm dik, die werden er dan met een zeef uitgehaald.
Laatst gewijzigd door jeronimo op 24 feb 2009, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
amadee

24 feb 2009, 16:00

Goeiedag,

Dag Wout, kom er bij.
Als ik iets over vroeger wil schrijven, en zeker over den oorlog, dan moet ik terug naar Merksem. Alleen van wat daar gebeurde weet ik
k uit de eerste hand, (en dan nog) hetgeen gebeurde in Scheldewindeke en omstreken of waa elders in West Europa en omstreken kan ik alleen maar weten van horen-vertellen, en van ze-zeggen-dat, en ondertussen heb ik ondervonden, dat allemaal heel relatief is. Relatief met wie het vertelt, waar, wanneer, enz. Zo hoorde ik een hollander na de oorlog vertellen, een reporter die Antwerpen had bezocht en daar had vastgesteld dat die stad Duitse nazi-sympathieen had, dat hij kunnen besluiten, zo zei hij, -ga effen zitten- "er liepen daar veel mensen rond in een loden jas"!!!! Hollanders zijn in zulke dingen nu wel onovertrefbaar maar ook bij ons tijdens en na de oorlog van die mythen. Z Vele jaren na de oorlog hoor ik zeggen dat het het liedje "Kempenland, aan de dietse kroon..." een ergelijk collaboratie-lied was. Een hardnekkige wijsheid want dat houdt tot op de dag van heden nog steeds stand.
En zodoende.
Tot de volgende keer.
Amadee

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

24 feb 2009, 17:19

Ik geef hier ook enkel ervaringen welk ikzelf persoonliijk bij betrokken

was , van hooren zeggen moet men zeer wantrouwig zijn hoor
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

24 feb 2009, 19:27

Dat liedje "Kempenland" was wel een verplicht aan te leren liedje.
Wij hadden er ons eigen versie op gemaakt.

Kempenland, doschland staot in brand
????
????
Op de heide lé ne stront
't hè nen dosch gescheten
alle zwette stonj er rond
om em op te eten.

Sorry voor de tekst :oops:
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Wout
Lid geworden op: 06 jul 2004, 18:06
Locatie: 50,90 N- 5,50 E

25 feb 2009, 12:41

Het is blijkbaar nog steeds zo dat in België alleeen de Vlamingen collaborateurs waren. Dus ook zij die de zgz geschiedenis schrijven doen dat vaak met oogkleppen en op commando. Geschiedenis en veel korrels zout gaat altijd samen. Laten wij het maar plezant houden.
Het denken mag zich nooit onderwerpen!

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

25 feb 2009, 14:45

Wout schreef:Het is blijkbaar nog steeds zo dat in België alleeen de Vlamingen collaborateurs waren. Dus ook zij die de zgz geschiedenis schrijven doen dat vaak met oogkleppen en op commando. Geschiedenis en veel korrels zout gaat altijd samen. Laten wij het maar plezant houden.
Nochtans heeft Léon Degrelle, ofte "Le beau Léon" ook heel goed zijn best gedaan (onder de Belgische vlag) maar door "zuiver toeval" zijn zowel de Waalse als de Vlaamse geschiedenisvervalsende journalisten dat toch wel boenk vergeten! :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

25 feb 2009, 15:01

jaja, maar liefst de discussies daarover in een andere topic.
Hier kom ik genieten van de verhalen van jullie leven.
Mààrksum is hier goed vertegenwoordigd.

Den Ijskelder was dat niet het oud gedeelte van de Bredabaan?
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse