Ik word niet graag oud...

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

scorpio987
Lid geworden op: 06 apr 2008, 00:31
Locatie: Mancosa Velha

14 okt 2012, 01:34

Beste Joseph en Prego,

Ik moest even doordenken over jullie opmerkingen.

Hier in Portugal is het misschien makkelijker om de zaken zonniger te zien, wie weet.
Ja, ik kan mij verstaanbaar maken in het Portugees : of ze het menen of niet, ik krijg komplimentjes over het feit dat ik zogezegd zo goed Portugees spreek. Dat is erg relatief en ik weet wel beter: ik maak nog een boel fouten en mijn zinswendingen zijn niet altijd zoals ze souden moeten zijn. Ik leer dus verder Portugees, want ik vind het een boeiende en mooie taal.

Ik heb altijd een hang gehad naar wetenschap en techniek maar toen ik nog studeerde was wiskunde mijn slechtste vak. Algebra (wie rekent er nu met letters?) en meetkunde (stellingen????) Gebuisd over de hele lijn.
Als compensatie was ik wel een kei in talen, geschiedenis en natuurwetenschappen. Nou ja, ieder heeft zo zijn eigenheden.

Nou, Prego, alle respect voor je mening indien jij dat zo aanvoelt.

De ingesteldheid van iemand speelt wel een grote rol. Ik heb mij nooit zorgen gemaakt met elk jaartje dat er bij kwam. Ik kan mij dus niet bezig houden met mijn mogelijke beperktheid, de korte of lange periode dat ik nog op deze aardbol zal rondlopen. Waarom trouwens zou ik erover piekeren : piekeren heeft nog nooit iets opgelost en het is bepaald slecht voor de gezondheid en voor de geestesgesteldheid.

Ik heb eigenlijk maar een zorg. Hoewel ik mijn eega geweldig zou missen
(ik hou nog altijd enorm veel van haar) zou ik (en zij zou dat ook willen) willen dat ze eerst gaat. En wat volgt is geen eigenwaan : ik ben haar steun en toeverlaat en mocht ik eerst gaan, wordt het voor haar wel erg moeilijk, ook al slaat ze zich erdoor, want ze is een moedig meiske.
Buiten die zorg (ergens in mijn onderbewustzijn) ben ik er, wat mijzelf betreft, heel gerust in. En de dood schrikt mij niet af : het onvermijdelijke
moet je gewoon accepteren. Nieuwsgierig welke theorie over het hiernamaals het nu juist voor heeft, dat wel, maar ben niet gehaast het te weten.

Ik zit nog vol dingen die ik zou willen doen : komt het ervan OK, zoniet dan heb ik wel alternatieven.
Kortom, ik ben ervan overtuigd dat mijn "optimisme tot in de kist" er voor veel tussenzit dat ik (gelukkig) over een heel goede gezondheid beschik.
Mijn eega zegt dan : bluf er maar niet te veel mee, dat is gevaarlijk.
Dus ik heb er niets over geschreven, ok?

Om af te sluiten : laat je niet door je ouderdom domineren. Ouderdom is een realiteit maar je mag er je niet te veel mee bezig houden. Die trekt wel haar plan zonder dat je ze vertroeteld.

Het ga jullie goed en tot misschien een andere gedachtenwisseling.

Groetjes uit Alentejo

scorpio 987
Het leven zit nog vol met ontdekkingen, ook na 50... en daar maak ik dankbaar gebruik van.

prego
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:53

19 okt 2012, 22:08

hallo scorpio,

scorpio987
Lid geworden op: 06 apr 2008, 00:31
Locatie: Mancosa Velha

20 okt 2012, 15:35

Ja Prego, zeg het maar.

Ik kreeg alleen je groet :"Hallo Scorpio"

Toen ik mijn laatste tekst nog eens over las, kwam het idee bij mij op dat
sommige mensen misschien kunnen geschokt zijn. Dat was dus zeker niet de bedoeling.
Er zijn vele meningen, opinies en overtuigingen in deze wereld en ik heb nu eenmaal, samen met mijn eega, een eigen levensfilosofie.

Ik wil dus zeker niet de missionaris uithangen : ik deel mijn overtuiging gewoon met anderen zonder ook maar iemand te willen overtuigen of te bekeren (om bij de missionaris te blijven).

Groetjes

Scorpio987
Het leven zit nog vol met ontdekkingen, ook na 50... en daar maak ik dankbaar gebruik van.

prego
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:53

20 okt 2012, 20:17

Scorpio,
Heb gister geprobeerd een bericht te sturen zelfs herhaalde malen maar het lukte niet terwijl ik toch alles deed zoals anders dus nu op hoop van zege.....
Wat ik wilde zeggen is dat mensen die zichzelf niet teveel vragen stellen en niet te diep op de dingen ingaan gemakkelijker en gelukkiger door het leven gaan volgens mij....
Als je jezelf voortdurend in vraag stelt en situaties met veel diepgang benadert ,maakt dat het leven niet gemakkelijker voor jezelf en dikwijls bezorgt het je zelfs een slecht gevoel ervaar ik bij momenten.....
Anderzijds heeft het soms ook een boeiende kant, gelukkig maar....... :wink:

scorpio987
Lid geworden op: 06 apr 2008, 00:31
Locatie: Mancosa Velha

21 okt 2012, 00:23

Daar heb je groot gelijk in Prego.
Uit mijn reacties maak je misschien op dat ik een onverschillig persoon ben
en me niet gelegen laat aan wat zich in de wereld af speelt.
Dat is dus niet waar. Alleen is het zo dat ik nu (73) tijd wil hebben om mij bezig te houden met dingen waarvoor ik in mijn voorbije leven geen tijd had.
Ik voel me ergens nog wel betrokken bij het verschrikkelijke feit
dat er nog steeds staten zijn die het niet laten kunnen oorlogen uit te vechten, hun volk verdrukken (Syrië) Dat dus wel. Mijn neef en petekind
zat er zo erg mee dat hij zwaar gedeprimeerd raakte...en naar een zieleknijper toe moest. Scheen dus niet veel aarde aan de dijk te brengen.

Ik heb hem dan de simpele vraag gesteld : "Denk je dat door jezelf in zo'n toestand te brengen iets verandert in die wereld?"

Pas een maand later kreeg ik een e-mail : "Ik denk dat je ergens gelijk hebt, ik moet mij leren afschermen"

En dat is zo : het wil niet zeggen dat men daarom onverschillig moet staan tegenover die toestanden. Maar als je niet de macht hebt er iets aan te veranderen, mag je je er niet laten laten door overmeesteren.

En dan zijn er wat ze de existentiële problemen noemen. Boeiend? Ik waag het erop dit te betwijfelen. "Wat doe ik op deze wereld?" Nou ja,
dat weten we ondertussen wel. We worden geboren, gaan naar school,
we zoeken werk en draaien mee in de mallemolen van wat ze het leven noemen, en later, hopelijk veel later gaan we dus dood.
Zinloos ? Nee, want tussen de die twee uitersten hebben we ook nog vrijë
tijd om ons te wijden aan kultuur, hobbies, onze kinderen (voor de gelukkigen die er kregen) onze huisdieren, enz.

Buiten de vele dingen die ik met mijn eega samen doe, heb ik mijn computer met zijn vele programmas (Coreldraw, WorldWideTelescope,
Fotoprogrammas...De tuin verzorgen . De meeste herstellingen in huis doe ik zelf. Kortom ik ben wel een heel druk man en geniet ervan.

Ik vind dit alles veel boeiender dan met existetiële vragen bezig te zijn.

Ik was ooit misdienaar en dus van huis uit katoliek. Tot ik mijn lief leerde kennen (nu nog altijd mijn lief en eega). Die had en heeft als lectuur boeken over de godsdiensten in de wereld. En er zijn er wat!

Ik begon me er ook aan te interesseren. Ondertussen ben ik een overtuigd
evolutionist geworden met als gevolg dat voor mij het scheppingsverhaal
eigenlijk geen steek meer houdt. Dat ligt ook aan het feit dat het scheppingsverhaal door de nieuwste ontdekkingen in de astromie en astrofisica wordt tegengesproken.

Ik heb alle respekt voor mensen die een godsdienst belijden en zich daar goed bij voelen, maar ikzelf heb er geen behoefte aan.
Het wordt wat lang nu.... als ik op mij "stokpaardje zit ben ik niet te stuiten.

Een heel goede nachtrust gewenst en tot een volgende keer.

Groetjes

Scorpio987
Het leven zit nog vol met ontdekkingen, ook na 50... en daar maak ik dankbaar gebruik van.

josephinetim
Lid geworden op: 22 mar 2004, 21:01
Locatie: 2900 Schoten

21 okt 2012, 15:47

Hallo Scorpio en alle andere geïnteresseerden,
Ik kan me wel vinden in je beschouwingen, Scorpio, ook wat de godsdienst(en) betreft.
Maar nu even iets anders nl. "zenuwachtigheid". Dat is, zoals ik eerder al eens schreef, nog iets anders dan depressie, maar ook rotvervelend. Wij hebben drie kinderen en acht kleinkinderen. Eén van die kleinkinderen is nu 18 jaar en licht autistisch. Hij volgde bijzonder onderwijs (tuinbouw) en moet morgenvroeg om 07:30h ergens staan waar men hem oppikt om een stage te gaan doen. Zijn moeder telefoneerde ons dat hij doodzenuwachtig is en niet kan slapen. Vanavond komt hij hier bij ons slapen omdat die "rendez-vous plaats" hier in onze omgeving is. Zijn mama gaf hem al valeriaantabletten die, volgens de believers in kruidengeneeskunde, rustgevend zouden zijn. Wij zullen hem goed opvangen en trachten te kalmeren. Om maar te zeggen, je moet niet oud zijn om "de zenuwen" te hebben!
Tot een volgende keer!
Chaque jour suffit sa peine

prego
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:53

21 okt 2012, 23:52

Scorpio,

Fijn dat je de vrije tijd op een fijne en nuttige manier kan invullen want is zeer belangrijk en zelfs noodzakelijk.....
Maar wat die godsdiensten betreft daar kan ik je niet in volgen.....2000 jaar bestaat het christendom en iets wat al zolang meegaat daar moet toch iets geweest zijn denk ik.En dan de cirkel in de natuur die zich steeds opnieuw herhaalt en waar wij ook deel van uitmaken dat heeft toch betekenis volgens mij dat wij op een of ander manier ook weer ergens terecht komen en op een bepaalde manier herboren worden....ik weet niet hoe zich dat zal uiten maar iets in mij laat me daar in geloven,anders is ons leven zinloos geweest vind ik.Er is tot nog toe altijd géén bewijs dat er iets of niets is na dit leven dus ..........en wellicht zullen we daar hier op aarde nooit achterkomen juist omdat die afstand van wat misschien nog gaat komen onaantastbaar is.

Josephine,

Fijn dat je nog eens komt dag zeggen.....
Wat je zegt van zenuwachtigheid is inderdaad een verschil tov depressie maar evenzeer een akelig gevoel.Als ouders en oma,opa of zelfs oudere broer of zus kunnen we de taak op ons nemen om dan geruststelling te brengen in het geval van de jongen wat je zegt.Nieuwe dingen brengen dikwijls spanning met zich mee en als men zich te zeer fixeert kan het ook een angstgevoel teweeg brengen.Ik denk dat rustig praten en het gevoel geven aan het kind dat het veilig is en er niets kan gebeuren, zijn vertrouwen kan versterken en het uit zichzelf de uitdaging zal aangaan waardoor het nadien gaat inzien dat er inderdaad geen reden was om zich zenuwachtig of gespannen te voelen.Dat is een leerproces dat we als jongere vroeger ook meegemaakt en overwonnen hebben,bij de ene gaat dat al wat makkelijker dan bij de andere en hangt wat van de gevoelsmatigheid af van de persoon zelf.Al doende leert men.... :wink:

scorpio987
Lid geworden op: 06 apr 2008, 00:31
Locatie: Mancosa Velha

23 okt 2012, 00:18

Hallo Prego,

Ik begrijp best waar je naartoe wilt wat de godsdienst en meer speciaal het Christendom het Christendom betreft.

Ik voel wat schroom omdat dit een delicaat onderwerp is. En toch moet ik hier enkele dingen uit mijn denkwereld nader verklaren.

Hoe ontstonden de godsdiensten; uit angst.
Voor zover ik weet is het animisme een van de oudste godsdiensten. De mensen die erin geloven leven tussen goden en geesten (kwade en goede) en ze brachten (brengen) offers aan die goden en geesten. Je had en hebt nog, de heilige dieren (apen, koeien voor Indië bijvoorbeeld) De aboriginals in Australië hebben hun heilige rots (Ayers Rock) Ik ben er niet geweest,maar bij het zien van een goede foto van die rots voelt men iets, wordt men stil.
Het is een fenomeen.

Men diende onder de animisten de goden en geesten te eren en de kwade geesten sussen en proberen verdrijven met rituelen.

Er heeft altijd angst bestaan voor de woede van de goden. De Egyptenaren, de Grieken, de Romeinen, de Mayas en andere inheemse volkeren in Noord en Zuid Amerika...

De dag van vandaag (21ste eeuw) worden rond vensters en deuren van de typische Alentejaanse huisjes blauwe banden aangebracht : oorsprong = de kwade geesten verjagen.

Ik heb een prachtig boek over hoe de Indianen (Sioux,Heburonen en anderen, hun verhouding tot de aarde zien : ze spreken over "Moeder Aarde" en zijn eigenlijk, met hun hele godsdienst beleving, ecologisten "avant la lettre". De Europeanen die erheen trokken hebben veel van dat moois om zeep geholpen. Maar heden ten dage vereren de Indianen nog steeds Moeder Aarde.

De Spanjaarden die naar midden en Zuid Amerika trokken hebben net hetzelfde gedaan met de beschavingen die daar bloeiden.

Met geweld werden die volkeren gedwongen te luisteren naar de "missionarissen" . Ik heb daar onlangs een dokumentaire over gezien.
Maar wat gebeurde er? Ze hebben weliswaar onze heiligen erbij genomen,
maar hun Christendom is nog steeds doorspekt van hun oude traditionele
godsdiensten.

Wat het Christendom betreft : ooit van de Dode Zee rollen gehoord?
Een groot deel ervan zit achter slot en grendel in de Vaticaanse bibliotheek.

Ik was dus niet verondersteld daarover iets te lezen, immers verboden literatuur.Jezus Christus is dus wel een historisch figuur. Volgens die dode zeerollen verkondigde hij een leer gebaseerd op de leer van de Essenen.

De bekeerling Paulus heeft achteraf die leer van Jezus op verscheidene punten gewijzigd. Daarmee wil ik nog niet de hele leer van de RK veroordelen. Alleen zijn er een aantal dingen die me persoonlijk dwars zitten.

Het zichzelf uitroepen tot enige ware godsdienst.
De dogma's (te nemen of te laten)
De zogenaamde onfeilbaarheid van de Paus.
... en de Inquisitie

De Mohamedanen zijn in hetzelfde bedje ziek.

Het Boedisme (Lamaisme van Tibet) is daarentegen geen dodsdienst maar een levenshouding. De nadruk ligt daar op een vreedzame wereld.
En hun geloof in een reincarnatie ligt me wel.


En dan kom ik nog even terug op de evolutieleer en het ontstaan van de aarde.

Er was wel degelijk iets in het begin : de veel besproken Big Bang en de geleidelijke evolutie van het heelal. De eerste sterren, de eerste galaxieën en het uitdeinen van het heelal.

De aarde ontstond uit door de zon niet gebruikt materiaal dat in een planetaire gordel rond onze jonge "zon" draaide.

Galileo kreeg het aan de stok met de RK destijds omdat hij beweerde dat de aarde om de zon draaide. De RK heeft altijd de aarde als het centrum van het heelal gezien.

Ik herinner mij niet welke van onze recente pausen uiteindelijk schoorvoetend heeft toegegeven dat die Big Bang wel eens juist kon zijn.
Het was niet volmondig "kan een mogelijke hypothese zijn"
En dan te zeggen dat het Vaticaan over een astronomisch observatorium beschikt. En dan is er de evolutieleer van Darwin die mij geloofwaardiger over komt dan de Genesis.

De aarde ontstond 4.6 miljard jaar geleden en de crationisten hebben het
over 7000 jaar. Wanneer leefden de dinosaurussen dan?

Morgen hoop ik iets te schrijven voor Josephine, wiens verhaal me wel aangreep, maar ik moet daar eerst over praten met mijn eega, die lang geleden gewerkt heeft in een tehuis voor kinderen "van de rechter" waaronder wel een s lichtere en zwaardere gevallen van autisme voorkwamen.

Het is hier alweer 23.17..... bij jullie dus 00.17.

Wel te rusten

Groetjes

scorpio987
Het leven zit nog vol met ontdekkingen, ook na 50... en daar maak ik dankbaar gebruik van.

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

11 nov 2012, 13:52

"Wat het Christendom betreft : ooit van de Dode Zee rollen gehoord?
Een groot deel ervan zit achter slot en grendel in de Vaticaanse bibliotheek. "

is dat wel zo? ik dacht eerder dat die rollen bewaard werden in het Israël Museum, in Jeruzalem.

bekijk ze hier on-line:

http://dss.collections.imj.org.il/project
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

scorpio987
Lid geworden op: 06 apr 2008, 00:31
Locatie: Mancosa Velha

12 nov 2012, 01:00

Dat is inderdaad het geval voor een groot deel ervan.

Er is echter een hele geschiedenis van gesjoemel, verkopen van een gedeelte en een deel is in handen van het Vaticaan gevallen.

Een gedeelte van de rollen zijn ook in handen van prive verzamelaars.

Het gedeelte in de geheime bibliotheek (stel je voor dat zelfs de paus toestemming moet vragen om toegang tot de bibliotheek te krijgen) is het enige waarvan de inhoud nooit bekend gemaakt is.

Overal wordt tegenwoordig transparentie en openheid van zaken gevraagd, geëist zelfs, maar het Vaticaan speelt daarin niet mee.

groetjes

scorpio987
Het leven zit nog vol met ontdekkingen, ook na 50... en daar maak ik dankbaar gebruik van.

scorpio987
Lid geworden op: 06 apr 2008, 00:31
Locatie: Mancosa Velha

12 nov 2012, 01:18

Oeps, iets vergeten,

bedankt voor de link die heel interessant is.

Heb de tekst gelezen, maar ze zeggen nergens dat hun collectie rollen
al dan niet compleet zijn.

Uit de commentaren bij de twee boeken die ik over dit onderwerp heb
blijkt dat dit niet het geval is.

De israelische staat heeft er alles aan gedaan om de volledige collectie te herenigen : wat maar normaal is. Ze behoren tot het patrimonium van de Joden.

Maar je weet ook dat er heel wat musea zijn die heelwat patrimonium van andere landen in hun collecties hebben. (Egypte bijvoorbeeld)

Dat is het dan,

groetjes
scorpio987
Het leven zit nog vol met ontdekkingen, ook na 50... en daar maak ik dankbaar gebruik van.

prego
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:53

21 dec 2012, 22:51

Helaa scorpio,

Hoe is het daar ondertussen met jullie......allang niets meer gehoord.... :)
Staat de kerstboom ook in Alentejo.......?

scorpio987
Lid geworden op: 06 apr 2008, 00:31
Locatie: Mancosa Velha

22 dec 2012, 01:25

Hallo Prego,

Eerste dag van de winter en de wereld is vanzelfsprekend niet vergaan.
Een nieuwslezer hier op TV zei : de Mayas waren dus mis.
Hoe kun je zo stom zijn.
De teksten van de Mayas werden alleen maar verkeerd uitgelegd met veronderstellingen die geen steek houden.

Dat moest er even af!

Ja hoor hier gaat alles (of zo ongeveer, de perfectie is niet van deze wereld, nietwaar) zowat naar onze zin.

En ja hoor wij hebben een kerstboom staan met de lampjes en de traditionele bollen. En een stalletje ook.

Wij hebben hier een wisselend weer. Koud 4graden des nachts en overdag met moeite 14. En een boel bewolking, over dag geen regen en ´s nachts regent het pijpestelen.

Het zal wel geen witte kerst worden hier in Alentejo.

Kerstnacht vieren we onder ons tweetjes en op Kerstdag zelf gaan we bij Vlaamse vrienden eten: Ze wonen hier niet zover van en hun kerstdineke is zowat een traditie onder ons. Op nieuwjaarsdag komen zij dan bij ons.

Wat heeft dat nu weer met oud worden te maken. Maar goed, ik wou je alleen maar laten dat mijn eega en ik het goed stellen "very much alive and kicking" zoals de Engelsen zeggen..

Hierbij wil ik jou, je familie en alle mensen op Sennet een mooi Kerstmis en een optimistisch Nieuwjaar (met vervulling van de meeste van jullie dromen) wensen.

Groetjes, en tot een volgende keer.

scorpio987
Het leven zit nog vol met ontdekkingen, ook na 50... en daar maak ik dankbaar gebruik van.

prego
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:53

22 dec 2012, 21:48

Hier véél regen scorpio maar ook véél gezellige drukte overal... soms wel een beetje teveel van het goede.....

Voor het grootste deel zijn d boodschappen hier achter de rug en dus morgen aan de slag met kokkerellen.....

Spijtig dat de sneeuw nog niet van de partij is dan konden we nog genieten van een mooi winterlandschap...

Ook voor jullie daar warme kerstdagen en een héél gezond nieuw jaar...... :D

groetjes vanuit een druilerig Belgie.......

prego.

tulpje 11
Lid geworden op: 24 okt 2006, 11:58

02 jan 2013, 18:21

beste allemaal,

Ik hoor hier mooi verhalen .Ik ben ook meestal positief mijn man was jong toen hij stierf,maar ik wil toch nog genieten van mijn oude dag zolang de gezondheid het toelaat.En wil nog graag bij de kinderen zijn .En genieten doe ik elke dag ben bij de senioren en is toch wel plezant .Ik ga dansen en fietsen en sporten maar piekeren wil ik niet heeft niemand iets aan.
Mijn zus is er 72 maar ziet er zo jong uit zij geniet ook van alles .

Liefs van tulpje