Theater : tijdig goede toneelopvoeringen vinden

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.
alfa

08 apr 2009, 10:35

Ik hou van een goed toneelstuk.
Misschien zijn er nog mensen op het forum die liefhebber zijn van goed toneel. (geen musical ; cabaret ; comedy).

Ik heb de toneelwereld echter niet in detail gevolgd de laatste 2-3 jaar ....en stelde dit seizoen vast , dat ik een paar keer té laat was voor de reservatie van goede kaarten/plaatsen.
Zo heb ik wél : 'de tien geboden deel 1 " gezien... (én genoten) ; maar kon ik niet meer naar deel 2. (jammer)

Graag lees ik enkele adviezen om dat in het vervolg te voorkomen...

En hoé kom ik te weten waar er ooit namiddagvoorstellingen worden gegeven ? De opvolger van cultuurweb ' zou ' die zoekfunctie hebben ; maar heeft die niet.( :( )
alfa

29 aug 2009, 12:55

Niemand beantwoordde in april mijn vraag..... :?

met het nieuwe cultuurseizoen durf ik mijn vraag te herhalen ...
'Hoe vind ik de namiddagvoorstellingen van toneelgezelschappen ; theaters' ?


Ik ga graag naar een goed toneelstuk (geen kinderopvoeringen of dolle kluchten) ; maar doe dit bij voorkeur in de namiddag en niet ' s avonds .
Vorig seizoen heb ik - op de valreep - het eerste deel van de 10 geboden gezien in NTGent . Zalig : heerlijk genieten van een goed toneelstuk....en toch tijdig thuis.

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat ik de enige ben in Vlaanderen die ' s namiddags een goede toneelvoorstelling wil bijwonen.
Het NTG zat toen in ieder geval afgeladen vol...ook de Vlaamse opera krijgt bij zijn namiddagopvoering heel veel publiek.

Ik heb nu voor een aantal grote toneelhuizen de sites afgezocht naar matinée's....maar (nog) niets gevonden.

Mocht iemand op dit forum een handige weg weten om namiddagvoorstellingen te detecteren.....ik zou heel blij zijn :D

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

29 aug 2009, 14:31

Heb je deze site al bezocht alfa?
Daar staan een resem links naar toneelgezelschappen en op hun website staan de producties die op til zijn en meestal ook de dagen en uren van de voorstellingen

http://www.hilplays.com/links.htm

Bekende maar ook minder bekende gezelschappen en die kunnen soms voor onverwachte en aangename verrassingen zorgen :wink:
alfa

06 sep 2009, 06:17

Bedankt Mira !
Ik heb de website en de links al wat bekeken.
Ziet er interessant uit.
Ik ben er ondertussen al wel achter gekomen , dat er zelden namiddagopvoeringen zijn ; als ze er al zijn , dan zijn het meestal kindervoorstellingen....of omdat het toneelstuk in een tweeluik wordt opgevoerd.
We zullen eens een oplossing moeten uitdokteren....

gea
Lid geworden op: 26 dec 2004, 14:17
Locatie: Anderlecht

26 jul 2010, 14:52

Hallo Alfa,
Ik kom hier toevallig terecht en kan je toch nog een tip geven voor het volgende toneelseizoen. Zoek op google : Bozar theater op de middag en je zal vanaf eind september een resem interessante gezelschappen kunnen bewonderen. De voorstellingen zijn steeds op dinsdag en beginnen om 12u40. Ze zijn voor iedereen toegankelijk.
Vriendelijke groeten.
Bedenk dat een ander anders is.

bozarstudios
Lid geworden op: 27 jul 2010, 15:15
Locatie: Brussel

27 jul 2010, 15:24

Beste,

Het volledige programma van Theater op de Middag in het Paleis voor Schone Kunsten-BOZAR staat al online: http://www.bozar.be/activity.php?id=10296

Het nieuwe seizoen biedt naast klassieke theaterteksten ook bewerkingen van bekende boeken van Willem Elsschot, Franz Kafka of Joost Van den Vondel en teksten van hedendaagse schrijvers als Herman Brusselmans of Leen Braspenning. Gevestigde gezelschappen en jonge honden, bekende en minder bekende theatermakers prijken broederlijk naast elkaar op de affiche.

Aanvang om 12u40.

Wees er snel bij, deze voorstellingen zijn vaak uitverkocht!

Met vriendelijke groeten,
alfa

27 jul 2010, 16:57

bozarstudios schreef:Beste,

Het volledige programma van Theater op de Middag in het Paleis voor Schone Kunsten-BOZAR staat al online: http://www.bozar.be/activity.php?id=10296

Het nieuwe seizoen biedt naast klassieke theaterteksten ook bewerkingen van bekende boeken van Willem Elsschot, Franz Kafka of Joost Van den Vondel en teksten van hedendaagse schrijvers als Herman Brusselmans of Leen Braspenning. Gevestigde gezelschappen en jonge honden, bekende en minder bekende theatermakers prijken broederlijk naast elkaar op de affiche.

Aanvang om 12u40.

Klinkt goed !

Wees er snel bij, deze voorstellingen zijn vaak uitverkocht!

Jammer , dus....door het werk van mijn partner zijn al dergelijke interessante activiteiten slechts een paar dagen vooraf te plannen.

Met vriendelijke groeten,
.

bozarstudios
Lid geworden op: 27 jul 2010, 15:15
Locatie: Brussel

27 jul 2010, 17:00

Beste Alfa,
Je kan altijd op voorhand even bellen naar onze ticketbalie 02 507 82 00 om te checken of er nog plaatsen zijn...
Mvg
alfa

27 jul 2010, 17:31

:) Ik ben al volop aan 't bekijken wat ik eventueel kan proberen vrij te houden.
Vreemd dat ik niets afwist van deze middagvoorstellingen ; terwijl ik daar al jaren naar zoek.

...zelfs al een gesuggereerd bij de voorganger van 'uitinvlaanderen' (cultuurweb) om middagvoorstellingen als keuzemogelijkheid in te bouwen.
dat zou moeten mogelijk zijn (beloofde men toen) als de nieuwe site er zou komen...helaas heb ik die zoekfunctie nog niet ontdekt.