PEAK OIL: De gesel van de 21e eeuw

Hier is plaats voor openbaar debat.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 aug 2009, 22:43

PIEK OLIE / PEAK OIL

De (Westerse) maatschappij en de beschaving zoals we die vandaag kennen, staat op een keerpunt zoals er geen voorgaande is geweest. De omwentelingen die zich de komende 10 - 20 jaar zullen voltrekken kunnen enkel vergeleken worden met de verandering in het wereldbeeld van de Germaanse stammen die overrompeld werden door de Romeinse legers. Maar voor ons zal de aanpassing over enkele decennia uitgesmeerd worden.

Waarover gaat het? Over het begrip “Piek Olie” of in het Engels “Peak Oil”. Vrijwel iedereen ouder dan 8 jaar begrijpt vandaag wat ‘opwarming van de aarde’ inhoudt. Over 10 jaar (en wellicht reeds over 5 ) is ‘piek olie’ evenzeer ingeburgerd in ons taalgebruik.

Wat is Peak Oil zeker NIET?

Piek olie is NIET de stelling dat er geen olie meer is, en dat we plots zonder gaan vallen. Waarschijnlijk is nog iets meer dan de helft van de olie op aarde aanwezig in de grond.
Piek olie betekent WEL het einde van goedkope olie.


De gevolgen hiervan zullen enorm zijn. In het begin zal de brandstof duurder worden, waardoor vliegtuigreizen enkel nog voor de gefortuneerden zullen zijn. Files bestaan niet meer, transportbedrijven gaan failliet, meststoffen worden veel duurder waardoor ontwikkelingslanden hun bevolking niet meer kunnen voeden. Hongersnood zal tientallen miljoenen mensen doen omkomen.

De meerderheid van onze gebruiksvoorwerpen zijn vervaardigd met olie. Ze hebben allemaal olie nodig om vervoerd te worden naar de winkels. De prijzen van al die voorwerpen zal flink hoger worden.

Wanneer 20 a 25% van de bevolking werkloos zou worden, daalt het inkomen van de staat. Uitkeringen zullen willens nillens naar beneden moeten. Pensioenen zullen onbetaalbaar blijven op de huidige niveaus. Gezondheidszorg zal beperk worden.
De lijst met veranderingen die ons te wachten staat, is enorm. Weinig aspecten van het leven zullen er aan ontsnappen.

Wat is er dan aan de hand met de oliebronnen? Olievelden hebben een zekere levensduur. Het beeld van een boortoren met een opspuitende straal zwarte olie is ons niet onbekend. Dat is wat er gebeurt wanneer men een nieuw olieveld aanboort dat onder druk staat. Na verloop van tijd valt die spontane druk weg en levert het veld minder olie dan bij het begin. Men slaagt erin om de oliestroom toch op niveau te houden door water in het olieveld te pompen, waardoor de druk behouden blijft. In Saudi-Arabië pompt men zo reeds zeewater naar olievelden die meer dan 300 km van de kust verwijderd liggen. De olie die bovenkomt, begint zachtjes aan onzuiver te worden: meer en meer komt er ook water mee naar boven. Uiteindelijk geraakt de bron quasi uitgeput en doet men niet meer de moeite om te trachten nog meer olie op te vangen. Vergelijk het met een potje mayonaise: als de pot pas geopend is, kun je gemakkelijk in een keer een grote schep nemen. Om een gelijkaardige hoeveelheid – dit keer de allerlaatste schep die kan bijeengeschraapt worden – uit de pot te halen, moet je veel meer moeite doen, zonder erin te slagen dat laatste beetje eruit te krijgen. De levensloop van een oliebron en de opbrengst ervan kan als volgt worden voorgesteld:

Afbeelding

Een bron heeft een bepaalde levensduur. Eerst neemt de productie toe. Dan wordt de top bereikt en vanaf dan wordt het steeds moeilijker om dezelfde hoeveelheid boven te halen.

Wat geldt voor 1 bron, geldt ook voor de wereld als geheel. We bevinden ons op de top. Vanaf nu wordt het steeds moeilijker evenveel olie boven te halen, terwijl de vraag dagelijks toeneemt (India , China, het Westen zodra de recessie voorbij is). De tijd van goedkope energie is voorbij.

Ik herhaal nogmaals: Piek olie is NIET de stelling dat er geen olie meer is, en dat we plots zonder gaan vallen. De prijzen gaan de komende jaren drastisch omhoog gaan.
Er staan ons harde tijden te wachten en de alternatieven zijn niet klaar.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

14 aug 2009, 20:15

Wil. schreef: Piek olie is NIET de stelling dat er geen olie meer is, en dat we plots zonder gaan vallen. De prijzen gaan de komende jaren drastisch omhoog gaan.
Er staan ons harde tijden te wachten en de alternatieven zijn niet klaar.
De alternatieven zijn al lang klaar ! Maar ze mogen, omwille van het winstbejag, niet benut worden

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2009, 12:42

Aan welk soort alternatieven denk je dan, TLL?

Ik meen ook dat als er alternatieven boven water komen, deze te laat zullen komen. In 10 jaar tijd kun je moeilijk een bestaand wagenpark ineens vervangen, of een opgebouwd industrieel systeem compleet hernieuwen.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

16 aug 2009, 00:02

In Noord Limburg zijn ze proeven aan het doen met warm water dat rechtstreeks uit de grond komt, ze boren dit aan op een diepte van 2 km en ze gaan via de mijngangen het proberen op te trekken, en het gebruiken, nadien gaan ze terug koud water in de grond doen, waarna het nadien warm zou naar boven komen, de temperatuur zou 70 graden bedragen.
Misschiens is er nog een oplossing voor de olie, ze zijn in de zee aan het proeven doen om met warme magma te werken, dat ze uit de aarde en vulkanen halen wie weet. En met zonnewarmte dat ze eventueel kunnen opslaan, als dat geen alternatief is, of zeewater.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 aug 2009, 21:36

Warm water uit de diepe ondergrond bovenhalen, kan interessant zijn om een ganse woonwijk of een stad van centrale verwarming te voorzien. Het vraagt echter een enorme investering om de nodige infrastructuur daarvoor aan te leggen. Welk land, provincie, stad is zo vooruitziend om die problemen nu reeds aan te pakken?
In feite doet een warmtepomp reeds ongeveer hetzelfde maar dan met relatief koud water dat uit de grond wordt opgehaald en waaruit toch nog een hoeveelheid warmte wordt gehaald, waarna het water kouder terug de ondergrond ingaat. Nadeel: zeer duur in vergelijking met klassieke systemen. Beter isoleren van woningen is meestal een betere optie.

Hitte uit magma: qua principe is dit hetzelfde, maar omwille van de grote hitte kun je hier veel gemakkelijker stoom maken waarmee je via een generator dan elektriciteit kunt maken. Dit principe staat echter niet eens in het "kinderschoenenstadium".

Zonnewarmte opslaan lukt wel in zonneboilers. Fotovoltaische cellen leveren elektriciteit aan het net, maar van opslag is nog niet veel sprake. Het zou mooi zijn als er veel elektrische auto's zouden komen die hun batterijen opladen vanuit de stekker in het stopcontact. Dan kan de 'overschot' die soms geproduceerd wordt, opgeslagen worden in de batterijen van die auto's.

Zonne-energie en hernieuwbare bronnen zijn op dit ogenblik slechts de leveranciers van ± 3% van alle energie die dagelijks verbruikt wordt. Men schat dat het misschien mogelijk zou zijn om tegen 2020 ongeveer 20% uit hernieuwbare bronnen te produceren.
Tegen die tijd heeft peak-oil echter reeds zijn volle kracht bereikt en komen we veel tekort. De prijs van olie en aanverwanten, zal gigantisch stijgen.

De energiebronnen die je hier aanhaalt, hebben ook geen enkel nut als het er op aankomt om het industrieel gebruik van olie aan te vullen: om verf, geneesmiddelen of plastic te maken, heb je olie nodig als ingredient. Een heel groot deel van de 85 miljoen vaten die we dagelijks verbruiken, gaat daar naar toe. Welk vervangmiddel is er? Zullen we er voor kiezen om wel benzine te produceren voor onze mobiliteit, maar bepaalde medicamenten niet meer te vervaardigen? Moeilijke keuze.

zibet
Lid geworden op: 08 apr 2005, 19:34
Locatie: brugge

16 aug 2009, 21:52

weeral de zoveelste doemdenker, in de oorlog reden ze op vanalles, de burgers, waarom zou het dan nu anders worden, er zijn nu al autos die 1 liter verbruiken op bio, en verder zolang beesten schijten zal er brandstof zijn
uit Brugge; de mooiste stad van vlaanderen en omstreken

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

16 aug 2009, 22:03

In de verre toekomst rijden er slechts electrische wagens , zelfs geen hybrides ...

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

16 aug 2009, 22:11

Olie wordt voor ontzaglijk veel doeleinden gebruikt.
Benzine is daar slechts een fractie van.
Zoals we weten zijn de voorraden eindig.Dat is geen doemdenken maar de realiteit.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 aug 2009, 22:35

zibet schreef:weeral de zoveelste doemdenker, in de oorlog reden ze op vanalles, de burgers, waarom zou het dan nu anders worden, er zijn nu al autos die 1 liter verbruiken op bio, en verder zolang beesten schijten zal er brandstof zijn
1 liter op bio? Welk automerk zou dat zijn? Waar haal je die informatie?

Van welke beestenshit wordt er welke brandstof gemaakt?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 aug 2009, 22:46

50+- schreef:In de verre toekomst rijden er slechts electrische wagens , zelfs geen hybrides ...
Het vervoer is slechts 1 aspect van het plaatje. Om 1 calorie voedsel te produceren, verbruikt men in de USA 10 calorieën brandstof.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

16 aug 2009, 22:56

Wil:
Welk land, provincie, stad is zo vooruitziend om die problemen nu reeds aan te pakken
In IJsland met zijn hoge vulkanische activiteit gebruiken ze al vele jaren de stoom van geysers om de huizen en serres te verwarmen.Probleem is de hoge corrosiviteit door de altijd aanwezige zwavel.Onze huidige warmtepompen hebben een zeer laag rendement en een korte levensduur naast een zeer hoge investeringskost.
Misschien gaan we terug moeten naar zeilschepen voor vervoer en water-en windmolens om graan te malen :wink: .
Wie bewaakt de bewakers.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 aug 2009, 12:20

Niettegenstaande de natuurlijke energiebronnen die Ijsland bezit (waterkracht en warmte uit de ondergrond) importeert het land nog steeds ongeveer 30% van zijn energiebehoeften in de vorm van fossiele brandstof (olie- steenkool - gas).

Hoeveel moeilijker zou het dan niet zijn voor een land als het onze om via deze aanpak een flink deel van de benodigde energie in handen te krijgen?

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

18 aug 2009, 18:28

Waar maak jij je druk om Wil?
Ik ken jouw persoonlijke situatie niet,maar als 't nog mogelijk is,profiteer van 't leven zoveel je kunt.Je hebt er maar één.
Waar jij het over hebt zijn problemen voor de volgende generaties.Dan zij wij reeds lang bezig aan de rijstepap met gouden lepelkes.
Onze ouders en grootouders hebben ons toch ook opgezadeld met de nalatenschap van twee wereldoorlogen of nie?
Met iemand die mij bekijkt als een egoist heb ik geen problemen.Ik profiteer ervan.De wereldverbeteraars doen maar hetgeen ze nie laten kunnen.Tot op heden hebben ze blijkbaar nog nie veel succes gehad.
Vorige week is er weer een vriend van mij gestorven.Hij was 59.Nochtans,hij heeft geleefd zoals het hoort,zoals ik dat lees in de boekskes en zoals gepredikt wordt door onze moeder de heilige kerk.
Ik ben er 69,heb van mijn leven geprofiteerd en rook reeds 50 jaar sigaretten.En weet je wat Wil?Ik loop hier nog.Binnen een jaar of tien ben ik hier ook weg en wat er daarna met onze aardkloot gebeurt zal mij worst wezen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 aug 2009, 19:16

"Na mij mag de zondvloed komen ..." Het is een mogelijke kijk op het leven, Roel. Maar ik vrees dat ik nog een flink deel van de ranseling ga meemaken. Over 10 jaar is het fenomeen reeds volop in gang. We gaan de Grote Schaarste tegemoet. Veel mensen kijken tamelijk angstig tegen aangekondigde veranderingen aan. Zeker als ze van deze orde zijn. Het zit ook in de menselijke natuur (en zelfs in de ganse natuur) om zorg te dragen voor de komende generatie. Waarschijnlijk verklaart dit waarom er toch wel enkele mensen bezig zijn met het vooruitzicht van een veel duurder leven.

De vergelijking met de wereldoorlogen gaat slechts gedeeltelijk op: de ouderen onder ons zijn moeten beginnen met zeer weinig of niets. De jeugd van vandaag vertrekt met zeer veel en moet achteruit naar zeer weinig. Ik denk dat het psychologisch moeilijker is.
De wereldoorlogen lieten grote delen van Europa achter in een penibele situatie, maar er was hoop en vooral veel mogelijkheden. Niet in het minst omwille van de goedkope olie die voor het grootste deel van onze luxe gezorgd heeft. Die goedkope olie bestaat over enkele jaren niet meer. En bijgevolg wordt het ganse luxueuse leven op de helling geplaatst.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik deze verandering behoorlijk goed zal kunnen doorstaan. Al was het maar omdat ik 'een verwittigd man' ben. Het benieuwt me enorm hoe de maatschappij zal veranderen en welke spanningen er zullen optreden. En welke oplossingen onze beleidsmensen NIET zullen genomen hebben tegen de tijd dat het zo ver is. Geert Noels beschrijft het fenomeen in zijn boek "Econoshock" en stelt de overgang van het olietijdperk naar het tijdperk met zeer schaarse olie, als één van de 6 grote schokken die ons te wachten staan. Er is echter geen enkele schok die ons op zo korte tijd, zoveel pijn kan doen als de olieschaarste.

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

18 aug 2009, 23:48

Wil. schreef:.. De jeugd van vandaag vertrekt met zeer veel en moet achteruit naar zeer weinig. Ik denk dat het psychologisch moeilijker is.
Dat zal wel , maar mensen zijn ook zeer flexibel. Denk eens aan de hippie kultuur van waaruit eigelijk het "Agalev" ontstaan is. Dus , zelfs toen er nog niet zoveel geconsumeerd werd , waren er al die de consumentatiedrang een rug wilden toekeren. De ingesteldheid en de ideeen van mensen bepaalt hun consumptiegedrag. Men kan bvb. ooit een trend doen ontstaan ( door campagne of reclame ) waardoor mensen meer duurzame en langlevende producten gaan kopen. De levensduur van een auto of TV zou bvb. 15 jaar kunnen zijn i.p.v. de gebruikelijke 5 jaarlijkse afschrijving. Het probleem is dat producenten door de jaren heen hun marketing zo verfijnd hebben op een steeds stijgende consumptie ( vergelijk maar eens de marketing van nu t.o.v. die van 20-30 jaar geleden ) , dat zij HET slachtoffer zullen zijn van het energiegebrek , niet de consument die het met minder gaat moeten stellen. Politiekers in hun land kunnen zelf aan de huidige marketing en consumptietrend weinig veranderen. Zoiets , een "global austerity" moet men internationaal regelen omdat men trends en marketing vanuit het buitenland niet kan tegenhouden.