Een boek over het boerenleven en generatiekloof

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 mar 2021, 19:37

Ik ben op zoek naar een boek dat ik lang geleden heb gelezen. Het is volgens mij van een Nederlandstalige schrijver. Ik dacht Streuvels en ik meende dat het 'Leven en Dood in den Ast' was, maar wanneer ik daarover iets opzoek, komen andere thema's boven.

Het boek gaat over een boerderij waarop een oude boer het voor het zeggen heeft, maar zijn zoon wil de zaken veranderen, tegen de visie in van de vader. Er ontstaat een conflict.

Ik meen me te herinneren dat de zoon een stuk land wilde gaan bewinnen maar dat de vader dat niet wou toelaten. Die 'machtsstrijd' en die generatiekloof is één van de hoofdthema's van dit boek.

Weet iemand hoe dit werk heet?

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

31 mar 2021, 21:20

Wil., volgens mij heb je het over het boek 'De vlaschaard' van Stijn Streuvels, ook een film van gemaakt met Vic Moeremans.
'Leven en dood in den ast' gaat niet over een boerenfamilie maar over arbeiders die cichoreiwortels verwerken.
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 mar 2021, 21:44

Bedankt! Dat is het inderdaad. Het gaat over het conflict tussen boer Vermeulen en zijn zoon Louis, las ik zojuist op de Engelse Wikipedia.