Het Nostalgie kamertje

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

18 dec 2009, 07:03

De tijden zijn immens veranderd.
Soms dromen we nog eens over dingen, periodes van toen we kind of puber waren of op onze 1* vrijersvoeten rondliepen.

Dromen over dingen die nu ondenkbaar zijn geworden.
Velen maken in zichzelf ook de vergelijkingen van vroeger en nu, maar bijna niemand praat daar openhartig over of de kinderen zeggen voor de zoveelste keer " Onze pa of onze bompa is weer bezig se "

Daarom vind ik het heel nuttig om een nostagie kamertje te openen om onze dromen ( die geen dromen zijn) hier met mekaar te delen.

We zullen versteld staan aan wat anderen ons terug zullen laten herinneren.

Het zou goed zijn om steeds te starten met je nickname en daar achter je leeftijd zodat ouderen nog meer nostalgische verhalen kunnen vertellen over hetzelfde onderwerp.

Hopelijk lukt dit, want ik hou van " de tijd van toen en van " zeg weet je dat nog ?

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

18 dec 2009, 07:20

Valium 57j.

Kerstmis

Als snotneus was kerstmis voor mijn broer en mij steeds een groot gebeuren.
Niet de dag zelf, maar gans de periode er voor,tojdens en daarna.

Natuurlijk de kerstboom was het belangrijkste.

Ik weet nog, wanneer vader een kerstboom binnen bracht en je deze bij de top wou oppakken, je handen vol met hars zaten.
Na enkele minuten rook de ganse kamer naar de kerstboom .
Een reuk die je nooit zal vergeten.

Wanneer wij smorgens op stonden en naar de living gingen stonden mijn broer en ik al zittend soms een kwartier naar de boom te kijken met de grote bollen (die bij de minste aanraking uit mekaar spatten) met de toen juist op de markt gebrachte electrische flikkerlichtjes, maar vooral de geur van de den bracht ons in een jaarlijkse periode van geschenken, feestjes en plezier.

Waar vind je nu nog ergens een kerstboom in een huiskamer welke deze originele geur verspreid ?

De geur van deze boom mis ik al jaren en al jaren vertel ik aan mijn kinderen, kleinkinderen hoe goed dat kon rieken.

Spijtig genoeg zullen deze dit nooitmeer meemaken :cry:
Gast

18 dec 2009, 11:59

Valium, waarom zouden ze dat niet meer meemaken, een kerstboom veranderd niet van reuk met de jaren zene!Bij de meesten(ook bij mij )is het nu wel een namaak ,maar je kunt geur kopen om op de boom te strooien voor de geur!
Vond ook zo een echte boom natuurlijk altijd prachtig als kind(53) mét hars en nog kaarsjes met klemmen die je alleen mocht aansteken op kerstnacht en in bijzijn van papa en mama(gevaar voor brand) en nog weken nadien naalden vinden na afbraak, en dan die zelfgebakken koekjes in de boom en chocolaatjes, dat was nog eens een kerst.En dan die gevulde kalkoen van 5 kg amai!!!moesten heel de week van eten en uitdelen(diepvries???)én de pakjes niet te vergeten!

NOSTALGIE? INDERDAAD!!

knorretje
Lid geworden op: 19 sep 2009, 18:33

20 dec 2009, 14:55

Afbeelding

OOK VOOR DE DAMES HIER
WENS IK JULLIE ZALIG KERST
EN GELUKKIG NIEUWJAAR
KNORRETJE

almata
Lid geworden op: 23 mei 2007, 01:03
Locatie: Mol

31 dec 2009, 13:59

ach waar is den tijd , dat we ons geen zorgen maakten , en alleen maar aan plezier dachten , nu is het alleen maar kommer en kwel!!!!!!
carpe diem

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

05 jan 2010, 02:10

Valium 57j.
Klaarblijkelijk vergeten wij veel omdat we het niet hebben meegemaakt

Maar de periode van 1910 tot 1950 was wEl een periode om beter niet in te leven

2 wereldoorlogen
Inleveren van al je geld voor ander ( de wet ......? vergeten)
Aanschuiven in de jaren 30 voor brood en een kom soep
De drooglegging in de USA met opkomst van de Amerikaanse mafia.
2 ATOOMBOMMEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Spaanse griep

Ik ben er 56 en het enige wat ik al gezien heb, is een bende hooligans die wat autos beschadigden

Zo slecht hebben wij het nu nog niet

De grote hamvraag : gaat dit zo blijven ????????????????

cyberoma
Lid geworden op: 12 mar 2006, 15:23

05 jan 2010, 17:00

goede avond iedereen ik ben cyberoma 63 jaar
dit vind ik nu eens een mooie hoekje zal ook mijn best doen om herrineringen op te halen zoals in het jaar 58 werd ons nieuw huis gebouwd het vorige was een leeme boerderijtje we waren met zes kinderen drie jongens en drie meisjes ikke de voorlaatste ik heb mijn broers nog helpen asse blokken drillen om het huis te bouwen en ja het oude huis moest weg om plaats te ruimen voor het nieuwe en weet je waar wij de kinderen moesten slapen ?in de voeder kribbe van de koeien en pret dat we hadden en ook hier zeggen de kleinkinderen dan jammaar oma dat was vroeger maar soms word er ook hartelijk gelachen met gebeurtenissen van toen zo vrienden wie weet morgen een nieuw verhaal tot dan
groetjes cyberoma

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

05 jan 2010, 18:38

Proficiat met uw iniciatief, maar .......
Ga eens kijken op seniorennetcafé " de tijd van toen 70+"
Op de eerste gesloten topic staan 975 inzendingen en meer
170.000 lezers.
Het tweede topic met 262 lezers en 53.500 lezers is stilgevallen
maar we hopen dat er zich nog nieuwe vertellers zullen aanmelden.
De meeste inzenders zijn 70+ers en hebben die tijd werkelijk meegemaakt
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

cyberoma
Lid geworden op: 12 mar 2006, 15:23

06 jan 2010, 13:35

hier zijn we weer met een verhaaltje op mijn 12 jaar moest ik zoals elk ander kind mijn plechtige communie doen dus nieuwe kleren plooi rokje met een jasje in de zelfde kleur en een hoedje witte handschoentjes en schoenen de dag was goed begonnen ik had mooie lange pijpe krullen in mijn haar feest ja dat werd aan huis gedaan zelf geslacht varken zelf bereide maaltijden alles ging goed tot ik hoorde dat iemand om de een of andere reden bruine zeep nodig had in die tijd kocht je dat gewoon in een plastiek zak tuis werd die uitgeduuwd in een leeg blik ik vlug naar de wasstal waar de zeept op een hoge plank stond maar ik rekte me goed uit en had plots de doos te pakken maar wat gebeurde doordat ik me zo groot moest maken kantelt de doos in mijn handen en het was buiten nogal heet en zo doende de zeep heel vloeibaar je kan je wel voorstellen hoe ik eruit zag over mijn hoofd en kleren was alles een zeepbel je moet niet vragen wat de gevolgen waren dubbel feest een keer met eten en een keer een pak rond mijn oren met alles te wassen was het leed geleden maar ik heb nooit meer naar bruine zeep gaan zoeken :lol:
groetjes cyberoma

knorretje
Lid geworden op: 19 sep 2009, 18:33

10 jan 2010, 12:07

Afbeelding

Valium
Lid geworden op: 21 nov 2007, 04:15

14 mei 2010, 12:45

Het goede oude Wenduine

Ik ging daar al naartoe vanaf dat ik een kleuter was met tante Anna rn telkens in de maand Juli.

Ik weet nog dat men toen door Brugge moest rijden om rechtstreeks in Wenduine te geraken.

De oude kerkstraat met zijn talrijke winkels (veel speelgoed winkels)
Wie kent die playboy fotograaf nog die steeds op het strand rondliep en van iedereen fotos trok en dan kreeg je een bonnetje om later in zijn winkel je fotos te kunnen gaan bekijken (die je dan ook kocht natuurlijk :D )

De oude huizen met hun sierlijke trapgevels - de garnaalvissers met hun paard en net daar achter

Ben daar onlangs nog eens geweest en niets blijft er nog van over (zelfs de viswinkel op de hoek van de kerkstraat is weg)

Het enige wat nog altijd is blijven staan is de spionkop boven op de duinen.

Maat we moeten realistisch blijven, de tijden veranderen (spijtig genoeg)

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

31 mei 2010, 20:35

Waar is de tijd dat ik nog ging spoken op de heide, bij de soldaatjes daar gezwind, dan waren we ferm goed gezind.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

dirkbali
Lid geworden op: 12 jul 2010, 12:09
Locatie: Indonesie

19 jul 2010, 14:45

Valium schreef:Het goede oude Wenduine

Ik ging daar al naartoe vanaf dat ik een kleuter was met tante Anna rn telkens in de maand Juli.

Ik weet nog dat men toen door Brugge moest rijden om rechtstreeks in Wenduine te geraken.

De oude kerkstraat met zijn talrijke winkels (veel speelgoed winkels)
Wie kent die playboy fotograaf nog die steeds op het strand rondliep en van iedereen fotos trok en dan kreeg je een bonnetje om later in zijn winkel je fotos te kunnen gaan bekijken (die je dan ook kocht natuurlijk :D )

De oude huizen met hun sierlijke trapgevels - de garnaalvissers met hun paard en net daar achter

Ben daar onlangs nog eens geweest en niets blijft er nog van over (zelfs de viswinkel op de hoek van de kerkstraat is weg)

Het enige wat nog altijd is blijven staan is de spionkop boven op de duinen.

Maat we moeten realistisch blijven, de tijden veranderen (spijtig genoeg)
Ja, ik heb dat ook meegemaakt toen ik met mijn ouders en mijn broertjes en zusje elk jaar vanaf 1957 naar Wenduine op vakantie ging. Wij huurden een gedeelte van een vissershuisje in de Kerkstraat. De huisbaas hield ook kippen en woonde naast ons. Tegenover het huisje was er het gebouw van een kinder-vakantie-kolonie.

14567
Lid geworden op: 23 dec 2006, 17:33

13 dec 2010, 16:53

Nostalgie is voor mij de jaren '70 waar alles nog een beetje normaal was en je nog gewoon over de vlaamse wegen kon rijden!
Waar er respect was voor ouderen en waar er niet 'moedwillig' vuil naast de vuilbakjes gekieperd werd.
Maar ja, zoals ik zei het is Nostalgie nietwaar en we zullen moeten leren leven met de nieuwe generatie van deze tijd.
Iedere tijd heeft zijn charme maar geef mij toch maar de jaren '60 en '70. :cry:

marleenff
Lid geworden op: 04 sep 2011, 21:32
Locatie: Wevelgem

14 sep 2011, 13:44

14567 schreef:Nostalgie is voor mij de jaren '70 waar alles nog een beetje normaal was en je nog gewoon over de vlaamse wegen kon rijden!
Waar er respect was voor ouderen en waar er niet 'moedwillig' vuil naast de vuilbakjes gekieperd werd.
Maar ja, zoals ik zei het is Nostalgie nietwaar en we zullen moeten leren leven met de nieuwe generatie van deze tijd.
Iedere tijd heeft zijn charme maar geef mij toch maar de jaren '60 en '70. :cry:
(52)

Hier ben ik het eigenlijk met alles eens.
Vroeger konden kinderen/kleinkinderen nog normaal buite spelen, nu is het niet veilig meer, én te druk.
Op de autosnelwegen zit je door files constant vast, maar diezelfde autosnelweg brengt je wel overal.
Het was mss niet beter vroeger, maar het was wel rustiger, en dit op alle gebied.