Iedereen heeft recht op waardig levenseinde

Hier is de plaats voor discussie en vragen over euthanasie.
Gast

04 apr 2013, 00:50

@ hjb
maar twee minuten nadenken: dat kan je wellicht nog bij beginnende dementie, en dat is dan ook het moment om te beslissen.

Dit is wat ik probeerde uit te leggen .
Een delicaat onderwerp zal het altijd blijven.
Maar men moet wel up to date blijven,zeker als men waardig wil sterven.

Groet.


Met dank aan illusie voor de informatie.

illusie
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:56

04 apr 2013, 12:14

Helena van Troje schreef:en zelfs als de lijdende wil gaan is er dikwijls nog de familie die vindt dat mama of papa hen dat niet kan of mag aandoen, mijn haren rezen ten berge toen ik zo een situatie hoorde utleggen:moeder vond dat ze genoeg had afgezien, maar dochter dacht er anders over. hoe eigengereid kan je zijn...

alleen achter blijven is niet fijn, maar als je partner het na jaren vechten voor gezien houdt dan heeft hij dat recht.
Persoonlijk heb ik alle mogelijke situaties meegemaakt.

Mensen met beginnende dementie die voor euthanasie kozen omdat het later niet meer zou kunnen;

Palliatieve patiënten met kanker die blijkbaar te lang op de palliatieve dienst verbleven en plots continue diepe sedatie werden toegediend en geen vocht meer (wat automatisch leidt tot de dood na 3 maximum 7 dagen), zonder dat ze hiervoor de instemming hadden gegeven;

90-jarige vrouw blind door maculadegeneratie, bedlegering etc. die euthanasie vroeg en niet kreeg. En toen ze slikklachten kreeg, weigerde de behandelende arts en de instelling ook palliatieve sedatie en heeft ze daar 3 weken met de doodsreutel gelegen omdat ze de slijmen van de aspiratiepneumonie niet meer kon ophoesten. Zodat de familie zei: zelfs een dier laat men op die manier niet sterven

Daarom moeten we ijveren dat er meer duidelijkheid en mogelijkheden zouden komen in de wetgeving. En dat kan slechts als we de politici er kunnen toe bewegen om beslissingen te durven nemen.

Misschien kan hier ook een duwke gegeven worden door de seniorenraden of gemeentelijke ouderen adviesraden ?
Gast

04 apr 2013, 13:39

@ilussie
Misschien kan hier ook een duwke gegeven worden door de seniorenraden of gemeentelijke ouderen adviesraden ?
wie niet waagt niet wint ...
Groet.

illusie
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:56

04 apr 2013, 15:44

hoshinkido schreef::roll: 8O
Die gemeentelijke seniorenadviesraden zijn nogal dikwijls steriele vergaderingen waarbij de lof van de schepen en de seniorenambtenaar moet worden gezongen, heb ik de indruk.

Waarom zouden senioren niet eens zelfstandig kunnen nadenken ?

En het thema "zorg bij het levenseinde" is tenminste een nuttig onderwerp, vind ik.

En daaraan gekoppeld, eens durven zien hoe lang de wachtlijsten zijn voor opname in de woonzorgcentra in de eigen gemeente of stad.

En eens nazien welk opnamebeleid of instellingsbeleid er wordt gevoerd. Ook ten opzichte van palliatieve zorg, palliatieve sedatie en euthanasie in de rustoorden (RVT - WZC).

Of zijn de huidige senioren daarvoor nog niet mondig genoeg en zijn ze gans hun leven lang zodanig geïndoctrineerd geweest om braafjes te zwijgen, dat ze het ook blijven doen eenmaal gepensioneerd ?
Gast

04 apr 2013, 18:50

@illusie
Of zijn de huidige senioren daarvoor nog niet mondig genoeg en zijn ze gans hun leven lang zodanig geïndoctrineerd geweest om braafjes te zwijgen, dat ze het ook blijven doen eenmaal gepensioneerd ?
Ik denk dat bij vélen daar het probleem zit.
Maar hoe jij dit aankaart ilussie,vind ik wel top.
Aan de hand van jouw kennis ..leren wij dan ook nog iets bij.

Groet.

illusie
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:56

04 apr 2013, 19:54

vergeet-mijnietje schreef: Ik denk dat bij vélen daar het probleem zit.
Maar hoe jij dit aankaart ilussie,vind ik wel top.
Aan de hand van jouw kennis ..leren wij dan ook nog iets bij.
Groet.
Met dank voor het compliment, vergeet-mijnietje.

Ik ben zelf 65 plus. En ik heb al wat bejaarde familieleden (80 plus) zien sterven.
En als gepensioneerde heeft men veel tijd.

En kan men de spreuk "Het is niet nodig te hopen om te ondernemen noch te slagen om te volharden" voeren.

Maar voor de rest, kan ik alles goed relativeren en ik ben niet verbitterd en ben met mezelf in het reine gekomen. Als er niets verandert aan die wetgeving, dan is het ook zo.
Gast

04 apr 2013, 20:02

Terecht compliment :)
Ik zou zeggen ..blijft streven om jouw doel(doel van velen)te bereiken.
Velen kunnen zich niet uiten zoals zij zouden willen.
Kennis ..enz..
Heb ik ook niet hoor !!!
Maar ik luister .. lees én zie.

Rustige avond verder illusie.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 apr 2013, 00:14

ik denk dat er ondertussen een heel mondige seniorenbevolking op komst is
mensen van de babyboomgeneratie, mensen die geleerd hebben assertief te zijn, mensen die niet zo braaf meer zijn, de generatie die de pil leerde kennen, de generatie die niet meer zo braaf slikte wat mijnheer pastoor en co verkondigden....ik vrees dat er nog serieus met die mensen zal moeten rekening gehouden woprden, maar ze weten het nog niet, het beleid en co

maar serieus daarkan ik toch niet bij hoor illusie dat ze wegens plaatsgebrek iemand sederen zonder medeweten, dat is ook niet ethisch verantwoord mijns inziens.

op je strepen blijven staan en blijven eisen datmen doet wat jij wil en niet wat de almachtige god de dokter wil blijven hameren en anders zoeken tot je een redelijk denkend iemand tegenkomt

truuskwel
Lid geworden op: 12 apr 2011, 07:40

06 apr 2013, 08:18

Je kan een arts inderdaad niet verplichten om euthanasie te plegen en ik denk dat dat ook geen gemakkelijke daad is, maar ik denk dat de wijsheid dat de patiënt uit zijn 'lijden' (wat men onder lijden kan verstaan, dat is allemaal subjectief) kan verlossen een positief gevoel kan geven.....
Het is de tegenwind die een vlieger opstijgen doet.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

06 apr 2013, 09:08

truuskwel schreef:Je kan een arts inderdaad niet verplichten om euthanasie te plegen en ik denk dat dat ook geen gemakkelijke daad is, maar ik denk dat de wijsheid dat de patiënt uit zijn 'lijden' (wat men onder lijden kan verstaan, dat is allemaal subjectief) kan verlossen een positief gevoel kan geven.....
Denk dat er heden ten dage veel "passieve" euthanasie wordt gepleegd en alzo veel lijden wordt bespaard, pakweg 25 jaar geleden was dat een heel ander verhaal..... dan lieten ze je zieltogen, want konden of mochten er niets aan doen; een onwaardig einde van een mensenleven; een dier in grote nood wordt zelfs geholpen :!:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Gast

06 apr 2013, 09:31

@Klaartje
Denk dat er heden ten dage veel "passieve" euthanasie wordt gepleegd en alzo veel lijden wordt bespaard
Zeker weten Klaartje...

illusie
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:56

06 apr 2013, 12:05

Klaartje schreef:Denk dat er heden ten dage veel "passieve" euthanasie wordt gepleegd en alzo veel lijden wordt bespaard, pakweg 25 jaar geleden was dat een heel ander verhaal..... dan lieten ze je zieltogen, want konden of mochten er niets aan doen; een onwaardig einde van een mensenleven; een dier in grote nood wordt zelfs geholpen :!:
Wat is passieve euthanasie ?

En juist daarom moet er aan de bestaande wetten worden gesleuteld. Want "passieve euthanasie" komt er op neer dat de lijdende totaal afhankelijk is van de ingesteldheid van de dokter.

P.S. 60 jaar geleden bestond er ook al "passieve euthanasie". Als er een prematuurke werd geboren of een kind met zware handicap, dat besliste de non in het ziekenhuis nog al eens en liet het kind sterven met het gezegde "'t is Gods wil".

Wat de dokters de dag van vandaag niet meer durven, als men ziet dat er de dag van vandaag prematuurkes van 1 kg in leven worden gehouden met later veel kans op een gehandicapt kind. Nog zo een discussie waarover er maatschappelijk eens zou moeten kunnen gedebatteerd worden.

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

06 apr 2013, 12:14

illusie schreef:
Klaartje schreef:Denk dat er heden ten dage veel "passieve" euthanasie wordt gepleegd en alzo veel lijden wordt bespaard, pakweg 25 jaar geleden was dat een heel ander verhaal..... dan lieten ze je zieltogen, want konden of mochten er niets aan doen; een onwaardig einde van een mensenleven; een dier in grote nood wordt zelfs geholpen :!:
Wat is passieve euthanasie ?

En juist daarom moet er aan de bestaande wetten worden gesleuteld. Want "passieve euthanasie" komt er op neer dat de lijdende totaal afhankelijk is van de ingesteldheid van de dokter.

P.S. 60 jaar geleden bestond er ook al "passieve euthanasie". Als er een prematuurke werd geboren of een kind met zware handicap, dat besliste de non in het ziekenhuis nog al eens en liet het kind sterven met het gezegde "'t is Gods wil".

Wat de dokters de dag van vandaag niet meer durven, als men ziet dat er de dag van vandaag prematuurkes van 1 kg in leven worden gehouden met later veel kans op een gehandicapt kind. Nog zo een discussie waarover er maatschappelijk eens zou moeten kunnen gedebatteerd worden.
Naar mijn visie is "passieve euthanasie", het leven niet nodeloos verlengen, maar de hopeloos lijdende een zacht waardig pijnloos einde geven !
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

illusie
Lid geworden op: 25 mei 2007, 10:56

06 apr 2013, 14:38

Klaartje schreef:Naar mijn visie is "passieve euthanasie", het leven niet nodeloos verlengen, maar de hopeloos lijdende een zacht waardig pijnloos einde geven !
Wie moet daarover beslissen wie passieve euthanasie - al dan niet - krijgt ?

Wie moet die passieve euthanasie toepassen ?

En op welke manier moet die passieve euthanasie worden uitgevoerd?

En hoe kan een persoon er op rekenen dat hij of zij passieve euthanasie kan of zal krijgen, als hij dat nodig heeft ?

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

06 apr 2013, 14:42

illusie schreef:
Klaartje schreef:Naar mijn visie is "passieve euthanasie", het leven niet nodeloos verlengen, maar de hopeloos lijdende een zacht waardig pijnloos einde geven !
Wie moet daarover beslissen wie passieve euthanasie - al dan niet - krijgt ?

Wie moet die passieve euthanasie toepassen ?

En op welke manier moet die passieve euthanasie worden uitgevoerd?

En hoe kan een persoon er op rekenen dat hij of zij passieve euthanasie kan of zal krijgen, als hij dat nodig heeft ?
Op al die vragen even kijken op :

www.leif.be
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez