printscreen Imac OX10.6

Vragen/antwoorden betreffende de Macintosh

ijszee
Lid geworden op: 05 jul 2005, 13:15
Locatie: Gent

22 mei 2010, 16:37

Beste forummers,

Ik gebruik cmd-ctrl-shift-4 om bijv. een deel van het bureaublad te copieren. (eventueel de shiftbalk ook ingedrukt voor het fototoestel waar ik ook al niet mee overweg kan)

Vraag; Het bestand komt niet op het bureaublad, waar wordt het bestand bewaard na het indrukken van deze 4 knoppen?

cmd-v heeft niet tot resultaat dat ik het kan plakken in een programma. Er gebeurt gewoon niets.

Wie kan mij helpen en vast bedankt.

Marius

janneman1
Lid geworden op: 24 mar 2004, 14:15
Locatie: kortrijk

23 mei 2010, 18:35

Ik gebruik "Skitch" - prima gratis programmaatje. Alle info op http://www.inventis.be/blog/skitch-scre ... -dan-beter
Afbeelding
MacBook Air M2 - 2022 - 16GB Sonoma
Mac Mini M1 - 2020 - 16GB Sonoma

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

24 mei 2010, 21:24

Dat soort programma's voegen niets toe aan functionaliteit van het OS. Ze maken het alleen iets makkelijker voor de gebruiker (al moet die wel steeds eerst het programma starten voordat het werkt).

Wat jij doet IJszee doet werkt op zich prima, alleen wordt de afbeelding op het "klembord gezet". Je kunt dit zien door de genoemde toetsencombinatie te gebruiken en daarna Voorvertoning te openen. Dan doe je in Voorvertoning "Archief -> Nieuw" En dan wordt het geplakt.

Als je alleen CMD-SHIFT-4 gebruikt krijg je keurig netjes een afbeelding op je buroblad, dus geen CTRL indrukken ;-)
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

ijszee
Lid geworden op: 05 jul 2005, 13:15
Locatie: Gent

03 jun 2010, 16:41

Bedankt idd 3 toetsen indrukken ipv vier.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 jun 2010, 07:14

Sterker nog: Als je CMD-Shift-3 doet heb je in 1 keer het hele beeld op de foto. Hoef je geen hoekje meer te slepen met je muis.

Als je CMD-Shift-4 doet, en dan een tik op je spatiebalk kun je een venster op de foto zetten. (alléén een venster of een menu) handig als je alleen en snel een foutmelding o.i.d. wilt publiceren.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

ijszee
Lid geworden op: 05 jul 2005, 13:15
Locatie: Gent

04 jun 2010, 08:43

Zo'n Apple (Imac) zit toch wel goed in elkaar.

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

04 jun 2010, 18:00

In het begin een kwestie van wennen. Je moet alleen wel weten dat je veel dingen zónder extra software kunt doen.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

ijszee
Lid geworden op: 05 jul 2005, 13:15
Locatie: Gent

07 jun 2010, 15:27

Maar hoe moet je defragmenteren en kun je ook herstelpunten maken?

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

07 jun 2010, 23:36

Herstelpunten is een Windows woord.

Op de Mac maak je een Back-up. Hoe doe je dat? Heel eenvoudig: zorg dat je een externe schijf hebt die zo'n 2,5 keer groter is dan je interne schijf. Koppel deze aan je Mac en als het goed is komt Time Machine naar voren met de vraag of deze schijf gebruikt moet worden voor het maken van back-ups.

Dit is een nieuwe functie van OS X (sinds 10.5/10.6).

Na een herinstallatie van je systeem kun je zo al je bestanden weer terugzetten.

En defragmenteren is niet nodig. OS X fragmenteert namelijk minimaal. Er zijn wel programma's voor maar die zijn puur commercieel en doen alleen een duik in je portemonnee.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

ijszee
Lid geworden op: 05 jul 2005, 13:15
Locatie: Gent

08 jun 2010, 22:30

Soms krijg je rode stippeltjes onder een woord.
Ook in dit vierkantje...

Het woord is dan fout geschreven. Wat moet je dan doen om
een keuze menu te krijgen om het woord weer goed te krijgen?


Vast bedankt

Marius

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

08 jun 2010, 23:43

In welke taal staat je systeem? (menu en dergelijke?)
In welke taal staat je browser? Als je zorgt dat deze in het Nederlands staan dan zijn de rode streepjes in het Nederlands voorbij.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

ijszee
Lid geworden op: 05 jul 2005, 13:15
Locatie: Gent

09 jun 2010, 12:36

De rode streepjes onder een fout gespeld woord blijven en dat vind ik juist prima. Alleen welke actie moet je/kun je dan nemen om het woord goed te krijgen?.

Kunt u mij een progammaatje aanbevelen om meerdere items tegelijk op het klembord te zetten.

Nu kun je slechts een item tegelijk plaatsen.

Vast bedankt Marius

sypie
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:36
Locatie: Nijkerk

09 jun 2010, 22:53

Wat je kunt gebruiken als extra klembord is een widget die "Plaknotities" heet. Deze kun je vinden door op F4 te drukken (Dashboard) en dan links onderin op het plusje klikken.
Ik ben geen senior maar probeer senioren een zo goed mogelijk Mac te helpen met hun Mac.

ijszee
Lid geworden op: 05 jul 2005, 13:15
Locatie: Gent

10 jun 2010, 09:06

Inderdaad zit onder F4 ook weer van alles.
Het valt me wel op dat plaknotities onder F4 niet mooi rechthoekig is en je het formaat niet kunt veranderen.

De plaknotities die je hebt in het Dock-menu is het formaat wel te veranderen.

Ik durf het haast niet te vragen, maar is het ook mogelijk om de plaknotities van het dock als Widget te gebruiken?

(omdat het formaat veel groter te maken is)

Maar het is sowieso een goede tip om PN als extra klembord te gebruiken omdat deze gemakkelijk te bereiken is met F4.

Dank u,

Marius

Haavee
Lid geworden op: 09 mei 2008, 22:00
Locatie: Lauwe

17 jun 2010, 14:00

Hoe ik het doet:
Op bureaublad map maken tekstknipsel.
Tekst selecteren en naar naar map tekstknipsel slepen.
Die tekst kan je dan naar een ander programma verslepen en daar bewerken.
En uw tekst blijft in de map staan, geschikt voor veel gebruikte tekst.
Nog een prettige dag
Haavee