Waar is de grens.

Samen van het leven en van sport genieten, dat is Sportelen. Ben je de vijftig voorbij en heb je geen zin meer om elke week door weer en wind te gaan sporten?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

13 jul 2010, 11:20

Sportelen is sport op uw tempo ook voor nieuwelingen.
Dat is iets wat ik al jaren doe.
Fietsen en tennis. Niet om een tabel aan te leggen met mijn kilometers en tijden en geen tennis wedstrijd; maar rustig balletje terug kloppen.
En toch kreeg ik een uitbrander van de fysio . Wij denken dat we nog twintig zijn of starten met sport na het pensioen en daarom had hij meer klanten van boven de vijftig dan er onder met sport blesures.
Is het dus wel zoo goed te starten met sport als alles al stram en versleten is. Of om je vroegere grensen te willen blijven evenaren.
Als ik sommige groepjes wielertoeristen bezig zie; moet je van goeden huize zijn om deze oude knarren te volgen. Of ze de week erna ook bij de fysio staan weet ik niet.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

13 jul 2010, 17:52

voorn schreef : "Als ik sommige groepjes wielertoeristen bezig zie; moet je van goeden huize zijn om deze oude knarren te volgen. Of ze de week erna ook bij de fysio staan weet ik niet."

Of ze naar de fysio gaan weet ik niet , maar het is wel algemeen geweten dat er bij de "wielertoeristen " méér doping geslikt wordt dan in welk andere sport dan ook .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 jul 2010, 22:56

Ik zou je aanraden om een sport te beoefenen die geen kans biedt op verrekkingen of blessures. Zo is Tai-Chi een vorm van bewegen die je tot ver na je 100ste verjaardag kunt blijven uitoefenen. De bewegingen zijn traag en gecontroleerd. Er zit ook een diepere levensvisie onder,maar ook zonder dat 'geloof' kun je er voordeel uit halen.

Zwemmen (zonder prestatiedwang) is ook zoiets dat je fit houdt.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

15 jul 2010, 15:57

Doe sport op je eigen tempo en luister naar je lichaam, wat kan het aan en wat niet, als je graag fietst doe je dit liefst onspannen en geniet er van, inplaats van daar kilometers te vreten, welk nut heeft dit? Het leven is zo al stresserend genoeg zonder dat je nog is ne keer kilometers moet vreten. Sport is bij mij nog altijd een ontspannende toestand waar je van moet genieten en met plezier moet doen. Geen haast, op eigen tempo, wat kan je en wat kan je niet, en ontspannend en er plezier aan beleven en dat is voor iedereen verschillend. Soms kom ik er hier tegen die in de hitte hun kilometers moeten doen met lopen of fietsen, anders zie je ze nooit, dat zijn grote zotten die zich is ne keer moeten afbeulen en dan zie je ze nadien bij de dokter met het één of ander letsel of te kort van adem zijn. Dit zijn grote sullen die zich is intersant willen maken. Sport is om te genieten en te ontspannen en om wat fit te blijven en zeker op onze leeftijd en naar anderen moet je niet kijken, dat doen zij voor jou ook niet.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

15 jul 2010, 19:56

aan wat zotspook schreef heb ik niets toe te voegen : ze heeft volledig gelijk :lol:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

15 jul 2010, 20:24

Op de voorstellingsdagen is er een conditietest en dit lijkt me wel interessant.
Toch denk ik dat je weinig nieuwe sportievelingen gaat vinden.Zij die vroeger reeds beweegden doen het meestal nog altijd.
En het gros daarvan blijft competitief....dus grenzenverleggend.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

16 jul 2010, 10:58

Laat mij maar spartelen... ik heb dan nog de keuze; het water staat me nog net niet aan de lippen... :lol:

Ajoin
Lid geworden op: 08 sep 2005, 15:29
Locatie: 't Zwarte Gat van Vlaanderen

20 jul 2010, 23:09

Sportelen... Staat dat BLOSO-woord al in het woordenboek? :roll:

Let wel, ik heb niets tegen mensen, van welke leeftijd ook, die aan (recreatie)sport doen, ik heb iets tegen die term. In de wandelclub zijn ruim wat senioren die korte afstanden wandelen (tot 10 km) en daarnaast ook plezier hebben in hun gezelschap, maar dat heet nu blijkbaar niet sport doch sportelen...
Doe wel en zie niet om

swakke
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 04 aug 2002, 00:29
Locatie: Mechelen

11 aug 2010, 16:38

Beste leden,
Bedoeling is dat het forum “Sportelen” wel blijft bestaan op het forum. In samenwerking met BLOSO willen we “sportelen” mee lanceren naar de 50-plussers toe.
http://www.seniorennet.be/Dossier/Sportelen/index.php
Zodoende mag u hier verder schrijven over sportelen.
Swakke, voor het moderator team.
Laatst gewijzigd door swakke op 11 aug 2010, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

11 aug 2010, 18:10

Buiten een propagandafilmpje op TV en wat info op het internet hoor je van Bloso weinig of niets.
Geen folder of clubs die seniorensport in hun beleid hebben.
Voorwaar een geweldige propaganda; en dan zagen dat we allemaal verstijven,verdikken en in een luie zetel op ons einde wachten :wink:
In de aktiviteiten kalender van het Bloso is de provincie Antwerpen zelfs niet aan bod.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

11 aug 2010, 20:16

voorn schreef:Buiten een propagandafilmpje op TV en wat info op het internet hoor je van Bloso weinig of niets.
Geen folder of clubs die seniorensport in hun beleid hebben.
Voorwaar een geweldige propaganda; en dan zagen dat we allemaal verstijven,verdikken en in een luie zetel op ons einde wachten :wink:
In de aktiviteiten kalender van het Bloso is de provincie Antwerpen zelfs niet aan bod.
Misschien eens gaan kijken bij de plaatselijke afdeling van OKRA .In de meeste daarvan is er een uitgebreid aanbod aan sport aangepast aan senioren . In onze kleine afdeling ( in totaal 60 leden ) is er een fietsgroep , een wandelgroep en een dansgroep (line-dance) .

Betti
Lid geworden op: 20 jun 2008, 17:19
Locatie: Liezele

26 okt 2010, 16:45

Ik ben op zoek naar een manier om nu nog aan paardrijden te beginnen, maar dan wel op een toffe manier. Ik bedoel: zo snel mogelijk toffe ritten in de buitenlucht en niet eeuwig rondjes draaien in een manège (dat was het voorstel dat ik kreeg in onze plaatselijke club).
Ik heb me geregistreerd bij "sportelen", maar zie niet goed in hoe ik daar reacties kan krijgen of zelfs maar een vraag kan stellen. Daarom probeer ik het eens langs deze weg? Heeft er iemand info voor mij?

betti

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

01 jul 2011, 12:22

Het grootste probleem bij '' beginnende sporters '' ( eender welke leeftijd ) , is het meezeulen van extra kilo's die dan nog eens zorgen voor een extra belasting . Tracht eerst te vermageren , en begin dan rustig op te bouwen . Breng variatie in uw sporten , pin U niet vast op een sport ! Begin met te zwemmen , je oefent veel onderdelen van uw lichaam zonder overbelasting van rug of knieen ....ook fietsen is aan te raden op een vlak parcours en klein verzet . ( meer omwentelingen ) ......wil je lopen ( meeste blessureleed ) laat je adviseren voor gepast schoeisel .
Doe wel en zie niet om !
Gast

01 jul 2011, 13:05

Fregat, het is toch de bedoeling dat je door meer beweging, gaat afslanken?

De mensen die jaren aan sport gedaan hebben, weten uit ervaring wat een inspanning ze hebben moeten doen om tot aan de top te geraken.

Doping laten we hier buiten, wat niet te bewijzen valt, wordt niet over gepraat.

Zij die het beste over hun sport zouden kunnen napraten, zijn er niet meer waarschijnlijk.

Als je aan sport begint, moet je ook de gepaste kledij hebben, dat is juist. Al eens in de sportwinkels rond gekeken hoeveel een sportschoen kost?

Koop je prul gaan je voeten binnen de korste keren doorzakken. Koop je een goedkope broek om mee te fietsen, gegarandeerd, dat je gat er niet meer uitziet als normaal maar als een rood brandende pioen.

Bij zwemmen heb je een zwembroek of zwempak nodig. Ook dit is duur, koop maar eens een merk dat aanbeveeld wordt. Je kledij, hetzelfde welke sport je ook doet, moet tegen zoveel wasbeurten kunnen. Anders ben je zo uit gesport.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

01 jul 2011, 15:30

@ Houdini : Inderdaad , maar als je kunt beginnen met wat kilo's minder heb je minder last van kortademigheid , overbelasting en zal de vooruitgang vlotter lukken ; Je hebt meer moed om door te gaan omdat U de inspanningen beter verteert ! Ook interessant is een maat /vriendin te vinden , kun je elkaar motiveren . Ik draaide jaren mee in de sport dus ik weet waarover ik praat . Als je natuurlijk alles te duur vind begin je beter aan niks ! Er is een ruim aanbod voor ieders beurs , maar op sommige benodigdheden ( loopschoenen ) beknibbel je beter niet ! Voor je begint ga langs bij je huisarts en cardioloog voor een uitgebreide test ..........
Doe wel en zie niet om !